Vb Wat zeker niet te vergeten: zwemkledij, extra kussentje (deze week al meebrengen), ...
Ook rond vervoer moesten er nog een paar kleinigheden veranderen, door ouders die vb nog gewisseld zijn van dag. Gelieve het draaiboek goed na te kijken en moesten er nog onduidelijk- of onjuistheden zijn mag je mij het zeker laten weten.
Volgende punten zijn aanvullend, maar ook belangrijk ter voorbereiding op het kamp
- Maandag 4 februari van 10.00 uur tot 16 uur is het KNUTSELDAG voor het kamp. Ouders die graag een handje toesteken zijn zeker welkom. Het is wel belangrijk dat jullie kleine spruiten daar niet bij zijn (gezien er ook verrassingen e.d. worden geknutseld). Wat staat er nu alvast op het programma: Themamateriaal maken vb kantelen, kampsleutelhanger, plattegrondjes voor in het talentenspel, fotokader met koning en koningin, wenskaartjes voor in het vuur, enz.
Gelieve even een mailtje te sturen als je er bij kan zijn, alle beetjes helpen...
lieselotbal@hotmail.com
- Wij zijn nog op zoek naar badmutsen en zouden deze laten bedrukken met het logo van de school. (Liefs textiel en onbedrukt) Weet jij waar wij deze betaalbaar kunnen vinden? Laat het zeker weten.
- Het fototoestel van de klas is stuk. Deze week gebruikten wij even dat van An om ons uit de nood te helpen... maar er werd nu wél een nieuw aangekocht. Wie wil graag tijdens het kamp 'fotograaf' of 'camaraman' zijn en onze hoogst waarschijnlijk onvergetelijke ervaringen vastleggen?
(Om het nieuwe toestel niet te laten sneuvelen/of te verliezen lijkt het mij zinvol dat slechts een paar mensen deze taak op zich nemen)
Jurgen wou dit al zeker doen. Wie nog?
- Materiaal gezocht voor het kamp: Wie ons kan helpen aan één van de onderstaande materialen mag dit DEZE WEEK naar de klas brengen. Gelieve wel duidelijk een naam te voorzien als dit nodig is:
- witte lakens
- letlampjes (veilig)
- gouden sieraden, versiering, doeken, bekers, kandelaars, slingers, ...
- boekjes over sprookjes, prinsessen, enz.
- een kussentje (zo kan de prinsessenkamer vooraf al ingericht worden)
- rode loper
Draaiboek kamp
‘De wens van Alijdis’
21 en 22 februari 2013 Oudste kleuters;Klas Lieselot
Inhoud
1.
WAAR
gaan wij op kamp?
2.
WAAROM
gaan wij op kamp?
3.
WIE
gaat mee op kamp?
4.
WAT
doen wij op kamp?
5.
WAT
ETEN wij op kamp?
6.
Waar
SLAPEN wij op kamp?
7.
Hoe
en waar WASSEN wij ons op kamp?
8.
Hoe
geraken wij veilig HEEN EN TERUG?
9.
Wat
stoppen wij in onze REISKOFFER?
10. Welke AFSPRAKEN gelden op kamp?
De
wens van Alijdis
Er was
eens heel heel lang geleden een heel groot land. Er was ongelooflijk veel
natuur en bos in dat land, een
reuzegroot kasteel, ontelbaar veel goud, en ongelooflijk dikke muren. In het
kasteel woonde een lieve, zachtaardige, beeldschone prinses. Prinses Alijdis.
Zij woonde er niet alleen maar met haar haar ouders, de koning en koningin. Als
je ouders het land besturen verdienen ze natuurlijk heel veel centen, maar zijn
ze helaas maar weinig thuis. Ze zijn steeds druk in de weer en worden
uitgenodigd op hoogstaande locaties in het binnen- en buitenland. Ze maakten dan verre reizen, en lieten het
kasteel gelegen in het midden van het bos achter. Maar daarover hoefde prinses
Alijdis, die samen met de hofwerkers het kasteel bewaakte zich helemaal geen zorgen te maken. Zij kon
genieten van de centen die haar ouders verdiende, ze mocht leven in een
prachtig kasteel én vooral: haar toekomst was verzekerd! Later zou zij ook
koningin worden, en het land zou aan haar worden toevertrouwd.
Maar,
diep in het bos, binnen de muren van het kasteel klinkt een stem. Het is geen
vrolijke stem, het is een stem die droevig klinkt, die iets mist, die… meer
wil! Prinses Alijdis zou zo graag ontdekken wat er buiten de muren van het
kasteel te beleven valt. Ze wil zo graag vriendjes, vriendinnetjes, ze wil naar
school, ze wil leren, ze wil later groot worden, ze wil een beroep kiezen, ze
wil weten waar ze goed in is, ze wil leren van vriendjes,…
Maar
de lieve goedmenende koning en koningin verzekeren haar toekomst en zien niet
in wat voor hun beeldschone dochter beter zou zijn dat genieten van alle roem
en rijkdom en later de troon opvolgen…!
Maar
dan op een mooie zonnige dag, dromend in het bos doet ze een wens.
