woensdag 22 september 2010

klasraad

Klasraad...
"Ik wil graag een uistap doen met de klas" (Jaan)
Heel wat kleuters stelden ideetjes voor:
- Naar een speeltuin gaan (Max)
- Een herfstwandeling maken in het bos (Lilith)
- naar de zoo gaan (Xander)
- Naar de dierenkliniek (Eva)
...

Een herfstwandeling en een bezoek aan een speeltuin lijkt mogelijk op korte termijn. Ideetjes en tips zijn welkom!

Andere groene kaartjes werden uit de klasraaddoos gehaald...

"Ik vind het fijn dat ik bij jou en Milan in de klas zit" (Zoé)
"Ik vind de piratenboot heel leuk" (Max, Mylo, Milan, ...)
....

SPORTDAG

Vrijdag om +-8.50u zijn wij aan het zwembad. Er staan heel wat ouders op het lijstje in de klas! Dankjewel voor jullie hulp. Begeleidende ouders mogen een korte broek en t-shirt of zwemkledij aandoen.
In de namiddag gaan wij met de bus, en zijn we rond 12.40u aan Karteria. Om 14.30u vertrekken we weer terug naar school.

De kleuters worden verwacht in sportieve kledij.


DANKUWEL voor jullie hulp!

Onderzoekje: Braille? En Franse les!

Hoe kunnen blinde kindjes leren stappen, lopen, lezen en schrijven?
Met deze vraag gingen we gisteren aan de slag. We probeerden zelf te ervaren hoe het voelt als je helemaal niets kan zien. De schrijfdans van deze week besloten we dan ook geblinddoekt te doen. We luisterden naar de muziek en de herfstblaadjes vielen van de bomen...
"Het was echt superleuk om te doen maar soms wel wat moeilijk" (Linde)
"Ik wou eerst geen blinddoek want ik was bang" (Ardelan)
"Ik moest goed luisteren en het moest stil blijven want anders kan je dat niet doen" (Eva)
...

Gelukkig deden we onze blinddoek af toen we nadien de boom schilderden met ecoline.


In de namiddag kwam Petra op bezoek. Xander wist ons vooraf al te vertellen dat zijn mama werkt in een school voor kindjes die niet zo goed zien.
"Hoe wandelen blinde kindjes, vallen ze niet op de grond?"
Petra toonde ons een stok waarmee je kan voelen aan je voeten of het pad vrij is. Ook met de handen wordt voortdurend gevoeld.
Petra wandelde met haar ogen toe door de kring. Ze voelde waar wij zaten met haar speciale stok! Zo kon ze helemaal rond wandelen.
Even een verhaaltje lezen? Dat is niet zo makkelijk. Het schrift dat blinde kinderen gebruiken heet 'braille'. Je kan het niet zien maar wel voelen! Alle lettertjes worden omgezet in een bolletjescode. De verschillende codes leren de kinderen uit het hoofd.

Met een typmachine worden teksten geschreven in het brailleschrift.

We maken buiten een 'blinde' wandeling. De blinde kindjes hebben een begeleider die hen het juiste pad uit stuurt. Al lijkt dat makkelijker dan het is...


Oei, in het midden van het pad ligt een boomstam... "Voetjes hoog in de lucht houden Yorben!"

"Ik stap wel aan de kant van de wortels van de boom, want anders ga je misschien vallen"

Weer een boomstam. Had ik nu de stok maar bij, dan kon ik goed voelen wat ik moest doen.

Tenslotte leggen we een parcours af met de stok, doorheen een paar hindernissen. Gelukkig hadden we al een beetje kunnen oefenen en geraken de kinderen aan het einde van het parcours.

Petra leerde ons heel wat bij! Met dit onderzoekje zijn we zeker nog niet klaar! Gelukkig leenden we nog wat materiaal van Petra, zodat we het brailleschrift en de typmachine wat beter leren kennen!
DANKU voor het boeiende bezoek!

Vandaag (woensdag) werd er nog verder gewerkt aan het onderzoekje. Xander en Karlijn proberen met de spijkertjes letters te vormen in het brailleschrift!
We kregen vandaag weer bezoek... het waren Stefanny en Ozlem. We leerden een heel leuk liedje in het Frans. Tête, les epaules et les genoux. Al heel snel hadden de kleuters door dat 'Hoofd, schouder, knie en teen' een liedje is dat zij in het Nederlands ook kennen!
Het was weer een leuk lesje! DANKUWEL
Na de speeltijd werd er voorgelezen in groepjes. De lezers deden goed hun best en de kleutertjes genoten van de verhaaltjes.