maandag 30 mei 2011

Belangrijke meededeling over het kamp..- Wie komt er vrijdag knutselen???

In een vorig blogbericht vinden jullie de inhoud van het draaiboek online!
(Mijn excuses voor de minder goede vormgeving dan in het boekje)
Heel wat informatie vind je in dit boekje terug, als je toch nog vragen hebt mag je me zeker bellen of mailen!

Vandaag werd er in de klas een aftelkalender gemaakt, want het is bijna zover! Er werden originele namen gestempeld voor de slaapkamers en al heel wat fantasieverhalen over Boris de trol zijn ontstaan...!

Gelieve wanneer je mee op kamp gaat dit boekje op de blog grondig door te nemen, hier en daar gebeurde er nog wijzigingen in het programma!
Vrijdag van 9 tot 11u zijn alle ouders die graag helpen knutselen welkom in de klas! Wie er niet kan zijn maar toch een voorkeur heeft voor een knutselactiviteit (zie draaboek) mag dit zeker laten weten!

Draaiboek kamp (online)

Hier heel ver vandaan woont in een heel groot en avontuurlijk bos Boris de Bostrol.
Boris de Bostrol woont daar al eeuwen en wacht al heel lang op ons bezoek.
Hij is in het bos heel ongelukkig en heeft maar één grote droom; gelukkig worden!
Vroeger wist Boris niet zo goed hoe het kwam dat hij in het midden van de mooie natuur toch zo ongelukkig kon zijn. Maar na heel lang nadenken diep in het bos ontdekte hij zijn probleem. In het bos wonen heel erg veel trollen en ook heel veel elfjes, maar al eeuwen lang maken die ruzie, zijn ze boos op elkaar en laten ze elkaar maar niet met rust. Daardoor wordt het bos voortdurend in kleine stukjes verdeeld, en werd er tot vandaag nooit samengewerkt!
Boris zijn grote droom is dat de trollen en elfjes in het bos leren aan elkaar wat zij kunnen, elkaar helpen, samenwerken, enz. Hij vraagt in een mooie brief aan ons om zijn droom waar te maken. Hij wil dat wij een groot elfen-en trollendorp bouwen, muziek maken, het bos versieren met een kriebelpad naar het dorp, samen knutselen, en als dit allemaal lukt een reuze bosfeest organiseren.
Zullen wij Boris de Bostrol helpen om zijn wens te vervullen?

Inhoud draaiboek
1. Locatie en voorzieningen
2. Eten
3. Aanwezigheid van kleuters en ouders
4. Vervoer
5. Budget
6. Programma
7. Bepaalde noden en behoeften
8. Bagage
9. Afspraken
Contactgegevens

1. Locatie en voorzieningen
Hanenbos is een verblijfs- en vormingscentrum in Dworp. Het centrum is gelegen te midden van de natuur, omringd met prachtige uitgestrekte bossen. Hanenbos beschikt over heel wat comfort.

Slapen
Aangezien de kamers beschikken over stapelbedden en wij alle kinderen een veilige nachtrust willen bieden… slapen alle kinderen beneden. In tegenstelling tot wat op de kampavond verspreid werd zullen we meer dan 7 kamers huren en is de kamerverdeling gewijzigd…
Aangezien Hanenbos een grote maximumcapaciteit heeft, is het mogelijk dat er op het moment dat wij verblijven ook een andere groep in het gebouw aanwezig kan zijn. Uiteraard sluiten onze kamers aan op één gemeenschappelijke gang. Wij beschikken over het tweede verdiep met kamernummer 23 tot en met 32! In elke kamer slaapt minstens 1 volwassenen. Om praktische redenen vragen wij aan de ouders om telkens in het bovenste bed te slapen.
De kleuters brengen zelf een hoeslaken en laken mee, een dekbed, kussen en kussensloop zijn aanwezig.
Er zijn meer volwassenen die graag tijdens het kamp aanwezig willen zijn, dan er plaats is op deze kamers. Vandaar huren wij nog een extra kamers.
De kostprijs van de aanwezige ouders tijdens het kamp wordt na het kamp verdeeld over ALLE aanwezigen. (ongeacht de duur van je aanwezigheid en in welke kamer je slaapt)

