Klasavond Verslag Oudste kleuters 7/9/2016
Voorstelling van de aanwezigen
Iedereen stelt zich voor
met eventueel zijn talent. Heb je zelf een talent of ken je iemand met een
talent die dit graag wil delen op school mag je dit steeds aan ons laten weten.
Bijvoorbeeld: koken,
voorlezen, muziek, acteren, creatief …
Lien: talen Frans en Engels,…
Nancy: mozaïek, tuinieren,…
Natasha: groene vingers,
koken,…
Rudi: wetenschap, techniek,…
Stefanie: ‘scoutservaring’,
koken, kampwerking, …
Ellen: naaien, …
Véronique: koken, genieten van de natuur, spelletjes, …
Ine: ‘weetjes’, enthousiasme,
zorgend,…
Martijn: voorlezen,
zwemmen, …
Joris: groene vingers,
techniek, …
Voorstelling van Sven
Sven helpt bij de kleuters.
Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home
Martine Van Camp.
Klasouder: Ellen en Ine EEN HELE
GROTE DANKJEWEL
Onze klasouder is
De taak van klasouder wordt
als volgt omschreven:
1. De klasouder fungeert
als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen,
ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan
een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar
de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien
bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3. (zowel positief als
negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
4. De klasouder kan initiatieven
nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te
coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar
plaatsvinden). Bijvoorbeeld verjaardag juf.
5. De klasouder biedt ondersteuning
bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te
begeleiden bij uitstap;
6. De klasouder zorgt mee
voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in
dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en
eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf
voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt
hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te
nemen, eerst alles met de leerkracht;
7. De klasouder maakt een duidelijk
verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op
de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan
de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of
aan de ouders bezorgt;
+ Vriendenboekje maken,
eventueel samen met andere ouders.
Studietoelagen
Deze formulieren kan je
vragen op het secretariaat
Praktische afspraken
’s Morgens is er opvang van
7u30 tot 8u00 in de zaal.
Toezicht van 8u00 tot 8u40
op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent kunnen de
kinderen onder het afdak spelen.
Vanaf 8u30 is de juf in de
klas en mogen de kinderen rustig in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf
terecht voor eventuele vragen, maar kunnen ook in het klasboek, de boeken
en onderzoeksboeken bekijken. Het is de bedoeling dat de kindjes die
binnenkomen dadelijk naar de kring komen, rustig zijn en nog niet in de hoeken
spelen.
In de gangen wordt
gefluisterd.
Om 8u40 moeten alle
kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de
praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord
wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt, komt best alleen
en in stilte naar de kring.
Tussen 15.30u en 15.45u is
de juf steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot 18u00 en op
woensdagnamiddag is er opvang.
Communicatie en oudercontacten
· Via de juf ’s morgens en ’s
avonds.
· 0478/812423 (An) en
0498/763079 (Lieselot).
· Via de boekentas worden
brieven of foldertjes meegegeven.
· Via de blog: Hier vind je
mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de
klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten.
· Via het bord in de gang:
Lijstjes voor begeleiding van uitstappen (soms klasoverschrijdend: ateliers,
zwemmen, …), oudercontacten.
· Rapporten met kerstmis en
op het einde van het schooljaar.
· Oudercontacten: voor de
kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op
vraag van de leerkracht of de ouders.
· Vriendenboekje met
informatie over de kinderen door de klasouders.
·
Bij een
aantal ouders blijft het moeilijk om te abonneren op de blog!
Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er
regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen.
Het gebruik van kinderzitjes is verplicht, deze kunnen wij steeds gebruiken.
Verwachtingen
bij begeleiding van ouders van uitstappen.
Freinetschool de Pit is erg
blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen
dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds
gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.
- Als begeleider heb je een
constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
- Als ouder kan je geen
andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je
begeleiding van een activiteit.
- We vragen de ouders op tijd
te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
- Als je tijdens de briefing
een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele
activiteit zorg voor.
