zondag 22 september 2013

Mededeling: Verslag klasavond



DANKJEWEL voor jullie talrijke aanwezigheid op de klasavond.
Eve vulde het verslag aan op de klasavond. Veel leesplezier! 
DANKJEWEL EVE!


Verslag
Klasavond Oudste kleuters 11/09/2013

Gemeenschappelijk gedeelte
Een eerste gemeenschappelijk gedeelte werd samen met de ouders van Mireille haar klas besproken. Nadien werd er naar de klassen gegaan om specifiek op te eigen klaswerking in te gaan.

Voorstelling van de aanwezigen (klas Lieselot):
Véronique & David (Vincent), Klaartje (Eva S.), Elke (Hanne), Lissy (Sep),
Kim (Gustaaf), Elke (Lena), Gudrün (Mathieu), Pamela (Jana), Anja & Marc (Sander & Jonas), Greet (Zuna), Marianne (Liam), Nicole (Loren), Orsi (Emma), Eve (Mathieu)


Voorstelling van Sven
Sven helpt op maandag bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine Van Camp.


Klasouder
Binnen een klas zal er een klasouder zijn. Indien je dit wenst kunnen dit ook 2 ouders zijn om elkaar te ondersteunen. De taak van klasouder wordt als volgt omschreven:

1. De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is; (zowel positief als negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
3. De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4. De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld: ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5. De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
6. De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;

De klasouder stelt ook een vriendenboekje op waarin er algemene informatie over ieder kind van de klas te vinden is (adres, telefoon, allergieën, wel/niet leuk vinden,…). De vraag kwam van een aantal ouders of het niet mogelijk was om een vriendenboekje te maken voor alle kinderen van de graad. Op het einde van het 3e kleuterklasje zullen de klasgroepen immers toch gemengd worden. De vraag wordt voorgelegd op de vergadering van klasouders.


Studietoelagen
Deze formulieren kan je vragen op het secretariaat of via de website http://www.studietoelagen.be


Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds en opvang
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Niki/Karin in de zaal.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent mogen de kleuters spelen in de overdekte zaal. Kinderen mogen niet alleen in de zaal als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen dan in de kring komen en bij de praatronde map inkijken. In de gangen wordt gefluisterd. (stilte-afspraak)
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt wacht tot de praatronde gedaan is om 9.15 uur.
Tussen 15.30u en 15.45u is de juf steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot 18u00 is er opvang.
Op woensdag is er geen opvang maar wordt er wel steeds een groepje kinderen naar het kliekje gebracht door een leerkracht.


Communicatie en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.

Telefoon Lieselot 0498 763079
  • Via de map: Worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve het mapje steeds tijdig terug mee te brengen en in het schuifje te leggen in de kast.
  • Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kunt je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen internet heeft laat dit best weten. Je kunt je abonneren op een blog door op de startpagina (http://www.freinetschooldepit.be) de gewenste pagina aan te klikken. In de linkerkolom, staat onderaan de tekst Abonneren met een veld waar je je eigen emailadres kan invullen. Daarna kom je in een nieuw scherm terecht waar je gevraagd wordt een beveiligd wachtwoord in te geven en dit opnieuw te bevestigen. Als alles vlot verlopen is, krijg je een bevestigingsmail. Opgelet! Je zult deze stappen voor iedere blog moeten doorlopen waarop je je wenst te abonneren.
  • Via het prikbord: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.
  • Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.
  • Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.
  • Vriendenboekje: Je ontvangt dit zo snel mogelijk van de klasouder met informatie over de kinderen.


Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen. (Kinderzitjes  kunnen wij altijd nog extra gebruiken)


Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen
Freinetschool de Pit is erg blij dat ze bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. Ze stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden ze hun verwachtingen op papier.
  • Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
  • Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.
  • We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
  • Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
  • Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
  • We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
  • Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
  • Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.


Turnen en zwemmen
Dieter geeft op maandag (om 8u40) en dinsdag (om 9u30) turnen in de turnzaal.
Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool.