Kamerverdeling:
Kamer 23: Max, Mylo en Linda
Kamer 24: Sibbe, Karlijn, Hilde en Lieselot
Kamer 25: Mara, Jada en ouders Mara
Kamer 26: Liv, Jaan en Lizzy
Kamer 27: Linde, Valérie en Elke
Kamer 28: Lilith, Axl en Raf
Kamer 29: Yorben, Ardelan en Marjan (of papa Yorben)
Kamer 30: Ferre, Jolien en An
Kamer 31: Zoé, Milan, Stefanny
Kamer 32: Eva, Sarah, Ayse, Hadewich en Ozlem

Beurtrol ’s avonds;
Wanneer de kinderen om 19.30u slapen hoeven uiteraard niet alle ouders onmiddellijk in de kamer te blijven. Er is in Hanenbos ook een ontspanningsruimte waar de begeleiders ‟s avonds kunnen nagenieten van hun dagje… Je kan daar ook een consumptie nemen, maar dit is uiteraard zelf te betalen. Ook ouders die niet blijven slapen maar wel graag s‟ avonds nog een handje toesteken bij het wassen/aan – en uitkleden van de kinderen zijn zeker en vast welkom!

Toezicht op de slaapgang;
20.00 – 20.30u; An en Elke
20.30 – 21.00u; Hilde en Stefanny
21.00 – 21.30u; Linda en Lizzy
21.30 – 22.00u; Hadewich en Lieselot
22.00 – 22.30u; Petra en Lieve
22.30 – 23.00u; Ozlem en Marjanne
23.00 – 23.30u; Hilde en Hadewich

Wassen
Hanenbos beschikt over meerdere „badkamers‟ met telkens een viertal wasbakjes, douches en toiletten. Aan het einde van onze slaapgang bevinden zich 2 badkamers (zie plan)
Er wordt verwacht van de ouders die mee op kamp gaan dat zij de kinderen die in hun kamer slapen s‟ avonds wassen, klaarmaken voor de nacht en ‟s morgens weer wassen, aankleden, tanden poetsen, enz. In bijna alle kamers zijn wasbakken aanwezig, maar ook douches zijn er voldoende aanwezig!

Activiteitenruimte
Binnen; Hopelijk laat het zonnetje ons niet in de steek… en kunnen wij zoveel mogelijk genieten van het buiten zijn. Maar wij beschikken binnen over één grote mooie zaal waarin we tal van activiteiten kunnen doen! In deze ruimte zijn klapstoelen en tafels aanwezig.
Buiten; Een groot houten terras bevind zich aansluitend bij de eetruimte. Er zijn voldoende tuintafels aanwezig waar we activiteiten aan kunnen doen.
Rond het domein is een groot bos waarin we het grootste deel van het kamp zullen vertoeven…!
Het bos is voorzien van een mooi wandelpad, maar is sterk hellend… Stevige wandelschoentjes zijn aangeraden.
Er is ook een verhard (basket)pleintje in het domein dat we zeker ook zullen benutten tijdens onze activiteiten.
Grote zaal (kan in 2 gesplitst worden door scherm)
Terras met tuintafels
Zicht op refter en slaapruimte
Terras aansluitend aan refter (tafels kunnen verplaatst worden)
Het bos (begrensd door houten hekjes)
(basket/voetbal/… pleintje te midden van de natuur

2. Eten
Het eten wordt voorzien. De maaltijden worden tijdig voor ons klaargemaakt en opgediend in de refter. Wij eten daar samen, de ouders verspreiden zich dan tussen de kinderen aan de tafel zodat zij geholpen kunnen worden indien nodig. Niet alleen koken, maar ook afwassen wordt voor ons gedaan… Als het mooi weer is kunnen wij buiten aan de tuintafels eten op het houten terras.
Ook maaltijden rekening houdend met vegetariërs, halalvlees, allergieën enzovoort worden in de keuken voorzien. Dit moet uiteraard wel vooraf gemeld worden.