- Wanneer er met auto’s
gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels
gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en
moet er in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
- We hanteren steeds de regel
‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen
vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden.
Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
- Op uitstap respecteren we
steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
- Tijdens de pauzes
(wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen
te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen
opnemen, is alles snel klaar.
Turnen en zwemmen
Dieter geeft op maandag en
dinsdag turnen in de turnzaal. Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig
met een witte zool.
Zwemmen gebeurt op dinsdag1
keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd: aan- en uitkleden en
mee in het water (wie extra tijd heeft kan de andere klas ook helpen indien
gewenst). Dit vragen we omdat we soms moeilijkheden hadden om voldoende hulp te
vinden en we willen graag op een veilige manier gaan zwemmen.
An vertrekt onmiddellijk
als de school start en Lieselot om 9.25 uur naar het zwembad. (Vanaf 10 uur in het
water tot 10.45 a 11.00 uur).
· Te voet met de kinderen
naar het zwembad en terug naar school te stappen.
· Een groep kinderen speelt
vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders
in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter in het
grote bad.
Enkele
praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen.
· Korte broek en t-shirt, of
zwemkledij voorzien.
· Aan het zwembad verdelen de
ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden.
· We kijken naar alle
kinderen.
· Kinderen die moeten plassen
worden begeleid.
· De kinderen moeten in het
water blijven zodat ze geen kou vatten.
· De kinderen mogen niet
lopen.
· Indien een kleuter het
moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of
papa zullen we de begeleiding even herbekijken.
· Gelieve tijdens het zwemmen
makkelijke kledij en schoenen, een muts of kap te voorzien voor na het zwemmen.
Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen. Ook een
zwembrilletje mag uiteraard meegegeven worden maar moet zeker niet!
Tips om het omkleden te
vergemakkelijken:
· Zwempak/broek onderaan aandoen. (niet vergeten
ondergoed mee te geven)
· ’s morgens met je kind overlopen wat ze aanhebben.
· 2 herkenbare handdoeken meegeven (1 om op te staan
en 1 om af te drogen), badmuts mag, zo blijven de haren droog.
Frans
Pascale (mama van Mathijs)
geeft Franse les. Dit gebeurt op een speelse manier met onder andere liedjes.
Ben je benieuwd naar wat zij doet? Kijk eens op de Franse blog!
Leesmoment
Lagere school
Op donderdag om 14.45 uur
lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de lagere school die willen
voorlezen, kunnen dat op deze momenten, afwisselend in de verschillende
kleuterklasjes. (week om week) Wij eindigen om 15.15 uur.
Jongste-oudste
kleuters
Dinsdagavond is het muzisch
uitwisselingsmoment samen met de jongste/oudste kleuters. Muziek, kunst,
verhalen rond gevoelens.
Leesvriendje
Op maandag mag telkens de kleuter die de
klaspop mee naar huis had, met/zonder ouders, grootouders, juf, broer/zus,… een
zijn lievelingsboekje ‘voorlezen’ in de
klas.
Uitwisseling
Uitwisseling
jongste kleuters
Na de paasvakantie wisselen
twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen leren de
klas, de juf en de kinderen al kennen. Op het einde van het schooljaar gaan we
met de huidige tweede kleuterklas een voormiddag naar de jongste kleuters om
hen in hun vertrouwde omgeving beter te leren kennen. Ondertussen is de derde
kleuterklas naar de eerste graad waar ze aan een opdracht werken in de
toekomstige klassituatie. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Brug van de
derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de bedoeling dat de
kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld wordt. Wij trachten
de overstap naar het eerste leerjaar zo vlotter te laten verlopen. De
leerlingen van de eerste graad kunnen hun vorderingen ( lezen, rekenen en
schrijven ) in praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige
schooljaar nog in hun klas zaten.
Na de oudste kleuters komen
de twee klasjes samen en gaan naar het eerste leerjaar.
