woensdag 17 september 2014

mededeling: Verslag klasavond

Klasavond Oudste kleuters 10/09/2014
Gemeenschappelijk gedeelte
Verwelkomen van de ouders
Verloop van de avond schetsen:
-       Deel 1: An en Lieselot bespreken samen heel wat praktische gemeenschappelijke punten in de zaal.  
     Deel 2: Bespreken van de concrete klaswerking aan de hand van concrete materialen e.d. in de klas zelf + kiezen van een nieuwe klasouder!

-       Aanduiden van verslaggever
De verslaggever kan aanvullend op dit verslag werken, zo hoeft deze niet alles opnieuw neer te pennen! DANKJEWEL NICOLE!!! 

-       Voorstelling van de aanwezigen (klas Lieselot OF klas An):
De ouders stellen zichzelf voor a.d.h.v. een talent dat ze willen delen met de groep (i.f.v. de ateliers; zie later in het verslag).

-       Voorstelling van Sven
Sven helpt op maandag bij An en op dinsdag bij Lieselot. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine Van Camp.

Klasouder
Vorig jaar waren Sarah en Ilse klasouder bij Mireille, Marc bij Lieselot!
Toelichten, in eigen woorden en eventueel a.d.h.v. onderstaande afspraken (door ex-klasouder).


De taak van klasouder wordt als volgt omschreven:

1. De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste
persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
 (zowel positief als negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
3. De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te
coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4. De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5. De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven).
De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
6. De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;

+ Vriendenboekje maken, eventueel samen met andere ouders.

Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder? (Dit wordt in de klas zelf besproken, tijdens deel 2 van de klasavond.)


Studietoelagen
Deze formulieren kan je vragen op het secretariaat

Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds en opvang
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Maike (mama Willem)  in de zaal.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent kunnen de kinderen onder het afdak spelen.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen rustig in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, maar kunnen ook in het klasboek, de  vrije teksten en onderzoeksboeken bekijken. Het is de bedoeling dat de kindjes die binnenkomen dadelijk naar de kring komen en nog niet in de hoeken spelen.

In de gangen wordt gefluisterd. (stilte-afspraak!)
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt, komt best alleen en in stilte naar de kring.

Tussen 15.30u en 15.45u is de juf steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot 18u00 en op woensdagnamiddag is er opvang.

Communicatie en oudercontacten
-       Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
-       Telefoon An/lieselot
0498/763079 (Lieselot)
0478/812423 (An)
-       Via de map: Worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve het mapje steeds tijdig terug mee te brengen en op de afgesproken plaats in de klas te leggen.
-       Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten. (uitleg hoe je je kan abonneren)
-       Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.
-       Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.
-       Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.
-       Vriendenboekje met informatie over de kinderen.


Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen. Het gebruik van kinderzitjes is verplicht, deze kunnen wij steeds gebruiken.

Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen.
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.
- Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
- Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.
- We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
- Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
- Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
- We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
- Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
- Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.

Turnen en zwemmen
Dieter geeft op maandag en dinsdag turnen in de turnzaal.
Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool.
Op 30 september is de volgende zwembeurt.
Zwemmen gebeurt op dinsdag1 keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd
Lieselot: Vertrek 8.40 uur naar het zwembad. (Tot 10 uur in het water.)
An: Vertrek 9.30 uur naar het zwembad. (Vanaf 10 uur in het water)
-       Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te stappen
-        de kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter.

Er wordt spontaan een pluim gegeven aan Dieter tijdens de klasavond. Hij leert en leerde al enorm veel kinderen zwemmen en gaat een mooie band aan met de toch nog jonge kinderen! Hij heeft het vertrouwen van de kleuters!
De zwemdata vinden jullie in de algemene pitkalender!

Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen.
-       Korte broek en t-shirt, of zwemkledij voorzien.
-       Aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden.
-       We kijken naar alle kinderen.
-       Kinderen die moeten plassen worden begeleid.
-       De kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten.
-       De kinderen mogen niet lopen.
-       Indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken.
-       Eventueel badmuts voorzien.
-       Gelieve tijdens het zwemmen makkelijke kledij, een muts of kap te voorzien voor na het zwemmen. Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen.
-       Indien mogelijk mogen de kinderen vooraf hun zwemkledij al onder de kleren aandoen. Dit maakt het makkelijker om zich klaar te maken! (badpak liever niet, gezien toiletbezoekjes)

Frans
De moeder van Louis en Charlotte (Pascale) geeft op donderdag Frans in onze klas.



Leesmoment
Lagere school
Op donderdag om 14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de derde graad (die willen) hebben zich geëngageerd om een heel jaar te komen voorlezen op maandagavond, afwisselend in de verschillende kleuterklasjes. (week om week) Wij eindigen om 15.15 uur.
Jongste-oudste kleuters
Dinsdagavond lezen wij afwisselend samen met de jongste/oudste kleuters.
Leesvriendje
Op maandag om 15.20 uur mag telkens één kleuter met/zonder ouders, grootouders, juf, broer/zus,… een boekje ‘voorlezen’ in de klas.                                                        (Er wordt telkens een foto uit het doosje getrokken).


Uitwisseling
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.

Brug van de derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld wordt. Wij trachten de overstap naar het eerste leerjaar zo vlotter te laten verlopen.
De leerlingen van de eerste graad kunnen hun vorderingen ( lezen, rekenen en schrijven ) in praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in hun klas zaten.

Na de oudste kleuters wordt de derde kleuterklas van An en Lieselot steeds gemengd, om zo een nieuwe evenwichtige eerste graad te vormen. Er wordt rekening gehouden met jongens/meisjes en wij proberen een gezond evenwicht te creëren in de algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De oudste kleuters van An en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graad activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen. Zo doen we wekelijks schrijfdans, voorbereidend schrijven, ateliers, samen lezen (om de twee weken), enz.

Op het einde van het schooljaar kunnen de oudste kleuters enkele echte lesjes
meemaken in de klas van de eerste graad. vb schrijfdans (+ wisselmoment met de hele school).

Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 30 euro, voor de derde kleuterklas 35 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald aan de ouders (als dat er is). De school betaald 10euro (tweede) en 5euro (derde) bij én 120 euro voor de begeleiders.
Ideeën voor leuke kampplaatsen zijn steeds welkom. We willen dit vrij snel vastleggen. We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.
Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt een kampavond.

An gaat op 2 en 3 februari naar de Keiheuvel.
Meer details en de aard van het kamp worden in deel 2 van de klasavond besproken.

Eten en drank
In de voor- en namiddag eten we een koek/fruit.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.

Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. De kinderen mogen fietsen op de fietsen van de school.
Tijdens de ateliers op vrijdagnamiddag (uitleg volgt) kunnen de kleuters eventueel wel op de eigen fietsen rijden. Dit wordt steeds vooraf aangekondigd.

Maand/klasafsluiting
De data worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs geplaatst. Een keer per maand is het maandafsluiting in de grote zaal, een keer per maand stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt vooraf uitgenodigd.


Kleuteratelier
Klasoverschrijdende ateliers jongste-oudste kleuters.
5 Keer per jaar gaat er een kleuteratelier door, de data en het thema (muzische vorming) wordt op de blog meegedeeld. Ouders zijn steeds welkom om een atelier te komen geven.
Klasoverschrjidende ateliers oudste kleuters op vrijdagnamiddag.
Bewegingsateliers zullen afgewisseld worden met muzische ateliers. De talenten van de kinderen vormen het uitgangspunt, vb voetbal, ballet, steppen, een bepaalde beeldende techniek, bespelen van een instrument, enz. Er zal een lijst uithangen in de gang waar geïnteresseerde ouders/grootouders zich vooraf kunnen op inschrijven.

Feest
Voor elke vakantie gaat er een feest  door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.

Citotest
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen. De resultaten worden naast de klasobservaties verwerkt in het rapport.

Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. Indien je thuis luizen of neten ontdekt, gelieve de school te verwittigen. De luizenbrigade heeft een goed resultaat en werkt steeds preventief. Kandidaten zijn nog steeds welkom.

