zondag 16 september 2012

Mededeling; Woensdag toneel en geen buurtwandeling

Wijziging

Woensdag verwelkomen wij graag toneelgezelschap Zuidervis in onze school als ook de stageaires kleuterleidster van de KHleuven.

De buurtwandeling zal dus niet op woensdag doorgaan.

Mededeling; Verslag klasavond (inclusief kampinfo)

Verslag Klasavond Oudste kleuters 14/09/2012                    (Aangevuld door Wendy - dankjewel)


Gemeenschappelijk gedeelte

Samen met de ouders van Mireille haar klas worden een aantal praktische punten besproken, nadien gaan wij naar de klas voor wat specifiekere punten en om jullie een duidelijk zicht te geven op de klaswerking!

Voorstelling van de aanwezigen en Voorstelling van Sven

Sven helpt op maandag bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine Van Camp.



Klasouder

Vorig jaar was X klasouder bij Mireille, Rowan bij Lieselot!



Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?



De taak van klasouder (wordt door de moeder van Anouk-exklasouder omschreven in eigen woorden)



De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste

persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;

(zowel positief als negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;



De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap; Vb bezoek bib, uitwerking kamp, enz.



De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven).

Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;



De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;





Yentl (mama Aurélie) is dit jaar onze klasouder! DANK-JE-WEL!!!



Het vriendenboekje behoort voorlopig wel nog tot de taak van de klasouder. (Eventueel in samenwerking met andere helpende handen?)



Studietoelagen

Deze formulieren kan je vragen op het secretariaat





Praktische afspraken

’s Morgens, ’s avonds en opvang

’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Niki/Marleen in de overdekte speelplaats. Op donderdagochtend wordt dit afwisselend door leerkrachten gedaan.

Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.

Als het regent wordt er in de overdekte zaal gespeeld onder toezicht van een leerkracht. Kinderen mogen niet alleen in de zaal als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.

Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen dan in de kring komen en bij Mireille de praatronde map inkijken (Lieselot; praatronde dagelijks op blog).

Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt wacht tot de praatronde gedaan is om 9.15 uur. Tijdens de praatronde wordt er steeds een stoel voor de deur gezet en een 'niet-storen-plaatje' opgehangen.

'S avonds mag je je kind ophalen in de klas, de leerkracht is van 15.30 tot 15.45 uur aanwezig. Een korte babbel, vragen stellen, enz. is hierdoor zowel 's ochtends als 's avonds mogelijk.



Van 16u00 tot 18u30 is er opvang door Niki en Marleen.

Op woensdag is er geen opvang.

Op dinsdag:Gratis sport (zie algemene blog)



Communicatie en oudercontacten

Via de juf ’s morgens en ’s avonds.



Telefoon Mireille/lieselot

0498 763079 (Lieselot)



Via de map: Worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve het mapje steeds tijdig terug mee te brengen.

Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten. (uitleg hoe je je kan abonneren)

Via het prikbord: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.

Vrije tekstenkrant; Elke maand en een kampkrant.

Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.

Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.

Vriendenboekje met informatie over de kinderen wordt door de klasouder gemaakt.







Uitstappen en begeleiding

Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen.

(Een aantal kinderzitjes zijn in de school aanwezig maar wij kunnen er steeds gebruiken!)



Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen

Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!

Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.

- Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.

- Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.

- We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)

- Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.

- Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd

worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!

- We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.

- Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).

- Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.



Turnen en zwemmen

Dieter geeft op donderdag en vrijdag turnen in de turnzaal.

Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool (+naam).



Zwemmen gebeurt op vrijdag1 keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd

Vertrek school: 9.10 uur

(9.40 - 10.35 uur IN het water)

- Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te stappen

- de kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.

Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter. Een ouder/leerkracht brengt de kinderen in groepjes of individueel naar dieter.



Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen

korte broek en t-shirt voorzien

aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden

we kijken naar alle kinderen

kinderen die moeten plassen worden begeleid

de kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten

de kinderen mogen niet lopen

indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken.



Gelieve tijdens het zwemmen makkelijke kledij, een muts of kap te voorzien voor na het zwemmen. Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen.



Frans

De moeder van Louis en Charlotte (Pascale) geeft Frans.

Dinsdag van 9.45 uur tot 10 uur.





Leesmoment

Op maandag om 14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit. De lagere school komt bij de kleuters voorlezen. Wij eindigen om 15.15 uur.

Dinsdagavond lezen wij samen met de jongste kleuters afwisselend in onze klas/klas An.



UITWISSELING



Brug van de derde kleuterklas

naar de 1ste graad

Het is de bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld wordt. De overstap naar het eerste leerjaar zal veel vlotter gaan.

