DANKJEWEL voor jullie talrijke aanwezigheid op de klasavond.
Eve vulde het verslag aan op de klasavond. Veel leesplezier!
DANKJEWEL EVE!
Verslag
Klasavond Oudste kleuters 11/09/2013
Gemeenschappelijk gedeelte
Een eerste gemeenschappelijk gedeelte werd samen met de ouders van
Mireille haar klas besproken. Nadien werd er naar de klassen gegaan om
specifiek op te eigen klaswerking in te gaan.
Voorstelling
van de aanwezigen (klas Lieselot):
Véronique &
David (Vincent), Klaartje (Eva S.), Elke (Hanne), Lissy (Sep),
Kim (Gustaaf),
Elke (Lena), Gudrün (Mathieu), Pamela (Jana), Anja & Marc (Sander &
Jonas), Greet (Zuna), Marianne (Liam), Nicole (Loren), Orsi (Emma), Eve
(Mathieu)
Voorstelling
van Sven
Sven helpt op maandag bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot. Hij neemt
wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine Van
Camp.
Klasouder
Binnen een klas
zal er een klasouder zijn. Indien je dit wenst kunnen dit ook 2 ouders zijn om
elkaar te ondersteunen. De taak van klasouder wordt als volgt omschreven:
1. De klasouder
fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën
of problemen;
2. De klasouder
werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen
door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en
polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is; (zowel positief als
negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
3. De klasouder
kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische
zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar
plaatsvinden).
4. De klasouder
biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld: ouders
vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5. De klasouder
zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt
in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en
eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf
voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt
hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te
nemen, eerst alles met de leerkracht;
6. De
klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de
ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen.
De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar
beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
De klasouder stelt ook een vriendenboekje op waarin er algemene
informatie over ieder kind van de klas te vinden is (adres, telefoon,
allergieën, wel/niet leuk vinden,…). De vraag kwam van een aantal ouders of het
niet mogelijk was om een vriendenboekje te maken voor alle kinderen van de
graad. Op het einde van het 3e kleuterklasje zullen de klasgroepen
immers toch gemengd worden. De vraag wordt voorgelegd op de vergadering van
klasouders.
Studietoelagen
Deze formulieren
kan je vragen op het secretariaat of via de website
http://www.studietoelagen.be
Praktische
afspraken
’s Morgens, ’s
avonds en opvang
’s Morgens is
er opvang van 7u30 tot 8u00 met Niki/Karin in de zaal.
Toezicht van
8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent mogen
de kleuters spelen in de overdekte zaal. Kinderen mogen niet alleen in de zaal
als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.
Vanaf 8u30 is
de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de
juf terecht voor eventuele vragen, kunnen dan in de kring komen en bij de
praatronde map inkijken. In de gangen wordt gefluisterd. (stilte-afspraak)
Om 8u40 moeten
alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de
praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord
wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt wacht tot de
praatronde gedaan is om 9.15 uur.
Tussen 15.30u
en 15.45u is de juf steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot
18u00 is er opvang.
Op woensdag is
er geen opvang maar wordt er wel steeds een groepje kinderen naar het kliekje
gebracht door een leerkracht.
Communicatie en
oudercontacten
Via de juf ’s
morgens en ’s avonds.
Telefoon Lieselot
0498 763079
- Via de map: Worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve het mapje steeds tijdig terug mee te brengen en in het schuifje te leggen in de kast.
- Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kunt je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen internet heeft laat dit best weten. Je kunt je abonneren op een blog door op de startpagina (http://www.freinetschooldepit.be) de gewenste pagina aan te klikken. In de linkerkolom, staat onderaan de tekst Abonneren met een veld waar je je eigen emailadres kan invullen. Daarna kom je in een nieuw scherm terecht waar je gevraagd wordt een beveiligd wachtwoord in te geven en dit opnieuw te bevestigen. Als alles vlot verlopen is, krijg je een bevestigingsmail. Opgelet! Je zult deze stappen voor iedere blog moeten doorlopen waarop je je wenst te abonneren.
- Via het prikbord: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.
- Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.
- Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.
- Vriendenboekje: Je ontvangt dit zo snel mogelijk van de klasouder met informatie over de kinderen.
