In de boekentas vinden jullie het 'draaiboek' van het kamp.
Indien jullie nog vragen/opmerkingen hebben mag je mij zeker aanspreken.
In de klas werd al een tipje van de sluier gelicht over Pepijn, en de droom van Pepijn.
In de loop van de volgende dagen kijken wij samen naar het voorbereidend filmpje, maar wie wil mag natuurlijk al samen met de kindjes het kampverhaal lezen.
Pepijn’s
wereldonderzoek!
Draaiboek kamp oudste kleuters (lieselot) - 20 & 21 februari 2014 - Sint
- Truiden
Inleiding ‘Pepijn’s grote onderzoek’
1.
Programma kamp + Helpende handen.
·
Vooraf
·
Donderdag
·
Vrijdag
2.
Voorzieningen
·
Slapen en wassen
·
Eten
3.
Vervoer en aanwezige ouders
4.
knutselmomenten
·
met/zonder kinderen
5.
financieel
-
factuur betalen voor 7 februari
6.
Mee te brengen
Afspraken
Dankjewel!
Het grote onderzoek
van Pepijn…
Pepijn, een klein
roskrullig jongetje, woont in een groot huis in het midden van het bos. Pepijn
zijn papa is dokter, zijn mama vliegt voortdurend rond de wereldbol, zij is
piloot. Pepijn heeft net de lagere school achter de rug en moet nu naar een
nieuwe school. Hij droomt er van om in ‘Maison magique’ te studeren en een
grote tovenaar te worden.
Hij neemt zijn
fiets, rijdt naar het station waar hij ijverig de trein opstapt om zich in te
schrijven in ‘Maison magique’. Terwijl de trein wel vier uur door bossen en
langs rivieren rijdt denk hij na over zijn grote droom.
Eindelijk komt
Pepijn aan! Hij stapt de hoge trappen op, probeert met al zijn krachten de
zware deur open te doen en stapt naar binnen. Helemaal onder de indruk van het
grote kasteel kijkt hij om zich heen.
“Monsieur, es-ce
que je peut vous aider’?” “Monsieur, es-ce que je peut vous aider’?” Twee maal
na elkaar galmt deze vraag doorheen het gebouw. Het klinkt duidelijk als een
vrouwenstem, een strenge vrouwenstem! Pepijn schrikt en ziet haar plots naast
zich staan, ze draagt een hoge hoed op haar hoofd. Ze is helemaal in het zwart
gekleed en draagt een bijzonder donkere bril. Met een iets zachtere stem vraagt
ze opnieuw ‘Monsieur, es-ce que je peut vous aider?' Pepijn kijkt hulpeloos om
zich heen, hij begrijpt helemaal niet wat de mevrouw probeert te zeggen. Voorzichtig
wijst hij naar de hoed van de grote mevrouw en vervolgens naar zijn eigen hoofd
‘Ik wil tovenaar worden’. Nu heeft de grote mevrouw door dat Pepijn een andere
taal spreekt. Zelf spreekt ze geen Nederlands maar ze besluit de directeur te
gaan zoeken. Zij is Franstalig, maar gedurende de laatste honderd jaar kwamen
er geregeld Nederlandstalige tovenaarstudenten naar ‘Maison magique’, waardoor
ze beetje bij beetje Nederlands leerde. ‘Je vais chercher le direct…’ zegt de
mevrouw met een intussen lieve stem. Maar nog voor ze haar zin heeft afgemaakt
is ze helemaal verdwenen. Pepijn schrikt, hij kijkt om zich heen, hij kijkt in
de lucht en ziet pijlsnel een hoed naar beneden vallen. Op de plaats waar de
mevrouw stond staat nu alleen nog een zwarte hoed.
‘Bonjour, garcon
rouge, welkom in Maison magique’ Een hoge stem met een duidelijk Frans accent spreekt
tot hem. Pepijn schrikt want er is niets of niemand te zien. ‘U mag naar komen
mijn bureau’ Pepijn is gelukkig met deze uitnodiging maar hij is wel erg verward
omdat hij nog steeds niets ziet. Hij zet een stapje vooruit en waagt het om de
grote trap voor hem stap voor stap te betreden. ‘Magnifique garcon rouge’
spreekt de stem hem opnieuw toe. Pepijn deed er goed aan om de trap te
betreden, hij hoopt zo bij de directeur terecht te komen.
Trede na trede
kijkt Pepijn om zich heen. Hij ziet allerlei luikjes, vreemde deuren om zich
heen, en wel 100 gouden lusters maken deze torenhoge trappenhal tot een echt
tovenaarshuis! Nog net 5 treden moet hij
nemen wanneer vanuit een zilverkleurige deuropening een oude grijze mysterieuze
vrouw hem toelacht. Haar grijze haren komen onder haar mooie hoed uit en
glanzen even hard als de sterren op haar tovenaarscape.