3. Aanwezigheid van kleuters en ouders tijdens het kamp
Het doel van een kamp is het samen beleven van een tweedaagse. Het versterken van de groepssfeer, en het vormen van een hechte klasgroep! Uiteraard is het de bedoeling dat alle kinderen mee op kamp gaan! Maar ook ouders zijn zeker en vast welkom. Er zijn heel wat ondersteunende taakjes tijdens een kamp en „vele handen maken licht werk‟.
6 ouders kunnen blijven overnachten, maar er is zeker de mogelijkheid om van „shift‟ te wisselen tijdens het kamp. Vb ouders die slechts één dag komen, of één nacht, of twee dagen, of …. Op de kamavond stelden heel wat ouders zich kandidaat om te helpen tijdens het kamp! Dankuwel
Als je als begeleider mee op kamp gaat wordt er verwacht dat je helpt bij de begeleiding van de hele groep, niet alleen je eigen kind. Denk daarbij ook aan de kinderen van wie de ouders niet mee kunnen…
Voorbeelden van taken tijdens een kamp; kinderen helpen bij het eten, klaarmaken voor de nacht, ‟s ochtends en ‟s avonds wassen en tanden poetsen, toiletbezoekjes tijdens de dag, …
Maar ook het begeleiden van de kindjes tijdens de bosspelen en verantwoordelijkheid dragen voor de kinderen in jouw groepje.
Wanneer wij tijdens de dag in groepjes werken zullen de kinderen zoveel mogelijk samenwerken met elkaar en verdeeld worden in groepjes. Dit zijn steeds groepjes waarin kinderen minstens samenwerken met de kindjes die bij hen op de kamer slapen. De kinderen zullen vooraf in de klas nog een leuke naam bedenken voor hun groepje. Wanneer wij in deze groepjes werken wordt verwacht dat je als ouder je eigen groepje begeleid. (duidelijke beschrijving van de activiteit volgt in deze bundel, vragen kan je steeds vooraf stellen!)
Bij de uitwerking van een kamp kunnen wij steeds figuranten gebruiken, dit is voor de kinderen natuurlijk nog vele leuker! De rode draad komt daardoor nog veel meer tot leven… Ouders die hierin interesse hebben mogen dat zeker vooraf laten weten, maar dit is absoluut geen verplichting!
Geïnteresseerden op de kampavond;
Linda, Stefanny, An, Sven, Herewich, Elke, Lizzy (vooral helpen bij knutselactiviteiten in functie van het kamp)
Hadewich informeert naar verkleedkledij in de rode draad.
Knutselvoormiddag in school; vrijdag 3 juni van 9 tot 11u!

4. Vervoer
Maandag 6 juni heenreis en dinsdag 7 juni terugreis
 Auto 1; Hadewich: Eva,Sarah, Ayse, Ozlem en Thian
 Auto 2; Hilde: Sibbe, Karlijn, Ferre, Jolien en Lieselot
 Auto 3; Lizzy: Jaan, Liv, Mara, Jada, Ardelan, Yorben en Lieve
 Auto 4; Linda: Max, Jolien en An
 Auto 5; Stefanny; Zoé, Milan, Mylo
 Auto 6; Elke; Linde, Valérie, Wim (papa Mara)
 Auto 7; Raf; Lilith en Axl
Vanzelfsprekend wordt er verwacht dat de ouders die voor vervoer zorgen de veiligheid van de kinderen garanderen; veiligheidsriem aan!