Uitstappen en
begeleiding
Voor uitstappen
worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de
kinderen. (Kinderzitjes kunnen wij altijd
nog extra gebruiken)
Verwachtingen
bij begeleiding van ouders van uitstappen
Freinetschool
de Pit is erg blij dat ze bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van
ouders. Ze stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze
samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden ze hun
verwachtingen op papier.
- Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
- Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.
- We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
- Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
- Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
- We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
- Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
- Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.
Turnen en
zwemmen
Dieter geeft op
maandag (om 8u40) en dinsdag (om 9u30) turnen in de turnzaal.
Hiervoor hebben
de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool.
Zwemmen gebeurt
op dinsdag, 1 keer per maand. De kinderen zullen gedurende een klein uurtje in
het water zijn voor de zwemles. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om:
Vertrek school:
9.30 uur
(10.00 uur IN
het water)
- Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te stappen
- De kinderen aan- en uit te kleden
- De kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
Een groep
kinderen speelt vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan
(als er ouders in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van
Dieter.
Enkele
praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
De ouders die
niet in het water gaan moeten een korte broek en T-shirt aandoen. De broek mag
niet opgerold worden.
Aan het zwembad
verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te
houden. Belangrijke aandachtspunten:
- We kijken naar alle kinderen
- Kinderen die moeten plassen worden begeleid
- De kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten
- De kinderen mogen niet lopen
- Indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken.
Gelieve op de dagen
met zwemles makkelijke kledij te voorzien, dus geen broekkousen, vele
knoopjes,… Best voorzie je een muts of kap voor na het zwemmen. Er mag een
badmuts voorzien worden. Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf
al opblazen. Denk er ook aan dat de kinderen hun zwemzak zelf moeten dragen tot
aan het zwembad. Zorg er dus voor dat zij deze op de rug kunnen dragen.
In de klassen
zal er met de kinderen gewerkt worden rond een eenvoudige manier om je na het
zwemmen snel terug aan te kleden, vb. stapeltje maken met broek, pull, T-shirt,
ondergoed, handdoek. Zodat ze zichzelf in de juiste volgorde terug kunnen
aankleden. De begeleidende ouders kunnen hierbij helpen door tijdens het
uitkleden de stapeltjes samen met de kinderen te helpen maken.
Frans
De moeder van
Louis, Charlotte en Mathijs (Pascale) geeft Frans. Zij geeft deze les donderdagochtend
bij aanvang van de lessen bij Lieselot.
Leesmoment
Op maandag om
14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de derde graad (die
willen) hebben zich geëngageerd om een heel jaar te komen voorlezen op
maandagavond, afwisselend in de verschillende kleuterklasjes. Wij eindigen om
15.15 uur.
Dinsdagavond
lezen wij samen met de jongste kleuters van An haar klas.
UITWISSELING
Uitwisseling jongste
kleuters
Na de
kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste kleuterklas uit met de
jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen.
De overstap zal zo vlotter verlopen.
Brug van de
derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de
bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld
wordt. De overstap naar het eerste leerjaar zal veel vlotter gaan.
De leerlingen
van de eerste graad kunnen hun vorderingen (lezen, rekenen en schrijven) in
praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in
hun klas zaten.
Na de oudste
kleuters wordt de derde kleuterklas van Mireille en Lieselot steeds gemengd, om
zo een nieuwe evenwichtige eerste graad te vormen. Er wordt rekening gehouden
met jongens/meisjes en wij proberen een gezond evenwicht te creeëren in de
algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De oudste
kleuters van Mireille en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste
graad activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen.
Op het einde
van het schooljaar kunnen de oudste kleuters enkele echte lesjes
meemaken in de
klas van de eerste graad. vb schrijfdans (+ wisselmoment met de hele school).
In juni wordt de klaswissel al eens doorgevoerd, zodat de kinderen kunnen
ervaren hoe hun samenstelling van de groepen het volgende schooljaar zal zijn.
Kamp
We gaan twee
dagen en één nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 30 euro,
voor de derde kleuterklas 35 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald
aan de ouders (als dat er is). De school betaalt 10 euro (tweede) en 5 euro
(derde) bij én 120 euro voor de begeleiders.
Ideeën voor
leuke kampplaatsen zijn steeds welkom. We willen dit vrij snel vastleggen.
We vragen
ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een
kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en
evaluerende fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt een
kampavond waar de specifieke activiteiten en afspraken van het kamp besproken
wordt.
Eten en drank
In de voor- en
namiddag eten we een koek/fruit.