‘Dit moet de
directeur zijn’ denkt Pepijn. Een beetje buiten adem na het nemen van de 77
trappen loopt Pepijn haar tegemoet. ‘Bonjour’ zegt Pepijn, terwijl hij de
directeur een hand geeft. De mooie oude vrouw strekt haar arm en geeft een
stevige handdruk. Te stevig? Pepijn kijkt naar zijn hand, maar ziet enkel nog een
stompje aan zijn elleboog. Zijn hand is weg, hij weet niet wat er gebeurt en
voelt ook helemaal geen pijn. De directeur heeft er duidelijk plezier in ‘
garcon garcon, u heeft nog veel apprendre’. Pepijn ziet zijn hand een paar
seconde later terug verschijnen en is opgelucht. Terwijl hij niet weet wat
‘apprendre’ net wil zeggen vraagt hij beleefd ‘Mevrouw de directeur, mag ik me
aub inschrijven. Ik wil tovenaar worden!’
Pepijn en de
directeur nemen plaats in een grote bruine leren zetel, tegenover elkaar. Op de
grote zware eiken tafel staat een oude wereldbol, een oude telefoon en er
liggen een paar boeken die bijna uit elkaar lijken te vallen. “Pourquoi wil u worden tovenaar? U moet mij
vertellen!’”
Pepijn vertelt over
zijn grote passie, over zijn droom die hij wil verwezenlijken. De directeur
luistert en knikt enthousiast. Plots verandert de lieve zachte blik van de
directeur in een strenge en bijna boze uitdrukking. Ze staart Pepijn een minuut
lang aan, terwijl het getik van de wijzer 60 keer akelig door de kamer galmt.
Ze bekijkt hem van boven tot onder. Het lijkt wel alsof ze door hem heen kijkt.
Het is muisstil. Pepijn wordt er bang van, net als hij de moed heeft gevonden
om te vragen wat er aan de hand is stelt de directeur een vraag: “Comment
t’appele uw vader?” Pepijn begrijpt niet wat deze strenge vraag bedoelt. “Uw
vader, hoe is de naam?” “Mijn vader heet Alfonso, Alfonso Van Merlijn.” De
directeur staat plots recht en wordt boos. Ze slaat met haar vuist op tafel en
“Que-es ce fice fait ici maintenant? Je ne comprent pas! Terrible!’” roept ze luid!
Pepijn begrijpt er
helemaal niets van. Hij wordt droevig en hoe hij het ook probeert te voorkomen,
hij kan zijn tranen niet bedwingen. Een heel klein druppeltje verdriet stroomt
over zijn wang. Mevrouw de directeur ziet het, maar in plaats van troost te
bieden neemt ze vliegensvlug een flinterdun buisje en vangt daarin net op tijd
een traan van Pepijn op.
Ze ruikt zelfs even
aan de traan en nog geen seconde later verdwijnt ze met de traan in het buisje uit
haar bureau. Pepijn begrijpt er helemaal niets van. Hij wacht droevig, maar
geduldig in de grote bruine leren zetel. Hij komt met zijn hoofd maar net boven
de leuning van de zetel uit.
“U kan studeren pas
d’ici. Onmogelijk! Ik heb onderzocht uw traan, ik heb bewijs. U bent zoon van
Alfonso Van merlijn. Dé Alfonso van Merlijn.” Hoewel Pepijn deze Nederlandse
woorden duidelijk begrijpt, vat hij niet waarom dit de reden is om hem in zijn
droomschool te weigeren. Voorzichtig, en
met een droevige stem vraagt hij om meer uitleg. Hij ziet de twee handen van de
directeur in haar weelderige haren verdwijnen, ze is diep verzonken in
gedachten en denkt minutenlang na. “U heeft
geen kans om een goed tovenaar te worden.” probeert ze in het Nederlands
duidelijk te maken. “Uw vader heeft het grootste onderzoek der tijden helemaal
doen mislukken. Jij kan beter dromen van tovenaar worden, maar in deze school:
wij geloven niet in jou!”
Pepijn kan deze
woorden niet geloven. Zijn vader heeft hem nooit eerder iets vertelt over
tovenaar worden. Hij wist helemaal niet dat hij deze passie erfde van zijn
vader. Terwijl Pepijn’s gedachten ver weg van deze grote bureau zijn, werpt de
mevrouw plots een groot dik boek op de tafel. ‘Alfonso Van Merlijn’ staat met
rode letters gegraveerd op de gouden kaft. Pepijn voelt aan de letters en
beseft dat hij dit boek moet lezen om meer te weten te komen!
De directeur wijst
met haar lange enge vinger naar de wereldbol op de tafel. Ze zegt niets en laat
Pepijn achter in haar bureau. Pepijn doet het boek open en urenlang leest het
kleine rosse jongetje letter na letter, woord na woord, op zoek naar de
waarheid over zijn tovenaarsverleden. Sommige woorden werden geschreven in het
Frans, andere in het Nederlands. Het duurt wel zeker 100 bladzijden leestijd
eer dat Pepijn een vat krijgt op wat er lang geleden gebeurde.
“U begrijpt?”
klinkt door de grote kamer, net wanneer Pepijn stilaan het geheel probeert te
vatten. “Kan u mij vertellen wat u las in dit boek?” vraagt mevrouw de
directeur. Pepijn vat samen wat hij tot nu toe al las… “Vroeger, eeuwen geleden
zorgden mensen ongelooflijk goed voor elkaar, ze hielden van elkaar, ze genoten, ze werkten samen, de ene nam de
leiding, de anderen volgden, er werd rust gecreëerd, men was fier op zichzelf,
kortom: de wereld bestond uit één grote verdraagzame groep! Omdat door de jaren
heen stilaan deze groep liefdevolle mensen begon uit te sterven verspreidde
‘Maison magique’ het grootste toverzoekertje aller tijden. De opdracht luidde
“Wie kan een drankje creëren dat alle goede eigenschappen van de mens bezit?