~~
Wij
zullen haar wens vervullen. Wij willen het waarmaken voor haar. De prinses
beseft dat ze voorlopig niet verder mag dan de dikke muren rondom het kasteel,
maar wat als ze nu eens heel veel landgenootjes op bezoek laat komen… die samen
met haar op ontdekking gaan. Binnenkort zijn haar ouders weer naar een zeer
belangrijk congres in een land hier heel ver vandaan, zij hoeven er helemaal
niets van te weten. Net dan nodigt de prinses heel wat bezoekers uit, die voor
één weekendje in haar rijkelijk kasteel mogen leven. De enige voorwaarde is..
dat die bezoekers haar helpen om haar talenten, haar droomberoep te ontdekken. Ze
kunnen haar leren wat er allemaal te beleven valt buiten de kasteelmuren. Ze
kunnen haar tonen waar zij goed in zijn, en wie weet waar de prinses goed in
is. Ze kunnen samen op zoek gaan naar hun talentjes en samen proeven van het
leven, samen dromen en misschien zelfs deze dromen ooit vervullen…!
Tijdens
de eerste kampdag slagen de bezoekertjes daar al behoorlijk in. Ze bakken,
timmeren, dansen, zingen, knutselen,enz. met prinses Alijdis. Zij kan haar ogen
niet geloven van verwondering… en ook haar eigen muzikale talenten komen
stilaan tot uiting! Zij wil de kinderen graag uitgebreid bedanken met een
avondfeest.
Op het
feest wordt er live muziek gespeeld, gedanst, lekker gegeten, gezongen,… maar
dan komt het verschrikkelijke nieuws. De prinses krijgt telefoon! “Het congres
is uitgesteld naar volgend jaar” klinkt aan de andere kant van de lijn. Prinses
Alijdis is doodongerust. Haar ouders
komen morgenmiddag al terug en het is absoluut verboden om het ‘gewone volk’
toe te laten in het kasteel. Laat staan te laten overnachten..! Er ontstaat paniek.
Prinses
Alijdis en de kinderen zoeken samen naar een oplossing. En na lang nadenken…
herinnert de prinses zich nog dat er ergens in het bos een oude goed menende man
woont. Zijn naam is Mr. Secret Forest. Of het nu een boswachter is, of eerder
een tovenaar is blijft tot op heden een mysterie. Hij zou met bomen praten en in leven blijven
door de liefde der natuur. Maar wat de
prinses wel zeker weet is dat hij er ooit in geslaagd is om een prins door de
dikke muren van het kasteel te laten ontsnappen… . Mr. Secret Forest bezit heel
wat kennis over het Koninklijke bos, over het kasteel, maar vooral met zijn
magische krachten maakte hij door de tijd heen al velen gelukkig. Prinses
Alijdis gaat op zoek naar een plattegrond van het bos en vindt die na lang
zoeken eindelijk terug! Het feest wordt
stil gelegd en de prinses gaat samen met haar bezoek op zoek naar Mr. Secret
Forest.!
Na een
hele tijd te wandelen door het bos en het plattegrond te volgen gebeurt er
opnieuw iets verschrikkelijks, iets vreemd, iets onvatbaar. Prinses Alijdis kan
plots geen stap meer verder zetten. Dit
is voor haar het einde. Ze voelt dat ze al te ver verwijderd is van het kasteel
en hoe ze ook probeert, ze kan niet meer verder in de richting van Mr. Secret
Forest. Vreemd genoeg kunnen de
bezoekers dat wel. Ze begrijpen maar moeilijk wat de prinses nu voelt en
proberen allerlei dingen uit. Ze trekken aan haar, ze duwen haar.. maar dit is
de lijn! De magische lijn…!
Weer
botsen ze aan tegen een heel groot probleem. Wij kunnen de prinses toch niet zo
maar achterlaten? Maar met heel wat moed en aanmoediging van de prinses wagen
ze het toch. Voorzichtig volgen zij het plattegrond verder om zo hopelijk de
goedmenende vreemde man te ontmoeten. De
raad die hij ons misschien kan geven kan de bevrijding betekenen voor de
prinses. De kleuters
komen steeds dichter en dichter bij. Ze horen iets, ze ruiken iets, en.. ze
zien iets! Heel voorzichtig gaan ze samen Mr. Secret Forest tegemoet. Ze stellen
ze hem de grote vraag. Hoe kunnen wij de prinses bevrijden?
“Een
prinses bevrijden?” Dat heeft hij nog nooit gedaan. Hij kijkt in het rond, hij
ruikt met zijn neus hoog in de lucht, hij voelt aan de bomen, het lijkt wel
alsof hij er mee praat! En dan… alsof hij op die manier heel goed heeft
nagedacht klinkt het “Ooit, heel lang geleden woonde er in dit kasteel wel een
prins met een gelijkaardig probleem en die heb ik, die heb ik door de muren van
het kasteel laten ontsnappen.” Meteen
willen wij weten hoe hij dat plan smeedde.
“Zo een plan houdt wel heel wat in, je moet er ongelooflijk goed voor
kunnen samenwerken. En nog belangrijker: Je moet samen heel wat hindernissen
doorstaan en goed nadenken wie je welke hindernis best laat uitvoeren. Telkens
als je slaagt in een opdracht zal je spontaan ontdekken hoe de weg naar
vrijheid loopt”.