De kinderen
kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De
kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.
Enkele ouders
stelden zich de vraag of er enkel boterhammen meegenomen mogen worden. Waarom
geen pasta of rijst, yoghurt of pudding. Deze vraag wordt doorgespeeld naar het
team.
Speeltijden en
fietsen
De kinderen
spelen buiten. Als het regent mogen ze in de overdekte speelplaats.
Ze mogen gebruik
maken van de fietsen van de school. Vanaf de oudste kleuters mogen er geen
eigen fietsen meer.
Maand/klasafsluiting;
De data worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de
blogs geplaatst. Een keer per maand is er maandafsluiting in de grote zaal, op
vrijdag om 14u30. Een keer per maand stellen de kinderen in de eigen klas iets
voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt vooraf uitgenodigd.
Kleuteratelier
5 keer per jaar gaat er een kleuteratelier door, de data en het thema
(muzische vorming) wordt op de blog meegedeeld. Hierbij worden de kleuters
gemend en over de verschillende kleuterklassen verdeeld. Ouders zijn steeds
welkom om een atelier te komen geven. Hoe meer ouders er immers komen helpen,
hoe kleiner de groepjes zijn.
Feest
Voor elke
vakantie gaat er een feest door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.
Verjaardagen
Geen snoep,
chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht. Er ligt
een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.
Citotest
Voor de kinderen
van de derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en
taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met
observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo
bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen.
Het resultaat van de testen zal besproken worden tijdens het oudercontact voor
de Kerstvakantie of voor aanvang van de grote vakantie.
Luizenbrigade
Na elke
vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een
brief om zelf te controleren. De luizenbrigade heeft een goed resultaat. Kandidaten
zijn nog steeds welkom.
Klokhuis en
werkgroepen
Maandag september
is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen
zich aansluiten bij een werkgroep (feest, diertjes, happening, verkeer,
integratie). Meer info vind je op de blog, de werkgroepen worden voorgesteld op
het klokhuis.
Medicatie
Leerkrachten
mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie
toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen wordt een uitzondering
gemaakt en dit enkel na degelijke afspraken.
Jaarthema
Het jaarthema is dit jaar Rust. Wij proberen in de hele school te
investeren om meer ‘rust’ te creëren. Zo wordt o.a. in de gang en in de zaal
gefluisterd. Wij stappen rustig naar de klas.
Opmerkingen over deel 1 van
de klasavond
Sommige ouders stelden zich de vraag waar de geitjes zijn. Deze zijn na
de grote vakantie niet teruggekeerd omdat er geen interesse meer was van de
kinderen. Bovendien waren vele kinderen bang omdat ze zich soms wild gedroegen.
Ze worden nu opgevangen op de Halve Maan. Ook voor de konijnen is een nieuw
verblijf gezocht, omdat er voor hen geen plaats meer is na herinrichting van de
speelplaats. Een aantal ouders maken de opmerking of het niet de bedoeling is
dat een school werkt rond de attitude “omkijken naar huisdieren”.
In de overdekte speelplaats staat een grote tafel waar men kan
samenkomen met de andere ouders en koffie of thee drinken. Hierop bevinden zich
boeken die omgeruild kunnen worden tegen een ander boek. Principe: jij brengt
een boek mee dat je niet meer wenst de lezen, je legt dit op tafel en neemt in
de plaats een ander boek mee, waar jij dan de nieuwe eigenaar van wordt.
Er werd voorgesteld om de kinderen bij het binnenkomen van de klas hun
schoenen te laten omruilen door pantoffels. Dit zodat het vuil van de
speelplaats niet in het klaslokaal terecht komt. De vraag wordt doorgespeeld
naar het team, maar lijkt praktisch nogal moeilijk haalbaar. Telkens wanneer er
de gang ingegaan wordt zouden ze dan gewisseld moeten worden (toiletbezoek,
turnles, speeltijden). Er zou enorm veel tijd verloren gaan doordat niet alle
kindjes dit al zelfstandig kunnen.
Enkele ouders stelden zich de vraag of er niet meer water kan komen uit
de kraantjes in de kleutertoiletten. Dit zou ondertussen opgelost moeten zijn.
Door sommige kinderen werden er ratten gesignaleerd. De vraag kwam of
hier al stappen voor ondernomen zijn. De rattenplaag wordt aangepakt door een professionele
firma sinds juni al.