5. Budget
Dit kamp werd gewonnen met een waardebon van 10 op 10 duurzame voeding. De school betaald voor elk kamp met de oudste kleuters in de Pit 20 euro, maar doet dit nu niet. De waardebon geld als bijdrage van de school. (Rechtvaardig t.o.v. andere klassen)
Elk kind betaald 20 euro, dus beschikken wij over een bedrag van :
500 euro (waardebon) en 20 euro x 22 = 440 euro
Totaal; 940 euro
Prijs per nacht per kind; 4,25 euro
Geschatte bedrag Hanenbos; 740 euro (dus waardebon + +- 240 euro te betalen)
Voorschot van 220 euro werd door Lieselot (pers.) eerder betaald.
De school betaald 120 euro voor helpende ouders… maar dit zal zeker niet voldoende zijn. Het overige bedrag zal betaald worden door alle ouders die tijdens het kamp aanwezig zijn. (afspraak kampavond)

6. Programma; Uitwerking rode draad
Maandag 6 juni;
9.00u; Vertrek aan de Pit naar Hanenbos
Dinsdag 7 juni;
15.30u; Vertrek in Hanenbos naar Diest
+- 17.15u; Aankomst in de Pit (We houden hierbij rekening met de file… Ouders die graag op de hoogte blijven van het precieze aankomstuur kunnen vragen om verwittigd te worden door de ouder waarbij je kind in de wagen zit)

9.00
Vertrek aan de Pit in Diest
10.15
Aankomst te Hanenbos (Dworp)
10.30
Brief van Boris de Bostrol
(inleidingspel met opdrachten in de rode draad)
10-uurtje (onmiddellijk bij aankomst)
Boek en brief van Boris de Bostrol
11.15
Verjaardagsfeest Jada (elfenfeestje)
Tijdens dit verjaardagsfeest worden de auto‟s uitgeladen en de slaapkamers klaargemaakt. Ouders die met 2 op een kamer slapen spreken af wie bij de groep blijft en wie de kamers zal klaar maken.
11.30
Eten in de refter

12.15
Vertrek naar domein Huizingen in dezelfde auto's (max. 10 min. rijden)
13.00
Kabouterpad in domein Huizingen (NME-activiteit)
Elke ouder begeleid daarbij zijn/haar groepje
15.00
Speeltuin Huizingen en 4-uurtje
(toezicht op de speeltuin!!!)
16.30
Vertrek naar Hanenbos
17.30
Eten
18.15
Op zoek naar de vriend van Boris de Bostrol
18.30
Avondactiviteit;
Vriend van Boris de bostrol leert het kamplied aan en de kinderen helpen om het bos wat vredelievender te maken… (muzikale afsluiter)
19.15
Wassen en klaarmaken voor de nacht in groepjes
Elke ouder met de kindjes van zijn/haar kamer
19.45
Slapen… (Ouders kunnen op de kamer nog een kort elfen of trollenverhaaltje voorlezen)


Dinsdag 7 juni
7.30
Wek met trollenpop (Lieselot gaat met de handpop rond)
Wassen
Aankleden in de kamers
(Elke ouder met zijn/haar groepje)

8.00
Ontbijt
9.00
Verjaardagsfeest Max (trollenfeest…)
9.15
Kampeneiland bouwen in het bos i.f.v. het schattenspel! De kampen worden gebouwd met natuurmaterialen uit het bos, en omringd met vlagjes!
9.45
Groot schattenspel
Aan de ene kant van het bos woont de schatbewaakster (mama…), aan de andere kant wonen de vrolijke elfen en trollen op hun eiland. Zij proberen aan zoveel mogelijk edelstenen te geraken, door ze aan de andere kant te gaan halen… Maar er zijn ook slechte trollen en elfen in het bos (deel van de ouders) (zie speluitleg)
10-uurtje
11.15
Verjaardagsfeest Max (trollenfeest)
11.30
De kleuters hebben net genoeg edelstenen, en verdienen de schatkist van Boris de Bostrol! Daarin nodigt hij hen uit op het grote bosfeest. In de kist zit knutselmateriaal om het feest te organiseren…

