maandag 29 april 2013

Een kijkje in de klas; Kunnen wij het lettermonster helpen? En wie kan donderdag met ons mee?

Praatronde 29 april

Kringleider; Amin


Kalenders; Vincent

1. Geike; heel blij

Mijn mama heeft gezegd dat wij ‘pizeria in diest’ op de computer moeten typen en dan vinden wij het adres van de pizeria!

(Wij kunnen vanaf half mei in de pizeria in de Koning Albertstraat terecht - nu verbouwingswerken)

2. Charlotte; blij

Ik ben vrijdag naar een paardenfeest geweest in Lummen en daarna aten wij een ijsje!

3. Louis; heel blij

Ik ben ook naar dat feest geweest en daar was een doolhof en een huisje waar ze vroeger brood bakten en in het doolhof speelden wij verstoppertje. En het was eigenlijk ook in een school en misschien kunnen wij daar ook is naartoe gaan?
(Wat is het adres?)

4. Stien; blij

Ik heb een klein bordje bij om in de poppenhoek te gebruiken en dat is in de vorm van een theekan!

5. Aurélie; blij

Ik heb suiker bij en ik wil weten hoe ze suiker maken eigenlijk, om dat te onderzoeken. En alle kindjes mogen al is proeven!

6. Eva; blij

Ik heb een geheimenboekje bij, daar staan al mijn geheimen in!

7. Luciano; blij

Ik ben gaan golven in de halve maan!

8. Vincent; blij

Ik heb een graafmachine bij en die kan zo omhoog voor als daar mensen onder lopen!

9. Ingmar; blij

Ik heb een mannetje en een brommer bij en dat is om op de automat te rijden met het mannetje op de brommer!

10. Mathieu; blij

Ik heb een monstertruck bij en een basketbal.

11. Kahn; blij

Ik heb eigenlijk een kaart van skylanders bij en wij kunnen op de lichtbak de juiste namen schrijven.

12. Amin; blij

Ik ga morgen met mijn papa vechten voor te spelen!

13. Sari; blij

Mijn broer die heeft skylanders op de wee.

14. Jef; blij

Ik ben gisteren naar de hondencompetitie gegaan.

15. Lars; blij

16. Ilias; heel blij

17. Hüseyin; blij

18. Helmer; blij

19. Lieselot; heel blij

20. Gustaaf; blij

21. Zorn; blij

22. Sheilla; blij

Wij kregen deze ochtend wel heel speciaal bezoek. Een monster, ontsnapt uit letterland was in onze kring terecht gekomen... Hij vertelde ons alles over zijn verleden en hoe het komt dat hij nu net terecht komt in onze klas.



Uit letterland ben ik gekropen
ik ben over de grens geslopen.
Zij hadden mij daar helemaal niet graag
dus stopte ik ze allemaal in mijn maag!
Nee, niet de kleine letterlanders
die vond ik eerder zuur (zuur gezicht).
Ze hadden snelle tongen en ogen als vuur!
Met hun letterneus (luid inademen)
“nee dat ruiken wij niet graag”
dus sloop ik heel alleen en erg traag
en stopte één voor één hun letters in mijn maag!
Maar soms dan voel ik in mijn buik, heel diep
geduw, getrek, geschreeuw, gepiep!
Dat zijn de letters die tegen elkaar aan
als grote mensen in discussie gaan.
Ik  krab en duw en bijt en pits 
maar kan dan niet meer winnen!
Uit mijn buik en uit mijn monstermond
spuw ik ze dan allemaal op de grond!
Ik heb dan spijt en stuur ze op
‘Letterlandstraat 1 in Letterland’ schrijf ik op de enveloppe!


Wij proberen het monster te helpen... Hij heeft spijt dat hij de letters gestolen heeft en wil ze allemaal terug opsturen. Wij gaan op zoek naar uitgespuwde letters, tekens, cijfers én maken er zelf een heleboel bij! Aan het einde van de week sturen wij al de eerste enveloppe op naar 'Letterlandstraat 1 in Letterland'. In die eerste enveloppe stoppen wij een foto van alles wat wij verzamelden met dezelfde letter.

Zoeken in alle hoeken...



En dan... zelf aan het werk. Wij maken lettermonsters met stempels of schilderen het lettermonster met verf!




 Ook de magneetletters kunnen daarvoor dienen!


 Knappe creatieve monsters, en ongetwijfeld ook broers en zussen van het lettermonster... worden geschilderd!







 Wij nemen weer een kijkje in het bijenhotel maar jammer genoeg zijn er nog steeds geen gaatjes gevuld. Wij zochten vandaag op wat bijen nodig hebben... en proberen het bijenhotel wat dichter bij de bloemetjes te plaatsen!

 "Hoe bouw je een stevige brug?" is een grote onderzoeksvraag die wij deze week willen beantwoorden. Met allerlei verschillende materialen proberen wij over de 'oever' een brug te bouwen. De brug is pas stevig als de popjes drie keer op en neer kunnen springen zonder dat de brug zal instorten...! Spannend dus!!! Dit vraagt heel wat inzicht en doorzettingsvermogen!
 Op maandagnamiddag is het steeds uitwisseling met de jongste en oudste kleuters. Hüseyin en Geike gingen knap aan het werk in de eerste graad terwijl Jada en Lieze ervan genoten om met ons in de poppenhoek aan de slag te gaan. Mathieu, Jana en Hanne maakten er een leuk bezoekje van in onze klas, ze verkenden heel wat hoekjes en maakten kennis met de kinderen. Kahn, Zorn en Mathieu gingen voor één keertje nog eens naar de jongste kleuters vandaag.

Wij zin nog steeds op zoek naar een mama/papa/oma/opa/... die donderdag rond 11.30 uur met ons mee vanuit het Clb naar school wil stappen. Dit is een korte wandeling met slechts 12 kindjes (en mezelf) maar veiligheidshalve zijn er best twee volwassenen bij. Wie kan nog mee?

Woensdag is het geen school!