maandag 7 februari 2011

Onderzoekjes...

Hoe onderzoekje "Wat kunnen wij doen met zout" loopt nog steeds door.
We experimenteerden ...
met zout en druktechnieken, zout en chinese inkt, zout kleuren, enz.
Wij hebben nog heel wat zoutproefjes gepland... voor de volgende dagen!

Een paar 'zoutindrukken'...
- "Dat proeft heel raar op je tong"
- "Ik krijg daar dorst van"
- "Dat lijkt op wat we in de koffie soms doen"
- "We kunnen snoepjes tekenen, en dat daarop strooien. Dan lijkt dat echt"
- "Daar blijft geen inkt aan kleven, dat worden sterretjes"
- "We kunnen ook zoutdeeg maken en kleuren"
- ...



Uit de praatronde kwam een nieuw onderzoekje i.v.m. de katachtige. De tijger - de leeuw- de panter/luipaard - de poes ... ze kwamen allemaal aanbod vandaag!

Grote klokken - kleine klokken - polshorloges - wekkers - ... We zullen de tijd in onze klas niet snel uit het oog verliezen!
Ook jullie kaarsen kwamen goed van pas! Er kan ondertussen een mooi sfeertafeltje gemaakt worden om samen naar de verhaaltjes te luisteren! DANKUWEL


Lilith leerde de kinderen een boekje te maken... Je kan een boekje binden/plakken/nieten/plooien/enz.

Een paar sfeerbeelden uit de Franse les!







'La danse des canards' '



praatronde 7 februari

Kringleider; Ayse Datum van vandaag : 7 februari

Weervrouw; Ferre
Tijdbewaker: Axl
Verslaggever; Sibbe (krijttechniek)

Wij hebben sinds vorige week donderdag een nieuw ‘dagboek’. Elke dag maakt de verslaggever een verslagje naar keuze, a.d.h.v. een techniek naar keuze! Vb kleurpotlood, waterverf, ecoline, krijt, enz. Daarbij worden 2 kernwoorden gestempeld die het verhaal verduidelijken! Neem gerust in de kring een kijkje in ons nieuwe ‘dagboek’!

Ik ben… Ik voel me…. Ik vertel...

Jaan; Heel blij

Liv; heel blij
Ik heb nieuwe armbandjes.
Sibbe; Dat is een beertje (vormen herkennen van elastische bandjes)
Zoé; Ik heb die bandjes wel aan Xander gegeven, daarom heb ik die nu niet meer!
Liv; Ik heb die van oma gekregen.
Eva; Ik heb er ook zo een paar maar ik heb die aan Ayse gegeven…
Ardelan; Dat is een vogeltje! (vormen herkennen)
Liv; Nee, geen gewone vogel hoor, dat is een gans!

Mara; Heel blij
Ik heb heel veel snot…
Sarah; Dat heet ‘verkouden’
(Niet ziek worden Mara, want dan gaan we je missen)

Jada; blij
Ik heb een nieuwe jurk, en die is van mama.
Toen was mama nog een kindje!
Karlijn; Dan is het dat een hele oude jurk!

Jolien; heel blij
Mijn papa was nog aan het slapen.

Sibbe; heel blij
Ik ben ziek.
Ardelan; Wat heb jij?
Sibbe; buikpijn!

Zoé; blij
Ik heb iets van mijn verjaardag bij, maar het is wel van Jolien! Mijn feestje was heel goed en er waren 2 glijbanen! Ik heb schmink bij, het spiegeltje mag de poppenhoek, maar de rest van het zakje niet! (duidelijke afspraak)

Lilith; heel blij
Ik ben bij moeke gaan slapen en ik heb een boekje geknutseld! Ik heb papieren aan elkaar geplakt, en er dan op getekend! Ik wil dat ook aan de kindjes leren!

Axl; heel blij
Dat is een welpje. En ik wil een onderzoekje over wat een welpje is. Want ik denk dat dit een sneeuwpanter is. Welke panters – leeuwen – tijgers bestaan er en waar leven ze? (Onderzoeksvraag?)

Ferre; heel blij
Als het school gedaan is krijg ik van mama en papa een robotzwaard om te vechten tegen robots!

Yorben; heel blij
Ik breng morgen mijn dino wel mee, ik ben hem vandaag vergeten!

Mylo; heel blij
Ik heb mij pijn gedaan op het feestje van Zoé.
Ayse; Hoe was dat gebeurd?
Mylo; Op de schuifaf…
Zoé; Ik heb het gezien. Hij gleed af de schuifaf en er waren ballen van de jongens op.. en toen gebeurde dat!
Sibbe; Ja, ik heb dat ook gezien
(ik ook – ik ook - …)

Linde; heel blij
Ik kwam een beetje later want Lena heeft buikgriep, want die heeft in de garage overgegeven.
Karlijn; Mijn broer is ook ziek want die heeft heel overgegeven…

Ardelan; Heel blij
Ik was naar het feestje van mijn neefje zijn broer geweest en ik heb daar mijn gezicht laten schminken door een clown, als een tijger!
(hoe heet het neefje zijn broer…)
Eva; Dat heet ook een neefje
Mylo; Als het feest is in onze school komen er meisjes schimken. (Happening)

Sarah; heel blij
Toen Lieselot niet hier was heb ik ‘dokter Bibber’ gespeeld buiten! Daar mag opnieuw mee gespeeld worden!

Valérie; Heel blij
Ik heb mijn klein popje bij en dat is een babybor… en alle babyborretjes hebben kort haar! Dat is zo ook bij baby’s hebben echt kort haar of eigenlijk bijna geen haar!

Eva; heel blij
Ik heb een nieuwe ketting en ik ga die nu laten zien!
Zoé; Ik vind die pareltjes mooi omdat die zo verschillend zijn.
Eva; Dat zijn diamantjes en houten geschilderde pareltjes!

Xander; heel blij
Ik heb iets bij want ik ben ergens naartoe geweest. Wat ik bij heb is een spelletje ‘Zoek de juiste woordjes’
(Heel veel lettertjes samen vormen één woord – je moet het woord vormen dat onderaan staat)

Lieselot; heel blij
Ik heb een idee om het verslag te maken. Zullen wij het met krijtjes maken vandaag?

Karlijn; heel blij
Ik heb een doos bij met heel knutseldingetjes… maar we kunnen daar alleen mee knutselen als de juf erbij is, of als ik het kan tonen!

Ayse; heel blij
Ik heb een spelletje bij, je moet je benen toedoen en de hond moet op je buik komen zonder je handen te gebruiken! (knikkerspel)

Hoeken (ten gevolge van de praatronde)
- Dokter bibber
- Spiegel in poppenhoek
- Woordjes vormen met letters
- Hondjesspel

Onderzoekjes;
- Hoe maak je een boekje? (Lilith)
- Welke panters – leeuwen – tijgers (katachtige) bestaan er en waar leven ze?