Klokhuis en werkgroepen
Maandag 22  september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep. Meer info vind je op de blog, de werkgroepen worden voorgesteld op het klokhuis.

Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen en allergieën wordt en na degelijke afspraken een uitzondering gemaakt, op basis van een doktersattest.

Klastaakjes
Deze wisselen per twee weken, per twee kleuters. Deze worden op maandag gegeven en de kleuters zorgen zelf dat zij elke dag hun eigen taakje uitvoeren. Dit kan ’s middags na de boterhammen maar mag ook op een ander moment tijdens de dag. Vb afval naar de compostbak brengen, visjes eten geven, borstelen, … . 

Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek uitgevoerd als niemand in de klas het antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk domein.  Onderzoekjes kunnen zowel zelfstandig als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren. Het telkens terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een groepsproces.
Weergave onderzoeken wereldoriëntatie in boek 3e kleuterklas(het boek wordt doorgegeven)
1.         Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de kinderen de inhoud zien.
2.         Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke kleuter zijn boekje.
3.         De kleuters maken een persoonlijke verwerking op het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).
Er wordt samengewerkt in het ‘klasboek’, eventueel door kleuters van de tweede kleuterklas.

Klasraad
Éénmaal per week is het klasraad. Aan de hand van pictogrammen wordt het volgende besproken:
Wat verloopt goed/niet goed?                                                                                                                   Wie heeft er een idee?
De voorstellen van de kinderen worden visueel gemaakt tijdens de klasraad. Wij starten de volgende klasraad telkens met het vorige verslag en hopen zo te evolueren. Vb Iets wat niet goed liep hoeven wij hopelijk niet opnieuw te tekenen op het volgende blad.

Schoolraad
Twee kleuters uit de derde kleuterklas (één van An, één van Lieselot) zullen op de schoolraad de kleuters vertegenwoordigen. Wij bereiden dit samen voor.

Heen en weerbeer
Frederik de krokodil reist elk weekend mee met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van thuis) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een klein voorwerp gestoken worden waarover je kind iets wil vertellen.
Maggy (An) reist mee in het weekend.
Er wordt een foto uit een doos getrokken om te weten wie aan de beurt is. Deze is ook gekoppeld aan het ‘leesvriendje’.

Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de werking – vb tijdens praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij de pauw), maar vnl. in conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week, enz.
Er kunnen ook activiteiten plaatsvinden met andere klassen i.f.v. de axenroos, vb poes – bever: kleuters – eerste graad plannen een ‘massagemoment’.


Brevettenwerking en ‘stille werktijd’- voorbereiding op schalensysteem
Een brevet bestaat uit oefenblaadjes met vaste stappen en pictogrammen die de kinderen doorheen het jaar leren. Een brevet bestaat uit deelbrevetten en een meesterwerk. In de lagere school wordt ook met brevetten gewerkt (zie verslag klokhuis). De kinderen leren zelf plannen wanneer ze aan hun brevet werken, en proberen tijdig klaar te geraken. Daarvoor krijgen ze natuurlijk de nodige hulp.           In de tweede kleuterklas mogen de kleuters aan de brevetten werken. De focus ligt daar eerder op de vaardigheden, het aannemen van een goede werkhouding gedurende een korte periode, pengreep, en het begrijpen van de pictogrammen. Deze brevetten worden gedifferentieerd verbeterd.
De derde kleuterklas moet de brevetten maken, de focus ligt op de inhoud van de brevetten (doelen). Wij gaan er vanuit dat zij de vaardigheden stilaan onder de knie hebben en ook al beginnend kunnen plannen.
Aan de hand van het viersporenonderwijs schalen zij zich in (lijn doorheen de lagere school) in drie schalen. Zij hebben de keuze uit meerdere mogelijkheden maar dit systeem wordt uitgelegd op het klokhuis.
Ook de moeilijkheidsgraad van het brevet waaraan ze werken kunnen ze geleidelijk aan zelf bepalen. Vb 0 is makkelijker dan 00.
In de klas wordt de nodige rust gevraagd zodat het mogelijk is om zich te concentreren. Vb de poppen-, muziekhoek zullen niet open zijn tijdens deze momenten.