Een
laatste maar zeer belangrijke tip die Mr. Secret Forest ons geeft: “Het is wel
heel belangrijk dat deze vrijheidstocht doorgaat wanneer ze zon net is
opgekomen. Wij zijn dolgelukkig dat wij Mr. Secret Fores ontmoette en nodigen
hem uit bij ons vuur!
De
volgende dag gaan wij meteen na het Middeleeuws ontbijt aan de slag en gaan wij
samen met de Prinses op bevrijdingstocht. Wij bundelen al onze talenten samen
om haar te kunnen laten ontsnappen…!
Zou
het lukken om de prinses over de magische lijn, uit het Koninklijke domein te
laten ontsnappen???
1. WAAR gaan wij op kamp?
Wij gaan op kamp naar ‘De
grasmus’ in Hechtel-Eksel. Dit is een grote houten (verwarmde) chalet die twee
volledige dagen voor ons ter beschikking is. Dit gebouw is gelegen in het
jeugd- en vakantiecentrum van Hechel-Eksel. De omgeving bestaat uit een
prachtig speel-en wandelbos, een hele leuke grote speeltuin, en een verhard
plein voor de chalet. Hopelijk laat het zonnetje ons niet in de steek en kunnen
wij van deze prachtige omgeving genieten. Maar géén nood: bij slecht weer
kunnen wij gebruik maken van een grote zaal en twee kleinere zalen.
Tijdens het kamp toveren wij
dit domein om in een Middeleeuws kasteel.
Kantelen, gouden kandelaars, een rode loper, grote versierde
slaapzalen,… brengen ons tijdens deze tweedaagse helemaal in Middeleeuwse sferen…
.
Daarnaast is park
‘Molenheide’ slechts 6 km
van onze kampplaats vandaan. Uiteraard maken wij daar gebruik van en brengen
wij tijdens dit kamp ook een bezoek aan dit leuke zeer kindvriendelijke
zwembad.
2. WAAROM gaan wij op kamp?
Een kamp heeft een enorm stimulerende
invloed op de sfeer in de klas. Een kamp brengt de kinderen dichter bij elkaar,
ze leren elkaar helemaal kennen en als gevolg van de vele diverse activiteiten
op kamp vormen zij steeds meer één hechte groep.
Bovendien wordt er met een aftelkalender
toegeleefd naar het kamp en genieten de kinderen er nog heel lang van na.
De activiteiten worden uitgewerkt samen
met de ouders (beslist op klasavond september) en al is dit niet het kamdoel,
ook de band tussen de ouders wordt na zo een kamp steeds sterker. Een aantal
ouders gaan mee op kamp, anderen bereiden liever thuis een gerechtje voor,
zorgen voor vervoer, of kunnen door omstandigheden er niet bij zijn. Het is een
volledig vrije keuze en een kamp wil helemaal geen ouders verplichten tot
meewerken.
Elk jaar trachten wij om alle kinderen
mee te laten gaan op kamp.
3. WIE gaat mee op kamp?
Zoals hierboven al omschreven werd is
het de bedoeling dat alle kinderen mee op kamp gaan. Omdat wij dit jaar gekozen
hebben voor een kamp waar de activiteiten zelf voorzien worden, is er ook een
grote nood aan ouders op kamp. Het is belangrijk dat alle kinderen zich veilig
voelen op kamp én dat je als ouder niet alleen aanwezig bent i.f.v. je eigen
kind. De lijst met ouders werd tijdens de eerste trimester geleidelijk
aangevuld met namen van ouders. Dit zorgde voor een mooi evenwicht van
aanwezige ouders tijdens het kamp.
Aan de hand van het kampprogramma wordt
vooraf afgesproken wie wat voor zijn/haar rekening neemt.
Daarnaast zal ook de prinses, Mr. Forest
en ik zelf uiteraard voortdurend aanwezig zijn tijdens het kamp om het zo goed
mogelijk in goede banen te leiden.
Aanwezige ouders tijdens het kamp
DONDERDAG
Tot 18 uur
|
DONDERDAGAVOND
Vanaf 18 uur
|
VRIJDAGVOORM.
|
VR.NAMIDDAG
Om 12.45 uur: vertrek naar zwem.
|
Jurgen
(Kookploeg)
|
Jurgen
|
Jurgen
|
Jurgen
|
Gunther (kookploeg)
|
Gunther
|
Gunther
|
Gunther
|
Kurt
(kookploeg)
|
Kurt
|
Kurt
|
Kurt
|
Yentl
(tot 16 uur)
|
Veronique
|
Hedwig
|
Hedwig
|
Rowan
|
Miet
|
Miet
|
Miet
|
Wendy
|
Daniël
|
Kim
(voormiddag)
|
David
|
Veronique
(vanaf 13 uur + nacht)
|
Cindy
|
Cindy
|
Cindy
|
Pascale
|
Claartje
|
Claartje
|
|
Serge
|
|||
Nicole
|
Personen die blijven slapen staan in het
vet gedrukt.
Om te voorkomen dat er ’s avonds zeer
veel ouders zijn én kinderen van wie de ouders er niet zijn heimwee zouden
krijgen spreken wij het volgende af:
De wissel ‘der ouders’ gebeurt
onmiddellijk na het avondeten (rond 18 uur). Vanaf dat moment nemen de ouders
die er op donderdag bij waren afscheid en heten wij de ouders die er
donderdagavond en vrijdag bij zijn welkom.
