maandag 27 september 2010

Woensdag geen school - Koken?! - Briefjes terug brengen

Woensdag is het geen school!

Vorige donderdag bracht Jolien een ananas mee naar de klas. Geblinddoekt probeerden de kinderen te raden met wat Jolien door de kring wandelde. Nadien proefden we, de kinderen vonden het heerlijk. DANKUWEL
Wie graag iets lekker mee naar school brengt, of ingrediënten om iets lekkers te maken mag dat altijd doen. Als we koken, doen we dit meestal op donderdagvoormiddag!
Je mag mij dat steeds vooraf laten weten.
Uiteraard zijn jullie zelf ook welkom om met de kinderen te komen koken!

Er zijn nog een aantal briefjes i.v.m. het schoolreglement en het vriendenboekje niet teruggebracht. Gelieve dit tijdig in orde te brengen. Dankuwel

klaspraat

Het was vandaag weer een hele boeiende en zinvolle praatronde. Een aantal onderzoekjes en opdrachten werden uitgewerkt...

"Ik ga vandaag een vuurwants tekenen en kindjes rond de vuurwants en dan een rood kruis. Dan weten kinderen dat ze de vuurwantsen niet mogen vastpakken" (Linde)
Samen met Sibbe, Max en Ferre werkte Linde aan de verbodsbordjes...

Het onderzoekje rond Braille hebben we vandaag helemaal afgewerkt. Jaan, Ayse, Eva, Sarah en Ardelan zochten de letters van hun naam op en schreven hun naam in het brailleschrift.
"We moesten de juiste bolletjes zoeken" (Sarah)
"Voor de blinde kindjes maken ze die bolletjes dikker, dan kunnen die voelen" (Ayse)
"De blinde mensen hebben hun handen nodig om te voelen, en een stok om niet te vallen. Ze voelen dan goed op de grond" (Karlijn)

"Tijdens de middag komt mijn mama voorlezen voor alle kindjes. Die komt eerst in de klas kindjes halen en dan tijdens de speeltijd kan je verhaaltjes luisteren" (Jolien)
In de buitenkring aan de opvang genoten de kindjes van verschillende mooie verhaaltjes! DANKUWEL

Jada en Mara zijn gelukkig terug in onze klas, zij hadden verleden week de windpokken. Gelukkig kriebelt het nu niet meer!

"Blaadjes vallen van de bomen, blaadjes vallen op de grond"
Terwijl we buiten blaadjes zochten zongen we een nieuw herfstliedje.
Lilith, Mara en Zoé tekenden eerst verschillende blaadjes, ze keken heel goed naar de echte blaadjes.
Na de speeltijd hadden we genoeg blaadjes om af te drukken...
We experimenteerden met druktechnieken.
"Heeey, da's gek. Als ik daar over rol dan drukt die rand van dat blad af. Ik wil dat voor altijd blijven doen" (Max)
"Ik heb heel veel blaadjes op elkaar afgedrukt." (Liv)
"Als je niet hard rolt dan drukt dat niet zo hard af"(Ferre)
"Een eikenblad is ronder aan de kant dan een ander blad hé" (Milan)
"Die inkt gaat wel goed van je vingers af hoor" (Ayse)
...
De afdrukken kunnen we o.a. gebruiken als achtergrond voor onze blaadjeskrant. Je kan ze zodra ze droog zijn bewonderen in de klas.

Zoé, Milan en Xander brachten gisteren samen een bezoek aan de politie. Zij brachten een zakje mee met allerlei politiemateriaal. Vb een auto, een paar posters, een pen, maar ook een foldertje met verkeerstekens. Die verkeerstekens leken ons heel boeiend maar wat willen die nu zeggen?
We gingen samen op onderzoek en ontdekte dat ze allemaal een andere vorm hebben, vaak een rode rand hebben, zwarte tekentjes, enz.
Morgen werken we verder aan het onderzoek en gaan we de verkeerstekens sorteren.

"Ik heb hazelnoten meegebracht. Ik ben gaan wandelen en op zoek gegaan naar hazelnoten voor Josse zijn school." (Jaan) Onmiddelijk voelden, ruikten, en keken de kleuters naar die noten. Ze prikten wel een beetje. Om er meer over te weten te komen legden we ze in een grote bak. Ardelan, Mylo, Yorben, Max, Milan, enz. gingen samen met Jaan op onderzoek...!