11.45
Eten in de refter

12.30
Vrij spel in het bos (begrensd gebied)
Er wordt afwisselend toezicht gedaan, telkens 10min.
13.00
De trollen en elfen hebben tijdens het kamp al erg goed samengewerkt! Dat is de droom van Boris de Bostrol. De kleuters maken alles klaar voor het feest a.d.h.v. een knutseldoorschuifsysteem! (15 min)
 Vlagjes
 elfenkroon
 Toverdrankje
 Vleugels OF oren knutselen
 Juwelen of muziekinstrumenten met natuurmaterialen
 Schudpotje met elfje/trol/.. of een andere fantasiefiguur…
(zie uitwerking activiteiten)
Doorlopend; schminkstand en gelstand (trollenhaar)
Alle ouders
14.30
Groot bosfeest met Boris de Bostrol!!! (afsluiting van het kamp)
Alle ouders

15.30
4-uurtje + Vertrek naar De Pit
17.00
Vermoedelijke aankomsttijd… in Diest

Voor het kamp zijn we nog op zoek naar heel wat themamateriaal rond trollen en elfen. Dit mag vooraf al mee naar school gebracht worden. Ook verkleedkledij (die tegen een stootje kan) mag tijdens het kamp gedragen worden.
De kinderen mogen verkleed als elfjes en trollen naar school komen, en ook ouders mogen de verkleedkledij meebrengen.
Op de kampavond waren heel wat ouders die graag al knutselend… een handje willen toesteken…! Gelieve door te geven wat je graag wil knutselen dinsdagnamiddag (zie programma), dan wordt het nodige materiaal voorzien.

Uitwerking activiteiten

Verjaardagsfeest Jada (maandag) en Max (dinsdag)
Begin; Buiten in het bos wordt een grote kring gemaakt. Iedereen zit op de grond, maar de jarige mag rechtstaan. “In een elfen en trollenbos wordt niet alleen gezongen maar ook gegroet…” (Volwassenen doen de groet voor…” Wij zeggen deze al een paar keer samen!
Hoera elfen hoera trollen
in dit bos is het feest.
Wij zingen, dansen, rollebollen,
En geven zoenen om ter meest..
Ik ben trol/elf X en kijk, ik groet
Heb jij het gezien? Ik weet hoe dat moet!!!
De jarigen kiezen een lied dat wij samen zingen voor hen!

Midden; De jarigen kiezen wat de kinderen voor hun mogen tekenen. De kleuters werken buiten aan de tuintafels en maken voor Jada en Max mooie tekeningen. Ondertussen worden de jarige hun elfen/trollenkronen gemaakt…

Einde; We geven de tekeningen af en zingen opnieuw! Wij maken individueel voor hen een bijzondere elfengroet, vb een pirouette, een sprong in de lucht, een tuimeling, al dansend, enz.
Hoera elfen hoera trollen
in dit bos is het feest.
Wij zingen, dansen, rollebollen,
En geven zoenen om ter meest..
Ik ben trol/elf X en kijk, ik groet
Heb jij het gezien? Ik weet hoe dat moet!!!
Aan het einde van deze groet geven de kleuters een echte zoen/knuffel/…


Muzikale dagafsluiting met Joran Jambe
Plots horen de kinderen muziek… vreemd… Het lijkt wel een trollenlied!
Samen volgen wij het geluid… dat ons brengt naar het midden van het bos!
Daar ontmoeten we… niet Boris de bostrol; maar wel zijn beste vriend. Deze vriend heeft gehoord van ons bezoek aan Dworp en in erg onder de indruk van onze boeiende plannen om dit bos weer om te toveren tot een vrolijk bos.
In opdracht van Boris de Bostrol leert hij ons een leuk trollenliedje aan.
In dit trollenlied probeert hij zoveel mogelijk de ideetjes van de kinderen te verwerken (improvisatie). Hij zet het aan tot nadenken over plannen om het bos weer op te vrolijken!
Op deze manier sluiten wij deze eerste kampdag sfeervol af.. en duiken we al neuriënd.. het bedje in!

