zondag 21 oktober 2012

Mededeling; Aanvullen van onze jaarkalender?

Op het bord in de gang hangt sinds een aantal weken een jaarkalender zodat jullie een duidelijk zicht hebben op de nu al geplande activiteiten dit schooljaar. Deze lijst wordt uiteraard aangevuld met nog heel wat activiteiten en uitstappen i.f.v. het onderzoekswerk.

Een aantal enthousiaste ouders schreven zich al in voor het zwemmen, voor het kamp, enz.
DANKJEWEL voor jullie medewerking!

Wanneer ik een zicht krijg op wie mee op kamp wil als begeleider (algemeen), of om een workshop te geven, ... kan ik aan de concrete voorbereidingen en  uitwerking van het kamp beginnen.
De bedoeling is dat het kamp uitgewerkt wordt in een rode draad (thema) en dat alle workshops en activiteiten daaraan gelinkt worden.
Wil je een handje toesteken? Spreek mij zeker aan en/of schrijf je naam op het blad.

Deze week...

Zal Naomi haar actieve stage doen (week 1 van 3) en zal ze het klasgebeuren leiden.
Woensdag nemen wij deel aan een workshop rond afval composteren (vzw Green).

Vrijdag is het herfstatelier.
Ouders die graag een atelier geven (thema hefst) mogen dit zeker nog laten weten.
Hoe meer hulp, hoe kleiner de groepen.
Uiteraard ben je ook steeds welkom om in een begeleid atelier te komen ondersteunen!

De groepen zijn gemengd van oudste kleuters tot en met derde graad, gemiddeld nemen er tussen 8 en 14 kinderen deel aan een atelier.

Een kijkje in de klas; Praatronde 19 oktober

Verslag praatronde 19 oktober 2012 opgemaakt door Naomi.




Kalender: Ilias

Weerman: Husuyn

Kringleider: Charlotte



1. Geike; blij

Ik heb een pennenzak en hier zitten kleurpotloden in en een slijper. En je kan daar mee tekenen, en ik heb maar 1 blad bij. En ik ga dat in de klas doen want ik ben dat vergeten.

Sari: als het blad vol is moet je er een beetje naast tekenen, een kadertje.

2. Sari; blij

Ik heb een klein poesje bij.

Mathieu: Zo mini

Dat blijft niet goed staan op de mat. Omdat die geen grote pootjes heeft.

Mathieu: Ik heb een kat en die eet brokjes en drinkt water. Dat is een echte.



3. Luciano; blij

Ik heb een boekje bij, en daar mogen maar 2 kindjes bij.

Ik heb een cirkeltje getrokken rond wat ik graag wil. Er zijn ook dingen voor meisjes.

Geike: Daar zijn ook dingen voor baby’s.

(Sinterklaasboekje wordt in de hoeken gelegd)



4. Mathieu; blij

Ik heb een speelgoedje. Dit is mijn smurfie, een slechte tijger van Kung Fu panda.

Luciano: Je mag maar over 1 ding tegelijk vertellen, tenzij ze bij elkaar horen.

Sari: Als dat een echte smurf is, als daar een knopje op is, dan maakt die geluid.

Luciano: Ik heb dezelfde van mijn bompa gekregen.

(veel ik ook)



5. Rik; blij

Ik heb 2 auto’s bij. Die zitten wel in mijn zak.

Die is van cars, en de andere is een witte.

Sari: Je kan met die auto’ op de mat spelen.

Rik: ze kunnen niet rijden op de mat. Omdat ze van glas zijn gemaakt. Deze is van mij en deze van kleine Jef.



6. Sheilla; blij

Ik heb Mickey Mouse bij. Hij is van Stien. Ik heb thuis een grote mickey mouse.



7. Eva; blij

Ik heb thuis veel speldjes en een lolly gekregen.

Mathieu: Ik lekstokken van lolly’s bij mijn peter.

Jef: Een lolly is heel groot.



8. Kahn: Blij

Ik heb een auto bij. Die kan geluid maken.

Ik heb bij mijn peter, ook zo een auto denk ik.

9. Stien; blij

Ik heb Mickey Mouse bij. Als ik die loslaat, kan die blijven zitten.

Sari: Als die niet meer zit, kun je die dan op je hoofd laten.

Alleen als ik die vasthoud, anders valt hij van je hoofd.



10. Louis; blij

Ik heb iets bij. Een zeepaardje. En dat wou ik hier bij de vissenkom zetten. Zo denken de vissen dat ze in de zee zitten.

(Afspraken over vis worden herhaald)



11. Jef; heel blij

Ik heb een beyblade. Dat is geen gewone, die heeft geen top.

Ingmar; kan je daar mee draaien?



12. Lieselot; heel blij

Ik vond het gisteren heel leuk in het Diesters aqurium.

We gaan straks de samen met Naomi de foto’s van de iPad’s op de computer zetten.



13. Gustaaf; blij

Ik heb een verrekijker bij. Er door kijken.

