Kringleider; Linde
1. Lilith; blij
Deze schoenen zijn te los om aan te doen om naar buiten te gaan. Kijk, die vallen zo uit! Als ik val, kijk dan vallen die mee uit!
Zoé; Ik heb ook zo een schoenen vandaag maar die zijn niet te groot maar te klein!
Lars; Dan heeft ze een kleine en een grote voet!
Ferre; Wij kunnen meten hoe groot haar voeten zijn!
Jada; Als je je voet op een blad legt en je tekent die over kan je kijken hoe groot die voeten zijn…
Lilith; Maar …
Jolien; Je kan dat zien aan dat kaartje dat aan je schoen hangt!
Zoé; Op de schoenen staat de maat aan de binnenkant…
Lilith; Wie heeft welke schoenmaat.. ga ik onderzoeken!
2. Ferre; super blij
Ik ben naar Axl zijn café geweest!
Wij waren daar een tekening aan het kleuren en weet je welke dieren ik daar op getekend had? Een giraf, een olifant, een vogel en een leeuw!
(wij klappen de dierennamen en tellen het aantal dieren)
Axl; de helft is 2 van 4!
Ferre; En wie een giraf wil leren tekenen moet bij mij zijn...
3. Jolien; blij
Ik heb nieuwe schoenen aan (ze stopt ze in de lucht)!
Zoé; Ik vind ze heel mooi!
Aurélie; Ik vind ze super mooi!
Zoé; Welke schoenmaat heb jij?
(Onderzoekje; Op zoek naar de schoenmaat…)
4. Axl; blij
Ik heb gisteren een reis geboekt en dan waren wij met mijn vriendinnen. En binnen 12 weken ga ik op reis met mijn vriendin.
Een hele week is maandag – di – woe - … ?
Ferre; Gaat gij dan op zondag?
Axl; Ik ga van maandag tot zondag naar Spanje!
Zoé; Wij kunnen dat misschien op de wereldbol plakken, waar Axl naartoe gaat!
5. Lieselot; blij
Dit was het lentemobieltje (boven de tafel) en binnekort komt er een ..
Mara; Zomer?
Lieselot; een zomermobieltje!
6. Jada; blij
Ik ben morgen jarig en dan krijg ik een cadeau van de juwelier! Het zijn oorbellen!
Linde; Maar zijn het hangoorbellen zoals Lilith, om door de gaatjes te stoppen!
Jada; Het zijn er om door je gaatjes te stoppen!
Max; Eigenlijk waarom is dat bij ons niet en bij meisjes wel.
(Waarom doet het bij meisjes geen pijn?
(Is dat zo?)
Meisjes zeggen van wel…maar daarna zijn ze zo mooi dat ze de pijn vergeten!
7. Aurélie; heel blij
Ik heb twee boeken bij maar ze liggen nog buiten denk ik, één over konijnen en één over hamsters. Ik wil die graag laten zien…
Ik wil op de voorstelling die hamster laten zien
(oefenen met het boekje van Aurélie)
8. Tess; blij
Ik heb armbandjes!
(Wij verdelen ze over 3 kindjes en leren hoe je dat moet doen. Meer-minderspelletje)
9. Yorben; blij
Ik heb nieuwe schoenen aan..
Ferre; Ik heb bijna dezelfde kleur… Dat is turkoase!
Yorben; wit ook, maar dat is nu een beetje bruin geworden!
10. Alperen; blij
Wij hebben al iets gemaakt… en wij hebben ook cakejes.
Wij hebben de taartjes gemaakt en de cake hebben wij in een winkel gekocht!
11. Liv; heel blij
Ik heb een nieuwe paraplu.
(Wij zingen het paraplulied; Paraplutje - parasolletje - ...)
12. Mara; blij
13. Lars; blij
14. Hasan; blij
15. Helmer; blij
16. Zoé; heel verdrietig
Omdat ik soms heel veel aan doden denk en aan ongevallen.. en dan krijg ik nachtmerries!
Mara; Ik krijg dat soms ook!
17. Luciano; super super super blij
18. Sibbe; ik weet het niet
19. Ingmar; blij
Als de school gedaan mag ik met de klei spelen en ook stempelen!
20. Linde; blij
Aan deze kant begint al een grote mensentand te komen!
Zoé; Ik vind dat heel erg leuk dat Linde al grote tanden krijgt maar ik heb er eigenlijk nog geen…
(Hoe zou dat komen?)
Zoé; omdat ik nog maar 5 ben hé want vroeger zat ik..
21. Max; blij
Tijdens de speeltijd wordt er steeds meer gevoetbald en geregeld wordt er in de praatronde over de voetbalwedstrijden verteld. De voetballertjes kregen de opdracht om in het hoekenwerk 3 voetbalpasjes uit te werken op muziek die zij aan de klas kunnen leren. (zie foto's onderaan...)
Aan de hand van een stappenplan wordt een raceauto in elkaar gestoken en de foto's op de puzzellijn stijgen...
Een fiets knutselen met papier of een stripverhaaltje over de happening maken...
"Hoe schrijf je het woord fiets?"
Maar ook hamertje tik kan zeker en vast! Ferre houdt zich aan zijn belofte en toont hoe hij een giraf kan tekenen.
Krullen, bogen, streepjes, lussen, en heel wat schrijfpatronen werden in de knutselhoek geoefend.
Een beetje chaos op de boerderij! "Oei, hoe lossen wij dat hier op?"
En dan... nemen wij de bal waarmee wij geoefend hebben even weg om te kijken wat er over blijft van de pasjes. Wij horen het ritme van de muziek en zien knieën de lucht in gaan, gestrekte benen, elegante en wat stoerder voetbalvallen, enz., De kinderen van de klas oefenen de pasjes en voor wij het weten zijn wij samen terecht gekomen in een grote volksdans!
De pasjes worden even verfijnd... wij nemen de bal er terug bij!
Om dan weer zonder verder te tonen wat wij al kunnen en anderen dit ook te laten proberen!
"linker been gestrekt rechterbeen gestrekt "
"Linkerknie omhoog rechter knie omghoog "
Makkelijk is het zeker en vast niet... maar de voetballers doen hun uiterste best om hun pasjes aan te leren aan de kinderen in de klas!
Met dank aan fotograaf Sibbe