maandag 7 november 2011

Vlaamse zwemweek - atelier

Maandag 21 november is het atelier.
Dit atelier is alleen voor kleuters en wordt uitgewerkt rond de muzische vaardigheden.
In elke klas zullen kleuters uit de vier klasjes aanwezig zijn om een workshop te volgen.
De kleuters kiezen vooraf voor een atelier in één van de kleuterklassen.
(uitleg algemene blog..)

Deze keer worden ateliers uitgewerkt rond beeldende kunstenaars.
Wil je graag helpen of zelf een atelier leiden, laat het dan zeker weten.

Dinsdag 22 november; zwemmen met de derde kleuterklas
Tijdens deze Vlaamse Zwemweek worden er activiteiten voorzien in het water, maar voornamelijk bij het aan- en uitkleden kunnen wij hulp gebruiken!
Mireille vangt de hele tweede kleuterklas op in haar klas, terwijl ik met de hele derde kleuterklas zal gaan zwemmen. (kleuters Mireille + Lieselot)
Wie wil helpen mag dit zeker invullen op de zwemlijst aan de klas.
Wij zijn van 11 uur tot 11.40 uur in het water, dus wij vertrekken om 10.20 uur te voet naar het zwembad.

" Welke soorten stenen bestaan er - Van waar komen ze? Wat kunnen wij ermee doen??? "





Na de praatronde vlogen wij er meteen in... Een groot stenenonderzoek ging van start!

Nu, wat we al redelijk snel beseften is dat wij wel heel wat informatie konden opzoeken... maar dat wij nog niet zoveel verschillende soorten stenen in de klas hebben. Vandaar deden deze onderzoekertjes meteen een oproep tijdens de kring "Wie kan er verschillende soorten stenen meebrengen?" Vb edelstenen, bakstenen, ijzerzandsteen, enz.

Met de stenen die wij wel al in de klas en omgeving vonden... gingen wij aan de slag. De microscoop hielp ons om de steentjes van heel dichtbij te bekijken en te onderzoeken...



Naar het voorbeeld van Tess.. schreven wij in onze boekjes woordjes over dit onderzoek.




Vandaag ontdekten wij slechts de grote verschillen tussen deze stenen en knutselden wij ermee. Morgen wordt het onderzoekje vervolgd.. en proberen we gerichter te zoeken en de verschillende stenen te onderscheiden.






Edelstenen hadden wij nog niet in de klas... bij deze zijn ze nu wel aanwezig in de klas!




Hoe het komt dat deze zo schitteren, waar ze vandaan komen, hoe waardenvol deze stenen zijn, enz. ontdekken we zeker nog de volgende dagen!






In de hoeken werd knap gewerkt...







































Wij schilderden met stenen en andere natuurmaterialen over de herfst.



Vallende blaadjes in prachtige kleuren vormden prachtige schilderijen...








Het was een hele fijne start na deze herfstvakantie!



Praatronde 7 november

Kringleider; Linde
Kalenders; Axl
Tijdbewaker; Lars

Datum; 7 november
1. Jada; heel blij
Ik heb een baksteen mee en ik heb die zelf gevonden.
Tess; Eigenlijk kan je daar iets meedoen. Op de baksteen kan je tekenen.
Mara; Waar heb je die gevonden?
Ik heb die op mama haar werk gevonden.
Jolien; Die kan je ook vinden in het bos.
Axl; Je kan natuurstenen vinden in het bos, maar bakstenen niet want die worden gebakken in een hele grote oven in een fabriek.
Onderzoek; Welke stenen bestaan er en waar worden ze van gemaakt?
2. Tess; blij
Ik heb thuis geleerd over namen… en eigenlijk kunnen we dat hier ook leren.
Linde; Bij oma en opa heeft oma iets voorgeschreven ik heb dat nageschreven…
In de hoeken kunnen wij dat ook aan elkaar leren.
(Voorbeeldschriftje Tess)
3. Liv; heel blij
Ik heb nieuwe schoenen!
4. Helmer; blij
Ik ben naar de Ardennen geweest en ik heb daar ook een boom gezien die omviel. Ik heb die zien omvallen.
Lilith; Ik ben ooit al eens naar de Ardennen geweest maar ik weet niet meer hoe die heet.
Zoé; Ik ben ook eens heel lang geleden geweest…
5. Jolien; blij
Mijn mama had haar sleutels kwijt.
Axl; Van de auto?
Jolien; ja, maar nu heeft zij ze terug gevonden. Ze lagen in de garage.
6. Ferre; heel blij
Ik heb een nieuwe beybladebloes aan…
(Als een fiere pauw op de bank..)
7. Zoé; heel blij
Ik heb een 'sjakosh' mee van de efteling en wij hebben daar heel veel dingen gedaan en hier kan je alles zien wat in de Efteling is. Je moet hier op drukken en dan kan je alles zien als je door het gaatje kijkt.
Max; Ik heb ook zo iets maar dan met een lang steeltje.
(Zoé gaat in de tent kijken naar de dia’s in de pen met het speelgoedje en papier)
8. Max; heel blij
Ik heb iets heel mooi ingekleurd van pockémon. Ik ga er eens mee rond.
Sibbe; Mooi
Zoé; Voor wie heb je dat gemaakt?
Max; Eigenlijk voor jou…
(Max geeft het aan Zoé met een dikke knuffel)
Sibbe; Ja die zijn verliefd op elkaar.
Zoé; Ja dat is waar..
9. Lilith; heel blij
Als het de hele week vakantie was ging ik met moeke en vake naar centerparks.
Axl; Ik ga in centerparks altijd jetskieën.
Sibbe; Wat is dat?
Axl; Dat is vanachter zo ‘glad’ en dan ‘zo’ een bolle kant voor vanvoor… Daar kan je mee varen maar dan heel erg snel en de eerste keer was dat op het hardste… en ik wou nog harder en dat was echt kei hard…
Lilith; Soms was alles nat, zelfs ons haar maar toen het een week later was gingen we naar het zwembad en toen gingen wij zelfs op een wildwaterbaan. Moeke durfde dat niet, maar ze ging wel mee voor ons.
10. Sibbe; blij
Ik heb mijn knuffelolifantje bij!
Vanavond leest Lieselot ‘de vraag van de Olifant’ voor.
(Woord ‘olifant’ naschrijven)
11. Ingmar; blij
Ik heb een politiewagen bij!
Helmer; Dat kan geen politiewagen zijn. Zo ziet een politiewagen er niet uit…
Jolien; Dat is een ambulance.
Linde; Voor als iemand iets aan de hand heeft…
(Opzoeken welk voertuig het is…)
12. Tibo; heel blij
Ik heb iets aan mijn boekentas. Dat is een paarse eifeltoren want ik heb die van Marjake gekregen…
Max; Die toren staat ergens in Frankrijk
(In Parijs…)
13. Alperen; heel blij
14. Axl; heel blij
15. Yorben; heel blij
16. Luciano; heel blij
17. Lars; blij
18. Hasan; heel heel blij
19. Mara; blij
20. Aurélie; heel blij
21. Haticé; blij
22. Bahar; blij
23. Linde; blij
Ik ben gisteren naar Sibbe zijn Kadulleke naar de echte Sinterklaas geweest en zwarte piet was er ook en die deed heel gek! En Zwarte Piet zei ‘Meneer, zeg het maar’ en toen… en …