Klasavond Oudste kleuters 10/09/2014
Gemeenschappelijk gedeelte
Verwelkomen
van de ouders
Verloop van de avond schetsen:
- Deel
1: An en Lieselot bespreken samen heel wat praktische gemeenschappelijke punten
in de zaal.
Deel 2: Bespreken
van de concrete klaswerking aan de hand van concrete materialen e.d. in de klas
zelf + kiezen van een nieuwe klasouder!
- Aanduiden van
verslaggever
De verslaggever kan aanvullend op dit verslag
werken, zo hoeft deze niet alles opnieuw neer te pennen! DANKJEWEL NICOLE!!!
- Voorstelling van de
aanwezigen (klas Lieselot OF klas An):
De
ouders stellen zichzelf voor a.d.h.v. een talent dat ze willen delen met de
groep (i.f.v. de ateliers; zie later in het verslag).
- Voorstelling van Sven
Sven helpt op maandag bij An en op dinsdag bij
Lieselot. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in
Home Martine Van Camp.
Klasouder
Vorig jaar waren Sarah en Ilse klasouder
bij Mireille, Marc bij Lieselot!
Toelichten, in eigen woorden en
eventueel a.d.h.v. onderstaande afspraken (door ex-klasouder).
De taak van klasouder wordt als volgt
omschreven:
1. De klasouder fungeert als aanspreekpunt
voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan een goede
communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste
persoon (leerkrachten, coördinator,
zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
(zowel positief als negatief) en brengt dit
over aan de leerkracht;
3. De klasouder kan initiatieven
nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te
coördineren (om te vermijden dat er te
veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4. De klasouder biedt ondersteuning
bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te
begeleiden bij uitstap;
5. De klasouder zorgt mee voor de
praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de
klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en
tafels een andere indeling geven).
De klasouder zorgt zelf voor hapjes,
de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de
klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst
alles met de leerkracht;
6. De klasouder maakt een duidelijk
verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden
zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag
voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website
plaatst of aan de ouders bezorgt;
+
Vriendenboekje maken, eventueel samen met andere ouders.
Wie wil zich dit jaar kandidaat
stellen als klasouder? (Dit wordt in
de klas zelf besproken, tijdens deel 2 van de klasavond.)
Studietoelagen
Deze formulieren kan je vragen op het
secretariaat
Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds en opvang
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot
8u00 met Maike (mama Willem) in de zaal.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de
speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent kunnen de kinderen
onder het afdak spelen.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en
mogen de kinderen rustig in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor
eventuele vragen, maar kunnen ook in het klasboek, de vrije teksten en onderzoeksboeken bekijken.
Het is de bedoeling dat de kindjes die binnenkomen dadelijk naar de kring komen
en nog niet in de hoeken spelen.
In de gangen wordt gefluisterd.
(stilte-afspraak!)
Om 8u40 moeten alle kinderen in de
kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op
tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle
kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt, komt best alleen en in stilte naar
de kring.
Tussen 15.30u en 15.45u is de juf
steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot 18u00 en op
woensdagnamiddag is er opvang.
Communicatie
en oudercontacten
-
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
- Telefoon An/lieselot
0498/763079 (Lieselot)
0478/812423 (An)
-
Via
de map: Worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve het mapje steeds
tijdig terug mee te brengen en op de afgesproken plaats in de klas te leggen.
-
Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je
kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft
laat dit best weten. (uitleg hoe je je kan abonneren)
-
Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen,
oudercontacten.
-
Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.
-
Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan
altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.
-
Vriendenboekje met informatie over de kinderen.
Uitstappen
en begeleiding
Voor uitstappen worden er
regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen. Het
gebruik van kinderzitjes is verplicht, deze kunnen wij steeds gebruiken.
Verwachtingen bij begeleiding van ouders van
uitstappen.
Freinetschool de Pit is
erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We
stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking
steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.
- Als begeleider heb je
een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
- Als ouder kan je geen
andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding
van een activiteit.
- We vragen de ouders op
tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
- Als je tijdens de
briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele
activiteit zorg voor.
