Het houtonderzoek wordt knap vervolgd! Ondertussen wordt er een huis en een gevangenis gebouwd met houten stokken, planken, boomstammetjes en dankzij jullie kan dit gebeuren met echte spijkers, hamers, en schroevendraaiers. Elke dag leren wij beter en beter hoe wij die hamer ook alweer moeten vasthouden, hoe je het makkelijkste kan schroeven, welke hamer en spijker we best voor wat gebruiken, enz.

Er werden al leuke ideetjes voorgesteld om samen een reuzegroot timmerwerk te bouwen. Vb een vliegtuig om boven de bouwhoek te hangen - een poppenhuis - een robot - ... Dit zijn geen makkelijke karweitjes maar wij bespreken op de klasraad de haalbaarheid van deze boeiende voorstellen...!
Ouders die graag met ons een timmeractiviteit willen doen zijn nog steeds welkom!

Jolien vertelde gisteren over een appel in de kring en vanuit haar verhaaltje ontstonden heel wat vragen...


Tijdens dit onderzoek kwamen we al te weten dat elke appel een klokhuis heeft met pitjes en een steeltje. En dat de appel die wij proefde een beetje 'zuur' smaakte. Dat wij in een boomgaard heel veel appels bij elkaar vinden, en dat die appel daar worden opgehaald.
Jolien vertelde gisteren over een appel in de kring en vanuit haar verhaaltje ontstonden heel wat vragen...
- Hoe 'ontstaat' een appel - Waar vinden wij heel veel appels? - Hoelang duurt het voor een appel rijp is? - Welke soorten appels bestaan er? - Hoe heet zo een plaats waar er heel veel appelbomen bij elkaar zijn, kunnen wij daar naartoe? Van waar komen alle appels in de winkel? ...
Waar vinden wij het klokhuis/pitjes/steeltje/...?
Wij zouden graag naar een boomgaard of fruitveiling gaan...
Wij gaan ten rade bij Ilse (die vorig jaar naar de boomgaard ging) maar zij verteld ons dat door de storm alle appels zijn vernield...!
Binnenkort (week van 10 oktober) brengen wij met de klas een geleid bezoek aan de fruitveiling. De juiste datum wordt nog doorgegeven!