Zwemmen gebeurt op dinsdag, 1 keer per maand. De kinderen zullen gedurende een klein uurtje in het water zijn voor de zwemles. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om:
Vertrek school: 9.30 uur
(10.00 uur IN het water)
  • Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te stappen
  • De kinderen aan- en uit te kleden
  • De kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter.

Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
De ouders die niet in het water gaan moeten een korte broek en T-shirt aandoen. De broek mag niet opgerold worden.
Aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden. Belangrijke aandachtspunten:
  • We kijken naar alle kinderen
  • Kinderen die moeten plassen worden begeleid
  • De kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten
  • De kinderen mogen niet lopen
  • Indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken.

Gelieve op de dagen met zwemles makkelijke kledij te voorzien, dus geen broekkousen, vele knoopjes,… Best voorzie je een muts of kap voor na het zwemmen. Er mag een badmuts voorzien worden. Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen. Denk er ook aan dat de kinderen hun zwemzak zelf moeten dragen tot aan het zwembad. Zorg er dus voor dat zij deze op de rug kunnen dragen.
In de klassen zal er met de kinderen gewerkt worden rond een eenvoudige manier om je na het zwemmen snel terug aan te kleden, vb. stapeltje maken met broek, pull, T-shirt, ondergoed, handdoek. Zodat ze zichzelf in de juiste volgorde terug kunnen aankleden. De begeleidende ouders kunnen hierbij helpen door tijdens het uitkleden de stapeltjes samen met de kinderen te helpen maken.


Frans
De moeder van Louis, Charlotte en Mathijs (Pascale) geeft Frans. Zij geeft deze les donderdagochtend bij aanvang van de lessen bij Lieselot.


Leesmoment
Op maandag om 14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de derde graad (die willen) hebben zich geëngageerd om een heel jaar te komen voorlezen op maandagavond, afwisselend in de verschillende kleuterklasjes. Wij eindigen om 15.15 uur.
Dinsdagavond lezen wij samen met de jongste kleuters van An haar klas.



UITWISSELING

Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste kleuterklas uit met de jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.

Brug van de derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld wordt. De overstap naar het eerste leerjaar zal veel vlotter gaan.
De leerlingen van de eerste graad kunnen hun vorderingen (lezen, rekenen en schrijven) in praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in hun klas zaten.

Na de oudste kleuters wordt de derde kleuterklas van Mireille en Lieselot steeds gemengd, om zo een nieuwe evenwichtige eerste graad te vormen. Er wordt rekening gehouden met jongens/meisjes en wij proberen een gezond evenwicht te creeëren in de algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De oudste kleuters van Mireille en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graad activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen.

Op het einde van het schooljaar kunnen de oudste kleuters enkele echte lesjes
meemaken in de klas van de eerste graad. vb schrijfdans (+ wisselmoment met de hele school).

In juni wordt de klaswissel al eens doorgevoerd, zodat de kinderen kunnen ervaren hoe hun samenstelling van de groepen het volgende schooljaar zal zijn.


Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 30 euro, voor de derde kleuterklas 35 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald aan de ouders (als dat er is). De school betaalt 10 euro (tweede) en 5 euro (derde) bij én 120 euro voor de begeleiders.
Ideeën voor leuke kampplaatsen zijn steeds welkom. We willen dit vrij snel vastleggen.
We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt een kampavond waar de specifieke activiteiten en afspraken van het kamp besproken wordt.


Eten en drank
In de voor- en namiddag eten we een koek/fruit.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.

Enkele ouders stelden zich de vraag of er enkel boterhammen meegenomen mogen worden. Waarom geen pasta of rijst, yoghurt of pudding. Deze vraag wordt doorgespeeld naar het team.


Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. Als het regent mogen ze in de overdekte speelplaats.
Ze mogen gebruik maken van de fietsen van de school. Vanaf de oudste kleuters mogen er geen eigen fietsen meer.


