Wij trokken dinsdagochtend naar de spelotheek om te 'filosoferen'. Dat was wel een heel moeilijk woord seg... Maar onze pientere vriendjes hadden al heel snel door wat van hen verwacht werd.
In kleine groepjes verdeeld gingen ze gezellig rond de tafel zitten en a.d.h.v. een tekening of muziekje kwam er een gesprekje op gang. Natuurlijk geen gewoon gesprekje zoals in de praatronde maar net iets diepzinniger...
Vragen als
"Zijn wij allemaal hetzelfde? Is iedereen gelijk? Zou jij ook graag eens een donker huisje willlen? Wat is een vriendje? Kan iemand die slechte dingen doet ook nog je vriendje zijn? Wat zijn slechte dingen? Wat gebeurt er als je doodgaat? Ben jij gelukkig? Wat is geluk? Wat zou er anders zijn als je rijk/arm bent? enz." werden tijdens deze filosofieworkshop besproken. Er was geen juist antwoord... alleen maar een gezellige diepzinnige babbel die toch wel wat teweeg bracht bij onze kindjes.
Nadien werd er in de klas nog heel lang verder gepraat en speelden wij het 'Stel dat...-spelletje" waarbij de kinderen zelf heel wat confronterende zinnetjes bedachten om elkaars reactie uit te lokken.
"Stel dat Linde mijn vriendinnetje is maar die is morgen plots blind, zou dat dan nog mijn vriendinnetje zijn?"
"Stel dat Max morgen naar school komt maar met één been, zou ik daar dan nog mee spelen?"
"Stel dat Lars morgen plots een donker bruin huidje zou hebben zou dat dan nog mijn dikke vriend zijn?"
Ik stond zelf even versteld van de vragen die de kids aan elkaar stelden in de groep... maar gelukkig leidde het antwoord steeds in de ideale richting en wat duidelijk werd: in eender welke situatie zouden zij het voor elkaar opnemen. Huidskleur, een handicap,.. het liet hen eigenlijk helemaal koud!
Het filosoferen had alvast indruk gemaakt op hen... maar zeker ook op mij!
Omdat de sleep-in binnenkort zich afspeelt op een onbewoond eiland... en wij maandag al kennis maakten met die meisjes vroegen wij ons nu toch wel heel hard af: "Hoe zou een onbewoond eiland er kunnen uitzien?"
Wij brachten de ideetjes bij elkaar en werkten in groepjes aan 'een onbewoond eiland'.
Er werd geschilderd, getekend, er werden stripverhaaltjes gemaakt, en een 'dopjeseilandenlandschap' gemaakt.
Maandag werken wij verder aan onze eilanden want ze zijn nog lang niet klaar. Hier en daar zie je al een palmboom... maar zoals gewoonlijk was de dag (en de week) weer veel te kort!
Wij sloten deze korte week af samen met de klas van An en luisterden samen heel dichtbij elkaar... naar een verhaal!
Geniet van het verlengde weekend... en tot maandag!