Zo blijft ook het avondgebeuren een
groepsgebeuren met de klas en zijn er bij wijze van spreken niet meer ouders dan
kinderen aanwezig… .
Bedankt voor jullie begrip.
4. WAT doen wij op kamp?
PROGRAMMA KAMP 21 FEBRUARI
UUR
|
ACTIVITEIT
|
WIE?
|
8.30
|
Verzamelen in klas
-
In groepjes verdelen en laatste afspraken
overlopen
|
|
8.40 uur
|
Vertrek Pit
-
In groepjes naar auto’s wandelen en vervolgens
vertrekken.
|
Bestuurders (zie
8. Heen en terug)
|
9.30 uur
|
Aankomst De grasmus
-
Niet iedereen komt op hetzelfde moment aan dus
bij aankomst kan er al gewandeld worden naar het bivakhuis, waar wij samen
wachten vooraleer wij binnen gaan.
Thema-opening:
Wij horen in het bos geluid. In de verte horen wij muziek/zang. In
grote groep wandelen wij steeds dichter en dichter naar de plaats waar het
geluid vandaan komt. Daar zit een eenzame prinses te zingen. Ze is
ongelooflijk verbaasd en blij dat ze ons ziet. Ze heeft hier jaren en jaren
op gewacht en vertelt over hoe ze leeft en wat haar grote wens is. Maar ook over hoe ze die droom nooit kon
bereiken, enz. Ze vraagt of wij haar willen helpen.
|
Prinses;
Twee a drie ouders begeleiden de groep samen met Lieselot.
De andere ouders brengen ondertussen de bagage naar de slaapzalen.
|
10.00 uur
|
Korte rondleiding van de prinses in haar ‘kasteel’.
-
Waar slapen wij?
-
Waar zijn de toiletjes?
-
Waar wassen wij ons?
-
Enz.
Kampafspraken maken in de prinsessenkamer
(klein en rustig lokaal waar we ons geregeld terugtrekken, te vergelijken
met de kring in de klas)
-
Wat bij hoorngeluid?
-
Tot waar mogen wij spelen?
-
Doorschuifsysteem en werking atelier
-
Enz.
Kleine versnapering + overlopen kamp (kinderen gerust stellen)
Aanbrengen kamplied in de prinsessenkamer
|
Kasteelkoks
( Pascale – Kurt (vooraf samen met Lieselot gemaakt)
|
10.30 uur
|
Start atelierdag!
|
.
|
“Wij willen de prinses helpen” Wie weet nu al in wat hij/zij goed is
én wat die wil tonen/aanleren aan de prinses? Gelukkig zijn er tijdens dit
kamp heel veel leuke ateliers waarin wij dat nog kunnen ontdekken. Aan de
hand van een beurtrolsysteem komt iedereen terecht bij de verschillende
talentenkiemen…! Wanneer de kleuters het kamplied horen is het
doorschuiftijd… .
ATELIERS
Koninklijke
gebakjes ‘toveren’ met hoogstaande en vooral verrukkelijke versiering…
Houten zwaarden
en schilden in elkaar timmeren met de vrouwelijke werklui van het kasteel.
1.
Koninklijke Middeleeuwse muziek maken met de
beste muzikanten van het land…
EN
2.
Leren dansen op Middeleeuwse muziek (ter
voorbereiding op het avondfeest)
De kinderen
worden feestelijk geschminkt (prinsessen, …)
Terwijl ze
wachten tot ze aan de beurt zijn maken ze juwelen en sieraden voor op het
avondfeest.
Wie: Wendy en
Veronique (vanaf 13 uur)
Heel af en toe
mag er eens lekker gek gedaan worden in het kasteel. De Koninklijke truckjes
worden voor ons blootgelegd. (Circusinitiatie)
Met lakens en
allerlei lichtjes maken wij een groot Middeleeuws slaapfestijn.
|
(Zie uitwerking atelierdag!)
|
|
12.00 uur
|
Spaghetti eten
Prinsessenpap + verhaal
‘Pareltjespap is pap voor prinsessen’
Spelen in de speeltuin (onder toezicht)
|
Kasteelkoks
Hulpkoks (tafel dekken/afruimen/…): Rowan, Nicole, Serge
Pascale, Wendy, Yentl
|
13.20 uur
|
Vervolg ateliers in doorschuifsysteem
(atelierschema zie bijlage)
|
|
16.00 uur
|
Overlopen van de namiddag en talentjes tonen/vertellen aan de prinses
in de prinsessenkamer
Koninklijk feest met Livemuziek – dans – verlichting – verkleedfeest
– gezonde hapjes en drankjes - én de
prinses!!! (De prinses bedankt de kinderen en laat haar talenten kiemen…!)
+ Terugtrek/rustig spelhoekje (voor wie dat even nodig heeft)
|
Pascale + Wie wil… live muziek!
Andere ouders: Samen sfeer maken, dansen, …
|
16.45 uur
|
Groot probleem!!! De prinses krijgt telefoon! Zoektocht naar de
redder in nood…!
|
Tocht: groep+ prinses + hulp van 2 ouders
Andere ouders:
Opruim ateliertjes en tot rust komen…
|
17.30 uur
|
Avondeten: Pannenkoekenbuffet
Spelen op de speeltuin OF even op de kamer…
18 uur: afscheid nemen van ouders donderdag
En verzamelen voor het kampvuur
|
Kasteelkoks
Hulpkoks: Pascale, Veronique, Wendy
Toezicht: Nicole, Serge en Rowan
|
18.30 uur
|
Kampvuur
-
Liedjes zingen (klassiekers) rond het vuur
-
De reddende engel wordt uitgenodigd…!