Maand/klasafsluiting;
De data worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs geplaatst. Een keer per maand is er maandafsluiting in de grote zaal, op vrijdag om 14u30. Een keer per maand stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt vooraf uitgenodigd.


Kleuteratelier
5 keer per jaar gaat er een kleuteratelier door, de data en het thema (muzische vorming) wordt op de blog meegedeeld. Hierbij worden de kleuters gemend en over de verschillende kleuterklassen verdeeld. Ouders zijn steeds welkom om een atelier te komen geven. Hoe meer ouders er immers komen helpen, hoe kleiner de groepjes zijn.


Feest
Voor elke vakantie gaat er een feest door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.


Verjaardagen
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.


Citotest

Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen. Het resultaat van de testen zal besproken worden tijdens het oudercontact voor de Kerstvakantie of voor aanvang van de grote vakantie.


Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. De luizenbrigade heeft een goed resultaat. Kandidaten zijn nog steeds welkom.

Klokhuis en werkgroepen
Maandag september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep (feest, diertjes, happening, verkeer, integratie). Meer info vind je op de blog, de werkgroepen worden voorgesteld op het klokhuis.


Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen wordt een uitzondering gemaakt en dit enkel na degelijke afspraken.

Jaarthema
Het jaarthema is dit jaar Rust. Wij proberen in de hele school te investeren om meer ‘rust’ te creëren. Zo wordt o.a. in de gang en in de zaal gefluisterd. Wij stappen rustig naar de klas.
Opmerkingen over deel 1 van de klasavond
Sommige ouders stelden zich de vraag waar de geitjes zijn. Deze zijn na de grote vakantie niet teruggekeerd omdat er geen interesse meer was van de kinderen. Bovendien waren vele kinderen bang omdat ze zich soms wild gedroegen. Ze worden nu opgevangen op de Halve Maan. Ook voor de konijnen is een nieuw verblijf gezocht, omdat er voor hen geen plaats meer is na herinrichting van de speelplaats. Een aantal ouders maken de opmerking of het niet de bedoeling is dat een school werkt rond de attitude “omkijken naar huisdieren”.
In de overdekte speelplaats staat een grote tafel waar men kan samenkomen met de andere ouders en koffie of thee drinken. Hierop bevinden zich boeken die omgeruild kunnen worden tegen een ander boek. Principe: jij brengt een boek mee dat je niet meer wenst de lezen, je legt dit op tafel en neemt in de plaats een ander boek mee, waar jij dan de nieuwe eigenaar van wordt.
Er werd voorgesteld om de kinderen bij het binnenkomen van de klas hun schoenen te laten omruilen door pantoffels. Dit zodat het vuil van de speelplaats niet in het klaslokaal terecht komt. De vraag wordt doorgespeeld naar het team, maar lijkt praktisch nogal moeilijk haalbaar. Telkens wanneer er de gang ingegaan wordt zouden ze dan gewisseld moeten worden (toiletbezoek, turnles, speeltijden). Er zou enorm veel tijd verloren gaan doordat niet alle kindjes dit al zelfstandig kunnen.
Enkele ouders stelden zich de vraag of er niet meer water kan komen uit de kraantjes in de kleutertoiletten. Dit zou ondertussen opgelost moeten zijn.
Door sommige kinderen werden er ratten gesignaleerd. De vraag kwam of hier al stappen voor ondernomen zijn. De rattenplaag wordt aangepakt door een professionele firma sinds juni al.

  • Deze punten werden besproken op het klokhuis en vind je terug in het verslag.

Klaswerking
DANKJEWEL VOOR JULLIE ONMISBARE HULP BIJ DE KLASVERHUIS IN JUNI EN AUGUSTUS!

Klasouder: Marc (en Anja)

Voorstellen groep
25 kleuters
-       12 kinderen in de derde kleuterklas
-       13 kinderen in de tweede kleuterklas

Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief turnen, Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u
Kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.

