dinsdag 20 september 2011

Pompoensoep maken - vervolg houtonderzoek - Hoe 'ontstaat' een appel...?

Het stond al even in de agenda... en vandaag was het moment aangebroken! De pompoen werd uitgehold en wij maakten pompoensoep...!

Wij snijden het vruchtvlees in stukjes en halen natuurlijk de pitjes eruit. Wij snijden alle groentjes in stukken en volgen het stappenplannetje. We doen selder, aardappelen, wortels, ui, peper, zout, ... achtereenvolgens in de soep!



En omdat o.a. Luciano er van overtuigd was dat pompoenen ook wat met griezels te maken hebben... beslisten wij om ook 'spinnetjes' in de soep te doen! Die maakten wij zelf met lekkere vleesballetjes en pasta!



Vele handen maken licht werk... Om de beurt kwamen de kleuters een handje toesteken en al heel snel...



begon het al heerlijk naar soep te ruiken in onze klas!


In de kring worden de bekertjes klaar gezet, en voor velen bleef het niet bij één bekertje...!





DANKUWEL VOOR DE POMPOEN EN DE VEILIGE KOOKPLAAT...


Het houtonderzoek wordt knap vervolgd! Ondertussen wordt er een huis en een gevangenis gebouwd met houten stokken, planken, boomstammetjes en dankzij jullie kan dit gebeuren met echte spijkers, hamers, en schroevendraaiers. Elke dag leren wij beter en beter hoe wij die hamer ook alweer moeten vasthouden, hoe je het makkelijkste kan schroeven, welke hamer en spijker we best voor wat gebruiken, enz.






Er werden al leuke ideetjes voorgesteld om samen een reuzegroot timmerwerk te bouwen. Vb een vliegtuig om boven de bouwhoek te hangen - een poppenhuis - een robot - ... Dit zijn geen makkelijke karweitjes maar wij bespreken op de klasraad de haalbaarheid van deze boeiende voorstellen...!

Ouders die graag met ons een timmeractiviteit willen doen zijn nog steeds welkom!



Jolien vertelde gisteren over een appel in de kring en vanuit haar verhaaltje ontstonden heel wat vragen...

- Hoe 'ontstaat' een appel - Waar vinden wij heel veel appels? - Hoelang duurt het voor een appel rijp is? - Welke soorten appels bestaan er? - Hoe heet zo een plaats waar er heel veel appelbomen bij elkaar zijn, kunnen wij daar naartoe? Van waar komen alle appels in de winkel? ...

Waar vinden wij het klokhuis/pitjes/steeltje/...?







Tijdens dit onderzoek kwamen we al te weten dat elke appel een klokhuis heeft met pitjes en een steeltje. En dat de appel die wij proefde een beetje 'zuur' smaakte. Dat wij in een boomgaard heel veel appels bij elkaar vinden, en dat die appel daar worden opgehaald.

Wij zouden graag naar een boomgaard of fruitveiling gaan...

Wij gaan ten rade bij Ilse (die vorig jaar naar de boomgaard ging) maar zij verteld ons dat door de storm alle appels zijn vernield...!

Binnenkort (week van 10 oktober) brengen wij met de klas een geleid bezoek aan de fruitveiling. De juiste datum wordt nog doorgegeven!

Praatronde 20 september

Datum; 20 september
Kringleider; Alperen (met hulp van Lilith)
Tijdbewaker; Max
Kalenders; Ferre
1. Jolien; blij
Ik heb een kookpot en een vuur bij. Maar dat wordt heel heet. Oppassen dat wij ons niet verbranden. Het is wel een vuur dat niet heet wordt, maar de kookpot wel…
(Induxieplaat)
2. Linde; heel blij
Ik bel vandaag naar mijn opa zodat die in onze klas kan komen houthakken… want die kan dat! Misschien komt die morgen al…
Lilith; Na deze dag was mijn opa hier en die kan vanalles maken…
3. Ingmar; heel blij
4. Tess; blij
Ik heb lippenstift bij en een gekleurde diadeem. Dat is de diadeem die ophangt boven de cijfer- en letterhoek. (onderzoekje…)
5. Alperen; Gewoon
6. Luciano; blij
Ik heb twee waterpistolen bij. Dat zijn alle twee met water… (niet mee spelen in de klas)
7. Tibo; heel blij
Ik heb een meter bij… Dat is een meter om te meten. Als oma iets wil meten dan gebruikt ze deze.
Linde; Ik weet voor wat die dient… mijn oma heeft er ook zo één om kindjes te meten…
(Maar dit is een Lintmeter – gebruiken in de timmerbak)
8. Axl; heel blij
Ik heb iets bij en dat is allemaal ‘gerief’ om mee te werken en daar kan je iets mooi mee maken. Ik ga daar een mooie tekening mee maken…
(plaat afspreken waar het mag)
9. Ferre; blij
Ik heb mijn gogo’s bij. Ik heb één aan Max gegeven en één aan Helmer en als wij naar huis gaan geven wij die terug! Niets mag mee naar huis!
10. Max; blij
Ik heb spijkers bij voor de timmerbak. Ik heb er ook hele lange bij… voor de grote en de kleine hamer…!
11. Lilith; heel blij
Ik heb een hele zware zak bij… Dat is om te timmeren maar ook om te schroeven (voordoen). Nieuwe hoek aan de tafel…
12. Jada; blij
Ik ben met mijn mama en papa naar zee geweest en het was er heel leuk!
13. Aurélie; heel blij
Ik heb een popje bij en dat kan lawaai maken. Het popje kan als je op het knopje gaat duwen wenen…
14. Mara; blij
15. Liv; blij
16. Hasan; blij
17. Haticé; heel blij
18. Sibbe; blij
19. Yorben; blij
20. Lars; blij
21. Helmer; heel blij
Ik heb mijn otter mee en mijn ijsbeer. En mijn otter heb ik op vakantie gekregen, en die was bij die winkel in Tsjechië…
22. Bahar; blij