Fijne motoriek en schrijfdans
An geeft wekelijks schrijfdans aan de tweede kleuterklas, terwijl Lieselot aan de fijn motorische vaardigheden werkt met de derde kleuterklas. Vb pengreep
Opmerkingen/vragen over deel 1 van de klasavond?

-       Orsi doet een extra oproep voor de voorleesweek van 22-30 november. Wie wil meewerken en tijdens de week een verhaaltje komen voorlezen, of komen luisteren. Meer info volgt!


Klaswerking (in klas)
Klasouder?
Marc en Annelies! DANKJEWEL
Voorstellen groep
22  kleuters
-       9  kinderen in de tweede kleuterklas
-       13 kinderen in de derde kleuterklas

Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief turnen, Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u
De kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.
8.40u
De kinderen komen in de klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)
Het goedemorgenlied wordt gezongen.
Indien nodig worden de afspraken herhaald.
Het kalenderlied wordt gezongen: Dag – datum – weer a.d.h.v. lied – dit wordt ‘genoteerd’ (vb juiste kaartje, getal, enz.) Er is een beurtrolsysteem, maar kleuters mogen zeker in de eerste periode ‘nee’ zeggen als ze het liever nog niet doen.
De afwezigen worden samen geteld, en net zoals de datum (eerste getal)  genoteerd in het boek.
Het aantal aanwezigen en afwezigen wordt geteld, het aantal afwezigen wordt genoteerd in de vorm van een rekensommetje. De kinderen moeten dit niet kunnen maar kiezen of ze dit alleen of samen ‘noteren’.
De praatronde wordt (soms) geopend door Loes. Loes overloopt het dagverloop en wie kringleider, tijdbewaker en verslaggever is. Loes gaat op de schoot van de kringleider zitten, deze verwoordt samen met Loes het dagverloop a.d.h.v. de pictogrammen. Vervolgens vertellen wij hoe wij ons voelen en kan de effectieve ‘praatronde’ starten. De kinderen zien op klok waar de wijzers staan, wij spreken af dat de praatronde max. 15 min duurt. De tijdbewaker let goed op tot waar de wijzers mogen komen en geeft op tijd het einde van de praatronde aan. De dieren op de klok helpen ons… . 
Nadat alle kindjes gezegd hebben hoe ze zich voelen vraagt de kringleider aan de ‘vertellers’ wat ze willen vertellen.  Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur haalbaar te houden. Deel twee van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na de speeltijd).
Onderzoekjes die uit de praatronde komen plannen wij meteen in onze dag.   
Het verslag van de praatronde wordt in het klasboek gemaakt. Er wordt één woord of tekening per kind genoteerd/getekend. Nadien wordt het verslag voorgelezen en fouten worden ontdekt. Dit gebeurt spelenderwijs, vb rijmpjes zoeken, zin afmaken,..
De twee verslaggevers overleggen en er wordt in een zelfgekozen techniek een verslag gemaakt in dit boek. vb waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld wordt. (zie boek)
Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over materialen.
9.15u Werken in hoeken (Instructie = begeleide activiteit, BZW = begeleid zelfstandig werk met een opdracht ZW= zelfstandig zonder opdracht)                                                 Lijn doorheen heel de school.
10.05u Terugblikronde; Wat gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep moeilijk/makkelijk/…?
10.15u Handen wassen - tijd voor een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) - toiletbezoek
10.25 – 10.45u speeltijd
10.45u  Vervolg kring
11.00u  1 B act en andere BZW of ZW   / een gemeenschappelijke activiteit (afhankelijk van onderzoek)
11.50 Boterhammen eten in de kring. 