8.40u
Kinderen komen in de klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)

Goedemorgenlied wordt gezongen

Indien nodig worden de afspraken herhaald

Kalenderlied wordt gezongen: Dag – datum – weer a.d.h.v. lied – dit wordt ‘genoteerd’ (vb juiste kaartje, getal, enz.) Beurtrol; maar kleuters mogen zeker in de eerste periode ‘nee’ zeggen als ze het liever nog niet doen.

Het blad van de dag; daarop worden de afwezigen samen geteld, en de datum (eerste getal) wordt genoteerd.

Aanwezigheden worden genoteerd ‘op één minuut’, en er wordt gerekend en weer genoteerd. Het ‘berekende’ aantal kinderen wordt nageteld.

Het kalenderkindje gaat aanduiden welk weer het buiten is.

De praatronde wordt (soms) geopend door Loes

Loes overloopt het dagverloop en wie kringleider – tijdbewaker en verslaggever is. De kinderen zien op klok dat het 9 uur is, en horen het ‘paardgeluidje’, wij spreken af dat de praatronde (max. 15 min. duurt). De tijdbewakers houden dit in de gaten.

De kringleider leidt de praatronde. Hij/zij vraagt eerst aan alle kinderen hoe ze zich voelen. Nadien vraagt de kringleider aan de kindjes die iets willen vertellen ‘vertel maar’ en zo komen ze achtereenvolgens aan de beurt. Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur haalbaar te houden. Deel twee van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na de speeltijd).

Onderzoekjes die uit de praatronde komen plannen wij meteen in onze dag, en worden getekend op het ‘blad van de dag’. ’s Avonds duiden wij telkens aan of wij de onderzoeksvragen beantwoord/uitgevoerd hebben of niet.

Er wordt verslag genomen en de kinderen ‘helpen’ daarbij, vb. zin herhalen voor het verslag, moeilijk woord helpen analyseren, rijmwoorden opmerken, enz. Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over materialen.

Na de kring wordt het verslag voorgelezen in spelvorm. (vb. met te ontdekken foutjes: foute kleur of aantal, de kinderen verbeteren waar nodig) De verslaggever kiest over welk verhaal hij die dag verslag (een tekening) maakt in het dagboek. Er wordt door dat kind een beeldende techniek gekozen vb. waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h.v. van deze techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld worden. (zie boek)

Sommige ouders vroegen zich af of alle kinderen dagelijks iets meebrengen naar de klas. Ongeveer de helft van de kinderen heeft iets bij om over te vertellen (of gewoon mee te spelen in een hoek). Kinderen hoeven helemaal niets mee te brengen, enkel als ze dit zelf willen. Het heeft dan ook geen enkel nut als ouder om hierop aan te dringen.

Tot vorig schooljaar stond het klasverslag op de blog te lezen. Vanaf dit schooljaar zal dit niet meer het geval zijn. Dit om de vertrouwenssfeer van het klasgesprek niet publiek te maken. Indien je dit als ouder wenst, kan je nog altijd in de klas het klasverslag gaan lezen.

9.15u Werken in hoeken (Instructie = begeleide activiteit, BZW = begeleid zelfstandig werk met een opdracht ZW= zelfstandig zonder opdracht). Lijn doorheen heel de school. Via hun foto op het hoekenbord kiezen de kinderen zelf welke activiteit ze willen uitvoeren. Het aanbod van de hoeken komt zowel uit de keuze van Lieselot of van de kinderen zelf.

10.05u Terugblikronde; Wat gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep moeilijk/makkelijk/…?

10.15u Handen wassen - tijd voor een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) - toiletbezoek

10.25 – 10.45u speeltijd

10.45u Vervolg kring met aansluitend het voorlezen, aanvullen en verbeteren van het kringverslag.

11.00u Een begeleide activiteit en andere BZW of ZW of een gemeenschappelijke activiteit (afhankelijk van onderzoek)

11.40 Boterhammen eten in de kring. Tijdens het eten wordt er een sprookje opgezet om naar te luisteren. Wie klaar is mag in de kring een boekje kiezen. Nadien worden de taakjes (borstelen, kippen eten geven, planten water geven,…) gedaan. (beurtrol per 2 met ‘leeuwen & kamelen). De kinderen mogen tot 12.15 uur in de kring blijven!
12u – 12.55u Speeltijd

12.55u Kring; planning namiddag
Uitgebreider hoekenwerk, begeleid zelfstandig werk en zelfstandig werk.