-
Wens in het vuur
-
Kamplied herhalen
|
Daniël + Jurgen maken het kampvuur vanaf 18 uur.
|
19.00 uur
|
Vanaf 19 uur
In groepjes klaar maken voor de nacht.
-
Wassen, omkleden, pyjama, tanden poetsen, enz.
|
Wij maken de kinderen klaar volgens de ‘wasgroepjes’. + hulp waar
nodig…!
|
19.30 uur
|
Verhaal voor het slapen gaan in twee verschillende middeleeuwse
slaapzalen (2x11)
Het verhaal werd vooraf door Yentl gemaakt.
Kus van de prinses om de
nachtrust te bevorderen…
|
An en Kim brengen een verhaal, in twee verschillende kamers…!
Yentl maakt een verhaal!
|
PROGRAMMA KAMP 22 FEBRUARI
UUR
|
ACTIVITEIT
|
WIE?
|
Vanaf…
|
Opvang kinderen die al vroeg wakker zijn…
-
Kijken rustig in bed in boekje/Ipads
-
Rustig klaar maken/omkleden/wassen/enz.
-
Eigen babage (samen) inpakken en klaar zetten.
|
Begeleiders volgens eigen groepjes + hulp waar
nodig…
|
7.45 uur
|
Kurt speelt trompet/claroon/hoorn als
weksignaal!
Ochtendturnen in het kasteel (kan ook later of
vroeger…)
Herhalen kamplied!
|
Kurt
|
8.00 uur
|
Ontbijtbuffet
Na ontbijt spelen in de speeltuin.
|
Kasteelkoks
Hupkoks: Cindy en Claartje
Toezicht speeltuin: Hedwig en Miet
|
9.30 uur
|
Het grote bevrijdingspel!
Spel met opdrachten doorheen het bos waarin de
talenten verwerkt worden – De groep moet heel goed inschatten wie waar goed
in is. Elke ridder/prins/prinses mag maar één opdracht uitvoeren dus heel
goed nadenken…! Zullen de bezoekers er in slagen om de prinses te bevrijden?
Tussendoortje ( wordt
vooraf meegenomen op tocht)
Slecht weer:
-
sokpoppen maken (veel begeleiding nodig)
Ridders/prinsessen/draak/…
-
Gezelschapspelletjes (kasteel – draak – schat
-..)
-
Ridder/prinsessenverhalen beluisteren
-
Aandenken knutselen
Binnenopdrachten om prinses te
bevrijden.
|
Mee op tocht: Miet en Cindy
Poets kampplaats: Kim, Hedwig
en Claartje
Kinderen kunnen kiezen en schuiven door – wij
vormen kleine groepjes.
|
11.30 uur
|
In groepjes; bagage inpakken (kinderen minimaal)
Afsluitronde kamp.
Gezamenlijk groepsmoment + groepsfoto en
bedankje + pluimpjesronde in prinsessenkamer
Laatste keer: kamplied!
|
De bagage wordt naar de auto’s gebracht per
groepje (zie vervoerschema)
|
12.00 uur
|
Eten (kan ook vroeger/later afhankelijk van
bevrijdingspel…) Soep met vers
brood.
Spelen
in speeltuin
|
Kasteelkoks
Pas als er toezicht is..: Claartje + Miet
|
12.45 uur
|
Vertrek naar Molenheide
Zwemmen tot 14.15 uur
-
Afspraken en toezicht in zwembad!
|
(zie vervoerschema)
Iedereen!
|
14.30 uur
|
Versnapering
Afscheid nemen en vertrek naar de Pit
|
|
Aankomst Pit
-
Ouders die voor Lieselot aankomen wachten even
samen met de kinderen die bij hen in de wagen zaten.
Het is op dat moment
waarschijnlijk zeer druk aan de schoolpoort. Het makkelijkste is als je als
ouder contact opneemt met de ouder waarbij je kind meerijdt én afspreekt waar
je de bagage overhandigd. Gelieve vervolgens wel op school te wachten met je
kind tot ook Lieselot aanwezig is én dan pas naar huis te gaan.
|
·
Bakkersatelier met zotte kok Jean Francois
Koninklijke gebakjes ‘toveren’ met hoogstaande en
vooral verrukkelijke versiering…
Wie: Serge
·
Timmeratelier
Houten zwaarden en schilden in elkaar timmeren met de
vrouwelijke werklui van het kasteel.
Wie: Nicole (En Lieselot – maar ook overzicht
bewaren..)
·
Muziekatelier
Koninklijke Middeleeuwse muziek maken met de beste
muzikanten van het land…
EN
Leren dansen op Middeleeuwse muziek (ter voorbereiding
op het avondfeest)
Na 20 minuten kan gewisseld worden van activiteit,
afhankelijk van de interesse en ‘aanleg’ (flexibel)
Wie; Carine (pop-en rockschool) en Pascale (1) en
Yentl (2)
·
Schoonheidsatelier (en knutsel-prutsel)
De kinderen worden feestelijk geschminkt (prinsessen,
…)
Terwijl ze wachten tot ze aan de beurt zijn maken ze
juwelen en sieraden voor op het avondfeest.
