donderdag 17 februari 2011

Een paar fragmenten uit het hoekenwerk...

Een paar fragmenten uit het hoekenwerk...
Na de praatronde was het weer tijd om in de hoeken aan het werk te gaan. Het boomgaardspel van Yorben was erg in trek, het verzorgen van de popjes met het melkflesje van Liv, zout kleuren, enz.
Een paar kleuters stelden voor om alle namen van de kindjes van de klas na te stempelen...
In de knutselhoek werd een prachtig handtasje ontworpen... Onmiddelijk leerden Eva en Ayse dit aan heel wat geinteresseerden. Ze deden dit a.d.h.v. een stappenplannetje!


En ook van die mooie wereldbol.. kunnen ze in ons klasje niet genoeg krijgen. Vandaag werden heel wat woorden die wij vonden op de wereldbol nagestempeld, en vormen nageschilderd!
In de namiddag gingen we turnen. Nadien kwam Martine in de klas, en gingen we verder aan het werk in de hoeken. BEDANKT MARTINE één donderdag per maand zal ik tussen 13.45u tot 15.30u niet aanwezig zijn in de klas. In de lagere school wordt een uitwisselings- en tuinproject uitgewerkt dat Karolien (eerste graad) en ik mee begeleiden. Bedankt voor jullie begrip!

praatronde 17 februari

Kringleider; Jada Datum van vandaag : 17 februari

Weerman; Milan
Tijdbewaker: Eva
Verslaggever; /

Ik ben… Ik voel me…. Ik vertel...

Max; blij

Eva; heel blij
Ik heb gisteren Sarah in de turnles gezien, want wij hebben een turnkring. In een turnkring zijn allemaal soorten turnhoeken, maar zij moet eerst bij de kleuters beginnen en dan bij de iets grotere…
Ardelan; Bij welke groep zit jij?
Eva; In het tweede vakje, en volgend jaar als ik heel goed ben in het derde vakje!
Zoé; Ik denk dat dat was waar liv haar vorige school was.

Jaan; heel blij
Ik kan al van de eerste dag op twee wielen fietsen.
Zoé; Ik moet dat nog leren…
(knap Jaan – een fiere pauw…)

Valérie; heel blij
Ik heb een bot(armbandje) dat licht geeft, en dit is mijn lievelingsbandje!
(herhalen van de duidelijke afspraak; we prullen niet met de armbandjes in de kring)

Ardelan; heel blij
Ik heb een wereldbol bij, en die kan licht maken als je in je handen klapt… (tonen) en je kan die ook voor altijd aanzetten..
Milan; We kunnen het licht uitdoen, dan kan je dat heel goed zien…
Ardelan; Je kan dat ook zo doen, dan wordt het licht dat ik vast heb de zon die op de aarde schijnt… (mooi voorgesteld)

Sarah; heel blij
Ik wil graag nog wat onderzoekjes doen met mijn wereldbol… op die wereldbol staan letters en ik wil graag die letters leren lezen.

Milan; heel blij
Ik wou graag een onderzoekje maken ‘hoe maken ze zeep?’
Zoé; Roosje wou het eigenlijk ook, in de eerste graad!
(Misschien kunnen we dat samen met de eerste graad doen?)

Ayse; heel blij
Ik heb een bloemetje gemaakt voor lieselot, gisteren toen ik ziek was!
(Ik vind het een prachtig bloemetje)
Milan; Er staan dolfijnen op.
Sarah; Dat zijn echte juweeltjes!

Linde; heel blij
Ik heb een sleutel bij met sleutelhangers… en er is een lampje aan voor als ik bang ben in het donker! (tonen in het donker)

Jolien; heel blij
Ik heb een pop bij.
Ferre; Dat is een zeemeermin, dat is Ariël!
Milan; Eigenlijk heb ik daar 2 films van gezien.
Jolien; Soms kijk ik ook naar die film.
Max; Ik zie die heel vaak.

Yorben; heel blij
Morgen ga ik mijn leeuw meenemen…

Axl; een beetje verdrietig
Ik ben mijn armbandjes kwijt en iemand mag als die wil helpen zoeken.

Mylo; heel blij
Ik heb een haai bij, maar ik heb die al eens laten zien, maar die heeft 4 kieuwen om in de zee te ademen. Dat had ik nog niet gezegd!
(Kieuwen vz longen)

Sibbe; heel blij
Ik weet niet waarom maar papa is boos op mij…
(Straks navragen..; misschien was hij niet boos op Sibbe)

Zoé; heel blij
Ik heb iets bij van mijn verjaardag, dat is heel grappig. (luchtkussentje)

Liv; heel blij
Ik heb een papflesje bij, en als je dat naar beneden doet is zo leeg, en anders is dat vol!
Sarah; Wat zit er in?
Liv; “Alsofmek…”
Ferre; Van wie heb je dat gekeregen?
Liv; Van mijn mama haar winkel.

Mara; blij
Mama heeft een platte band…
Ferre; Van de auto?
Mara; Ja, van de auto. Gelukkig is vake gekomen!

Ferre; blij
Ik heb dino-eitje thuis…

Jada; blij
Ik heb van mama een nieuwe kleedje gekregen…
Sibbe; Dat is een hemdje
Zoé; Dat is een t-shirt
Linde; Dat is een ‘bloesje’
(Verschillen benoemen)



Hoeken (ten gevolge van de praatronde)
- Experimenteren met de wereldbol van Ardelan
- Rekenmachine voor in de poppenhoek (Linde; “voor in het eerste leerjaar”)
- Letters en woorden nastempelen

Onderzoekjes;

Onderzoek; Hoe maken we zeep? (opzoeken van ingrediënten om later aan het werk te gaan)