zaterdag 22 september 2012

Mededeling: Hulp gezocht voor het atelier op woensdag

Tijdens de ateliers zetten we talenten in de kijker. Iedereen heeft talent en wij willen kinderen helpen om hun eigen talentjes te ontdekken.


“TALENT” zien wij als iets wat je van jezelf heel goed kunt en niet aangeleerd werd. Je hebt er een aangeboren aanleg voor. Een talent is iets wat je bijna moeiteloos kan uitvoeren, iets waarbij je de tijd vergeet. Meestal word je door anderen op je talenten gewezen, want voor jezelf zijn ze vanzelfsprekend. We willen graag kinderen wijzen op hun talenten en hun eigen talenten leren zien. Ervaren waar je sterk in bent, je talenten kunnen gebruiken zijn belangrijke bouwstenen voor de toekomst van je kind. Als school willen we jullie kinderen zo goed mogelijk begeleiden op weg naar deze toekomst.

Onze ateliers laten kinderen dit jaar proeven van verschillende talenten. We kozen ervoor om elk atelier rond één bepaald talent te organiseren. Kinderen maken kennis met alle domeinen en kunnen daarna praten over “vond ik dit leuk?”, “wil ik dit domein verder ontdekken?”, “is dit iets wat ik graag en / of goed doe”…?

Het eerste atelier richt zich op het domein “wereld”. Kinderen die getalenteerd zijn op dit vlak, hebben een grote belangstelling voor de natuur, techniek en de wereld daar rond.

Wie toont een bijzondere verbeeldingskracht om de eigenschappen en wetmatigheden van dingen (levende en niet-levende) aan te voelen en / of te begrijpen. Dit zijn bijvoorbeeld kinderen die intuïtief de relatie tussen water en ijs begrijpen, de betekenis vatten van afval in de natuur, geboeid zijn door de heelal, …

Wie toont opvallende talenten in het omgaan met (levende en niet-levende) dingen in technologische toepassingen? Dit kan het verpotten van planten zijn, maar even goed de werking van instrumenten of het bakken van een lekkere taart.

Wie toont een opmerkelijk potentieel in het ontwerpen van technische systemen en het bedenken van ingenieuze oplossingen voor problemen. Deze kinderen kunnen iets wat kapot is herstellen of een oplossing verzinnen voor iets wat op het eerste gezicht onoplosbaar lijkt.

We zijn nog op zoek naar helpende handen.

Wil je zelf een atelier leiden of misschien iemand helpen? Laat het dan zéker voor maandag weten.

PLANNING:

Van 9u tot 10u ATELIER

Van 10u tot 10u25 KRINGMOMENT met terugblik en eetmoment

Van 10u25 tot 10u45 SPEELTIJD

Van 10u45 tot 11u30 ATELIER

Van 11u30 tot 11u50 EINDE ATELIER - iedereen keert terug naar eigen klas + terugblik

Een kijkje in de klas: Mmmmm... pompoensoep!

 Het stond al een paar dagen op de kalender... en nu was het eindelijk zover!
Onze klas is verantwoordelijk voor de pompoenen... Wij hebben er goed voor gezorgd en mogen er nu de vruchten van plukken: Tijd  voor POMPOENSOEP!!!


 Naast de grote pompoenen in stukken snijden 'lazen' wij in het recept dat er ons ook nog heel wat andere taken stonden te wachten. Heerlijke groentjes maken de pompoensoep nog lekkerder.
Maar lekkere soep... wil zeggen hard werken! Groentjes wassen, snijden, koken, ...!
 Selderstengels, wortels, sneden wij in kleine stukjes. En dit heel voorzichtig met de (gelukkig niet te scherpe) messen.






 En dan plots wat verdrietige kindjes in onze klas... Gelukkig had niet iedereen evenveel tranen door het snijden van de ui. En konden een paar kindjes ons uit de nood helpen!




 Iedereen kon helpen... maar natuurlijk niet alle 22 samen! Wie nog aan het wachten was of al meegeholpen had werkte alvast aan het pompoenrecept voor het receptenboek! Hier kunnen jullie binnekort de stapjes in terug vinden.. Wieweet komen ze nog van pas!



 En dan... na heel goed snijden zetten wij de kookpot in de kring. Alle groentjes staan gesneden klaar op de tafel, het rieten mandje met kruiden wordt er bij geplaatst... De kokjes zijn nu klaar voor de actie!
 Wij volgen de verschillende stapjes en lezen de cijfertjes!
 Stap 1: boter in de kookpot
 Stap 2: de 3 gesneden uien lichtjes laten veranderen van kleur... Goudgeel? Dan kunnen wij stap 3 uitvoeren!
 Mmm... de 4 goedruikende gesneden selderstengels.
En welke groentjes zijn nog hard? Gelukkig werd er knap voorbereidend werk gedaan en waren ook de worteltjes en de knoflook in mooie stukjes gesneden! Deze stap is ook achter de rug!
 Dat begint al heerlijk te ruiken...
Maar... wij maken toch pompoensoep???
 Zeker en vast... maar eerst goed roeren! Dan kunnen deze groentjes alvast wat zachter worden.