- Wanneer er met auto’s
gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels
gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en
moet er in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
- We hanteren steeds de
regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken
kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de
activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
- Op uitstap respecteren
we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
- Tijdens de pauzes
(wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen
te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen
opnemen, is alles snel klaar.
Turnen en
zwemmen
Dieter geeft op maandag en
dinsdag turnen in de turnzaal.
Hiervoor hebben de
kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool.
Op 30 september is de
volgende zwembeurt.
Zwemmen gebeurt op dinsdag1
keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd
Lieselot: Vertrek 8.40 uur naar het
zwembad. (Tot 10 uur in het water.)
An: Vertrek 9.30 uur naar het zwembad.
(Vanaf 10 uur in het water)
-
Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te
stappen
-
de kinderen aan- en uit te
kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
Een groep kinderen speelt
vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders
in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter.
Er wordt spontaan een pluim gegeven aan Dieter tijdens de
klasavond. Hij leert en leerde al enorm veel kinderen zwemmen en gaat een mooie
band aan met de toch nog jonge kinderen! Hij heeft het vertrouwen van de kleuters!
De zwemdata vinden jullie in de algemene pitkalender!
Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van
het zwemmen.
-
Korte broek en t-shirt, of zwemkledij voorzien.
-
Aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide
zwembaden in het oog te houden.
-
We kijken naar alle kinderen.
-
Kinderen die moeten plassen worden begeleid.
-
De kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten.
-
De kinderen mogen niet lopen.
-
Indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de
zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even
herbekijken.
-
Eventueel badmuts voorzien.
-
Gelieve tijdens het zwemmen makkelijke kledij, een muts of kap te
voorzien voor na het zwemmen. Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze
vooraf al opblazen.
-
Indien mogelijk mogen de kinderen vooraf hun zwemkledij al onder
de kleren aandoen. Dit maakt het makkelijker om zich klaar te maken! (badpak
liever niet, gezien toiletbezoekjes)
Frans
De moeder van Louis en
Charlotte (Pascale) geeft op donderdag Frans in onze klas.
Leesmoment
Lagere
school
Op donderdag om 14.45 uur
lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de derde graad (die willen)
hebben zich geëngageerd om een heel jaar te komen voorlezen op maandagavond,
afwisselend in de verschillende kleuterklasjes. (week om week) Wij eindigen om
15.15 uur.
Jongste-oudste
kleuters
Dinsdagavond lezen wij afwisselend samen
met de jongste/oudste kleuters.
Leesvriendje
Op maandag om 15.20 uur mag telkens
één kleuter met/zonder ouders, grootouders, juf, broer/zus,… een boekje
‘voorlezen’ in de klas. (Er wordt telkens een
foto uit het doosje getrokken).
Uitwisseling
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie
wisselen twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen
leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter
verlopen.
Brug van de derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de bedoeling dat de
kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld wordt. Wij trachten
de overstap naar het eerste leerjaar zo vlotter te laten verlopen.
De leerlingen van de
eerste graad kunnen hun vorderingen ( lezen, rekenen en schrijven ) in praktijk
brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in hun klas
zaten.
Na de oudste kleuters
wordt de derde kleuterklas van An en Lieselot steeds gemengd, om zo een nieuwe
evenwichtige eerste graad te vormen. Er wordt rekening gehouden met
jongens/meisjes en wij proberen een gezond evenwicht te creëren in de algemene
ontwikkeling van de klasgroep.
De oudste kleuters van An
en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graad activiteiten doen
om elkaar beter te leren kennen. Zo doen we wekelijks schrijfdans,
voorbereidend schrijven, ateliers, samen lezen (om de twee weken), enz.
Op het einde van het
schooljaar kunnen de oudste kleuters enkele echte lesjes
meemaken in de klas van de
eerste graad. vb schrijfdans (+ wisselmoment met de hele school).
Kamp
We gaan twee dagen en één
nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 30 euro, voor de derde
kleuterklas 35 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald aan de ouders
(als dat er is). De school betaald 10euro (tweede) en 5euro (derde) bij én 120
euro voor de begeleiders.