De leerlingen van de eerste graad kunnen hun vorderingen ( lezen, rekenen en schrijven ) in praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in hun klas zaten.



Uitwisselingmomenten: (Voor)leesmoment met de lagere school.

Maandagnamiddag gaan enkele kinderen van de eerste graad met een taal- of

rekenopdracht naar de oudste kleuters. De kleuters worden bij de uitvoering van

deze opdracht zoveel mogelijk betrokken.

Afhankelijk van de lopende projecten worden er korte activiteiten gedaan waaraan

de beide groepen (oudste kleuters en eerste graad) kunnen deelnemen.

In de tweede helft van het schooljaar komen de oudste kleuters in kleine groepjes,

opdrachtjes uitvoeren of activiteitjes doen in de eerste graad.

Op het einde van het schooljaar kunnen de oudste kleuters enkele echte lesjes

meemaken in de klas van de eerste graad. vb schrijfdans





Uitwisseling jongste kleuters

Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.



Kamp

We gaan twee dagen en één nacht op kamp. De kleuters betalen 20,00 euro, de school betaalt ook 20,00 euro per kind.

Ideeën voor leuke kampplaatsen zijn steeds welkom. We willen dit vrij snel vastleggen.

We vragen ouders die mee willen begeleiden.

We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.

Deze map ligt ook ter inzage in de klas.

Er volgt een kampavond (zie deel 2 in klas)



Eten en drank

In de voormiddag eten we een koek en in de namiddag is er één stuk fruit voor elk kind.

De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.





Speeltijden en fietsen

De kinderen spelen buiten. Als het regent spelen ze in de overdekte speelplaats.

De kinderen mogen fietsen op de fietsen van de school, geen eigen fietsen meer maar een step mag wel.



Maand/klasafsluiting;

De data worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs geplaatst. Een keer per maand is het maandafsluiting in de grote zaal, een keer per maand stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt vooraf uitgenodigd.



Kleuteratelier

5 keer per jaar gaat er een kleuteratelier door, de data worden op de blog meegedeeld. Ouders zijn steeds welkom om een atelier te komen geven op woensdagvoormiddag. (data tijdig op blog) Eerste atelier: Woe 26 sept.





Feest

Voor elke vakantie gaat er een feest door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.



Verjaardagen

Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.



Citotest



Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen.

De kinderen van de tweede kleuterklas nemen eveneens in maart deel aan de cito's.

De klas wordt tijdens deze afname opgesplitst per leeftijdsgroep. (Tweede en derde kleuterklas).



Luizenbrigade

Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren.

De luizenbrigade heeft een goed resultaat.

Kandidaten zijn nog steeds welkom.



Klokhuis en werkgroepen

Maandag 17 september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.

Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep.



Medicatie

Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen wordt en na degelijke afspraken een uitzondering gemaakt.





Klaswerking (in klas)

Voorstellen groep

22 kleuters

- 10 kinderen in de derde kleuterklas

- 12 kinderen in de tweede kleuterklas



(Aan de hand van foto's)



Dagverloop

8.30 - 8.40u

Kdn komen in de klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)

8.40u

De bel

Goedemorgenlied wordt gezongen en gedanst.

Indien nodig worden de afspraken herhaald

Kalenderlied wordt gezongen: Dag – datum – scheurkalender - …

weer wordt gevisualiseerd a.d.h.v. lied en weerkaartje

Aanwezigheden worden genoteerd ‘op één minuut’ Afwezigen tellen…(getalbeelden)

(Een doktersbriefje bij afwezigheid moet niet, maar is wel gewenst. Als ook een sms of mail naar de leerkracht is steeds welkom bij afwezigheid) 0498/763079

Taken worden genoteerd (wie heeft wat gedaan) bord wordt overlopen. Taken per dag en per week

Praatronde wordt meestal geopend door Loes a.d.h.v. lied (klaspop)

Loes overloopt het dagverloop op de schoot van ene kindje.

De kinderen zien op de Time-timerklok en de echte klok hoelang de praatronde duurt! (" Tot aan de ezel") Na de speeltijd wordt de praatronde hernomen.

De kringleider leidt de praatronde. De tijdbewakers houden de tijd in de gaten en helpen de kinderen eraan herinneren.