De oudste kleuters van An
en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graad activiteiten doen
om elkaar beter te leren kennen. Zo doen we wekelijks schrijfdans, voorbereidend
schrijven, ateliers, samen lezen (om de twee weken), enz.
Tegen het einde van het
schooljaar zijn er meerdere doorschuifmomenten naar het eerste leerjaar.
Op het einde van het
schooljaar is er voor heel de school een doorschuifdag.
Kamp
Een kamp wordt
georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook in
verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening houden
met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het groepsgevoel
en de sfeer in de klas!
Alle info over het kamp
wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (minimum een maand voor het kamp)
en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid draaiboek.
We gaan twee dagen en één
nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 40 euro, voor de derde
kleuterklas 40 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald aan de ouders
(als dat er is). De school betaald 120 euro voor de begeleiders.
We leggen een kampmap aan
met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.
Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Klas An: er volgt een
kampavond op 14/9 om 19 uur.
Klas An: wij gaan op 17 en
18 oktober op kamp naar het jagershuis in Tessenderlo.
Klas Lieselot: data nog te
bepalen.
·
De aanwezigen
zijn enthousiast om samen het kamp uit te werken. Samen activiteiten,
workshops, enz. te geven en voor eten te zorgen! DANKJEWEL ALVAST VOOR JULLIE
MEDEWERKING
Eten en drank
In de voor- en namiddag
eten we een koek/fruit.
De kinderen kunnen steeds
water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben
hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.
Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten.
De kinderen mogen in de voormiddag en ’s middags fietsen op de fietsen van de
school.
Tijdens de ateliers op
vrijdagnamiddag kunnen de kleuters eventueel wel op de eigen fietsen rijden.
Dit wordt steeds vooraf aangekondigd. Er zijn geen aparte fietsdagen meer,
tenzij de kinderen erom vragen.
Steps mogen in de overdekte
speelplaats gezet worden.
Maand/klasafsluiting
De data worden via de
algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs geplaatst. Een keer
per maand is het maandafsluiting in de grote zaal, minimum 3 keer per jaar stellen
de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt
vooraf uitgenodigd.
·
Indien
mogelijk gaat de klasafsluiting steeds op andere momenten door (zodat ouders
meer kans hebben om er toch een keer bij te zijn én niet altijd op dat moment
aan het werk zijn).
Kleuteratelier
Klasoverschrijdende
ateliers oudste kleuters op vrijdagnamiddag.
Bewegingsateliers zullen afgewisseld
worden met muzische ateliers. De talenten van de begeleiders vormen het
uitgangspunt, vb voetbal, ballet, steppen, een bepaalde beeldende techniek,
bespelen van een instrument, wandeling, uitstap, stadsspel, enz. Er zal een
lijst uithangen in de gang waar geïnteresseerde ouders/grootouders zich vooraf
kunnen op inschrijven.
Elk atelier duurt 40 minuten, je kiest zelf
het aantal kinderen in je groep, vb. 4.
Feest
Voor elke vakantie gaat er
een feest door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.
Citotest
Voor de kinderen van de
derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en taal. Deze
test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met observaties in de
klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze
test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen. De resultaten worden naast
de klasobservaties verwerkt in het rapport.
Luizenbrigade: Stefanie en Ine zijn de ‘trekkers’ EEN HELE GROTE DANKJEWEL
Na elke vakantie worden de
hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te
controleren. Indien je thuis luizen of neten ontdekt, gelieve de school te
verwittigen. De luizenbrigade heeft een goed resultaat.
Oproep aan iedereen die kan om mee te helpen,
al is het maar een half uurtje.
Klokhuis en werkgroepen
Dinsdag 4 oktober om 20 uur
is het klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich
aansluiten bij een werkgroep. Meer info vind je op de blog, de werkgroepen
worden voorgesteld op het klokhuis.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen
medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen
aan hun kind. Voor chronische aandoeningen en allergieën wordt en na degelijke
afspraken een uitzondering gemaakt, op basis van een doktersattest.