Boris de trol:
Ref/intro.
Ik ben boris de trol.
Weet je waar ik woon?
In dit grote bos, onder de eikenboom.
Verse.
En vaak voel ik mij alleen.
Er zijn nochtans zo veel trollen en elfjes om mij heen.
Al jaren lang leven zij in strijd.
Maken ze ruzie zonder spijt.
Ref.
Ik ben boris de trol.
Weet je waar ik woon?
In dit grote bos, onder de eikenboom.
Verse.
Hun geroep en getier doen mij veel verdriet.
Soms vraag ik mij af wat doe ik nog hier.
Wie kan me helpen met de vrede te bewaren.
ik zou zo graag deze ruzie opklaren.
Ref.
Ik ben boris de trol.
Weet je waar ik woon?
In dit grote bos, onder de eikenboom.
Verse.
Wie van jullie heeft er een idee. Hoe raken wij uit de puree.
Wie van jullie helpt mij een hand. Samen maken we dit bos weer plezant.
Ref.
Ik ben boris de trol.
Weet je waar ik woon?
In dit grote bos, onder de eikenboom.
Intermezzo: kinderen stellen ideetjes voor (improvisatie).
Ref.
Ik ben boris de trol.
Weet je waar ik woon?
In dit grote bos, onder de eikenboom


Kampeneiland bouwen
Begin;
De kleuters met takken, touw en andere natuurmaterialen verschillende kleine kampen bij elkaar. Dit vormt het eiland waar de „goede elfen en trollen wonen‟.

Midden:
Uitwerken van de kampen; Afbakenen met stokken, mooi maken met tuingereedschap, versieren, chinese tuintjes maken in het kamp, enz.

Einde:
De kleuters spreken af waar zij de edelstenen gaan verstoppen in het kamp. De schattentocht kan beginnen…


Schattentocht in het grote bos
Begin;
“Boris de Bostrol heeft gehoord dat er in dit bos ergens een „goede heks‟ woont. Zij verzameld al eeuwen lang edelstenen…, maar wil ze met niemand delen. Of toch? Ja, misschien wel met trollen en elfen die heel goed samenwerken en het bos weer vrolijker maken! De kleuters worden uitgedaagd om de heks te bezoeken, en de edelstenen van de ene kant van het bos naar hun eigen eilandje te brengen! Maar.. onderweg is het mogelijk dat ze „minder goede‟ trollen en elfen tegen komen. Als deze (ouders) hen tikken, spelen ze blad steen schaar en telkens als ze daarbij verliezen moeten ze één edelsteen afgeven.

Midden:
De kleuters vinden de goede heks, maar moeten allerlei creatieve en sociale opdrachten bij de heks doen om de edelstenen te verdienen! (zie lijstje- Vb Creatieve opdrachten:
- Zing een liedje
- Gel maken
- Maak een mooie groet
- Geef elkaar een dikke zoen
- Maak een groepsknuffel
- Bedenk een lief woordje voor je vriendje
- …
Einde:
Het doel is bereikt als de hele klas goed samengewerkt heeft. (De opdrachten gedaan + de edelstenen veilig naar het kamp gebracht). Boris de Bostrol is zo fier op de kinderen, dat hij in ruil voor de edelstenen een schatkist cadeau doet. In deze schatkist vinden de kleuters knutselmateriaal en feestartikelen voor het grote bosfeest!
Begeleiding bij dit spel;
In het bos is het de bedoeling dat de kinderen samenwerken, maar dit vraagt in dit grote bos begeleiding. Er wordt afgesproken dat één ouder per (slaapkamer)groepje de hele tijd met de kinderen meespeelt en door het bos de edelstenen probeert veilig op te bergen. De andere ouders zijn de „minder goede‟ trollen en elfen die de kinderen uitdagen om blad-steen-schaar te spelen, en alle edelstenen willen veroveren!


Knutseldoorschuifsysteem
 Elfenkroon
Begeleiding: Elke en ?
Materiaal; Wordt voorzien door Elke
Uitwerking; (idem)

 Vlagjes
Begeleiding: An en ?
Materiaal: gekleurd papier, kartelscharen, glitterstiften, kleurpotloden, perforator, touw, ..
Uitwerking;
De kinderen knippen voorgetekende vlagjes uit met kartelscharen. De vlagjes worden aan beide kanten versierd met een persoonlijke tekening! In elk vlagje worden 2 gaatjes gemaakt, en vervolgens worden de vlagjes aan het lint bevestigd…!

