donderdag 17 mei 2012

Mededeling: Sleep-in (belangrijke informatie!!!) en donderdagnamiddag: Lies in de klas


Dinsdag is het eindelijk zover en is het voor de kinderen van de derde kleuterklas sleep-in.

Dinsdagochtend wordt alle bagage verzameld zodat de studenten de bedjes e.d. al kunnen klaarmaken. Gelieve hiermee rekening te houden en de bagage 's ochtends al mee naar school te brengen.
Gelieve ALLE spullen (luchtmatras/veldbed, slaapzak, kleding, lakens,...) zo goed mogelijk te signeren zodat het overzichtelijk blijft en je kind met evenveel spullen weer naar huis kan keren woensdag..!

De kinderen blijven dinsdag nog een hele dag in de klas samen met de tweede kleuterklas en gaan om 15.30uur naar huis om te eten en zich verder klaar te maken, om 17.30uur worden zij terug verwacht.
De ouders krijgen de kans om rustig kennis te maken met de begeleidsters van de sleep-in en nemen dan afscheid. De kinderen starten dan met het volgen van leuke activiteiten, knap uitgewerkt en ingekleed in het thema van 'een onbewoond eiland'. Dit is voor deze studenten hun GIP (geïntegreerde proef) of eindwerk. Zij werkten dit de voorbije maanden ijverig uit.. speciaal voor onze kinderen.

Wij willen hen daarvoor alvast een hele grote pluim geven. Dankjewel! Wij kijken er ontzettend naar uit!


Dinsdag 22 mei

8u40: Bagage meebrengen naar school
8u40 tot 15u30: gewone klasdag
15u30: thuis eten en klaar maken
17u30 (stipt): start sleep-in
Woensdag 23 mei
's morgens: lekker ontbijtbuffet
9u: bewegingsspel
10u: einde sleep-in en terug naar de klas
11u50: naar huis

De tweede kleuterklas gaat woensdagochtend turnen met Dieter tot aan de speeltijd. Nadien komen zij samen met de derde kleuterklas weer terug in onze eigen klas.

Donderdagnamiddag zal Lies in de klas zijn.
Ik volg dan een nascholing in Mechelen i.f.v. de muzische leerlijn.
Bedankt voor jullie begrip.

Een kijkje in de klas; Filosoferen in de spelotheek - Gelukkige verjaardag Sibbe

Het geplande feest van Sibbe kon jammer genoeg dinsdag niet doorgaan! Wij wensen Sibbe heeeeeeel veel beterschap en zijn verjaardagstoel staat alvast klaar. Hopelijk zien wij hem maandag terug!

 Wij trokken dinsdagochtend naar de spelotheek om te 'filosoferen'. Dat was wel een heel moeilijk woord seg... Maar onze pientere vriendjes hadden al heel snel door wat van hen verwacht werd.
 In kleine groepjes verdeeld gingen ze gezellig rond de tafel zitten en a.d.h.v. een tekening of muziekje kwam er een gesprekje op gang. Natuurlijk geen gewoon gesprekje zoals in de praatronde maar net iets diepzinniger...
 Vragen als
"Zijn wij allemaal hetzelfde? Is iedereen gelijk? Zou jij ook graag eens een donker huisje willlen? Wat is een vriendje? Kan iemand die slechte dingen doet ook nog je vriendje zijn? Wat zijn slechte dingen? Wat gebeurt er als je doodgaat? Ben jij gelukkig? Wat is geluk? Wat zou er anders zijn als je rijk/arm bent? enz." werden tijdens deze filosofieworkshop besproken. Er was geen juist antwoord... alleen maar een gezellige diepzinnige babbel die toch wel wat teweeg bracht bij onze kindjes.



 Nadien werd er in de klas nog heel lang verder gepraat en speelden wij het 'Stel dat...-spelletje" waarbij de kinderen zelf heel wat confronterende zinnetjes bedachten om elkaars reactie uit te lokken.
"Stel dat Linde mijn vriendinnetje is maar die is morgen plots blind, zou dat dan nog mijn vriendinnetje zijn?"
"Stel dat Max morgen naar school komt maar met één been, zou ik daar dan nog mee spelen?"
"Stel dat Lars morgen plots een donker bruin huidje zou hebben zou dat dan nog mijn dikke vriend zijn?"
Ik stond zelf even versteld van de vragen die de kids aan elkaar stelden in de groep... maar gelukkig leidde het antwoord steeds in de ideale richting en wat duidelijk werd: in eender welke situatie zouden zij het voor elkaar opnemen. Huidskleur, een handicap,.. het liet hen eigenlijk helemaal koud!
Het filosoferen had alvast indruk gemaakt op hen... maar zeker ook op mij!
 Omdat de sleep-in binnenkort zich afspeelt op een onbewoond eiland... en wij maandag al kennis maakten met die meisjes vroegen wij ons nu toch wel heel hard af: "Hoe zou een onbewoond eiland er kunnen uitzien?"
Wij brachten de ideetjes bij elkaar en werkten in groepjes aan 'een onbewoond eiland'.
 Er werd geschilderd, getekend, er werden stripverhaaltjes gemaakt, en een 'dopjeseilandenlandschap' gemaakt.



 Maandag werken wij verder aan onze eilanden want ze zijn nog lang niet klaar. Hier en daar zie je al een palmboom... maar zoals gewoonlijk was de dag (en de week) weer veel te kort!
 Wij sloten deze korte week af samen met de klas van An en luisterden samen heel dichtbij elkaar... naar een verhaal!



Geniet van het verlengde weekend... en tot maandag!