Ideeën voor leuke
kampplaatsen zijn steeds welkom. We willen dit vrij snel vastleggen. We vragen
ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan
met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.
Deze map ligt ook ter
inzage in de klas.
Er volgt een kampavond.
An gaat op 2 en 3 februari
naar de Keiheuvel.
Meer details en de aard van het kamp
worden in deel 2 van de klasavond besproken.
Eten en
drank
In de voor- en namiddag
eten we een koek/fruit.
De kinderen kunnen steeds
water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben
hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.
Speeltijden
en fietsen
De kinderen spelen buiten.
De kinderen mogen fietsen op de fietsen van de school.
Tijdens de ateliers op vrijdagnamiddag
(uitleg volgt) kunnen de kleuters eventueel wel op de eigen fietsen rijden. Dit
wordt steeds vooraf aangekondigd.
Maand/klasafsluiting
De
data worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs
geplaatst. Een keer per maand is het maandafsluiting in de grote zaal, een keer
per maand stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15
minuten. Je wordt vooraf uitgenodigd.
Kleuteratelier
Klasoverschrijdende ateliers jongste-oudste
kleuters.
5
Keer per jaar gaat er een kleuteratelier door, de data en het thema (muzische
vorming) wordt op de blog meegedeeld. Ouders zijn steeds welkom om een atelier
te komen geven.
Klasoverschrjidende ateliers oudste kleuters op vrijdagnamiddag.
Bewegingsateliers
zullen afgewisseld worden met muzische ateliers. De talenten van de kinderen
vormen het uitgangspunt, vb voetbal, ballet, steppen, een bepaalde beeldende
techniek, bespelen van een instrument, enz. Er zal een lijst uithangen in de
gang waar geïnteresseerde ouders/grootouders zich vooraf kunnen op inschrijven.
Feest
Voor elke vakantie gaat er
een feest door. vb zeepkistentocht,
picknick, enz.
Citotest
Voor de kinderen van de
derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en taal. Deze
test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met observaties in de
klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze
test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen. De resultaten worden naast
de klasobservaties verwerkt in het rapport.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de
hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren.
Indien je thuis luizen of neten ontdekt, gelieve de school te verwittigen. De
luizenbrigade heeft een goed resultaat en werkt steeds preventief. Kandidaten
zijn nog steeds welkom.
Klokhuis
en werkgroepen
Maandag 22 september is het eerste klokhuis. Alle ouders
zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten
bij een werkgroep. Meer info vind je op de blog, de werkgroepen worden
voorgesteld op het klokhuis.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen
medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen
aan hun kind. Voor chronische aandoeningen en allergieën wordt en na degelijke
afspraken een uitzondering gemaakt, op basis van een doktersattest.
Klastaakjes
Deze wisselen per twee weken, per twee kleuters. Deze
worden op maandag gegeven en de kleuters zorgen zelf dat zij elke dag hun eigen
taakje uitvoeren. Dit kan ’s middags na de boterhammen maar mag ook op een
ander moment tijdens de dag. Vb afval naar de compostbak brengen, visjes eten
geven, borstelen, … .
Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek uitgevoerd als niemand in de
klas het antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk
domein. Onderzoekjes kunnen zowel
zelfstandig als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren.
Het telkens terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een
groepsproces.
Weergave onderzoeken wereldoriëntatie in boek 3e
kleuterklas(het boek wordt doorgegeven)
1. Het
onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste vorm). Er wordt een getypte tekst
bij gekleefd, met pictogrammen zodat de kinderen de inhoud zien.
2. Het
onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke kleuter zijn boekje.
3. De
kleuters maken een persoonlijke verwerking op het onderzoek (naast het algemene
onderzoeksblad).
Er wordt samengewerkt in het ‘klasboek’, eventueel door
kleuters van de tweede kleuterklas.
Klasraad
Éénmaal per week is het klasraad. Aan de hand van
pictogrammen wordt het volgende besproken:
Wat verloopt goed/niet goed?
Wie heeft er een idee?