 Ahaaaa... hier zijn ze dan! Pompoenen, pompoenen en nog eens pompoenen! Zorgvuldig gesneden vruchtvlees voor de veelbelovende soep. De pitjes werden er één voor één uitgehaald!



 Zo, alle groentjes kunnen garen. Tijd voor het gedetailleerde werk.
 Cardemompitjes...
 "Dat ruikt wel wat straf"

En ook de geur van peterselie, laurier, tijm ontdekten wij tijdens het bereiden van deze soep!
Zout en peper eveneens... En dan... 'een uurtje zachtjes laten pruttelen'.
Terwijl de geur van de soep stilaan de hele klas overmeesterde... aten wij gezellig onze boterhammetjes op. Wij luisterden naar het geluid van de soep en gingen daarna even een luchtje happen!
Na de speeltijd was het zover: met zen allen aten wij de hele soeppot leeg...!
Twee tot drie bekertjes pompoensoep geraakten in die kleine buikjes...
Net op tijd 'Stop' omdat ook de juf graag ook nog een half bekertje wou proeven... van deze kokjes hun lekker soepje!

Helaas heeft ons fototoestel.. het bij de laatste stapjes van de soepbereiding begeven! Hopelijk is het snel weer gemaakt en kunnen wij jullie op de hoogte blijven houden van ons klasgebeuren.

Een kijkje in de klas: praatronde donderdag 20 en vrijdag 21 september

Datum: 20 SEPT


Kringleider(s): Ingmar

Tijdbewaker(s): Kahn en Luciano

weerman/vrouw en Kalenders: Geike



1. Gustaaf; blij

(laat iets horen)

Hasan; wat is dat?

Gustaaf; Dat is een boekje van Hopla!

Aurélie; Wij kunnen dat boekje in het bibliotheekrekje doen!

Gustaaf; ok

Geike; Daar kunnen wij in kleuren en spelletjes mee spelen… maar de moeilijke spelletjes kunnen het best voor de derde! Of wij kunnen ook helpen hé…

2. Helmer; blij

Ik ben de andere keer naar de Efteling geweest… en daar heb ik nieuwe dingen gezien! Niet alles is veranderd maar alles is verplaatst!

3. Mathieu; blij

Ik heb een schietgeweer bij en daar kan je zo mee rondjes draaien.

Jef; Je moet dat met je pink doen want die is dunner!

(wij spelen een spelletje met onze vingers; pink - ringvinger - duim)

Luciano; Er is eigenlijk een afspraak dat je niet meer met geweren mag spelen.. maar ik weet niet meer waarom!

Louis; Als er een geweer is dat kan schieten… dan kan je je zo bukken…



4. Kahn; blij

Ik heb auto's bij. Het zijn er 2

(Wat is het zelfde aan de auto's?)

Hasan; Ze hebben allebei wielen

Geike: 4!

Dat zijn er samen 8!

Kahn; maar die is hier een beetje scheef..

(verschillenspelletjes spelen)

5. Jef; blij

Ik heb muziek bij, en als je dat daar zo in zet komt er muziek… (speelgoedje)

6. Eva; blij

Ik heb thuis een boek over varkens en een paard en een geit!

Hasan; Dat zijn dieren van de boerderij!

7. Luciano; blij

Ik ga morgen een fles meebrengen en dan kunnen wij mieren en pissebedden zoeken. Wij draaien er een dopje op en wij laten ze er inzitten… en als wij dan terug met de klas gaan zwemmen gooien we die in het water!

Sari; Als het nog zo is een dag is kunnen wij nog is gaan zwemmen!

Stien; Nee, dat mag niet, dat in het water gooien!

Hasan; Dat vinden die beestjes niet leuk!

Louis; Dan hebben die ook geen lucht meer en gaan die dood…

Jef; Jawel, als je daar gaatjes in maakt!



(Dit gaan wij niet doen..)

8. Ilias; blij

Laura en ik hebben een rij gemaakt met de ridders en piraten en wij gaan daarmee verder doen!

9. Stien; blij

Ik heb een visje bij… maar ik vind het niet!

10. Charlotte; blij

Ik heb een spelletje bij en een grote rol… en mijn mama heeft mij daarop getekend…

(Fantastisch idee…)

… wordt vervolgd…

11.Rik; super blij

Ik heb een schroevendraaier bij om auto's in elkaar te schroeven!