- Deze punten werden besproken op het klokhuis en vind je terug in het verslag.
Klaswerking
DANKJEWEL VOOR JULLIE ONMISBARE HULP BIJ DE KLASVERHUIS IN JUNI EN AUGUSTUS!
Klasouder: Marc (en Anja)
Voorstellen
groep
25 kleuters
-
12 kinderen in de derde kleuterklas
-
13 kinderen in de tweede kleuterklas
Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief turnen, Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u
Kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.
8.40u
Kinderen komen in de klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen
hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)
Goedemorgenlied wordt gezongen
Indien nodig worden de afspraken herhaald
Kalenderlied wordt gezongen: Dag – datum – weer a.d.h.v. lied – dit
wordt ‘genoteerd’ (vb juiste kaartje, getal, enz.) Beurtrol; maar kleuters mogen
zeker in de eerste periode ‘nee’ zeggen als ze het liever nog niet doen.
Het blad van de dag; daarop worden de afwezigen samen geteld, en de
datum (eerste getal) wordt genoteerd.
Aanwezigheden worden genoteerd ‘op één minuut’, en er wordt gerekend en
weer genoteerd. Het ‘berekende’ aantal kinderen wordt nageteld.
Het kalenderkindje gaat aanduiden welk weer het buiten is.
De praatronde wordt (soms) geopend door Loes
Loes overloopt het dagverloop en wie kringleider – tijdbewaker en
verslaggever is. De kinderen zien op klok dat het 9 uur is, en horen het ‘paardgeluidje’,
wij spreken af dat de praatronde (max. 15 min. duurt). De tijdbewakers houden
dit in de gaten.
De kringleider leidt de praatronde. Hij/zij vraagt eerst aan alle
kinderen hoe ze zich voelen. Nadien vraagt de kringleider aan de kindjes die
iets willen vertellen ‘vertel maar’ en zo komen ze achtereenvolgens aan de
beurt. Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur haalbaar te houden. Deel twee
van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na de speeltijd).
Onderzoekjes die uit de praatronde komen plannen wij meteen in onze dag,
en worden getekend op het ‘blad van de dag’. ’s Avonds duiden wij telkens aan
of wij de onderzoeksvragen beantwoord/uitgevoerd hebben of niet.
Er wordt verslag genomen en de kinderen ‘helpen’ daarbij, vb. zin
herhalen voor het verslag, moeilijk woord helpen analyseren, rijmwoorden
opmerken, enz. Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets
concreet over materialen.
Na de kring wordt het verslag voorgelezen in spelvorm. (vb. met te
ontdekken foutjes: foute kleur of aantal, de kinderen verbeteren waar nodig) De
verslaggever kiest over welk verhaal hij die dag verslag (een tekening) maakt
in het dagboek. Er wordt door dat kind een beeldende techniek gekozen vb.
waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h.v. van deze techniek wordt een
verslag gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld
worden. (zie boek)
Sommige ouders vroegen zich af of alle kinderen dagelijks iets
meebrengen naar de klas. Ongeveer de helft van de kinderen heeft iets bij om
over te vertellen (of gewoon mee te spelen in een hoek). Kinderen hoeven
helemaal niets mee te brengen, enkel als ze dit zelf willen. Het heeft dan ook
geen enkel nut als ouder om hierop aan te dringen.
Tot vorig schooljaar stond het klasverslag op de blog te lezen. Vanaf
dit schooljaar zal dit niet meer het geval zijn. Dit om de vertrouwenssfeer van
het klasgesprek niet publiek te maken. Indien je dit als ouder wenst, kan je
nog altijd in de klas het klasverslag gaan lezen.
9.15u Werken in hoeken (Instructie
= begeleide activiteit, BZW = begeleid zelfstandig werk met een opdracht ZW=
zelfstandig zonder opdracht). Lijn doorheen heel de school. Via hun foto op het
hoekenbord kiezen de kinderen zelf welke activiteit ze willen uitvoeren. Het
aanbod van de hoeken komt zowel uit de keuze van Lieselot of van de kinderen
zelf.
10.05u Terugblikronde; Wat
gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep
moeilijk/makkelijk/…?
10.15u Handen wassen - tijd voor
een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) -
toiletbezoek
10.25 – 10.45u speeltijd
10.45u Vervolg kring met
aansluitend het voorlezen, aanvullen en verbeteren van het kringverslag.