De voorstellen van de kinderen worden visueel gemaakt
tijdens de klasraad. Wij starten de volgende klasraad telkens met het vorige
verslag en hopen zo te evolueren. Vb Iets wat niet goed liep hoeven wij
hopelijk niet opnieuw te tekenen op het volgende blad.
Schoolraad
Twee kleuters uit de derde kleuterklas (één van An, één
van Lieselot) zullen op de schoolraad de kleuters vertegenwoordigen. Wij
bereiden dit samen voor.
Heen
en weerbeer
Frederik de krokodil reist elk weekend mee met een kind
van de klas. In het bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst
worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van thuis) in de klas brengen. In zijn
rugzakje mag een klein voorwerp gestoken worden waarover je kind iets wil
vertellen.
Maggy (An) reist mee in het weekend.
Er wordt een foto uit een doos getrokken om te weten wie
aan de beurt is. Deze is ook gekoppeld aan het ‘leesvriendje’.
Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de werking – vb tijdens
praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij
de pauw), maar vnl. in conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week,
enz.
Er kunnen ook activiteiten plaatsvinden met andere
klassen i.f.v. de axenroos, vb poes – bever: kleuters – eerste graad plannen
een ‘massagemoment’.
Brevettenwerking en ‘stille werktijd’- voorbereiding op
schalensysteem
Een brevet bestaat uit oefenblaadjes met vaste stappen en
pictogrammen die de kinderen doorheen het jaar leren. Een brevet bestaat uit
deelbrevetten en een meesterwerk. In de lagere school wordt ook met brevetten
gewerkt (zie verslag klokhuis). De kinderen leren zelf plannen wanneer ze aan
hun brevet werken, en proberen tijdig klaar te geraken. Daarvoor krijgen ze
natuurlijk de nodige hulp. In
de tweede kleuterklas mogen de kleuters aan de brevetten werken. De focus ligt
daar eerder op de vaardigheden, het aannemen van een goede werkhouding
gedurende een korte periode, pengreep, en het begrijpen van de pictogrammen.
Deze brevetten worden gedifferentieerd verbeterd.
De derde kleuterklas moet de brevetten maken, de focus
ligt op de inhoud van de brevetten (doelen). Wij gaan er vanuit dat zij de
vaardigheden stilaan onder de knie hebben en ook al beginnend kunnen plannen.
Aan de hand van het viersporenonderwijs schalen zij zich
in (lijn doorheen de lagere school) in drie schalen. Zij hebben de keuze uit
meerdere mogelijkheden maar dit systeem wordt uitgelegd op het klokhuis.
Ook de moeilijkheidsgraad van het brevet waaraan ze
werken kunnen ze geleidelijk aan zelf bepalen. Vb 0 is makkelijker dan 00.
In de klas wordt de nodige rust gevraagd zodat het
mogelijk is om zich te concentreren. Vb de poppen-, muziekhoek zullen niet open
zijn tijdens deze momenten.
Fijne
motoriek en schrijfdans
An geeft wekelijks schrijfdans aan de tweede kleuterklas,
terwijl Lieselot aan de fijn motorische vaardigheden werkt met de derde
kleuterklas. Vb pengreep
Opmerkingen/vragen
over deel 1 van de klasavond?
- Orsi
doet een extra oproep voor de voorleesweek van 22-30 november. Wie wil
meewerken en tijdens de week een verhaaltje komen voorlezen, of komen
luisteren. Meer info volgt!
Klaswerking (in klas)
Klasouder?
Marc en Annelies! DANKJEWEL
Voorstellen
groep
22 kleuters
- 9 kinderen in de tweede kleuterklas
- 13
kinderen in de derde kleuterklas
Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief
turnen, Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u
De kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.
8.40u
De kinderen komen in de klas en leggen alle spulletjes in
de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)
Het goedemorgenlied wordt gezongen.
Indien nodig worden de afspraken herhaald.
Het kalenderlied wordt gezongen: Dag – datum – weer
a.d.h.v. lied – dit wordt ‘genoteerd’ (vb juiste kaartje, getal, enz.) Er is
een beurtrolsysteem, maar kleuters mogen zeker in de eerste periode ‘nee’
zeggen als ze het liever nog niet doen.