Elke keer als iemand een slokje van dit wondermiddel drinkt is de wereld een
stukje gered. Heb ik
dit goed gelezen?” vraagt Pepijn onzeker terwijl hij de directeur aanstaart.
Oui oui knikt de
grote mevrouw, maar nu komt het: “Uw vader was hoogstaand tovenaar en
geselecteerd om deze proef te mogen uitvoeren. Hij maakte het wereldmiddel,
honderden, duizenden mensen dronken ervan. Iedereen geloofde dat dit de wereld
zou redden en iedereen wou ‘goed’ worden! Maar het drankje maakte de wereld
helemaal niet beter. Integendeel. Mensen die van het flesje dronken voelden
zich beter dan zij die niet de kans kregen. Wanneer zij uit het flesje goede
eigenschappen kregen…lachten zij met anderen die deze niet hadden. Zij keken
alleen nog maar naar zichzelf, en in een mum van tijd werden grote groepen
mensen uit elkaar getrokken. Kortom, iedereen leefde voor zichzelf. Er was
helemaal geen liefde meer in de grote groep der mensen…!
U begrijpt wij
kunnen u niet toelaten. Deze wereldramp is te grand”
Pepijn wordt er
heel erg stil van. Hij probeert zich in te beelden hoe erg het voor zijn vader
moest geweest zijn, en hoe zijn moeder dit allemaal zag gebeuren wanneer ze van
hoog in de wolken naar beneden keek!
“Maar ik wil dit
wel! Ik kan dit wel! U moet mij geloven!” smeekt Pepijn.
Mevrouw de
directeur lacht. On-mo-ge-lijk!
“Geef mij een proef
en laat mij alsjeblief bewijzen dat ik het kan. Ik wil een tovenaar worden die
net zoals mijn vader nu nog steeds er elke dag… voor iedereen is.”
Mevrouw de directeur
kijkt naar Pepijn’s smekende oogjes, zij hoort zijn woorden door haar bureau
klinken. Ze krijgt koud en warm tegelijk door Pepijn’s enthousiast
kinderstemmetje!
“Bon, één kans!” zegt
ze met een zeer ernstige blik.
Ze daagt Pepijn uit en geeft hem een zeer moeilijke toelatingsproef. Ze
voegt er al meteen aan toe dat deze proef nog nooit in haar tovenaarsleven
geslaagd is.
“U ziet die bol, die bol de monde” Ze wijst
naar de wereldbol. “Ooit op een dag moet het licht binnenin weer schijnen. Het
moet schijnen voor iedereen. Niemand zal dan nog ongezien kunnen blijven, maar
tonen wat die kan en dit leren aan heel veel anderen… en anderen… en anderen.
Het licht zal pas schijnen als er met de juiste zalf over de wereldbol wordt
geschilderd. Pepijn: jij moet die zalf maken!”
Mevrouw de directeur
geeft heel wat richtlijnen die nodig zijn voor Pepijn’s grote onderzoek! Pepijn moet exact 25 jonge mensjes bij elkaar
zoeken. De proefgroep moet bestaan uit meer dan 10 jongens, en meer dan 10
meisjes. Deze moeten bereid zijn om twee dagen lang allerlei proeven te
ondergaan in en rond Pepijn’s laboratorium. Na deze twee dagen moet Pepijn met
het nieuwe zalfje proberen om het licht in de wereldbol weer te laten schijnen!
Zal
Pepijn een groep vinden die hem helpt om zijn grote droom waar te maken?
1.
Programma
kamp – helpende handen
Vooraf
In de week voor het kamp duiken wij samen in dit verhaal,
aan de hand van een spannend filmpje.
De kinderen worden uitgedaagd voor Pepijn’s grote onderzoek.
Ze schrijven samen een brief naar Pepijn, ze voldoen aan de eisen en laten
Pepijn weten dat zij willen helpen om zijn droom waar te maken!
Bij aankomst op de kampplaats vinden de kindjes een briefje
van Pepijn. Pepijn is zo gelukkig dat hij een groep helpers gevonden heeft, hij
is de wereldbol halen in Maison Magique. Hij vertelt daar het heuglijke
nieuws…. .
Alle activiteiten tijdens het kamp zullen in het teken staan
van volgende eigenschappen.
Bij elke proef waarin ze samenwerken na de oefendag donderdag,
neemt Pepijn op vrijdag met zijn pigmentstokje van elk kind ‘pigment’. Met dit
kleine stokje neemt hij onzichtbare deeltjes bij zijn proefkindjes, om
uiteindelijk zijn wonderzalfje te maken.