Helmer: Ik heb ook zo een, maar dan in een andere kleur.

Louis: We hebben er ook zo een maar met alle kleuren van mijn regenjas.

Mathieu: Toen we bij An zatten had ik er ook zo een, maar die was groter.

Lars: ik heb dezelfde verrekijker en hetzelfde zakje.



14. Helmer; blij

Ik ben naar de kapper geweest, en ik wou stekelhaar. Maar dat valt soms naar beneden en dan moet je dat terug naar boven doen.

Sari: als je langer haar wil, moet je veel naar de kapper gaan.



15. Zorn; blij

16. Lars; blij

17. Ingmar; blij

18. Illias; gewoon



19. Charlotte; blij

Ik heb een hondje bij. Je kan zo doen (loopt met het hondje rond de tafel)

Rik: Ik heb ook zo een.

Die kan ook zo blijven staan.

Mathieu: toen we bij an zaten hadden we ook zo een.

Eva: Zijn daar knopjes bij.

Geike: Die lijkt een beetje op een clown.

Luciano: ik heb een kleine en een grote. En hoe noemt die?

Die heeft geen naam.







Een kijkje in de klas; Op bezoek (met de Ipads) in het Diesters aquarium!

 "Kunnen wij een visje voor de klas kopen?" "Wij kunnen naar Aquatipia gaan en naar de vissen kijken" "Mijn papa heeft heel veel vissen en daar kunnen wij naartoe..."

Dit zijn slechts een paar van de vele voorstellen die er donderdagnamiddag uiteindelijk voor zorgden dat wij een bezoek brachten in het Diesters aquarium.
 Erwin kon ons gelukkig naar daar brengen, samen met de oma en opa van Mathieu en 3 lieve studenten kleuterleidsters trokken wij naar Kaggevinne!
 Maar de winkel was ook voor klanten open vandaag... dus op vraag van Rik "Wij moeten heel heel stil zijn en overal afblijven" deden wij hiervoor ons uiterste best! In kleine groepjes trokken wij doorheen de winkel met een zakje opdrachtkaarten en een Ipad.
"Waarom staan er plantjes in een aquarium?"
"Hoe ademt de vis?"
" Welke vissen hebben dikke/dunne strepen?"
"Hoe beweegt een vis zich voort, welke lichaamsdelen heeft hij daarvoor nodig?"
...
Wij trokken zelf foto's aan de verschillende aquariums om nadien nog te kunnen nagenieten van dit bezoek!












 Wat een prachtige beelden om terug te blikken op deze mooi namiddag...




Na het uitvoeren van de verschillende opdrachten was het tijd om een klasvisje te kopen en een aquarium (bokaal). Het werden uiteindelijk 2 visjes!
Stap voor stap maakten wij de visbokaal klaar, zorgden wij dat de 2 visjes konden wennen aan de temperatuur van het water, en gaven wij de eerste vier korreltjes!
DANKJEWEL voor alle hulp!
DANKJEWEL aan het DIESTERS AQUARIUM om ons te ontvangen!

Een kijkje in de klas; Hoera Eva is 4!

Donderdagochtend kregen wij plots bezoek in onze klas. Een nogal verstrooide bakker viel met een grote zak vol bakkersmateriaal onze klas in. Bakker Serge had een groot probleem! Hij had beloofd taartjes te maken voor de verjaardag van Eva maar... door de drukte is hem dat niet meer gelukt!
Gelukkig stellen 22 hulpbakkertjes meteen voor... om in actie te schieten en hem te helpen!

 Stap voor stap leert de bakker ons hoe je zo een taartje maakt.
 Wij starten met een heerlijk koekje, dat we opvullen met een lepeltje heerlijke witte puddinglaag.





 Dan leggen wij stap voor stap mooi gesneden fruit op het taartje. Wij kiezen de mooiste vormen en kleuren en maken het 'klaar voor verkoop'.
 Een marsepeinen bloemetje met een roze 'vier' zorgt ervoor dat het een echt verjaardagstaartje wordt voor Eva!


 Mmmmm... de hele tafel staat vol met heerlijke taartjes. Daar nog even afblijven is echt heel veel gevraagd!
 Maar eerst natuurlijk zingen, zingen en nog eens zingen! En dan blazen maar...
 Je kan een muis horen lopen... doorheen het zachte geluid alle knabbelende mondjes in onze klas! Het grote bewijs dat de taartjes verrukkelijk zijn!

 En voor wij het weten... "Mijn is al op!" eten 22 smullertjes de gebakjes allemaal op!
 Heel veel keer een grote dankjewel van alle hulpbakkertjes. Dit is een onvergetelijke ochtend!
 "Maar ik heb ook nog een cadeautje.."

 Het wordt doorgegeven in de kring, zodat iedereen al eens kan voelen en dan... openen maar!
 Stempelkussentjes voor onze klas! Super!
DANKJEWEL BAKKER SERGE!
DANKJEWEL VOOR DE PRACHTIGE DAG EN HET LEUKE CADEAUTJE