 Elfenvleugels of trollenoren uit karton
Begeleiding: ? en ?
Materiaal: grote vleugels en oren uit karton, diademen, glitterstiften, gewone stiften, fantasiepatronen, witte elastiek, wol, draad, goud karton, enz.
Uitwerking:
De kleuters kiezen of ze trollenoren of elfenvleugels willen. Deze patronen zijn vooraf uitgeknipt uit wit soepel karton. De oren worden bevestigd aan een diadeem en versierd met allerlei krulletjes uit wol bolletjes, enz. De vleugels worden als „een rugzak‟ rond de schouders gebonden met de elastiek, en eveneens versierd. Om de vleugels te versieren worden fantasiepatronen gebruikt, glitterstiften, enz.

 Toverdrankjes
Begeleiding: Lieve en ?
Materiaal: kartonnen bekers, rietjes, stiften, kleurpotloden, water, grenadine in verschillende smaken
Uitwerking:
Elke kleuter versierd een kartonnen bekertje met stiften. In de beker wordt een toverdrankje gemaakt. De kleuters kiezen uit water met grenadine (in allerlei smaakjes en kleurtjes). Nadien krijgt elke kleuter een rietje. En op het feest heeft iedereen zijn eigen drankje!

 Juwelen uit natuurmaterialen
Begeleiding: ? en ?
Materiaal: natuurmaterialen die de kinderen vinden in het bos, schelpjes, takjes, blaadjes, enz., hamer en nagels, eventueel een kleine boor voor harde materialen, koord, schaartjes, bakjes voor de natuurmaterialen,…
Uitwerking:
De kleuters krijgen een bakje dat ze in het bos mogen vullen met allerlei kleine natuurmaterialen. Als het bakje vol is kunnen ze aan het werk… Ze rijgen de verschillende voorwerpen volgens een zelf bedacht patroon aan een halssnoer/armband/…

 Schudpotjes met fantasiefiguren uit klei
Begeleiding; ? en ?
Materiaal: Kleurrijke waterbestendige klei…, sterke lijm, glazen potjes, glitters, enz.
Uitwerking;
De kinderen vormen met de gekleurde klei een fantasiefiguurtje. Dit wordt aan het dekseltje van het potje gekleefd met de sterke lijm. Dit laten we drogen. In het potje doen we water met glittertjes. Wanneer de lijm droog is en het fantasiefiguurtje hard draaien wij het potje toe! Als we schudden zien wij de fantasiefiguurtjes door de glittertjes...

 Doorlopend: schminken en gel in de (trollenharen)
Materiaal: schmink en zelf gemaakte gel (deze wordt in de voormiddag gemaakt), schminkboek
Uitwerking;
De kinderen die willen laten zich schminken. De trollen kunnen de haren laten recht zetten eventueel wat comouflageschmink op het gezicht, de elfjes eerder glittertjes en speelse patroontjes. (Zie schminkboek!)


Groot bosfeest

De vlagjes hangen in de lucht, de sapjes staan klaar en natuurlijk hebben de trollen en elfen zin om te feesten! Boris de Bostrol komt eraan. Hij uit hoe gelukkig hij is dat er eindelijk terug vrede is in dit bos. Hij bedankt de trollen en elfen één voor één en stelt voor samen te zingen en dansen! Er worden leuke liedjes gespeeld waarop de kinderen in de zaal en op het bosterras… samen met de volwassenen En Boris de Bostrol dansen. (Typische kinderdansjes; zevensprong, kabouterdans, kusjesdans, enz. )
Aan het einde van het feest eten we het 4-uurtje en nemen we afscheid van Boris de Bostrol! We nemen een afscheidsfoto die nadien aan alle kinderen bezorgd wordt!
Gedurende het kamp: dagboekje waarin kinderen op regelmatige tijdstippen verslag mogen maken…