14.20u Handen wassen + koek/fruit + toiletbezoek

14.30u – 14.45u Speeltijd

14.45u
Spel in hoeken wordt nog heel even verder gezet, en dan is het opruimtijd.

Opruimen; iedereen ruimt zijn/haar eigen hoek op. Nadien gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken of de hoeken weer netjes zijn.

Wie iets gemaakt heeft wat zij/hij wil tonen mag dit op de ‘pauwentafel’ in de kring leggen.

Als het iets is wat je niet kan verhuizen mag het zelfs in de hoeken worden voorgesteld (als de rest van de hoek er netjes bij ligt).

15.05u
Afsluitronde:

Pauwenronde; Wie is fier op… en waarom?

Boek/lied/beweging/dans

Pluimpjes van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de gevoelens daarbij

Blad van de dag: voorstellen onderzoekjes of uitstellen naar morgen?

15.30u Einde klasdag


Weekoverzicht kort overlopen a.d.h.v. picto’s (Frans – enz.)
Maandag: 8u40 turnen bij Dieter, 14u45 lezers van de lagere school
Dinsdag: 9u30 turnen bij Dieter (of zwemmen), 14u45 lezen met de kinderen van An
Woensdag: vrije teksten
Donderdag: 8u40 Frans, klasraad
Vrijdag: dag voor buitenactiviteiten, uitstappen. Als afsluiting zullen er puzzels of gezelschapsspelletjes gespeeld worden.


Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek uitgevoerd als niemand in de klas het antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk domein (zie picto’s blad van de dag). Onderzoekjes kunnen zowel zelfstandig als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren. Het telkens terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een groepsproces!!!
Weergave onderzoeken wereldoriëntatie in boek 3e kleuterklas(het boek wordt doorgegeven)
  1. Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de kinderen de inhoud zien.
  2. Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke kleuter zijn boekje.
  3. De kleuters maken een persoonlijke verwerking op het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).


Taakjes
Wisselen per week, per twee a 3 kleuters. Vb. eten geven aan de kippen, borstelen, planten water geven,…


Klasraad
Lijn doorheen de school + Om de 2 weken schoolraad
Wat is goed? Niet goed? Wie heeft er een idee? Wordt visueel gemaakt, door en voor de kleuters! Het is ook belangrijk dat kleuters leren beseffen wat er wel en niet belangrijk is om te melden aan de klasraad. Sommige problemen kunnen immers niet door de klas opgelost worden.


Heen en weerbeer
Frederik de krokodil reist mee (maandag tot donderdag, donderdag tot maandag) met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (ervaringen van thuis, familie, dieren) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een klein voorwerp gestoken worden waarover je kind iets wil vertellen. Stel dat je kind helemaal geen interesse blijkt de hebben voor Frederik, dan hoef je dit zelf als ouder ook niet te forceren.


Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de werking – vb. tijdens praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij de pauw), maar vnl. in conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week, enz.
Er kunnen ook activiteiten plaatsvinden met andere klassen i.f.v. de axenroos, vb. poes – bever: kleuters – eerste graad plannen een ‘massagemoment’.