De afwezigen worden samen geteld, en net zoals de datum
(eerste getal) genoteerd in het boek.
Het aantal aanwezigen en afwezigen wordt geteld, het
aantal afwezigen wordt genoteerd in de vorm van een rekensommetje. De kinderen
moeten dit niet kunnen maar kiezen of ze dit alleen of samen ‘noteren’.
De praatronde wordt (soms) geopend door Loes. Loes
overloopt het dagverloop en wie kringleider, tijdbewaker en verslaggever is. Loes
gaat op de schoot van de kringleider zitten, deze verwoordt samen met Loes het
dagverloop a.d.h.v. de pictogrammen. Vervolgens vertellen wij hoe wij ons
voelen en kan de effectieve ‘praatronde’ starten. De kinderen zien op klok waar
de wijzers staan, wij spreken af dat de praatronde max. 15 min duurt. De
tijdbewaker let goed op tot waar de wijzers mogen komen en geeft op tijd het
einde van de praatronde aan. De dieren op de klok helpen ons… .
Nadat alle kindjes gezegd hebben hoe ze zich voelen
vraagt de kringleider aan de ‘vertellers’ wat ze willen vertellen. Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur
haalbaar te houden. Deel twee van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na
de speeltijd).
Onderzoekjes die uit de praatronde komen plannen wij
meteen in onze dag.
Het verslag van de praatronde wordt in het klasboek
gemaakt. Er wordt één woord of tekening per kind genoteerd/getekend. Nadien
wordt het verslag voorgelezen en fouten worden ontdekt. Dit gebeurt
spelenderwijs, vb rijmpjes zoeken, zin afmaken,..
De twee verslaggevers overleggen en er wordt in een
zelfgekozen techniek een verslag gemaakt in dit boek. vb
waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een verslag
gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld wordt.
(zie boek)
Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets
concreet over materialen.
9.15u
Werken in hoeken (Instructie = begeleide activiteit, BZW = begeleid zelfstandig
werk met een opdracht ZW= zelfstandig zonder opdracht) Lijn
doorheen heel de school.
10.05u Terugblikronde;
Wat gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep
moeilijk/makkelijk/…?
10.15u
Handen
wassen - tijd voor een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens
kringmomenten) - toiletbezoek
10.25
– 10.45u speeltijd
10.45u Vervolg kring
11.00u
1 B act en andere BZW of
ZW / een gemeenschappelijke activiteit
(afhankelijk van onderzoek)
11.50
Boterhammen
eten in de kring.
Nadien
kunnen de taakjes gedaan worden. (beurtrol per 2 met ‘leeuwen &
kamelen). Vanaf 12 uur mogen de kinderen naar buiten. Om 12.15 uur moet
iedereen naar buiten.
12.00u
– 12.50u Speeltijd
12.55u
Kring;
planning namiddag
Uitgebreider hoekenwerk B +
Z
14.20u
Handen
wassen + koek/fruit + toiletbezoek
14.30u
– 14.45u Speeltijd
14.45u
Opruimen; iedereen ruimt
zijn/haar eigen hoek op. Nadien gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken
of de hoeken weer netjes zijn.
Wie iets gemaakt heeft wat
zij/hij wil tonen mag dit op de ‘pauwentafel’ in de kring leggen. Als het iets
is wat je niet kan verhuizen mag het in de hoeken worden voorgesteld (als de
rest van de hoek er netjes bij ligt).
15.05u
Afsluitronde:
Pauwenronde; Wie is fier op…
en waarom?
Boek/lied/beweging/dans/leesactiviteit
met bezoekers/…
Pluimpjes
van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep
en de gevoelens daarbij.
Opvolging onderzoekjes.
15.30u
Einde
klasdag
Rekenkundig
onderzoek
Wiskundige opdrachten kunnen op verschillende manieren
tot stand komen en komen doorheen de hele week. Voorbeeldaanbod:
- Als
verwerking op vb een tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige begrippen, enz.
toepassen)
- De
rekendozen in de kring met de getalbeelden uit rekentrappers (lagere school)
- Liedjes
en gedichtjes; vb verstopliedje
- Tellen
in praatronde van de kinderen, van de afwezigen
- Getalbeelden
in alle hoeken!