Volgende ‘dierlijke onzichtbare pigmenten’ heeft hij nodig:
-
Leiden als een leeuw
-
Volgen als een kameel
-
Fier zijn als een pauw
-
Opkijken als een wasbeer
-
Zich terugtrekken als een schildpad
-
Waarnemen, uitkijken als een uil
-
Weerstaan als een steenbok
-
Kritisch zijn als een havik
-
Zorgen als een bever
-
Genieten als een poes
Donderdag 20
februari
Uur
|
Activiteit
|
Wie hept?
|
8.30 uur
8.50 uur
|
Verzamelen in de klas
Vertrek in de Pit naar de kampplaats
|
|
9.30 uur
|
Aankomst Cardijncentrum
Pepijn heeft een filmpje achter
gelaten…(sfeerschepping)
Pepijn is zo gelukkig
dat hij een groep heeft gevonden die zich wil overgeven aan zijn onderzoek…
dat hij naar ‘Maison magique’ is vertrokken om de wereldbol te halen. Hij zal
meteen het heuglijke nieuws vertellen dat in zijn laboratorium 25 jonge
onderzoekertjes klaarzitten om zijn droom te verwezenlijken…!
Pepijn schrijft
in zijn brief dat de kindjes vandaag kunnen ‘oefenen’ om dan morgen het
‘licht’ te laten branden! Hij heeft heel wat tovenaarsstudenten bij elkaar
gezocht om alle kleine toekomstige tovenaars op te leiden en vooral goed te
laten samenwerken!
Vanavond zal hij dan met de wereldbol naar huis keren!
Aanleren
kampliedje!
|
Aansluiten beamer: Wim en Marc?
Orsi + vooraf in de klas met Orsi + Pascale
|
9.50 uur
|
Tussendoortje
Pepijn’s krachtmiddel
(fruit/groenten, vb gesneden in stervorm) hangt aan een ballon en
wordt door Pepijn’s moeder door de wolken…naar Pepijn’s woonst gebracht!
|
Keukenteam:
Greet en Orsi
|
10.00 uur
10.00 – 10.20
10.20 – 10.40
10.40 – 11.00
11.00 – 11.20
11.20 – 11.40
11.50 uur
|
Hoe maken wij ons klaar om een echte tovenaar te worden?
Workshops in
doorschuifsysteem:
1
Sterrencape knutselen (stempelen op witte
stoffen cape) en toverhoed knutselen (Karton bekleden met stoffen sterren)
(eventueel eigen verkleedkledij aandoen)
2
Toverpannenkoeken bakken met kruiden;
extra krachten en toverdrankje maken (kleurstof-…)
3
Toverstaf (Knutselen met stokjes en
stevig karton)
4
Tovenaarsbed opmaken! (Slaapplaats kiezen
met de kindjes en bedje klaarmaken)
5
Tovenaarsbootje met wens in vouwen, en
laten drijven op de magische vijver!
Wanneer er
tijdens de atelier iets ‘te kort’ is, of materiaal ontbreekt ‘verschijnt’ het
even later onverwacht toch. Dit, telkens aan een ballon ( de moeder die van
boven tussen de wolken toch helpt)!
Opruimen – toiletbezoek en handen wassen Pauwenronde en zingen van het
kamplied!
|
1.Orsi en Greet
2.Lissy en Elke
(Lena)
3. Marc en (Lieselot)
4. Esma en Elke (Hanne)
5. Wim
Orsi
|
|
Toverpannenkoeken +
Tomatensoep
|
Keukenteam:
Elke en Lissy
Orsi
|
12.45 uur
|
Kampliedje zingen
|
Orsi
|
13.00 uur
|
Bootjes op de magische vijver! (Enkel indien nodig!)
|
|
13.15 uur
+- 10 min. per activiteit
|
Oefenen voor
Pepijn’s grote onderzoek! Hij heeft voor ons een
‘oefenonderzoekspad’ klaargemaakt. Als wij er in slagen om dit te volgen
verhoogd dit de slaagkansen voor Pepijn’s grote onderzoek vrijdagochtend! Heel
wat studenten van ‘Maison Magique’ zijn speciaal naar Pepijn’s dorp gekomen
om de kinderen klaar te stomen! Zij zullen ons vandaag ontvangen, als wij hen
vinden althans…!
·
Leeuw – kameel: zoektocht
Pepijn liet een
plattegrond achter van zijn huis en zijn tuin. Volg de juiste weg op het
plattegrond en ga eerst en vooral op zoek naar de sprekende boom. Wie leest
het plattegrond en neemt leiding? Wie volgt?
·
Schildpad
Deze student
brengt de kinderen tot rust. Hij luistert naar de geluiden van de boom en
maakt met het hout van de boom allerlei geluiden en muziekjes. De kinderen
proberen dit ook te doen. Er wordt eventueel muziek gemaakt.
Wat ruiken de
kinderen? Ze worden in de richting van de plaats van het kampvuur gestuurd…!
·
Steenbok
Wanneer wij de
griezeltante ontmoeten staan wij arm in arm in een kring. De steenbokken
laten zich horen wanneer de griezeltante de groep probeert te beïnvloeden en
van het pad te jagen! Wie weerstaat? Komt op voor zichzelf en voor de groep?
·
Havik
Pepijn heeft één
van zijn studenten de opdracht gegeven om een kampvuur te maken voor de
kinderen. Dit lukt helemaal niet, omdat de student het hout o.a. fout legt,
water op het vuur gooit, enz. Wie heeft een kritische kijk en durft te uiten
dat hij dit fout doet. Hoe doen wij het dan wel?
