zondag 18 januari 2015

Een kijkje in de klas; Hoe komt het dat mensen...ziek worden?

In de praatronde stelde Hanne deze grote onderzoeksvraag. 
Wij maakten leuke toneeltjes met mogelijke oorzaken én leerden elkaar vooral: 
wat te doen om het ziek zijn te voorkomen!
 Aan de speltafel leerden wij patroontjes maken en maakten wij vele kleurrijke kettingen en armbanden.

 Er werden boeiende vrije teksten gemaakt over de winter. 
Helaas was onze pauwenronde vrijdagnamiddag te kort...
dus starten wij met veel plezier maandag tijdens de praatronde met het voorlezen van heel wat prachtige verhaaltjes!

 En de microbe uit het ziekteonderzoek deed Emma ook aan andere microbe denken: 
'de tandenmonsters'.
Hoe kunnen wij voorkomen dat die ons mondje overmeesteren?
Wij luisterden naar het verhaal en besloten met zen allen deze gevaarlijke beestjes te bestrijden!
Wat denk je van dagelijks een paar keer een schuimend wit laagje en een flinke borstel op onze tanden te toveren? En dat in combinatie met lekker vers fruit, groentjes, enz.!
Zo kunnen wij deze tandenmonsters wel aan!
 Wij gingen met de nieuwe techniek aan de slag: oost-indische inkt.
Met een echte inktpen werkten wij aan mooie verslagjes en verhalen!

 Wie maakt er een huisje op maat van het eimannetje van Thorwald?
Bouwen maar!
 Of een hok voor de pony's van Leonie?

 Of nog iets moeilijker: wij maken gewoon een  huisje met een bed voor onszelf.
Wie past er in?

 Jana wou graag weten hoe de eerste mensen ontstonden?
Na het onderzoek over ziek zijn en de tandenmonsters besloten wij eerst deze af te werken.
Maar Jana deed alvast wat voorbereidend werk, zodat ze volgende week deze vraag opnieuw kan stellen in de praatronde!

 
 Wij brachten een bezoek aan de bib en kozen allemaal één nieuw boek voor in de klas!

 Wij sloten de week af met het drama-atelier.
Ook daar kwam... de dokter op bezoek.
Opa had net iets te veel taart en koekjes gegeten,
of was het de schuld van oma die te lekker bakt?


Voor het drama-atelier van volgende week vrijdag kunnen wij nog helpende handen gebruiken.
Wie wil graag een groepje begeleiden. vb toneel - poppenkast- poezie - uitbeeldspelletjes - enz.