donderdag 15 december 2011

Onderzoeksvoorstelling: woensdag 11 januari 2012 om 9 uur

De blog werd een aantal dagen niet meer aangevuld met foto's maar dat wil absoluut niet zeggen dat wij niet hard gewerkt hebben...! Zoals jullie zien is de 'toegangskaart voor een bezoek aan het stenenmuseum' af. Op woensdag 11 januari om 9uur zijn jullie van harte uitgenodigd op onze onderzoeksvoorstelling en in de map zullen jullie binnenkort een toegangskaart vinden voor het museum..

Er werden leuke ideetjes, uitnodigingen, affiches, enz. gemaakt om deze voorstelling aan te kondigen. Want jullie mogen uiteraard naar onze onderzoekjes komen kijken op 11 januari. Wij dachten diep na... over wat we jullie allemaal willen laten zien en tekenden de eerste ideetjes op papier. Wij herhaalden de liedjes die bij de onderzoekjes hoorden en het geheugen liet vele kindjes verbazingwekkend NIET in de steek! Foutloos werden de liedjes van de muggenbeet, het huisje bouwen, enz. herhaald.



Een uitnodiging met houtskool? Alperen ontvangt jullie alvast met zijn armen open...








De namen van de kinderen werden geschreven... want het zijn uiteraard zij die de onderzoekjes tot stand brengen.!


Er werd voorgestel om met de ouders in de hoeken rekenspelletjes te spelen.
"Wij kunnen hen leren hoe ze de stenen moeten sorteren, in welke bakjes en hoeveel"


"Een meneer en een mevrouw van het museum zeggen 'welkom' en daar moeten de mama's en papa's hun kaartje afgeven en doen-alsof centjes betalen"

"Het gedichtje van de geoloog kunnen wij ook en daar hoort ook een spelletje bij"
Kortom, dagelijks wordt de lijst met ideetjes voor de voorstelling aangevuld en denken we terug aan de leukste onderzoekjes uit de afgelopen periode!

Er werd een verslagje gemaakt over de poes van Linde die gestorven is...





SOEP OP DE STOEP



Zoals jullie waarschijnlijk al vernomen hebben trekken wij volgende week woensdag naar de buren (kleine groepjes koken bij de buren - op school in de klas - versieren bekertjes - maken muziek - ...). Ook voor deze actie deden wij al heel wat voorbereidingswerk!


Wij maakten een grote vlaggenstok of affiche waarop wij de belangrijkste informatie schilderden!


Wij trokken naar de buren en legden hen uit:

"Woensdag om half 12 kan je een soepje komen drinken op de Veemarkt en op school.

Een warm hart?

Koop een lekker soepje en steun de mensen die het wat moeilijker hebben."


In het begin van deze week kregen wij de kans om naar een prachtige Kerstvoorstelling te gaan kijken in de zaal. Heel wat meisjes van de derde graad werkten in hun hoekenwerk en tijdens de speeltijd een voorstelling uit over de Kerstman.




Een daverend aplaus... kregen zij zeker en vast. Proficiat en dankjewel om ons uit te nodigen!


Daarnaast werden er in de hoeken weer heel wat knappe ideetjes uitgewerkt...



Axl en Lilith hadden voor hun poppenkastverhaal een vlag nodig... Zij dachten diep na hoe ze daaraan zouden geraken en... besloten er één te maken. Het poppenkastverhaal wordt verder uitgewerkt.


Op de rekenbakjes hangen sinds kort nieuwe rekenkaartjes. Deze gebruikten wij al enthousiast in de hoeken. Wij maakten de cijferbeelden na, vormden met de vingers het juiste aantal, sorteerden de stenen en knikkers in de juiste bakjes, enz.

Aan de hand van deze beelden wordt ook in de lagere school (vanaf nu) gerekend.




Met de doos van 'beertje trap' leren wij blokjes en allerlei andere voorwerpen ordenen van dik naar dun, van licht naar donker, of een 'trapje' maken van groot naar klein.

Wij splitsten de moeilijke stenennamen in woorddeeltjes en klapen het juiste aantal keren.

Sco - ri - a, vervolgens kleurden wij het juiste aantal bolletjes. Natuurlijk zochten wij eerst de juiste steen die bij het prentje past. vb ij - zer - zand - steen ge - o - loog kris - tal


Goed tellen en onthouden... Hoeveel keer had ik nu ook weer geklapt???


Het waren weer drukke maar zeer boeiende dagen!


Morgen op de weekafsluiting is het 'De Pit Ziiiiingt for live' en zullen de leerkrachten op het podium de verzoeknummertjes van de kinderen zingen. Ouders die dat willen mogen bij de kinderen gaan zitten tijdens de weekafsluiting.

Verslag praatronde 15 december

Datum: 15 december
Kringleider; Linde
Kalenders; Helmer

1. Ferre; blij
Ik heb handschoenen bij en die kunnen in het donker licht maken.
Sibbe; die zijn fluoricerend dat weet ik nog van dat onderzoekje!
2. Tess; blij
Ik heb een kookkleedje bij en dat mag in de poppenhoek.
Sibbe; Ik dacht dat jij dat aan had voor soep op de stoep!
Lilith; Wij kunnen wel schorten aandoen… dat is wel een goed idee!
(zullen wij doen wanneer wij rond gaan)
3. Zoé; super blij
In de bouwhoek kunnen wij met mijn auto’s en mijn mannetjes…
‘(Spullen verdelen en 8)
4. Lieselot; heel blij
Wij gaan op kamp... en… (extra informatie)
5. Alperen; heel blij
Ik heb iets bij mijn thuis en dat is een nieuwe auto.
6. Hasan; blij
Ik heb twee tekeningen gekleurd… en de anderen kleur ik graag in de hoeken.
7. Lilith; blij
Ik wou een barbiepop meebrengen…… maar ik ben ze vergeten
8. Liv; blij
Ik heb een elfenboek bij. Lieselot mag daar uit voorlezen…
(Lieselot leest daaruit voor terwijl de lezertjes er zijn..)
9. Aurélie; blij
Opa heeft in mijn knikkerdoos nootjes gestoken en ik wou met de knikkers een onderzoekje doen. Ik wil graag weten hoe knikkers hoe knikkers gemaakt worden maar ik ben het vergeten. Ik breng ze morgen mee.
Luciano; Die zijn toch van glas.
Axl; Dan worden die geblazen?
(Vervolg onderzoek op vrijdag)
10. Bahar; blij
Mijn huis auto bij…
Hasan; Haar papa heeft een auto thuis..
(dikke pluim: Nederlandse zin)
11. Jada; blij
Eigenlijk kom ik bij Aurélie spelen en Aurélie bij mij want onze mama’s hebben samen gepraat. Maar dat zal in de vakantie.
Lilith; dat is in de Kerstvakantie
(Nog één week)
12. Sibbe; heel blij
Helmer mag bij mijn thuis komen spelen…
13. Lars; blij
14. Ingmar; blij
15. Mara; blij
16. Yorben; blij
17. Helmer; blij
18. Luciano; heel blij
19. Axl; niet blij en moe
20. Linde; heel blij
Ik vind het niet leuk dat rokki is gestorven.
Sibbe; Wie is rokki?
Linde; mijn poesje..
(zie verslagje...)

Datum: 14 december