11.00u Een begeleide activiteit en
andere BZW of ZW of een gemeenschappelijke activiteit (afhankelijk van onderzoek)
11.40 Boterhammen eten in de
kring. Tijdens het eten wordt er een sprookje opgezet om naar te luisteren. Wie
klaar is mag in de kring een boekje kiezen. Nadien worden de taakjes
(borstelen, kippen eten geven, planten water geven,…) gedaan. (beurtrol per 2
met ‘leeuwen & kamelen). De kinderen mogen tot 12.15 uur in de kring
blijven!
12u – 12.55u Speeltijd
12.55u Kring; planning namiddag
Uitgebreider hoekenwerk, begeleid zelfstandig werk
en zelfstandig werk.
14.20u Handen wassen + koek/fruit
+ toiletbezoek
14.30u –
14.45u Speeltijd
14.45u
Spel in hoeken wordt nog heel even verder gezet, en
dan is het opruimtijd.
Opruimen; iedereen ruimt zijn/haar eigen hoek op. Nadien
gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken of de hoeken weer netjes zijn.
Wie iets gemaakt heeft wat zij/hij wil tonen mag
dit op de ‘pauwentafel’ in de kring leggen.
Als het iets is wat je niet kan verhuizen mag het
zelfs in de hoeken worden voorgesteld (als de rest van de hoek er netjes bij
ligt).
15.05u
Afsluitronde:
Pauwenronde; Wie is fier op… en waarom?
Boek/lied/beweging/dans
Pluimpjes van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen
over wat goed en minder goed verliep en de gevoelens daarbij
Blad van de dag: voorstellen onderzoekjes of
uitstellen naar morgen?
15.30u Einde klasdag
Weekoverzicht kort overlopen a.d.h.v.
picto’s (Frans – enz.)
Maandag: 8u40 turnen bij Dieter, 14u45 lezers van de lagere school
Dinsdag: 9u30 turnen bij Dieter (of zwemmen), 14u45 lezen met de
kinderen van An
Woensdag: vrije teksten
Donderdag: 8u40 Frans, klasraad
Vrijdag: dag voor buitenactiviteiten, uitstappen. Als afsluiting zullen
er puzzels of gezelschapsspelletjes gespeeld worden.
Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek uitgevoerd als niemand in de klas het
antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk domein (zie
picto’s blad van de dag). Onderzoekjes kunnen zowel zelfstandig als begeleid
uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren. Het telkens terugblikken
aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een groepsproces!!!
Weergave onderzoeken wereldoriëntatie in boek 3e kleuterklas(het boek
wordt doorgegeven)
- Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de kinderen de inhoud zien.
- Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke kleuter zijn boekje.
- De kleuters maken een persoonlijke verwerking op het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).
Taakjes
Wisselen per week, per twee a 3 kleuters. Vb. eten geven aan de kippen,
borstelen, planten water geven,…
Klasraad
Lijn doorheen de school + Om de 2 weken schoolraad
Wat is goed? Niet goed? Wie heeft er een idee? Wordt visueel gemaakt,
door en voor de kleuters! Het is ook belangrijk dat kleuters leren beseffen wat
er wel en niet belangrijk is om te melden aan de klasraad. Sommige problemen
kunnen immers niet door de klas opgelost worden.
Heen en
weerbeer
Frederik de krokodil reist mee (maandag tot donderdag, donderdag tot
maandag) met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een
verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (ervaringen van
thuis, familie, dieren) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een klein
voorwerp gestoken worden waarover je kind iets wil vertellen. Stel dat je kind
helemaal geen interesse blijkt de hebben voor Frederik, dan hoef je dit zelf
als ouder ook niet te forceren.
Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de werking – vb. tijdens praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij de pauw), maar
vnl. in conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week, enz.
Er kunnen ook activiteiten plaatsvinden met andere klassen i.f.v. de
axenroos, vb. poes – bever: kleuters – eerste graad plannen een
‘massagemoment’.
Rekenkundig
onderzoek
Wiskundige opdrachten kunnen op verschillende manieren tot stand komen
en komen doorheen de hele week aanbod:
-
Als verwerking op vb. een tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige
begrippen, enz. toepassen)
-
De rekendozen in de kring met de getalbeelden uit rekentrappers (lagere
school)
-
Liedjes en gedichtjes; vb. verstopliedje
-
Tellen in praatronde van de kinderen, van de afwezigen
-
Getalbeelden in alle hoeken!
