donderdag 6 september 2012

Een kijkje in de klas; "Hoe ziet het lichaam van de salamander er uit?" "Op zoek naar cijfers... tussen de vele letters"

Nadat bijna alle foto's voor het keuzebord klaar zijn, kon iedereen vanochtend zijn foto in een hoek naar keuze hangen.
Je kon op ontdekking gaan met de 'schelpen-ontdekdoos'.
 Tekenen op het krijtbord of naar aanleiding van een collage die Jef en Luciano gisteren maakten gingen wij op 'wiskundig onderzoek'.
 "Waar zitten tussen alle letters... de cijfers verstopt" Op een kopie van de collage zochten wij vandaag cijfers. Wij maakten er een 'wiskundig onderzoekje' van en ontdekten heel wat over die toch niet zo makkelijke getallen...
"He, 6 en 9 is eigenlijk hetzelfde hier"
" 0 en Q lijken heel hard op elkaar hoor"
" Ik maak mijn 4 eiigenlijk liever zonder streepje"
" De 2 en de 5 zijn heel moeilijk om na te tekenen"
...



 Maar ook op de 'boerderij' werd hard gewerkt, net zoals aan de piratenboot...

 Er werd knap samengespeeld op de automat!

 En de brief voor Luciano's broer werd verder geschreven.. (zie praatrondeverslag).
 Iijsjes in de zandbak... of samenspel in het poppenhuis?!




Louis en Charlotte brachten een salamander mee die de hele dag ijverig werd 'waargenomen'. Hem 'aaien' was erg aantrekkelijk, maar toch niet zo een goed idee. Wij bezorgden de salamander wat groen uit de tuin, en lieten hem in een bakje rond zwemmen terwijl wij heel goed keken hoe hij dat deed. Wij speelden een toneeltje over de babysalamander die zo graag groot wil worden. Wij zagen hoe mooi zijn lichaam eruitziet, dat hij 4 poten heeft, een kieuwenkraag, een knappe staart, enz.

Als echte salamanders 'zwommen' we naar de turnzaal...




Wij hielden vanmiddag ook onze eerste klasraad waar al heel wat boeiende voorstellen en ideetjes uitkwamen.
Ideetjes: Hoe kunnen wij zelf een schelpenketting maken?
Niet goed; Als je iemand van de trap duwt, of daar niet voorzichtig bent.
Wel goed; Dat Pascale in onze klas Frans komt spreken, dat er buiten een klimmuur is, dat wij onze boekentasjes op de juiste plaats zetten, enz.

Kortom, het was weer een heerlijk dagje in onze klas!