- Winkelen
in de poppenhoek a.d.h.v. opdrachtkaarten
- Boeken
sorteren in onderzoekshoek
- Meten/vergelijken
in onderzoekshoek
- Raamfiguren
natekenen
- …
Vrije
tekst en taalspelletjes (focus)
Er wordt een vrije tekstenkrant gemaakt, waarin uit elk
vrije tekstenboek een verhaal wordt gekopieerd. Alle kleuters krijgen geregeld
een krant in de boekentas. Gelieve hier zorg voor te dragen, er sneuvelen
jammer genoeg geregeld krantjes op de speelplaats.
Er wordt zeer veel aandacht besteed aan het
Begin-midden-einde van een verhaal.
Werking:
Mogelijke opstart/oorsprong
1. Kinderen
vertellen een verhaal tijdens de praatronde en kiezen om er een vrije tekst
over te maken.
2. Er
wordt een beeld bij gemaakt in een techniek naar keuze. (elke week – meer
technieken)
Kinderen kunnen eerst een ‘schets’ maken en
dan pas in het echte boek werken, afhankelijk van de ervaring met de techniek.
Vooraleer ze van start mogen gaan in hun boek leggen ze steeds een doordrukblad
en hun eigen techniekmateriaal klaar.
3. Rechts
van de illustratie wordt de tekst geschreven. Boven de woorden worden kleine
pictogrammen getekend zodat de kinderen hun eigen tekst kunnen voorlezen.
4. De
kinderen kiezen één woord uit de voorgeschreven woorden dat ze bij de tekst
stempelen of schrijven. (differentiatie)
5. De
vrije tekst wordt voorgelezen in de afsluit – of ochtendkring. Eerst door de
juf, na verloop van tijd samen en/of door de kinderen alleen.
6. Het
vrije tekstenboek wordt in de klas tentoongesteld.
De kinderen kunnen kiezen uit verschillende structuren;
vb in boek, maar ook op a3, in een kader, collage, enz.
De lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs
aangebracht op verschillende wijze. Vb kinderen zien dat hun tekst genoteerd
wordt en ‘lezen’ de letters mee, concrete spelletjes, woorden klappen,
beginletters herkennen, woorden in een zin tellen, enz.
Lettermuis
Elke week gaat de lettermuis op zoek naar een nieuwe
letter. Wij zoeken allerlei voorwerpen en maken een lettercollage. Zo maken de
kinderen spelenderwijs kennis met heel wat letters. Deze letter wordt steeds
gekoppeld aan een letterbrevet. De letters worden vooraf opgenomen in het
jaarplan, zodat elke letter tijdig aan de beurt komt.
Kamp
en sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te
leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren
omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te
dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas! Na het kamp
wordt er een kampkrant gemaakt.
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de
kampavond (ten laatste een maand voor
het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid draaiboek.
Wat voor kamp willen wij?
Vb ‘De wens van Alijdis’ of ‘boerderijkamp’ enz.
Afhankelijk daarvan wordt een kampplaats gezocht en een
kamp uitgewerkt. (Wat
is haalbaar en wenselijk?!)
De sleep-in gaat door op 12 en 13 mei. Meer info volgt.
(derde kleuterklas)
Verjaardagen
De kinderen kiezen zelf een activiteit
op de verjaardagslijn. De hele dag staat in teken van de jarige.
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de
leerkracht. Er ligt een
vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.
Voorstelling
hoeken a.d.h.v. keuzebord
Rondleiding doorheen de klas en de hoeken overlopen + de
afspraken i.v.m. de voortuin.
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te
laten verlopen vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, … .
Vragenronde
en korte evaluatie van de klasavond.
- Pluim
voor Dieter (zie eerder bij zweminfo.
- Wat
met de axenroos? Nieuwe ouders zijn vaak niet mee in dit verhaal, kan hier op
schoolniveau iets aan gedaan worden?
DANKJEWEL
voor jullie aanwezigheid!