Eventueel bewegingstussendoortje; springen- tellen tot 22 (afh. Van aanwezigen)

Kringleider neemt ev. gevoelenskaart en start. Er wordt verslag genomen op de laptop. Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over m (Materiaal van thuis meebrengen? Dit mag zeker en vast, sommige kinderen vertellen vlotter met concreet materiaal terwijl anderen dit niet nodig hebben. Je kan dit opvolgen a.d.h.v. het verslag op de blog)

Onmiddelijke toepassingen tijdens de praatronde kunnen zijn:

- woordenboek in cijfer-en letterhoek; woord uit ronde wordt in boek geschreven, kleuters kunnen dit naschrijven/typen/stempelen/…

- letterkast; Concrete voorwerpen doen deze letterwand groeien…

- voelbak; Kind dat liever wil tonen dan vertellen. Wij kunnen de voelbak gebruiken en kinderen omschrijven wat ze voelen zonder te verklappen wat het is…

- Liedjes kunnen gezongen worden naar aanleiding van wat kinderen vertellen

- …

Soms wordt een onderzoeksvraag onmiddellijk opgelost. Komen er dan geen 'bijvragen' dan heeft deze vraag het antwoord dus wordt deze ook in de hoeken niet verder uitgewerkt. (tenzij zelfstandig!)

Na de kring wordt het verslag voorgelezen in spelvorm. (vb met te ontdekken foutjes) De verslaggever kiest over welk verhaal hij die dag verslag(een tekening) maakt in het dagboek. Er wordt door dat kind een beeldende techniek gekozen vb waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij de 2 kernwoorden over één verhaal uit de kring gestempeld worden. (zie boek)

De dag wordt opnieuw visueel overlopen, activiteiten uit de praatronde worden opgenomen.

9.15u Werken in hoeken (Instructie = begeleide activiteit, BZW = begeleid zelfstandig werk met een opdracht ZW= zelfstandig zonder opdracht) Lijn doorheen heel de school.

10.10u Toiletbezoek – handen wassen - tijd voor een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten)

10.25 – 10.45u speeltijd

10.45u

Vervolg praatronde

B act en andere BZW of ZW / een gemeenschappelijke activiteit (afhankelijk van project/onderzoek)

11.40 Boterhammen eten in de kring. Wie klaar is mag in de kring een boekje kiezen. Nadien worden de taakjes gedaan.

12u – 12.55u Speeltijd

12.55u Kring; planning namiddag / projectkring

Hoekenwerk B + Z + bewegingshoek is open

14.20u Toiletbezoek + handen wassen + koek/fruit

14.30u – 14.45u Speeltijd

14.45u

Afhankelijk van 'het opruimwerk' wordt het spel in hoeken nog heel even verder gezet, en dan is het opruimtijd.

Opruimen gebeurt a.d.h. van het opruimlied (eerst moeten alle handen in de lucht – dan ruimen we samen op – aan het einde van het lied telt Lieselot af en wordt iedereen in de kring verwacht – dan evolueren wij of er goed is opgeruimd, of eventueel nog moet verder opgeruimd worden in bepaalde hoeken)

15.05u

Afsluitronde: Boek/lied/beweging/dans… + Pluimpjes van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de gevoelens daarbij + Headlines (belangrijke processen e.d.) tonen en vertellen

15.30u Einde klasdag

(concreet weekoverzicht wordt kort bekeken, activiteiten met vaste invulling vb Frans, muziek, enz. De week wordt zowel voor de ouders als kinderen helemaal gevisualiseerd)

Taakjes; Klassiek systeem wordt uitgelegd waarmee wij rustig van start gaan…

Klasraad

Lijn doorheen de school + Om de 2 weken schoolraad met lagere school, maar zij vragen wel onze puntjes!

Het klasraadblad hangt steeds op in de kring. Daarop wordt zowel tijdens als voor/na de klasraad getekend wat goed, minder goed verloopt in de klas. Ook voor ideetjes is er plaats. De klasraad wordt op verschillende wijze uitgevoerd.

Zowel ouders als kinderen kunnen de visuele ondersteuning steeds zien en wij volgen dit systematisch op.

Heen en weerbeer

Frederik de krokodil reist ieder weekend mee (donderdag tot maandag) met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van thuis) in de klas brengen

Onderzoekswerk

Alle leerdomeinen komen aanbod… (eventueel tekst in bijlage)

axenroos

Toepassen in de klaspraktijk. Vb echte situaties uit het spel in de klas, toneeltjes klasraad, enz.

Maandelijkse klasoverschrijdende activiteiten i.f.v. één dier!

Rekenkundig onderzoek

Starten vb vanuit tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige begrippen, enz. toepassen)

6 Rekendozen; classificeren, seriëren, tellen, …

wiskundig onderzoek en wiskundige creatie (opstap naar onderzoek)

vb "Is Jef zijn bed 9 meter lang/hoog?" "Is Luciano 10 cm hoog?"

"Welke cijfers zitten verstopt tussen alle letters?"



