donderdag 11 november 2010

Verkeersdag

"Straten door elkaar"
"Auto's, straten en een rond punt"

"Druk verkeer met de auto's in de bouwhoek"


" De auto's rijden rond het ronde punt langs het huis, allemaal zo (zelfde richting) achter elkaar"

"Een stad vol straten"

Een kastanjeweg en een racebaan...


Om het begrip 'verkeer' duidelijk te maken werd als opening van deze verkeersdag het onderzoekje van Milan, Xander en Ferre voorgesteld. Een aantal weken geleden werkten zij een onderzoek "Wat betekeken deze verkeersborden?" uit. Zij leerden ons het verschil tussen gevaarsborden (driehoek), verbodsborden (rode cirkel), stopborden (zes-hoek), enz. "Als je op straat bent dan moet je die borden zien en weten wat die willen zeggen" (Xander)

In verschillende groepjes werd in de klas een verkeerspark uitgebouwd...
(zie bovenstaande foto's)
Nadat iedere groep zijn verkeerspark voorstelde was het tijd voor de praktijk...
We gingen met een rood en een groen 'handje' samen op verkeerswandeling. In de buurt van de school ontdekten we het volgende, en beoordeelden aan de hand van de handjes wat wel/niet goed is:


- "Hé, dat is dat bord om zacht te rijden.." (Ardelan)
- "Daar staat 30 op, omdat je hier maar 30 mag rijden" (Eva)
- "Die driehoek is 'gevaar'" (Milan)
- "Je mag hier niet naar die kant rijden staat op dat bord." (Xander)
- "Hier moet je traag rijden want hier kunnen kindjes oversteken met een boekentas..." (Karlijn)
- "Je mag niet spelen op de straat, maar wel daar op die speeltuin hé" (Linde)
- "Als er geen zebrapad is moet iemand het verkeer zo (armen spreiden) tegen houden" (Sarah)
- "Die auto rijdt toch veel te hard!" (Max)
- ...
Tijdens de tocht ontdekten we niet alleen wat de borden willen zeggen maar dankzij Ozlem doken ook de Franse verkeerstermen op...
- Traverser
- Attention
- rouge et vert
- ...
Na dit boeiend en veilig dagje namen we alweer afscheid... want donderdag en vrijdag is het geen school!