Wie: Wendy en Veronique (vanaf 13 uur)
·
Atelier bij de nar!
Heel af en toe mag er eens lekker gek gedaan worden in
het kasteel. De Koninklijke truckjes worden voor ons blootgelegd. Circusinitiatie
Wie: Joost (Circus Twist)
·
Middeleeuws bed opmaken
Met lakens en allerlei lichtjes maken wij een groot
Middeleeuws slaapfestijn.
Wie: Rowan
Groep
1
|
Groep
2
|
Groep
3
|
Groep
4
|
Groep
5
|
|
10.30
-11.10u
|
Bakker
|
M.e. bed
|
Schmink en knutsel
|
Circus
|
Muziek
|
11.10
– 11.50u
|
Timmer
|
Bakker
|
M.e. bed
|
Schmink en knutsel
|
Circus
|
13.20u
– 14.00u
|
Muziek
|
Timmer
|
Bakker
|
M.e. bed
|
Schmink en knutsel
|
14.00
– 14.40u
|
Circus
|
Muziek
|
Timmer
|
Bakker
|
M.e. bed
|
14.40-15.20u
|
Schmink en knutsel
|
Circus
|
Muziek
|
Timmer
|
Bakker
|
15.20u
– 16.00u
|
M.e. bed
|
Schmink en knutsel
|
Circus
|
Muziek
|
Timmer
|
Groep
1:
|
Helmer,
Ilias, Lars, Eva en Zorn
|
Groep
2:
|
Mathieu,
Rik, Gustaaf, Vincent
|
Groep
3:
|
Louis,
Kahn, Sari, Stien
|
Groep
4:
|
Charlotte,Hüseyin,
Ingmar, Sheilla
|
Groep
5:
|
Aurélie, Luciano, Geike, Jef
|
3. WAT ETEN wij op kamp?
Tijdens de kampavond werd beslist om met
een kookploeg te werken dit jaar. Deze bestaat uit Jurgen, Kurt en Gunter.
Deze drie ‘Kasteelkoks’ hebben zich
geëngageerd op een heel kamp onze buikjes te verwennen met een ‘Middeleeuws
festijn’.
Daarnaast zijn er een aantal ouders die
thuis iets lekkers maken en dit meegeven.
Er worden bij elke maaltijd ook
‘hulpkoks’ gevraagd, die vnl. de tafel klaar dekken, afruimen, helpen opdienen,
enz.
Bij het bereiden van de kampvoeding
wordt uiteraard steeds rekening gehouden met allergieën of religieuze redenen
die vooraf worden doorgegeven.
WAT ETEN WIJ?
|
INGREDIËNTEN/
HOEVEELHEID
|
WIE?
|
Koek en fruit (voor – en namiddag)
|
21 kind. + 14 volw.
|
Via school
|
Middageten: Spaghetti
|
-
Saus
-
Spaghetti
21 kind. + 14 volw.
|
Isabel maakt de saus vooraf.
+ Kasteelkoks
|
Nagerecht middag:
Prinsessenpap of pareltjespap
|
‘prinsessenpap’ voor iedereen + ‘boek:
Pareltjespap is pap voor prinsessen’.
21 kind. + 14 volw.
|
An maakt deze vooraf.
|
Hapjes en drankjes voor op het avondfeest
|
Fruitig hapje, vb druiven en
appelsiensap
|
|
Avondeten:
Pannekoekenbuffet
|
-
3 per kind (21)
-
? per volw.(14)
|
Kasteelkoks
|
Avondhapje bij het vuur:
Marchmellows op een stokje.
|
1 per persoon en alternatiefje voor allergieën
21 kind. + 11 volw.
|
Kasteelkoks + helpende handen…
|
VRIJDAG
WAT ETEN WIJ?
|
INGREDIËNTEN/
HOEVEELHEID
|
WIE?
|
Ontbijtbuffet
Krentenbollen (Yentl)
Broodjes (Rowan)
Fruitsalade (Hedwig)
Restjes van het pannekoekenbuffet
|
Mogelijkheid tot
21 kind + 10 volw.
|
Kasteelkoks
Yentl
Rowan
Hedwig
|
Koek
en fruit
|
21 kind + 10 volw.
|
|
Middag:
Tomatensoep met vers brood
|
21 kind + 10 volw.
|
Kasteelkoks
An/Chris: vers brood
|
Schatting totaalprijs voeding kamp: (nog
te bepalen)
Keukenmateriaal aanwezig:
Keukenmateriaal
voorzien voor 40 personen
-
-
5 kookpitten
- eetservies en bestek
- 1 koelkast
- 1 grote diepvries
- eetservies en bestek
- 1 koelkast
- 1 grote diepvries
-
Afwasmachine
-
Plaat om het eten warm te houden
-
Grote kar
-
…
Keukenmateriaal
meenemen:
-
Oven? All-in-one?!