Er wordt een medische fiche
meegegeven via de boekentas. Gelieve hier een kleefbriefje van de mutualiteit
aan te bevestigen.
Klastaakjes
Deze wisselen per twee
weken, per twee kleuters. Deze worden op maandag gegeven en de kleuters zorgen
zelf dat zij elke dag hun eigen taakje uitvoeren. Dit kan ’s middags na de
boterhammen maar mag ook op een ander moment tijdens de dag. Vb afval naar de compostbak
brengen, borstelen, … .
Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek
uitgevoerd als niemand in de klas het antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes
kunnen plaatsvinden op elk domein. Onderzoekjes kunnen zowel zelfstandig
als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren. Het telkens
terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een groepsproces.
Vanaf de 3e kleuterklas
worden de onderzoeken van wereldoriëntatie in een persoonlijk onderzoeksboek
bijgehouden. Dit boek gaat mee tot in het 6e leerjaar als
kapstok wereldoriëntatie.
ð Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste
vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de
kinderen de inhoud zien.
ð Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke
kleuter zijn boekje.
ð De kleuters maken een persoonlijke verwerking op
het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).
De kleuters van de tweede
kleuterklas werken samen in het ‘klasboek’.
Klasraad
Éénmaal per week is het
klasraad. Aan de hand van pictogrammen wordt het volgende besproken:
Wat verloopt
goed?
Wat verloopt niet
goed?
Wie heeft er een idee?
De voorstellen van de
kinderen worden visueel gemaakt tijdens de klasraad. Wij starten de volgende
klasraad telkens met het vorige verslag en hopen zo te evolueren. Vb Iets wat
niet goed liep hoeven wij hopelijk niet opnieuw te tekenen op het volgende
blad.
Schoolraad
Twee kleuters uit de derde
kleuterklas (één van An, één van Lieselot) zullen op de schoolraad de kleuters vertegenwoordigen.
Wij bereiden dit samen voor. Dit hoeft niet dezelfde kleuter te zijn gedurende
het hele jaar, de kinderen mogen aangeven wanneer ze willen gaan.
Schoolkrant
Wekelijks gaan er op
dinsdag 2 kinderen per klas naar de redactiegroep, onder leiding van Karolien
werken ze hier aan een schoolkrant.
Heen en weerbeer
De klaspop reist elk
weekend mee met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een
verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van
thuis) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een klein voorwerp gestoken
worden waarover je kind iets wil vertellen.
Er wordt een foto uit een
doos getrokken om te weten wie aan de beurt is. Deze is ook gekoppeld aan het
‘leesvriendje’.
Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de
werking – vb tijdens praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen”
(kinderen merken op; dan ben jij de pauw), maar vnl. in conflicten, bij
gedragingen, samenspel doorheen de week, enz.
Er kunnen ook activiteiten
plaatsvinden met andere klassen i.f.v. de axenroos, vb poes – bever: kleuters –
eerste graad plannen een ‘massagemoment’.
Brevettenwerking
Om de 2 weken wordt er een
nieuwe letter aangeboden (komt vanuit de kinderen rekening houdend met de
moeilijkheidsgraad). Tijdens de eerste week kunnen de kinderen hun de letter
eigen maken door ze met concrete opdrachten in te oefenen. Tijdens de tweede
week maken ze een brevet, hier hebben ze de keuze om een papieren brevet te
maken of om 3 concrete opdrachten i.v.m. de letter te maken. Een brevet bestaat
uit oefenblaadjes met vaste stappen en pictogrammen die de kinderen doorheen
het jaar leren. Een brevet bestaat uit deelbrevetten en een meesterwerk. In de
lagere school wordt ook met brevetten gewerkt. De kinderen leren zelf plannen
wanneer ze aan hun brevet werken, en proberen tijdig klaar te geraken. Daarvoor
krijgen ze natuurlijk de nodige hulp. De kinderen gaan eerst de letters van hun
eigennaam doen tijdens het brevettenwerk en nadien volgens hun eigen
interesses.