·
Bever – poes
Pepijn wil weten
of de kinderen ook al goed voor elkaar kunnen zorgen. Één van de studenten
heeft krachtpudding gemaakt! Zij geven elkaar het tussendoortje vb pudding en
verzorgen elkaar. Wie geeft het liefste eten? Wie ontvangt het liefst eten?
·
Uil
Als tovenaar moet
je heel goed kunnen kijken én soms zelfs zonder daarbij te praten. Deze
student spreekt niet maar toont ons meerdere truckjes. De kinderen ontdekken
hoe de truckjes in elkaar zitten, ze experimenteren al doende maar praten
niet!
·
Wasbeer - pauw
Met wasco en
ecoline maken wij mooie ‘pluimen’. De kindjes kiezen voor wie ze een pluim
maken met deze ‘tovertechniek’ en geven deze na het knutselen af! Ze denken
goed na wie een pluim verdiend en waarom…?
De kindjes dragen in hun nek een axenroosje op stevig
papier of karton. Na elk spel kleuren/stempelen ze het vak waarin ze zich al
dan niet goed voelden (veel/weinig kleuren). Zo krijgen de kinderen zelf een
overzicht van de verschillende dieren, gekoppeld aan een eigenschap!
De ouders kiezen één van deze activiteiten OF wandelen mee
met de groep. Ze verkleden zich en zijn de studenten van ‘Maison Magique’. Na
elke activiteit kleuren zij met een potloodje of stift samen met de kinderen
of ze deze activiteit wel/niet iets voor hen vonden. Deze kinderen blinken
uit in deze eigenschap. Na elke activiteit wordt ook een toverdrankje
uitgedeeld. Al deze toverdrankjes geven bijzondere krachten (gekoppeld aan
eigenschappen) en die hebben wij
morgen tijdens de grote proef nodig!
Er loopt ook een ‘griezeltante’ rond op het domein. Als de
kinderen deze persoon zien moeten ze zo snel mogelijk de armen op elkaars
schouders doen en in een kring gaan staan. Deze persoon probeert de groep te
beïnvloeden om vb van het pad af te gaan. Of om niet goed samen te werken, om
Pepijn toch niet te helpen, enz. De steenbokken in de groep komen tot uiting
‘Nee, wij doen wat wij willen doen’ en laten zich niet beïnvloeden! Als de
groep niet tijdig arm in arm staat moeten zij toverdrank aan de griezeltante
schenken.
|
Op stap met de grote groep!
Lissy stapt mee met de groep.
Veronique
Orsi
Marc
Wim
Toverpudding: An
Elke’s
Greet en Esma
|
15.30 uur
|
Kamplied
De axenroosjes worden even bij elkaar gelegd en
vergeleken. Welke dieren/eigenschappen hebben wij veel, welke hebben wij nog
nodig in de groep? Wij zetten de krachtdrankjes klaar voor Pepijn!
|
|
+- 15.40 uur
Tijd verdelen in 5 X x minuten!
|
Gezelschapsspelletjes
1
De kleine Magiër
2
Slot Sidderstein
3
Goocheltruck
4
kaartentrucks
5
toverpuzzels (met stukjes die reageren op
warmte) …
6
heksenspel (Marc)
7
…
|
Spel begeleiden?
Alle volwassenen kiezen één spel dat zij alleen/samen
begeleiden in een klein groepje.
|
17.00 uur
|
Eten: spaghetti
|
Keukenteam:
Lizzy, Wim en Marc.
|
18.00 uur
|
Kampvuur
Pepijn was zo fier dat hij helemaal met de trein terug
naar Maison Magique is gereden om het heuglijke nieuws te vertellen, en om de
wereldbol te halen! De directeur kan nauwelijks geloven dat hij zoveel kandidaten
voor zijn onderzoek gevonden heeft dus ze komt een kijkje nemen. Het kampvuur gaat aan en Pepijn bedankt de
kindjes al enorm. Hij vraagt hulp voor de volgende dag!
Kampvuur met leuke liedjes en zelf verzonnen toverspreuken
-
Wens/spreuk in vuur werpen
|
Marc en ………..
………………….
|
|
Chocomelk (of soya-chocomelk) als avonddrankje, eventueel
aan het kampvuur.
|
Veronique, Esma en Greet
|
19. 00 uur
|
Klaar maken voor de
nacht (wassen, tanden poetsen, pyjama, enz.)
|
In groepjes!
|
19.30 uur
|
Verhaaltje in de
slaapkamers
Slapen…
Pepijn neemt afscheid en gaat ‘slapen’, net zoals de
kinderen! De directeur neemt echt
afscheid en gaat terug naar ‘Maison Magique’ waar ze ongeduldig afwacht tot
Pepijn bewijst dat hij met deze groep het licht kan laten branden…!
Avondwacht ( bij de kinderen in/rond de slaapkamers:
|
avondwacht
19.30 – 20.30 uur Lizzy, Veronique
20.30 – 21.30 uur Esma en Marc
21.30 – 22.30 uur
Elke’ s
|
Vrijdag 21 februari
7.30 uur
|
De kinderen worden gewekt door Pepijn met een tovenaarsspreuk.
Kinderen die eerder wakker zijn kijken rustig in een boekje (in een andere
ruimte), zodat ze de anderen niet wakker maken!