-
Keukenhanddoeken
-
Koffie- en
theekannen
-
Waterkoker
-
Grote messen
-
…
DONDERDAGMIDDAG
|
DONDERDAGAVOND
|
DONDERDAG AVONDHAPJE
|
VRIJDAG ONTBIJT en SOEP
|
Jurgen
(Kookploeg)
|
Jurgen
(Kookploeg)
|
Jurgen
|
Jurgen
|
Gunther (kookploeg)
|
Gunther (kookploeg)
|
Gunther
|
Gunther
|
Kurt
(kookploeg)
|
Kurt
(kookploeg)
|
Kurt
|
Kurt
|
Yentl
|
Prinses
|
Veronique
|
Hedwig
|
Carine
|
Veronique
|
Miet
|
Miet
|
Wendy
|
Carine
|
Daniël
|
Kim
(voormiddag)
|
Emma
(prinses)
|
Serge
|
Cindy
|
Cindy
|
Pascale
|
Nicole
|
Emma
(prinses)
|
Claartje
|
Serge
|
Rowan
|
Ewoud
(Mr. Secret Forest)
|
Emma
(prinses)
|
Nicole
|
Emma
|
Lieselot
|
Lieselot
|
Rowan
|
Ewoud
(Mr. Secret Forest) vanaf 16uur
|
||
Joost
|
Lieselot
|
||
Lieselot
|
4. Waar SLAPEN wij op kamp?
De kampplaats beschikt over meerdere
slaapkamers met stapelbedden, maar om veiligheidsredenen slapen best alle
kinderen onderaan:
Op de kampavond werd beslist om twee
‘Middeleeuwse slaapzalen’ te maken waarin wij telkens 11bedden tegen elkaar
schuiven en versieren met doeken en lampjes. (Volledig volgens de
veiligheidsnormen).
De kinderen kiezen tijdens de eerste
kampdag zelf waar zij graag willen slapen en maken samen met de begeleiding hun
bedje klaar.
Dit wil zeggen dat de ouders bovenaan
slapen, of op een matras op de grond of op een veldbed.
Op zo een kampdag doen de kinderen heel
wat indrukken op. Ondanks voor zo een nacht ‘elders’ soms heel veel spanning
is, zijn de kinderen ’s avonds vaak zo moe dat de oogjes snel toegaan. Er wordt
een afsluitend verhaal gelezen en er wordt steeds toezicht gehouden op de
kamers. Ook ’s ochtends ontwaken de kinderen (tot nog toe) vaak op een
‘redelijk’ uur.
Tijdens de eerste uren van de ‘nacht’
wordt er ‘toezicht’ gehouden op de kamers:
20 uur: An en Kim
21 uur: Veronique en Miet
22 uur: Jurgen en Gunter
23 uur: Daniëlle en Kurt
Nadien slapen de ouders op de kamers,
dus dragen wij samen zorg voor de veilige nachtrust van de kinderen.
Dit
schema kan door een aantal verschuivingen, en de beurtrol tussen de ouders, wat
verschillen van het schema dat op de kampavond werd ingevuld. Mijn excuses
daarvoor. Indien dit niet mogelijk is mag je dit zeker laten weten.
5. Hoe en waar WASSEN wij ons op kamp?
Er zijn twee sanitaire ruimten die
bestaan uit
1. 3
douches, 3 wc’s én 1 grote wasbak met 4 kranen
2. 1
grote douche, 1 wc én 2 lavabo’s (ook geschikt voor rolstoelgebruikers)
Voor het slapen gaan en ’s ochtends
gebruiken wij deze ruimten om ons klaar te maken voor de dag/nacht. (Wassen – tanden poetsen - …)
Om dit vlot te laten verlopen gebeurt
dit eveneens in de gebruikelijke groepjes.
Veronique
|
Helmer,
Vincent, Hüseyin
|
Gunter/An/Kim
|
Mathieu,
Rik, Gustaaf, Louis
|
Jurgen
|
Ilias,
Ingmar, Lars
|
Miet
|
Charlotte, Stien, Sari en Sheilla
|
Kurt/Daniël
|
Aurélie, Luciano, Geike
|
Cindy
|
Eva,
Jef, Kahn en Zorn
|
· Pampers?
-
Sheilla
-
Louis (eventueel pamperbroekje – niet noodzakelijk)
-
Mogelijk nog kinderen waarvan de ouders
aanwezig zijn…
· Andere
noden/behoeften/aandachtspunten?
-
Breadholding Rik (werd toegelicht op
kampavond) (Vraagt extra aandacht tijdens kamp én zeker tijdens het zwemmen).
· Allergieën?
-
Luciano en Ingmar: Zo weinig mogelijk
melkproducten
-
Charlotte; Voldoende water drinken om
constipatie te vermijden
6. Hoe geraken wij veilig HEEN EN TERUG?
Heenrit donderdag:
OUDER
|
KINDEREN
(hoeveel)
|
Auto
1: Nicole
|
Helmer, Vincent, Hüseyin
|
Auto
2: Gunter
|
Mathieu,
Rik, Gustaaf
|
Auto
3: Jurgen
|
Ilias, Ingmar, Lars
|
Auto
4: Pascale
|
Louis,
Charlotte, Stien
|
Auto
5: Yentl
|
Aurélie,
Luciano, Geike
|
Auto
6: Serge
|
Eva,
Jef, Kahn en Zorn
|
Auto
7: Wendy
|
Sari,
Sheilla, (+ volwassenen?)