In de tweede kleuterklas
mogen de kleuters aan de brevetten werken. De focus ligt daar eerder op de
vaardigheden, het aannemen van een goede werkhouding gedurende een korte
periode, pengreep, en het begrijpen van de pictogrammen. Deze brevetten worden
gedifferentieerd verbeterd.
De derde kleuterklas moet
de brevetten maken, de focus ligt op de inhoud van de brevetten (doelen). Wij
gaan er vanuit dat zij de vaardigheden stilaan onder de knie hebben en ook al
beginnend kunnen plannen.
Aan de hand van het
viersporenonderwijs schalen zij zich in (lijn doorheen de lagere school) in
drie schalen. Zij hebben de keuze uit meerdere mogelijkheden.
1. Instructie + hulp nodig bij
de verwerking.
2. Volledige instructie en dan
zelfstandige verwerking.
3. Korte of geen instructie en
dan zelfstandig verwerking.
Ook de moeilijkheidsgraad
van het brevet waaraan ze werken kunnen ze geleidelijk aan zelf bepalen. Vb 0
is makkelijker dan 00.
In de klas wordt de nodige
rust gevraagd zodat het mogelijk is om zich te concentreren. Vb de poppen-,
muziekhoek zullen niet open zijn tijdens deze momenten.
De afgewerkte brevetjes
liggen in de bakjes.
Het Annelotje
An geeft maandelijks fijne
motoriek aan de twee oudste kleuterklassen, terwijl Lieselot muzische vorming
geeft op die momenten.
Techniektorens
Tweewekelijks wordt er een
nieuwe techniek van de techniektorens (technische ontwikkeling) voorgesteld,
vb. tandwielen, knikkerbaan, …
Wiskunde: Rekenkundig onderzoek
Wiskundige opdrachten
kunnen op verschillende manieren tot stand komen en komen doorheen de hele
week. Dit kan vanuit de kinderen via een onderzoek, maar we doen zelf ook een
aanbod met de wiskundige dozen. Er is maandelijks een ander wiskundig onderdeel
in de kijker, hier werken de kinderen rond in de klas met concreet materiaal en
nadien maken ze hiervan het brevet (papier).
Muzisch werk en woord
De kinderen kunnen ervoor kiezen om een
muzisch werk te maken rond hun gevoelens en ervaringen en dit kan op volgende
manieren: beeld, drama, woord, muziek en beweging. Dit is iets wat verder komt
uit de praatronde en waar we ook tijdens de pauwenronde op terug blikken.
Indien kinderen kiezen voor woord werken ze vaak in hun boek.
Sleep-in
De sleep-in voor de derde kleuterklas
gaat door op ? mei. Meer info volgt.
Verjaardagen
De kinderen kiezen zelf een
activiteit op de verjaardagslijn bij Lieselot. De hele dag staat in teken van
de jarige.
Geen snoep,
chips of chocolade. Je spreekt
best vooraf iets af met de leerkracht.
Klas An: de kinderen maken
een kaart en een kroon en we zingen voor de jarige.
Er ligt een vrijblijvende
lijstje bij het Kadulleke of een bon van de standaard.
Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen
vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, ...
Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een opruimsysteem voor de
spelletjes en puzzels met een gradatie van moeilijkheidsgraad van beneden naar
boven.
Klaswerking
Voorstellen groep
22 kleuters.
Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v.
weekoverzicht (inclusief turnen, Frans, enz.)
IN DE KRING HANGT EEN WEEKOVERZICHT
INDIEN JULLIE GRAAG EEN KOPIETJE WILLEN MAG JE DIT ZEKER VRAGEN!
Voorbeelddag:
8.30u
De kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.
8.40u De kinderen komen in de
klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste
kant. (vertellen/niet vertellen)
Indien nodig worden de
afspraken herhaald.