Materiaal activiteiten
brief van Boris, gedichtje verjaardagen, kronen, gekleurde papiertjes, potloden en stiften, perforator, nietjesmachine, lied Boris de Bostrol, creatieve spelopdrachten voor de schatbewaakster, tuinmaterialen om een kamp te bouwen, vlagjes om het gebied af te grenzen, „edelstenen‟, verkleedkledij elfjes en trollen, schmink, schminkboek, ingrediënten om gel te maken, kindermuziek, fototoestel, gekleurd papier, kartelscharen, glitterstiften, kleurpotloden, perforator, touw, grote vleugels en oren uit karton, diademen, gewone stiften, fantasiepatronen, witte elastiek, wol, draad, kartonnen bekers, rietjes, water, grenadine in verschillende smaken, hamer en nagels, eventueel een kleine boor voor harde materialen, koord, schaartjes, bakjes voor de natuurmaterialen, dagboek, schatkist met brief en knutselmaterialen, T-shirtjes vooraf gekleurd, naambordjes voor de slaapkamers, handpop, prentenboeken en verhalen over trollen en elfen…


7. Bepaalde noden/behoefte/allergieën
 Sommige kinderen zijn bang om gezien te worden met pamper; Geen nood, tijdens elk kamp zijn er nog kinderen die pampers dragen tijdens het slapen. De ouder waarbij je kind op de kamer slaapt wordt daarvan op de hoogte gebracht, en zal in alle discretie je kind klaar maken voor de nacht en ‟s morgens verschonen!
 Vegetarisch; Elke (mama van Linde)
 Jolien; Praat luid in haar slaap (best op de kamer bij kinderen die vast slapen..)
 Eva; Nood aan medicatie
 … (lijstje aan te vullen na definitieve inschrijving)

8. Bagage

Hoeslaken
Laken
Ondergoed
Zakdoeken
(dekbed en kussens(loop) zijn aanwezig)
Kousen
Zakje voor vuile was
Soepele/stevigkledij
Sis-kaart van je kind
Aangepaste kledij (weer)
Medische fiche
Pyama/slaapkleed
Regenjasje
Petje/hoedje
Slaapknuffel
Reservekledij.. ongelukjes
Zaklamp
Themamateriaal
Zeep
Stevige schoenen
Boekjes/verhaaltjes
Tandenborstel
Laarzen (indien nodig…)
Muziek Cd’s
Tandpasta
pantoffels vb crocks
Foto van mama/papa
Bekertje
Washandjes
Handdoeken
Kam/borstel
...

9. Afpraken
 Wij zijn beleefd t.o.v. de ouders, de andere kinderen en de mensen die verblijven en werken in Hanenbos.
 In het bos hangen duidelijke vlagjes die aanduiden tot waar we mogen spelen, we houden ons aan deze regel en gaan niet voorbij de vlagjes.
 Wij blijven steeds bij de groep.
 Het domein van Hanenbos is groot. Wanneer je naar toilet moet spreek je de mama of papa van jou groepje aan om samen naar toilet te gaan.
 Het eten wordt voor ons klaargemaakt, we proeven en doen ons best om goed te eten!
 Wanneer er ‟s avonds bij het slapen gaan een probleempje is ga je in stilte naar de ouder op je kamer, zo maak je je kamergenootjes niet wakker…
 In de auto dragen wij een veiligheidsriem!
Dit zijn afspraken die ook in de klas en tijdens uitstappen gelden. Ook ouders mogen toezien dat de kinderen in je groepje zich hieraan houden. Het beloofd op deze manier een heel fijn sfeervol kamp te worden.


DANKUWEL lieve ouders!
Zonder jullie zou dit kamp niet gerealiseerd kunnen worden. Dat verdient een bloemetje…!

Contactgegevens
Hanenbos Lotsesteenweg 103 1653 Beersel (Dworp) Tel. 02-380 47 13
http://www.vlaamsbrabant.be/vrije-tijd-cultuur/voor-kinderen-en-jongeren/jeugdverblijf-hanenbos
Contactgegevens Hilde: 0478 403071
Contactgegevens Lieselot: 0498 763079 LIESELOTBAL@HOTMAIL.COM