Wassen, tanden
poetsen, aankleden, … bagage inpakken en klaarzetten in de
grote zaal. Op de bagage: tandenborstel, jas en zwemzak!
|
In groepjes
|
+- 8.30 uur
|
Toverachtig ontbijt
Wij ontbijten allemaal samen (alle ouders).
De ouders die op vrijdag komen kunnen meteen aansluiten
aan de ontbijttafel. De ouders die bleven slapen nemen na het ontbijt
afscheid van de kinderen.
|
Keukenteam:
Gunther?
Pascale?
Nicole?
Miet?
|
9.15 uur
|
Pepijn’s grote
onderzoek!
De kinderen maken uit een reeks van ateliers zelf een
keuze. De ateliers komen overeen met de eigenschappen van de axenroos. Het
doel is dat alle ateliers gekozen worden…! Bij elk atelier klinken de
axenroosliedjes van deze dieren. Na de ateliers is er een kort toonmoment ‘of
een tovershow’. Tijdens het atelier gaat Pepijn voortdurend rond om ‘pigment’
van de kinderen op zijn magisch stokje te vangen. Dit heeft hij nodig om zijn
zalfje te creëren. De kinderen kiezen één atelier en blijven daar gedurende
de ateliertijd!
-
Dans en muziek; (pauw – wasbeer – poes - …)
-
Timmeren ( leeuw – kameel – steenbok - …)
-
Goochelen/circus/…; Twist? (uil – havik – pauw - …)
-
Toversoep (spinnensoep) (schildpad – bever - …)
|
Pascale en Marjan (na 10 uur)
Nicole en Gunther
Circus Twist en Marc
Miet en Pamela
|
|
Tussendoortje tijdens workshop: Toverstokje (fruit)
|
Pamela
|
11.00 uur
|
Is het onderzoek geslaagd?
De kinderen geven een korte show waarin ze tonen wat ze
leerden tijdens de ateliers! Aan het einde van de show wacht ons enkel nog ‘le moment suprême’.
Pepijn schildert met zijn vingers het zalfje over de wereldbol. Zal het licht
branden…?
Pepijn wordt weggetoverd naar ‘Maison magique’ en wordt
daar heuglijk ontvangen door mevrouw de directeur. De kinderen kijken naar
het filmpje waarin ze zien hoe hij de hemel in geprezen wordt en hoe gelukkig
hij iedereen maakt dankzij deze proef! Omdat de directeur na het bezoek in
Pepijn’s laboratorium al zo onder de indruk was heeft ze zelfs Pepijn’s vader
uitgenodigd in ‘Maison Magique’. Hij kijkt fier toe hoe zijn zoon welkom
geheten wordt!
Dankzij hen in het gelukt, Pepijn mag starten in de
‘Maison magique’ en hij kan zijn droom verwezenlijken!
|
Aansluiten beamer: Marc en Gunther?
|
11.30 uur
|
Middageten: soep + brood
|
Keukenteam:
Miet, Pamela en Marjan
|
12.45 uur
|
Vertrek naar
Zwembad Sint – Truiden
Eerst nemen wij met de hele klas een kijkje in het
zwembad. Dan worden de kindjes in groepjes verdeeld. De ouders verdelen zich
over de verschillende baden met een heel klein groepje kinderen. Deze
kinderen blijven de hele tijd bij deze volwassenen in het zwembad.
-
Ploeterbad met grote speeltuigen, vb
schuifaf
-
Groot instructiebad voor kinderen (16 x
-
Brede familieglijbaan – 1 begeleider
boven + 1 beneden!
-
Grote buis – 1 begeleider boven + 1
beneden!
-
Bad met stroming wordt niet gebruikt!
|
Extra ouders die mee naar het zwembad gaan om 13 uur:
|
14.30 uur
|
Tussendoortje; ‘krachtige’ koekjes
|
Nicole
|
14.45
|
Vertrek naar De Pit!
|
|
+-15.15 uur
|
Aankomst De Pit
|
|
2.
Voorzieningen
’t bautershof
Adres
Jeugdverblijfscentrum
Bautershof
Bautershoven 95
3800 Sint- Truiden
Slapen
De kampplaats
bestaat uit:
-
Twee Slaapzalen van 12, en één van 8
stapelbedden
-
Studio: twee slaapzalen van 6 stapelbedden
en één van 4
De tweede
kleuterklas slaapt in één slaapzaal, de derde kleuterklas in de andere
slaapzaal. De kinderen slapen onderaan in de stapelbedden, de volwassenen
slapen bovenaan of in de ‘studio’. Er slapen minstens 2 volwassenen in elke
slaapzaal.
Er is voortdurend
een volwassenen in de slaapzaal aanwezig (zie programma).
De begeleidende
volwassenen mogen een lampje meebrengen om kinderen om indien nodig op de
kamers te laten branden.
Wassen
Wij wassen ons in
de gemeenschappelijke wasplaats. Deze is modern uitgerust en voorzien van een
grote wasbak en douches. ’s Ochtends en ’s avonds gaan de kinderen in kleine
groepjes met één of twee volwassenen naar de wasplaats om hen klaar te maken
voor de nacht, of voor de tweede kampdag.
Tandpasta, zeep en
shampoo moet niet meegegeven worden maar wordt gemeenschappelijk
aangekocht bij de andere kampinkopen.
