dinsdag 3 februari 2009

Klaspraat

We speelden vandaag voor het eerst het boomgaardspel. Daarbij gooiden we om de beurt met de dobbelsteen en legden we in ons mandje één of twee stukjes fruit. Het wat spannend, wat als we met de dobbelsteen te vaak de 'raaf' gooiden, kon hij al ons fruit opeten.
Gelukkig waren wij hem voor. De twee groepjes hadden al het fruit uit de boomgaard genomen voor de raaf het kon stelen.
Na deze mooie overwinning waarbij we de pruimen, kersen, appels en peren van de bomen plukten maakten we een leuk gedichtje. Dit ging niet over een fruitboom, maar wel over de berk. De berk is een hoge boom met een bijzondere schors...

Achter de kerk
staat een berk
Het is een boom 'Zoooo.. hoog'
Bijna tot aan de regenboog
De schors is wit en bruin
met streepjes onder zijn kruin.

We zijn volledig klaar om het project uit te voeren! Dit zijn onze vraagjes...

Wat willen we weten?

1.Hoe plant je een boompje?
2.Wat heeft een boom nodig om te groeien?
3.Welke bomen vinden we in de school? Welke elders in de wereld?
4.Wat gebeurt er met de bomen uit het bos wanneer ze op de vrachtwagen liggen?
5.Wat wordt er allemaal gemaakt van hout? Welke soorten hout worden gebruikt?
6.Waar en hoe worden meubels gemaakt?
7.Hoe komt het dat er fruit aan de bomen groeit?
8.Welk fruit groeit er aan de bomen en hoe groeit het (van pit tot vrucht)?
9.Hoe leven de dieren in de bomen?
10Kunnen bomen ook leven en doodgaan? Hoe komt dat?

Wat willen we doen?

1. Een klein groen boompje planten in een grote pot in de klas en kijken hoe het groeit
2. Wortels, takken en bladeren uit het bos onderzoeken en natekenen met houtskool
3. Een vruchtenboom planten en verzorgen in de tuin
4. Koken met fruit van de bomen!
5. Een boom knutselen met karton, verf, takken en bladeren
6. Houten muziekinstrumenten maken en luisteren naar de klanken
7. Luisteren naar de geluiden tussen de bomen en deze namaken.
8. Papier scheppen en er op schrijven en tekenen
9. Een gedicht en een verhaaltje over verschillende bomen maken en dit tonen
10 Kijken en onderzoeken hoe een houten huis gebouwd wordt en dit nabouwen in de klas.

Hoe willen we zijn?

1.We willen iemand zijn die houdt van, en heel goed zorgt voor de dieren in de natuur
2.We willen iemand zijn die zorgt voor de bomen, de blaadjes en de takken