Vrije tekst en taalspelletjes

vrije tekstenkrant 1x per maand

kinderen maken dit op verschillende wijze; kan op stripverhaal met 3 stapjes (structuur in een verhaal)

A.d.h.v. voorbeeld (Lijn doorheen de school) Kinderen kunnen ook bij een tekening een verhaal vertellen. (Is eveneens een vrije tekst)

lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs aangebracht op verschillende wijze. vb concrete spelletjes



Kamp

Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas!

Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (minimum een maand voor het kamp)

Wij gaan op kamp op 21 en 22 februari in 'De Grasmus' in het Jeugd- en recreatiecentrum van Hechel Eksel. Dit is een 'echte' kampplaats. Wij vinden hier geen overbodige luxe maar wel een degelijke gezellige slaapplaats in een houten chalets. Uiteraard is er degelijke verwarming voorzien en biedt deze ruimte de nodige ruimte, sfeer en gezelligheid om er een ongelooflijk kampje van te maken.

Wij willen dit kamp samen uitwerken rond een thema, en liefst met een groot aanbod aan workshops. Wie zich graag creatief inzet, vb muziek, dans, beeld, enz. tijdens dit kamp mag dit tijdig laten weten.

Sleep-in

De sleep-in wordt georganiseerd door studenten kinderzorg van het 7e jaar en is een geïntegreerde proef. Deze 7 studenten werken een schooljaar lang aan een steeds veelbelovende tweedaagse voor de derde kleuterklas van onze school.

De tweede kleuterklas wordt dan opgevangen vb door Dieter (wordt later bekend gemaakt)

De sleep in gaat dit schooljaar door op 28 en 29 mei. Deze start meestal op dinsdagavond rond 17.30 uur. De kinderen hebben dan thuis al gegeten. Er wordt 's avonds een activiteit voorzien, er wordt afwisselend 'wacht' gehouden tijdens de nacht. 'S ochtends wordt er een uitgebreid ontbijt en leuke activiteit voorzien. Rond 10 a 11 uur wordt de sleep-in afgerond.

Lieselot en Mireille zijn eveneens aanwezig.

Meer info volgt via blog!



Extra initiatieven oudste kleuters eerste graad (Lieselot-Karolien)

Jeugdboekenweek met Se en Cret (twee geheime agenten)

schrijfdans; Spelenderwijs de schrijfmotorische vaardigheden bevorderen op muziek

Inspelen op toevallig gelijklopend onderzoekswerk, sociale acties, enz.

Vb soep op de stoep



Puzzelsysteem toelichten

Verjaardagssysteem toelichten

Niet elk kind geniet op dezelfde manier van zijn/haar verjaardagsfeest. Om wat meer in te spelen op individuele behoefte van elk kind mag je als ouder samen met je kind kiezen uit een reeks van activiteiten. Vb koken, muziek maken, parachutespelen, knutselen met ballonnen, enz. Wij kleven enkele dagen voor de verjaardag stickertjes bij de keuze van je kind. De verjaardagsmogelijkheden kan je nu alvast bekijken rechts van de deur (naast de wasbak).



Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord

Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen vb; poppenhoek (4 kls), Boekenhoek (Bovenste legger), Computerhoek (enkel de groene knopjes), enz.

Kinderen verplaatsen hun foto wanneer ze van hoek veranderen.

Duur van de hoekentijd: gevisualiseerd a.d.h.v. timetimer

Bewegingshoek

In de namiddag kunnen 2 kleuters uit elke klas in de bewegingsruimte spelen. Er wordt een beurtrol bijgehouden zodat iedereen de kans krijgt om er eens te spelen.



Rondleiding doorheen de klas; als dat nog nodig is.

(overlopen hoeken)

Hoeken

Natuur,ontdekhoek met ontdekdozen,

computerhoek

cijfer-en letterhoek

poppen- en huishoek

bouwhoek

timmerhoek

veranderlijke tafel

techniektorens

tent

drukhoek

knutselhoek

winkeltje

poppenkast

automat

muziekhoek

zandbak

puzzelhoek

spelletjeshoek

talentafel

natuurtafeltje

kring

boekenhoek





Rondje - wie heeft nog vragen?

- Jaarthema?

Het jaar thema is talenten. Dit wordt op het klokhuis uitgebreid toegelicht.

- Tuinwerking?

Kinderen gaan in groepjes van 2 a 3 met de tuin- en dierenvrienden mee en doet dit ontzettend graag. Hierdoor krijgen ze de mogelijkheid om op vrijdag samen zorg te dragen voor de school, omgeving, de dieren, enz.

Onze klas is verantwoordelijk voor de pompoenen.

Je kan de tuinwerking opvolgen a.d.h.v. volgende link: www.pitmilieu.blogspot.be


DANKUWEL voor jullie aanwezigheid en heerlijke lekkernijen…!!!



dank-je-wel verslaggever Wendy!