Nadien kunnen de taakjes gedaan worden. (beurtrol per 2 met ‘leeuwen & kamelen). Vanaf 12 uur mogen de kinderen naar buiten. Om 12.15 uur moet iedereen naar buiten.
12.00u – 12.50u Speeltijd
12.55u Kring; planning namiddag
Uitgebreider hoekenwerk B + Z 
14.20u Handen wassen + koek/fruit + toiletbezoek
14.30u – 14.45u Speeltijd
14.45u
Opruimen; iedereen ruimt zijn/haar eigen hoek op. Nadien gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken of de hoeken weer netjes zijn.
Wie iets gemaakt heeft wat zij/hij wil tonen mag dit op de ‘pauwentafel’ in de kring leggen. Als het iets is wat je niet kan verhuizen mag het in de hoeken worden voorgesteld (als de rest van de hoek er netjes bij ligt).
15.05u
Afsluitronde:
Pauwenronde; Wie is fier op… en waarom?                                 Boek/lied/beweging/dans/leesactiviteit met bezoekers/… 
Pluimpjes van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de gevoelens daarbij.                                                                                                 Opvolging onderzoekjes.
15.30u Einde klasdag

Rekenkundig onderzoek
Wiskundige opdrachten kunnen op verschillende manieren tot stand komen en komen doorheen de hele week. Voorbeeldaanbod:
-       Als verwerking op vb een tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige begrippen, enz. toepassen)
-       De rekendozen in de kring met de getalbeelden uit rekentrappers (lagere school)
-       Liedjes en gedichtjes; vb verstopliedje
-       Tellen in praatronde van de kinderen, van de afwezigen
-       Getalbeelden in alle hoeken!
-       Winkelen in de poppenhoek a.d.h.v. opdrachtkaarten
-       Boeken sorteren in onderzoekshoek
-       Meten/vergelijken in onderzoekshoek
-       Raamfiguren natekenen
-      

Vrije tekst en taalspelletjes (focus)
Er wordt een vrije tekstenkrant gemaakt, waarin uit elk vrije tekstenboek een verhaal wordt gekopieerd. Alle kleuters krijgen geregeld een krant in de boekentas. Gelieve hier zorg voor te dragen, er sneuvelen jammer genoeg geregeld krantjes op de speelplaats. 
Er wordt zeer veel aandacht besteed aan het Begin-midden-einde van een verhaal.
Werking:
Mogelijke opstart/oorsprong
1.       Kinderen vertellen een verhaal tijdens de praatronde en kiezen om er een vrije tekst over te maken.
2.       Er wordt een beeld bij gemaakt in een techniek naar keuze. (elke week – meer technieken)
Kinderen kunnen eerst een ‘schets’ maken en dan pas in het echte boek werken, afhankelijk van de ervaring met de techniek. Vooraleer ze van start mogen gaan in hun boek leggen ze steeds een doordrukblad en hun eigen techniekmateriaal klaar.
3.       Rechts van de illustratie wordt de tekst geschreven. Boven de woorden worden kleine pictogrammen getekend zodat de kinderen hun eigen tekst kunnen voorlezen.
4.       De kinderen kiezen één woord uit de voorgeschreven woorden dat ze bij de tekst stempelen of schrijven. (differentiatie)
5.       De vrije tekst wordt voorgelezen in de afsluit – of ochtendkring. Eerst door de juf, na verloop van tijd samen en/of door de kinderen alleen.
6.       Het vrije tekstenboek wordt in de klas tentoongesteld.
De kinderen kunnen kiezen uit verschillende structuren; vb in boek, maar ook op a3, in een kader, collage, enz.
De lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs aangebracht op verschillende wijze. Vb kinderen zien dat hun tekst genoteerd wordt en ‘lezen’ de letters mee, concrete spelletjes, woorden klappen, beginletters herkennen, woorden in een zin tellen, enz.

Lettermuis
Elke week gaat de lettermuis op zoek naar een nieuwe letter. Wij zoeken allerlei voorwerpen en maken een lettercollage. Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met heel wat letters. Deze letter wordt steeds gekoppeld aan een letterbrevet. De letters worden vooraf opgenomen in het jaarplan, zodat elke letter tijdig aan de beurt komt.