|
Terugrit vrijdag:
OUDER
|
KINDEREN
(hoeveel)
|
Auto
1: David
|
Helmer,
Vincent, Hüseyin
|
Auto
2: Gunter
|
Mathieu,
Rik, Gustaaf
|
Auto
3: Jurgen
|
Ilias,
Ingmar, Lars, Louis
|
Auto
4: Miet
|
Charlotte,
Stien, Sari
|
Auto
5: Ouder of Lieselot?
|
Aurélie, Luciano, Geike, Sheilla
|
Auto
6: Claartje
|
Eva,
Jef, Kahn en Zorn
|
Afspraken vervoer
Uiteraard is het belangrijk om in de
auto de veiligheidsriem van alle kinderen aan te doen. Als rijdende ouder ben
je verantwoordelijk voor de kinderen die met je meerijden.
Als je door omstandigheden vroeger ter
plaatse bent bij aankomst spreken wij af, om misverstanden te vermijden dat er
gewacht wordt op de leerkracht.
(Zo ziet Lieselot vb dat elk kind met
zijn/haar ouders veilig thuis geraakt)
Wie graag een kindercd’tje heeft voor in
de auto mag dat steeds vooraf vragen. In de klas is kindermuziek voor bij
‘uitstappen’.
Elke ouder mag een KINDERZITJE mee naar
school brengen bij de dag van het vertrek, of dadelijk naar de auto van de
ouder brengen waarmee jouw kind meerijdt.
In
heel wat auto’s is er vooraan nog een plaats vrij zodat de begeleidende ouders
die niet zelf rijden, mee kunnen rijden. Maar let wel op! Zorg dat je vervoer
regelt waarmee je tijdig thuis geraakt (sommige ouders blijven tot do. 18 uur,
anderen het hele kamp).
De kampplaats is ongeveer 35 km ver van de school en
ongeveer 30 minuten rijden.
De grasmus
bevindt zich op het volgende adres:
Jeugd- en vakantiecentrum
Lupinestraat 1
3940 Hechtel-Eksel
Lupinestraat 1
3940 Hechtel-Eksel
7. Wat stoppen wij in onze REISKOFFER?
Op de kampavond werd voorgesteld om
zeep, bodymilk, tandpasta, vochtige doekjes,… gemeenschappelijk aan te kopen.
Zo voorkomen wij dat elke kleuter, of meer bepaald ouder per kind een nieuwe
tube tandpasta enz. moet kopen.
Om
te slapen…
-
Slaapzak (Wie dit niet heeft en niet voor één
kampje wil aankopen mag Lieselot daarover aanspreken. Er zijn ouders met
slaapzakken in bruikleen… )
-
Matrasovertrek
-
Extra deken
-
Kussen
-
Warme pyjama
-
Knuffeltje/foto van mama en papa/broers en
zussen/huisdieren/enz…
Om
ons te wassen…
-
Tandenborstel
-
Bekertje (met naam)
-
2 washandjes
-
Handdoek
-
Kam/borstel
Om
ons aan te kleden…
-
Ondergoed
-
Dikke kousen (extra paar)
-
Warme kledij die tegen een stootje kan
-
Laarzen
-
Stevige schoenen
-
Pantoffels
-
Regenjas
-
Reserve kledij
-
Sjaal, muts en handschoenen (voorzien van een
naam of herkenbaar symbool)
Ook niet
vergeten: extra kussentje vooraf mee naar school nemen(herkenbaar of met naam) voor in de
prinsessenkamer , Zakje voor vuile was, zwemkledij, zakdoeken, siskaart
(aan Lieselot bezorgen bij vertrek) en je wens om tijdens het kampvuur in het
vuur te werpen…
Wat
mag? Themamateriaal rond
‘prinsen en prinsessen’, verkleedkledij (met naam), prentenboekjes, kindermuziek,
…
Financieel
Wij maakten dit jaar op de klasavond in september samen
de keuze om er een echt authentiek kampje van te maken. Geen overbodige luxe,
wel uiteraard voldoende basisvoorzieningen. En een uitgebreid programma waarin
iedereen de honden uit de mouwen steekt om er voor de kinderen een
onvergetelijke tweedaagse van te maken.
Er zal dus naast de betaalbare kampplaats ook
geïnvesteerd worden in themamateriaal, workshops, zwemmen, lekker eten, enz.
Op de kampavond werd beslist met het overige bedrag
(later wordt de exacte hoeveelheid meegedeeld) materiaal voor de klas aan te
kopen en/of een leuke uitstap te doen op het einde van het schooljaar.
8. Welke AFSPRAKEN gelden op kamp?
Als wij, de oudste kleuters van ‘Freinetschool De Pit’ op
kamp gaan gelden vanzelfsprekend dezelfde afspraken als in de school.
Daarnaast worden er ter plaatse afspraken gemaakt over
waar we wel/niet kunnen spelen. De prinses zal ons rondleiden in haar kasteel
en vervolgens de huisregels overlopen… .
Respect voor elkaar, voor de aanwezige ouders, voor de
natuur, voor de dieren, enz. zijn de basisregels. Er wordt verwacht dat
iedereen die deelneemt aan het kamp zich aan deze afspraken zal houden. Met zo
een mooie, verantwoordelijke houding beloofd dit kamp een onvergetelijke
tweedaagse te worden.