zondag 11 september 2011

Lezertjes in onze klas...

Op donderdagnamiddag komen kinderen van de lagere school in onze klas voorlezen. Zij lezen voor uit onze onderzoeksboekjes of brengen zelf boekjes mee. In groepjes verdelen wij ons in de klas en genieten wij van de mooie verhalen!



praatronde 9 september

Verslag Praatronde
Datum; 9 september
Kringleider; Aurélie
Kalenders: Mara
Verslaggever; Zoé

1. Liv; Heel blij
Ik heb een boek bij en daar moet je bij tellen!
Max; ik weet hoe dat moet. Dat is met stippen nummertjes! Ahnee, dat was een andere oefening, daarbij moest je de nummertjes verbinden.
2. Mara; blij
Ik heb een paard bij!
3. Lilith; heel blij
Ik heb een poesje bij!
Mara; Ik heb er zo ook één maar dan met een hond bij!
Luciano; Heeft die kat twee koppen in haar lichaam?
Mara; nee
Axl; De dino had wel twee hoofden!
4. Jolien; heel blij
Ik heb een laptop bij… en daar kan je oefeningen op doen!
Die kan ook muziek maken!
Die mag in de hoeken!
5. Tibo; heel blij
Ik heb weer draken mee maar het zijn geen echte draken!
We kunnen daar weer mee spelen!
6. Blij; heel blij
Dat boekje is nog in de zaal. Dat is van de smurfen…

Ferre; Het is een boekje zoals Axl maar wel een meisjesboekje!
7. Helmer; heel blij
Ik heb een grote draak gezien en die was tegen de ridders aan het vechten! Ik heb dat in de Efteling gezien!
Linde; Ik ben daar ook naartoe geweest en ik zag daar een toneel maar die draken waren niet echt hoor! Die hadden geen poten en geen vleugels maar wel 5 koppen!
Helmer; En die konden vuur spuwen
(Drakenverhaal tekenen in de hoeken)
Max; Misschien kunnen Helmer en ik seffes op een blad papier, op een heel groot blad papier zo een hele grote draak maar dan die draak die jij hebt gezien!
8. Zoé; heel blij
Ik heb een boek bij voor een onderzoekje en dat mag in de hoeken! We kunnen onderzoeken welke dieren in wat wonen…!
9. Ingmar; heel blij
Ik had een trein gezien maar het was geen echte. En ik wou buiten spelen maar dat kon niet!
10. Sibbe;
Mijn papa heeft dat bord geschilderd! Dat is het pitbord. Als je iets goed doet dan kan je een talantje verdienen!
11. Luciano; heel blij
Ik heb een waterpistool bij!

12. Haticé; heel blij
Mijn mama zegt dat ik buiten mag spelen!
13. Bahar
14. Aurelie
15. Jada
16. Axl; niet blij want mijn boek is verloren
17. Max; heel boos
18. Yorben; blij
19. Lars; verdrietig
20. Hasan; blij
21. Ferre; blij
22. Alperen; blij

Tijdens de praatronde kwamen de kindjes van An langs, zij wilden meer weten over de kastanjes die al dan niet eetbaar zijn. Onze expertjes hielpen hen verder...!

Verslag klasavond - Gelieve dit zeker door te nemen...

Klasavond Oudste kleuters 08/09/2012
Gemeenschappelijk gedeelte
Samen met de ouders van Mireille haar klas worden een aantal praktische punten besproken, nadien gaan wij naar de klas voor wat specifiekere punten en om jullie een duidelijk zicht te geven op de klaswerking!
Aanduiden van verslaggever
De verslaggever kan aanvullend op dit verslag werken, zo hoeft deze niet alles opnieuw neer te pennen!

Voorstelling van de aanwezigen:


Voorstelling van Sven
Sven helpt op maandag bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine Van Camp.

Klasouder
Vorig jaar was Sylvie klasouder bij Mireille, Hilde bij Lieselot!

Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?

De taak van klasouder wordt als volgt omschreven :

1. De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste
persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
(zowel positief als negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
3. De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te
coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4. De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5. De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven).
De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
6. De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;

Aanstelling nieuwe klasouder (in klas?)

Studietoelagen
Deze formulieren kan je vragen op het secretariaat



....




Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds en opvang
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Karin in de overdekte speelplaats
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent wordt er in de overdekte zaal gespeeld onder toezicht van een leerkracht. Kinderen mogen niet alleen in de zaal als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen dan in de kring komen en bij Mireille de praatronde map inkijken (Lieselot; praatronde dagelijks op blog).
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt kan aan de deur afscheid nemen.

Na school om 15.30u mogen ouders in de kring hun kinderen komen halen, de kinderen van wie de ouders er nog niet zijn mogen naar buiten.

Van 16u00 tot 18u30 is er opvang.
Op woensdag is er geen opvang.

Communicatie en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.