Rekenkundig onderzoek
Wiskundige opdrachten kunnen op verschillende manieren tot stand komen en komen doorheen de hele week aanbod:
-       Als verwerking op vb. een tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige begrippen, enz. toepassen)
-       De rekendozen in de kring met de getalbeelden uit rekentrappers (lagere school)
-       Liedjes en gedichtjes; vb. verstopliedje
-       Tellen in praatronde van de kinderen, van de afwezigen
-       Getalbeelden in alle hoeken!
-       Winkelen in de poppenhoek a.d.h.v. opdrachtkaarten
-       Boeken sorteren in onderzoekshoek
-       Meten/vergelijken in onderzoekshoek
-       Raamfiguren natekenen
-       Een bouwplan of stappenplan opvolgen
-       Een lintmeter gebruiken voor de verschillende cijfertjes


Vrije tekst en taalspelletjes (focus)
Vrije tekstenkrant: nieuwe structuur (proefprojectje in onze klas)
Aandacht voor Begin-midden-einde van een verhaal.
Werking:
Mogelijke opstart/oorsprong
1.      Kinderen vertellen een verhaal tijdens de praatronde en kiezen om er een vrije tekst over te maken.
2.      Er wordt een beeld bij gemaakt in een techniek naar keuze. (elke week – meer technieken)
Kinderen kunnen eerst een ‘schets’ maken en dan pas in het echte boek werken, afhankelijk van de ervaring met de techniek.
3.      Rechts van de illustratie wordt de tekst geschreven. Boven de woorden worden kleine pictogrammen getekend zodat de kinderen hun eigen tekst kunnen voorlezen.
4.      De kinderen kiezen één woord uit de voorgeschreven woorden dat ze bij de tekst stempelen of schrijven. (differentiatie)
5.      De vrije tekst wordt voorgelezen in de afsluit – of ochtendkring. Eerst door de juf, na verloop van tijd samen en/of door de kinderen alleen.
6.      Het vrije tekstenboek wordt op een houten plank achteraan in de klas tentoongesteld.

Vrije tekstenkrant; 1x per maand – verzameling van de mooiste (zelfgekozen) teksten van de kinderen in één bundeltje. De naam van de krant wordt gekozen!
De kinderen kunnen kiezen uit verschillende structuren; vb. in boek, maar ook op A3, een stripverhaal, collage, enz.
De lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs aangebracht op verschillende wijze. Vb. kinderen zien dat hun tekst genoteerd wordt en ‘lezen’ de letters mee, concrete spelletjes, woorden klappen, beginletters herkennen, woorden in een zin tellen, enz.


Lettermonster
Binnenkort krijgen wij weer bezoek uit letterland… Het lettermonster is daar ontsnapt nadat hij alle letters opat. Maar hij had er te veel opgegeten…en heeft ze in onze klas allemaal uitgespuwd. Elke week kiezen wij een nieuwe letter voor het monster. Wij zoeken allerlei voorwerpen en maken een lettercollage. Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met heel wat letters.


Oefenen met Loes
Oefenblaadjes met vaste stapjes; vb. derde kleuterklas moet één X aantal per week, tweede mag. (Opbouw doorheen het jaar). De kinderen moeten zelf plannen wanneer ze dit uitvoeren! Wordt het correct uitgevoerd, dan wordt de datum er op gestempeld.


Kamp en sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas! Na het kamp wordt er een kampkrant gemaakt. Het is voor de kinderen belangrijk dat iedereen deelneemt aan het kamp.
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (minimum een maand voor het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid draaiboek.
Wat voor kamp willen wij? Afhankelijk daarvan wordt een kampplaats gezocht en een kamp uitgewerkt. (Wat is haalbaar en wenselijk?!) De ouders zijn het erover eens dat er net zoals vorig jaar voor een kamp gegaan wordt waarbij we zoveel mogelijk zelf doen en workshops uitwerken.
De sleep-in gaat door op 13 en 14 mei. Meer info volgt. (derde kleuterklas)


Verjaardagen
De kinderen kiezen zelf een activiteit op de verjaardagslijn. De hele dag staat in teken van de jarige.


Blog en de map!
Gelieve de mapjes altijd terug te leggen in het ‘postbakje’.

Binnenkort verschijnt op de blog het volledige jaaroverzicht met alle data voor deze klas (voor zover gekend).


Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord
Rondleiding doorheen de klas met de verschillende hoeken.

Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, bewegingshoek (duidelijke afspraken!)


DANKJEWEL voor jullie aanwezigheid!

DANKJEWEL voor het aanvullen van het verslag EVE!