Kamp en sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas! Na het kamp wordt er een kampkrant gemaakt.
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (ten laatste  een maand voor het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid draaiboek.
Wat voor kamp willen wij?
Vb ‘De wens van Alijdis’ of ‘boerderijkamp’ enz.
Afhankelijk daarvan wordt een kampplaats gezocht en een kamp uitgewerkt.                       (Wat is haalbaar en wenselijk?!)
De sleep-in gaat door op 12 en 13 mei. Meer info volgt. (derde kleuterklas)

Verjaardagen
 De kinderen kiezen zelf een activiteit op de verjaardagslijn. De hele dag staat in teken van de jarige.
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht.          Er ligt een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.

Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord
Rondleiding doorheen de klas en de hoeken overlopen + de afspraken i.v.m. de voortuin.
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, … .


Vragenronde en korte evaluatie van de klasavond.  

-    Pluim voor Dieter (zie eerder bij zweminfo.
-    Wat met de axenroos? Nieuwe ouders zijn vaak niet mee in dit verhaal, kan hier op schoolniveau iets aan gedaan worden?


      

DANKJEWEL voor jullie aanwezigheid!

Een kijkje in de klas: Wat doet mijn mama/papa op het werk?

LEESVRIENDJE
 Rien brak afgelopen maandag het ijs en was het allereerste leesvriendje in onze klas. Hij las samen met zijn mama voor uit Vos en Haas. 
Wij genoten van het leuke verhaal! DANKJEWEL
 Nadat wij ook het boekje van Frederik voorlazen trok Frederik een nieuwe foto uit het doosje: Volgende week maandag is het de beurt aan Leonie!!! 

HOEKENWERK
 Thomas bouwde dit weekend met zijn oma een kasteel uit blokken. Hij leert het ons in de tent! 

Wij werkten in de knutselhoek met allerlei technieken. Dot painting was er één van...!
Barre bracht een rupsje mee naar de klas. Nadat wij de rups 'onderzocht' hadden maakten Eva en Sep er een mooi verslag over met pastelkrijtjes.


De ridders waren van de partij in het kasteel. 

En een paar kindjes oefenen met een stappenplan tot zij 'eindelijk' hun eigen veters kunnen knopen. 
Maar al die lusjes en knoopjes vragen veel geduld...!

 
 Op de klasraad werd gezegd dat er af en toe nog kindjes vechten 'om te spelen'. 
Wij spraken af dat we dit niet meer zullen doen én om het helemaal duidelijk te maken werd er een affiche gemaakt 'wij vechten niet!'

De grote vogelposter werd afgewerkt. Vanaf nu kunnen wij in de tuin vogels spotten!

 De lettermuis is eindelijk wakker geworden. Zij eet vreemd genoeg niet zo graag kaas, maar houdt wel heel veel van letters en woorden. Deze week staan vnl. 'namen' op het menu. 
Wij zorgen dat haar huisje steeds gevuld is met wat lekkers...! 

Er werden knappe vrije teksten gemaakt over mama, papa, Beppe, enz. met houtskool.





 Onze toneelkaarten zijn een beetje versleten. Geen probleem. De nieuwe zijn dankzij onze knappe tekenaars al in de maak.
Als je een toneel speelt denk je er best aan dat:
- iedereen je kan zien.
- iedereen je kan horen.
- je toneel een begin/midden/einde heeft..
- je na het toneel een buiging maakt en applaus mag verwachten.
- je toneel niet te lang/kort mag duren.
-... 
 Wij werken geregeld aan onze naambrevetten want tegen vrijdag is het de bedoeling dat ons brevettenbakje leeg is! 

ONDERZOEK
 In ons onderzoeksboek werkten wij nog verder aan het verslagje: Wie zat daar in die dikke buik? 
Lena startte vandaag het grote beroepenonderzoek op. Ze bevraagd de kindjes één voor één, wat hun mama/papa doet van werk. Zo komen wij het stilaan te weten! 
Wij ontdekten al dat er zich politieagenten, koks, 'collegabellers', verpleegsters, enz.  onder de ouders bevinden.

TONEEL ZUIDERVIS 


 Op woensdag, in het midden de week genoten wij van een leuke voorstelling van Toneel Zuidervis!