Telefoon Mireille/lieselot
0498 763079 (Lieselot)
lieselotbal@hotmail.com

Via de map: Elke week krijgen de kinderen een weekplan mee van de voorbije week. Dit wordt ook op het prikbord gehangen. Gelieve het mapje telkens terug mee te geven.
Via de blog: Hier vind je mededelingen of informatie en foto’s van het project. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten. ( problemen met het abonneren melden bij Ewoud)
Via het prikbord: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.
Krant.
Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.
Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Voor de derde kleuterklas na de toetertest in februari. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.
Vriendenboekje met informatie over de kinderen.

....


Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen. (Kinderzitjes steeds in bewegingsruimte te nemen, maar wij kunnen er altijd nog extra gebruiken)

Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.
- Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
- Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.
- We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
- Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
- Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd
worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
- We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
- Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
- Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.

Turnen en zwemmen
Dieter geeft turnen in de Overstraat.
Lieselot; Woensdagochtend en vrijdag het tweede lesuur.
Op woensdag spreken we om 8.40u af aan de bruine deur (andere kant van de speelplaats). Dieter wacht de kinderen daar op, zo kan hij tijdig zijn les starten!
Mireille;
Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool. Gelieve deze in een zakje te steken met overal de naam op.

Zwemmen gebeurt op vrijdag1 keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om
- Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te stappen
- de kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter.

Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
korte broek en t-shirt voorzien
de ouders gaan niet mee in het water
aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden
we kijken naar alle kinderen
kinderen die moeten plassen worden begeleid
de kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten
de kinderen mogen niet lopen
indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken


….

Frans
De moeder van Maryne geeft Frans tot aan de Kerstvakantie



Bewegingshoek
In de namiddag kunnen 2 kleuters uit elke klas in de bewegingsruimte spelen. Er wordt een beurtrol bijgehouden zodat iedereen de kans krijgt om er eens te spelen.

Leesmoment
Op donderdag om 14.30u lezen alle kinderen van de Pit. De lagere school komt bij de kleuters voorlezen.


Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.

Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. De kleuters betalen 20,00 euro, de school betaalt ook 20,00 euro per kind.
Ideeën voor leuke kampplaatsen zijn steeds welkom. We willen dit vrij snel vastleggen.
We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.
Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt een kampavond en een evaluatieavond.

…..


Eten en drank
In de voormiddag eten we een koek en in de namiddag is er één stuk fruit voor elk kind.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water, melk of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker.
Voor het afhalen van het fruit in de Colruyt worden er nog vrijwilligers gevraagd (ma en do om 9u00).

Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. Als het regent spelen ze in de overdekte speelplaats.
De kinderen mogen fietsen op de fietsen van de school, geen eigen fietsen en steps meer!

Afspraken bezoek dieren
De geitjes worden bezocht a.d.h. van een beurtrol, die in de klassen en aan een geitenhok gevisualiseerd zal worden.
De konijnen en cavia’s mogen bezocht worden door alle kinderen!

Weekafsluiting
Om de week worden de ouders uitgenodigd op de weekafsluiting van 14.30u tot 15.05u. De kinderen stellen dan voor wat ze die week hebben geleerd. ( Een paar minuten per klas ) (data worden steeds op de blog meegedeeld)

Ateliers
Voor elke vakantie gaat er een atelier door. Daarbij vragen wij steeds ouders om te helpen bij een atelier, of zelf een atelier te begeleiden.

Verjaardagen
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.

….

Toetertest en kontrabastest
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in februari en in juni een test. Deze gaat over de reken-,taal- en leesvoorwaarden. De test wordt vooraf niet aangekondigd.
.Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden.
De resultaten worden met de ouders besproken.

Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren.
De luizenbrigade heeft een goed resultaat.
Kandidaten zijn nog steeds welkom.

Studietoelage
Er zijn formulieren om een studietoelage aan te vragen.

Klokhuis en werkgroepen
Maandag 19 september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij werkgroep kunst, verkeer, bib, communicatie, milieu en integratie.

Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen wordt en na degelijke afspraken een uitzondering gemaakt.
















Klaswerking (in klas)
Voorstellen groep
23 kleuters
- 13 kinderen in de derde kleuterklas
- 10 kinderen in de tweede kleuterklas

Dagverloop
8.40u
Kdn komen in de klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)
Goedemorgenlied wordt gezongen
Indien nodig worden de afspraken herhaald
Takenbord wordt overlopen. Taken per dag en per week
Kalenderlied wordt gezongen: Dag – datum –
weer a.d.h.v. lied

Aanwezigheden worden genoteerd ‘op één minuut’