Eten
Gelieve vooraf in
te vullen op het daarvoor bestemde formulier of je kind allergieën heeft. Hier
wordt uiteraard rekening meegehouden. Spreek a.u.b. indien nodig Lieselot of de klasouder vooraf
even aan.
De maaltijden
worden steeds voorzien door het ‘keukenteam’. Dit is telkens opnieuw een
groepje ouders die instaan voor het reilen en zeilen van een bepaalde maaltijd.
Nadien doen zij samen met één groepje kinderen de afwas.
De kampinkopen
(ingrediënten voeding) worden gedaan door: Gunter.
Op de kampavond
spraken wij volgende maaltijden en tussendoortjes af:
Donderdag
9.50 uur
|
Tussendoortje
Pepijn’s krachtmiddel
(fruit/groenten, vb tovertruck met banaan) hangt aan een ballon en
wordt door Pepijn’s moeder door de wolken…naar Pepijn’s woonst gebracht!
|
Keukenteam:
Greet en Orsi
|
|
12.00 uur
|
Toverpannenkoeken +
Tomatensoep
|
Keukenteam:
Elke en Lissy
Orsi
|
|
namiddagr
|
Toverpudding
|
An: vooraf
Wim: in spel
|
|
17.00 uur
|
Eten: spaghetti
|
Keukenteam:
Lizzy, Wim en Marc.
|
|
|
Chocomelk (of soya-chocomelk) als avonddrankje, eventueel
aan het kampvuur.
|
Veronique, Esma en Greet
|
|
Vrijdag
+- 8.30 uur
|
Toverachtig ontbijt
Wij ontbijten allemaal samen (alle ouders).
De ouders die op vrijdag komen kunnen meteen aansluiten
aan de ontbijttafel. De ouders die bleven slapen nemen na het ontbijt
afscheid van de kinderen.
|
Keukenteam:
Gunter
Pascale
Nicole
Miet
|
||
Voormiddag
|
Tussendoortje tijdens workshop: Toverstokje (fruit)
|
Pamela
|
||
11.30 uur
|
Middageten: soep + brood
|
Keukenteam:
Miet, Pamela, Marjan
|
||
14.30 uur
|
Tussendoortje; ‘krachtige’ koekjes
|
Nicole
|
||
3.
Aanwezige
ouders en vervoer
Ouders die aanwezig
zijn en helpen op kamp van donderdag 20 februari tot vrijdagochtend 21 februari
+-8 uur. Na het ontbijt wordt er afscheid genomen.
Wij proberen ’s avonds ervoor te zorgen dat de kinderen een
echt kampgevoel hebben en dat het aantal ouders voor het slapen gaan beperkt
is. Dankjewel voor jullie begrip.
- Marc (klasouder)
- Wim
- Esma
- Elke
(Lena)
- Elke (Hanne)
- Orsi
- Lissy
- Greet (geen overnachting)
- Veronique (vanaf 13 uur)
Ouders die aanwezig
zijn en helpen op kamp vrijdag 21 februari vanaf +- 8.30 uur tot
vrijdagnamiddag +-15.15 uur? Het ontbijt overlapt de ‘ouderwissel’, dus zij
kunnen aanschuiven aan tafel… .
- Marc
(klasouder)
- Nicole
- Pamela
- Pascale
- Miet
- Gunther
- Marjan (vanaf 10 uur)
- David (vanaf 13 uur)
Rijden naar de
kampplaats donderdag 20 februari om 8.40 uur?
OUDER
|
KINDEREN
(hoeveel)
|
Auto
1: Vincent grootouders
|
Vincent,
Zorn, Kahn
|
Auto
2: Marc
|
Sander,
Jonas,
|
Auto
3: Orsi
|
Emma,
Jana, Rien
|
Auto
4: Wim
|
Eva H., Charlotte, Sheilla
|
Auto
5: Elke (Hanne)
|
Hanne,
Loren,
|
Auto
6: Greet
|
Zuna, Stien, Sari
|
Auto7:
Elke Lena
|
Mathieu
L., Eva S, Lena,
|
Auto
8: Lissy
|
Sep,
Liam, Mathieu D,
|
Auto
9: Lieselot
|
Rik,
Gustaaf, Amin en Esma
|
Rijden naar van de kampplaats naar de Pit op
vrijdag 21 februari om +- 15 uur?
OUDER
|
KINDEREN
(hoeveel)
|
Auto
1: David
|
Vincent,
Zorn, Kahn
|
Auto
2: Marc
|
Sander,
Jonas
|
Auto
3: Pamela
|
Emma,
Jana, Rien
|
Auto
4: Pascale
|
Eva H.,
Charlotte, Zuna
|
Auto
5: Nicole
|
Hanne,
Loren, Sheilla
|
Auto
6: Miet
|
Stien,
Sari
|
Auto7:
Gunther
|
Mathieu
L., Eva S., Lena,
|
Auto
8: Marjan
|
Liam,
Sep, Mathieu D.,
|
Auto
9: Lieselot
|
Rik,
Gustaaf, Amin en Esma
|
4.
Knutselmomenten
·
zonder de kinderen op dinsdagavond
-
bord: maison magique (voor filmpje)
-
bord: Pepijn’s tovenaarshuis (voor op kamp)
-
materiaal bij elkaar zoeken voor
laboratorium of proefjeskamer van Pepijn op kamp.