Dag – datum – weer (vb
juiste kaartje, getal, enz.) Er is een beurtrolsysteem, maar kleuters mogen
zeker in de eerste periode ‘nee’ zeggen als ze het liever nog niet doen.
Met het weer wordt ook de
associatie gemaakt of ze een pull moeten aandoen enz.
De afwezigen worden samen
geteld, en net zoals de datum (eerste getal) genoteerd in het boek.
Het aantal aanwezigen en
afwezigen wordt geteld, het aantal afwezigen wordt genoteerd in de vorm van een
rekensommetje. Aantal jongens, aantal meisjes, … De kinderen moeten dit niet
kunnen maar kiezen of ze dit alleen of samen ‘noteren’.
De praatronde wordt
geopend, het dagverloop wordt overlopen en wie kringleider, tijdbewaker
en verslaggever is. Vervolgens vertellen wij hoe wij ons voelen en kan de
effectieve ‘praatronde’ starten. De kinderen zien op klok waar de wijzers
staan, wij spreken af dat de praatronde max. 15 min duurt. De tijdbewaker let
goed op tot waar de wijzers mogen komen en geeft op tijd het einde van de
praatronde aan. De dieren op de klok helpen ons… .
Nadat alle kindjes gezegd
hebben hoe ze zich voelen vraagt de kringleider aan de ‘vertellers’ wat ze
willen vertellen. Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur haalbaar te houden.
Deel twee van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na de speeltijd).
Onderzoekjes die uit de
praatronde komen plannen wij meteen in onze dag.
Er kan op vraag van de
kinderen een verslag van de praatronde gemaakt worden in het boek. Er wordt één
woord of tekening per kind genoteerd/getekend. Nadien wordt het verslag
voorgelezen en fouten worden ontdekt. Dit gebeurt spelenderwijs, vb rijmpjes
zoeken, zin afmaken, ..
De twee verslaggevers
overleggen en er wordt in een zelfgekozen techniek een verslag gemaakt in dit
boek. vb waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een
verslag gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld
wordt. (zie boek)
Kinderen mogen alles
vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over materialen.
9.15u
Werken in hoeken
10.05u Terugblikronde: Wat
gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep
moeilijk/makkelijk/…?
10.15u Handen wassen - tijd voor
een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) -
toiletbezoek
10.25 –
10.45u speeltijd
10.45u Vervolg kring
11.00u Activiteit
11.50u Boterhammen eten in de
kring.
Nadien kunnen de taakjes gedaan
worden. (beurtrol per 2 met ‘leeuwen & kamelen). Vanaf 12 uur mogen de
kinderen naar buiten. Om 12.15 uur moet iedereen naar buiten.
12.00u –
12.50u Speeltijd
12.55u Kring: planning namiddag
14.20u Handen wassen + koek/fruit
+ toiletbezoek
14.30u –
14.45u Speeltijd
14.45u Opruimen
Iedereen ruimt zijn/haar
eigen hoek op. Nadien gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken of de
hoeken weer netjes zijn.
Wie iets gemaakt heeft wat
zij/hij wil tonen mag dit op de ‘pauwentafel’ in de kring leggen. Als het iets
is wat je niet kan verhuizen mag het in de hoeken worden voorgesteld (als de rest
van de hoek er netjes bij ligt).
15.05u Afsluitronde:
Pauwenronde; Wie is fier
op… en
waarom?
Boek/lied/beweging/dans/leesactiviteit
met bezoekers/…
Pluimpjes van de dag +
a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de
gevoelens
daarbij.
Opvolging onderzoekjes.
Hier kan ook constructieve kritiek geuit worden, zonder te kwetsen.
Bijvoorbeeld: dat is een mooie garage, maar geraakt er wel een auto in (ze was
had geen poort).
15.30u Einde klasdag
Dankjewel voor de fijne avond
Indien er nog vragen zijn n.a.v. dit verslag mag je
me zeker nog aanspreken!
Lieselot