Praatronde wordt geopend door Loes a.d.h.v. lied
Loes overloopt het dagverloop en wie kringleider – tijdbewaker en verslaggever is. De kinderen zien op de Time-timerklok hoelang de praatronde duurt!
De kringleider leidt de praatronde.
Eventueel bewegingstussendoortje; springen- tellen tot 23 (afh. Van aanwezigen)
Kringleider neemt gevoelenskaart en start. Er wordt verslag genomen. Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over materialen.
Na de kring wordt het verslag voorgelezen in spelvorm. (vb met te ontdekken foutjes) De verslaggever kiest over welk verhaal hij die dag verslag(een tekening) maakt in het dagboek. Er wordt door dat kind een beeldende techniek gekozen vb waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij de 2 kernwoorden over één verhaal uit de kring gestempeld worden. (zie boek)
De dag wordt opnieuw visueel overlopen, activiteiten uit de praatronde worden opgenomen.
9.30u Werken in hoeken (Instructie = begeleide activiteit, BZW = begeleid zelfstandig werk met een opdracht ZW= zelfstandig zonder opdracht) Lijn doorheen heel de school. Het aanbod in de verschillende hoeken wordt voorgesteld aan de hand van een keuzebord waarop alle pictogrammen van de hoeken terug te vinden zijn. De kinderen hangen hun foto bij de hoek waarvoor zij kiezen.
10.10u Toiletbezoek – handen wassen - tijd voor een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten)
10.25 – 10.45u speeltijd
10.45u Vervolg praatronde + 1 B act en andere BZW of ZW / een gemeenschappelijke activiteit (afhankelijk van project/onderzoek)
11.40 Boterhammen eten in de kring. Wie klaar is mag in de kring een boekje kiezen. Nadien worden de taakjes gedaan.
12u – 12.55u Speeltijd
12.55u Kring; planning namiddag / projectkring
Hoekenwerk B + Z + bewegingshoek is open (alle hoeken open)
14.20u Toiletbezoek + handen wassen + koek/fruit
14.30u – 14.45u Speeltijd
14.45u
Spel in hoeken wordt nog heel even verder gezet, en dan is het opruimtijd.
Opruimen gebeurd a.d.h. van het opruimlied (eerst moeten alle handen in de lucht – dan ruimen we samen op – aan het einde van het lied telt Lieselot af en wordt iedereen in de kring verwacht – dan evolueren wij of er goed is opgeruimd, of eventueel nog moet verder opgeruimd worden in bepaalde hoeken)
15.05u
Afsluitronde: Boek/lied/beweging/dans… + Pluimpjes van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de gevoelens daarbij + Headlines (belangrijke processen e.d.) tonen en vertellen
15.30u Einde klasdag
Klasraad
Zeer waardevol; Eventueel zelfs projectwerk…
Lijn doorheen de school + Om de 2 weken schoolraad
De kinderen mogen met een stift tekenen op het bord van de klasraad wat ze wel/niet goed vinden, of een idee voorstellen. Tijdens de klasraad wordt dit besproken!
Heen en weerbeer
Frederik de krokodil reist ieder weekend mee (donderdag tot maandag) met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van thuis) in de klas brengen
Onderzoekswerk
Vanuit de praatronde
Alle leerdomeinen komen aanbod…
Een onderzoek wordt opgebouwd volgens een stappenplan.
1. Wat is de onderzoeksvraag? (Wie doet mee?)
2. Hoe gaan wij te werk?
3. Vastleggen van de ontdekking.
Rekenkundig onderzoek
A.d.h.v. voorbeeld
+ Rekenbakjes
Vrije tekst
A.d.h.v. voorbeeld (Lijn doorheen de school)
Verslag
We proberen zoveel mogelijk activiteiten die we doen vast te leggen d.m.v. ‘verslag’. Dit kan naar de ouders toe overgebracht worden a.d.h.v. de blog, weekoverzicht, enz. In de klas wordt het maken van verslag gestructureerd aangebracht a.d.h.v. een schema (vb laten zien). We spreken in de kring samen af wie nadien zelfstandig een verslagje zal maken en op welke manier. Vb tekenen, foto’s uitknippen, kleven, stempelen, vertellen, enz. De verschillende verslagjes worden telkens samen gevoegd tot één geheel (soort collage). (meerdere verslagjes samen = krant)
Wie heeft geen internet?
Voorstelling hoeken
Rondleiding doorheen de klas; als dat nog nodig is.
(overlopen hoeken)
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen vb; poppenhoek (4 kls), Boekenhoek (Bovenste legger), Computerhoek (enkel de groene knopjes), enz.
Kamp en sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas!
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (minimum een maand voor het kamp)
Wij gaan op kamp op 16 en 17 januari naar ’t Groenhof in Pulle! Een indrukwekkende doe-meeboerderij waar wij twee dagen actief kunnen deel uitmaken van het boerderijleven.
Wij maken vb zelf confituur, vormen kaarsen, enz.
Er zal een deel van het klasbudget gebruikt worden om dit kamp mogelijk te maken.
De sleep-in gaat door in mei en wordt georganiseerd door de stagiaires kinderzorg van het KTA Diest. Dit is een activiteit voor de derde kleuterklas en de eerste graad. De kinderen verblijven van dinsdagavond tot woensdagmiddag in de school. Meer informatie wordt later meegedeeld!

Klasouder
Taakomschrijving + klasouder kiezen

Roan (mama Ingmar)