-
Winkelen in de poppenhoek a.d.h.v. opdrachtkaarten
-
Boeken sorteren in onderzoekshoek
-
Meten/vergelijken in onderzoekshoek
-
Raamfiguren natekenen
-
Een bouwplan of stappenplan opvolgen
-
Een lintmeter gebruiken voor de verschillende cijfertjes
Vrije tekst en
taalspelletjes (focus)
Vrije tekstenkrant: nieuwe structuur (proefprojectje in onze klas)
Aandacht voor Begin-midden-einde van een verhaal.
Werking:
Mogelijke
opstart/oorsprong
1. Kinderen vertellen een verhaal tijdens de praatronde
en kiezen om er een vrije tekst over te maken.
2. Er wordt een beeld bij gemaakt in een techniek naar
keuze. (elke week – meer technieken)
Kinderen kunnen eerst een ‘schets’ maken en dan pas in
het echte boek werken, afhankelijk van de ervaring met de techniek.
3. Rechts van de illustratie wordt de tekst geschreven.
Boven de woorden worden kleine pictogrammen getekend zodat de kinderen hun
eigen tekst kunnen voorlezen.
4. De kinderen kiezen één woord uit de voorgeschreven
woorden dat ze bij de tekst stempelen of schrijven. (differentiatie)
5. De vrije tekst wordt voorgelezen in de afsluit – of
ochtendkring. Eerst door de juf, na verloop van tijd samen en/of door de
kinderen alleen.
6. Het vrije tekstenboek wordt op een houten plank
achteraan in de klas tentoongesteld.
Vrije tekstenkrant; 1x per maand – verzameling van de mooiste
(zelfgekozen) teksten van de kinderen in één bundeltje. De naam van de krant
wordt gekozen!
De kinderen kunnen kiezen uit verschillende structuren; vb. in boek,
maar ook op A3, een stripverhaal, collage, enz.
De lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs aangebracht op
verschillende wijze. Vb. kinderen zien dat hun tekst genoteerd wordt en ‘lezen’
de letters mee, concrete spelletjes, woorden klappen, beginletters herkennen,
woorden in een zin tellen, enz.
Lettermonster
Binnenkort krijgen wij weer bezoek uit letterland… Het lettermonster is
daar ontsnapt nadat hij alle letters opat. Maar hij had er te veel opgegeten…en
heeft ze in onze klas allemaal uitgespuwd. Elke week kiezen wij een nieuwe
letter voor het monster. Wij zoeken allerlei voorwerpen en maken een lettercollage.
Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met heel wat letters.
Oefenen met
Loes
Oefenblaadjes met vaste stapjes; vb. derde kleuterklas moet één X aantal
per week, tweede mag. (Opbouw doorheen het jaar). De kinderen moeten zelf
plannen wanneer ze dit uitvoeren! Wordt het correct uitgevoerd, dan wordt de
datum er op gestempeld.
Kamp en
sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen,
en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren
rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert
het groepsgevoel en de sfeer in de klas! Na het kamp wordt er een kampkrant
gemaakt. Het is voor de kinderen belangrijk dat iedereen deelneemt aan het
kamp.
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond
(minimum een maand voor het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid
draaiboek.
Wat voor kamp willen wij? Afhankelijk daarvan wordt een kampplaats
gezocht en een kamp uitgewerkt. (Wat is haalbaar en wenselijk?!) De ouders zijn
het erover eens dat er net zoals vorig jaar voor een kamp gegaan wordt waarbij
we zoveel mogelijk zelf doen en workshops uitwerken.
De sleep-in gaat door op 13 en 14 mei. Meer info volgt. (derde
kleuterklas)
Verjaardagen
De kinderen kiezen zelf een activiteit op de verjaardagslijn. De hele
dag staat in teken van de jarige.
Blog en de map!
Gelieve de mapjes altijd terug te leggen in het ‘postbakje’.
Binnenkort verschijnt op de blog het volledige jaaroverzicht met alle data
voor deze klas (voor zover gekend).
Voorstelling
hoeken a.d.h.v. keuzebord
Rondleiding doorheen de klas met de verschillende hoeken.
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen
vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, bewegingshoek (duidelijke
afspraken!)
DANKJEWEL voor jullie aanwezigheid!
DANKJEWEL voor het aanvullen van het verslag EVE!