-
Wereldbol
-
Plateau voor de moeder (versieren met
ballonnetjes)
-
Plattegrond kampplaats (groot karton) op
basis van google street vieuw
-
Kleurrijke toverdrankjes
·
met of zonder de kinderen op
woensdagnamiddag
-
25 x wens om in het vuur te werpen
-
25 x versiering voor aan toverbed: vb ster
met naam van het kind op.
-
Goocheltruckjes om aan de kinderen te leren
oefenen + goocheltruckjes voor uilenopdracht
-
25 x witte cape uit stof!
-
Sterrenstempels maken uit spons om de capes
te versieren
-
Kledij tovenaarsstudenten
-
25 x Patroon toverhoed
-
25 x toverstaf + ster (eventueel stevig
karton + splitpen)
-
25 x pluimpjes om te schilderen
-
25 x axenroosjes aan een touwtje (om in nek
te dragen)
5.
Financieel
Het te betalen
bedrag van 35 euro wordt door de ouders gestort op het doorgegeven
rekeningnummer voor 10 februari.
De school betaald 5
euro per kind, de ouders 35 euro.Indien dit budget de onkosten van de
begeleiders niet dekt betaald de school het verblijf van 3 begeleiders (3 x 40
euro).
De verblijfskosten
bedragen 644,20 euro (excl. Verbruik).
6.
Materiaallijst
Gezocht
Themamateriaal;
besproken op kampavond. Indien je ons kan helpen aan één van onderstaande
materialen mag je dit zeker laten weten. Deze mogen vooraf meegebracht worden
(indien mogelijk) naar de klas.
-
Vuur voor in het kampvuur; Orsi
-
Leuke liedjes voor tijdens het kampvuur:
Lizzy maakt een cd’tje
-
Toverdrankjes; potjes; Claartje
-
Proefbuisjes; Anja
-
Voedingskleurstof; Serge en Claartje
-
‘pigmentstokje voor Pepijn’: Gunter
-
Beamer: ?
-
Brandblusser (kampvuur)
-
Nachtlampje; enkel de begeleidende ouders
(zie;slapen)
-
Grote koffer voor zwemzakken; ?
-
Fluo-bandjes voor aan het kampvuur: ?
-
Cd-speler op batterijen en/of verlengkabel:
?
-
Goocheltruckjes: ?
-
Gezelschapsspelletjes in toverthema vb slot
Sidderstein, goochelspelletjes
-
Kinderzitjes: ?
-
Verkleedkledij
personages (studenten) Wij nemen uiteraard heel wat verkleedkledij
mee uit de klas maar indien je zelf voor kledij (hoed, cape, …) kan zorgen mag
je dit zeker laten weten. Wij zijn nog op zoek naar kledij voor de
volwassenen!
Wat stoppen wij in
de kampkoffer?
Gelieve in de bagage een zakje te stoppen met de kleren
van vrijdag, en een ander zakje met reserve kledij. Zo verloopt het
’s ochtends vlotter en hoeven de kinderen niet alle kleren uit te pakken.
-
Zwemzak; niet IN de koffer, maar alle
zwemzakken worden bij het begin van het kamp verzameld en in één wagen
geplaatst. Gelieve twee handdoeken, zwemkledij en zwembandjes te voorzien voor
je kind.
Gelieve alle andere
spulletjes in één bagagetas te stoppen en steeds te voorzien van een naam.
Om te slapen…
-
Slaapzak
-
Matrasovertrek
-
Extra deken
-
Kussen
-
Warme pyjama
-
Knuffeltje/foto van mama en papa/broers en
zussen/huisdieren/enz…
Om ons te wassen…
(Zeep en tandpasta
worden gemeenschappelijk aangekocht!)
-
Tandenborstel
-
Bekertje (met naam)
-
2 washandjes
-
Handdoek
-
Kam/borstel
Om ons aan te kleden…
-
Ondergoed
-
Dikke kousen (extra paar)
-
Warme kledij die tegen een stootje kan
-
Laarzen
-
Stevige schoenen
-
Pantoffels
-
Regenjas
-
Reserve kledij
-
Sjaal, muts en handschoenen (voorzien van
een naam of herkenbaar symbool)
Ook niet vergeten: Zakje
voor vuile was, zakdoeken, siskaart (aan Lieselot bezorgen bij vertrek)
Afspraken
Uiteraard gelden dezelfde afspraken als in de Pit ook
wanneer wij op kamp zijn. Wij
proberen steeds met respect om te gaan met elkaar en met de omgeving.
Aan de ouders wordt gevraagd om tijdens het kamp je zorg
niet te beperken tot je eigen kind, maar steeds er te zijn voor dé groep. Zo
dragen wij samen bij aan een onvergetelijk kamp voor deze flinke oudste
kleutergroep.
Heel wat ouders lieten vooraf weten welke taken ze tijdens
het kamp willen opnemen, de ouders die er niet waren werden eveneens in het
schema verwerkt. Wie vragen of opmerkingen heeft mag uiteraard steeds vooraf
Lieselot of Marc daarover aanspreken.
Ik kijk er enorm naar uit om er samen met de kinderen en met
jullie een onvergetelijk kamp van te maken.
Dankjewel voor de
ongelooflijke samenwerking!!!