Ik wil ze wel is mee naar school brengen, die auto en dan de wielen kunnen er ook af!

12. Geike; blij

Ik heb vier boeken bij… Het zijn vier verschillende boeken…

Martha, 8 …

Jef; woow, die kan al lezen! Dat komt omdat die een tand uit heeft..

(kinderen lachen niet?!!!)

Geike; ja dat is waar…

Hasan; nee, lezen doe je met uw tong!

Charlotte; Met een bril!

Jef; je ogen…

Geike; ik wil daar uit 'voorlezen' en bij de boekjes van de kindjes leggen!

(Wat is leren lezen? Heeft weinig linken met je tanden…)

13. Aurélie; blij

Ik heb een bord bij met een stok!

Dat is van de spelotheek!

(Aurélie toont het en het gaat naar de bewegingsruimte)

15. Shiella; blij

16. Louis; blij

17.Vincent; blij

18. Sari; blij

19. Zorn; blij

20. lars; blij

21. Hasan; blij

22. Ingmar; blij



Datum: 21 SEPT

Kringleider(s):Jef

Tijdbewaker(s): Louis en Lars

weerman/vrouw en Kalenders: Gustaaf



1. Aurélie; blij

Je kan dit bord met de stok omhoog gooien en daar truckjes mee spelen!

(Bewegingsruimte - en op de speelplaats)

2. ?? ; gewoon

Wij krijgen na school een poesje…

Mathieu; Ik heb ook een poes… die krijgt brokjes en water!

Aurélie; Ik heb bij mijn thuis ook een poes…



(Kinderen leggen uit hoe je ze moet verzorgen)

3. Stien; blij

Ik heb een bril bij… (ze toont hem)

Hij is nog een beetje te groot…

Geike; Dat is omdat haar hoofd kleiner is..

Jef; Ja, haar hoofd is kleiner…

(toneeltjes mee spelen in de poppenhoek)

Mathieu; Ik heb een echte bril heeft!

Ingmar; Gustaaf ook!

(Heel mooi - fiere pauwen)

Louis; Ja, dat is omdat die anders niet zo goed zien.

4. Geike; blij

Mijn mama heeft ook een bril… en ik vind dat heel mooi! Haar oude had ze weg gedaan maar nu heeft ze een nieuwe. Als ze gaat slapen gaat die uit en ook in de douche…

Kahn; Dat is omdat die niet zo goed kan zien anders…

Hasan; Ik heb ook een zwarte bril maar dat is gewoon een zonnebril!



5. Gustaaf; blij

Ik heb plakkers…

Sari; Daar kunnen wij een spelletje mee spelen maar kleintjes kunnen dat nog niet!

Stien: ze bedoelt babytjes en dat is ook waar! Dat weet iedereen hé…

(In de cijfer-en letterhoek)

Hasan; Dat zijn 6 stukjes

(knap geteld)

6. Rik; blij

Ik heb een draakje bij! Dat is om te slapen!

Die is heel zacht…

Mathieu; Ik heb een speelgoeddraak maar die is van playmobil!

Hasan; Dat is van hout gemaakt!

Sari; nee, dat is met blokken.

Louis; Dat is van plastiek gemaakt!

Mathieu; nee, niet waar ik zal het is meebrengen… dat is niet van plastiek..

7. Ingmar; blij

Ik had een brommer op een doos… maar ik vind hem nu niet…

Als ik hem terug vind ga ik het tonen!

8. Kahn; blij

Ik heb nieuwe schoenen!

Jef; ik ken daar een liedje over…

Stien; ja van zakdoek leggen en dat kunnen wij spelen…

(Wij zingen het schoenenliedje)

Stien: Spelen wij dat is?!

Shiella; Ik vind ze mooi…

Sari; Zorn heeft er ook nieuwe?!

9. Eva; blij

Ik heb letterpuzzels bij….

Hasan; Hier staan letters bij..

Aurélie; Nee, dat zijn cijfers en dan moet je dat zo spelen…

(Op het bord worden letters en cijfers geschreven. De kinderen zeggen of het een letter/cijfer is)

10. Zorn; blij

Ik heb nieuwe schoenen aan…

Ingmar; Ik had die al gezien toen hij naar hier kwam.

Helmer: Ik ook…

Stien; Ik vind ze heel mooi..

11. Charlotte; blij

Ik heb een spelletje bij en weet je hoe je dat moet doen?

Louis; Zal ik het open doen?

Geike; Dat is heel straf om het open te doen.

Charlotte; Als je een diamant hebt dan ben je gewonnen en als je een stuk van het kasteel hebt dan moet je nog een stuk nemen en dan heb je nog een stuk en dan…

Je bent gewonnen als je heel veel diamanten hebt…

Als je een heks hebt kan je twee diamanten geven en dat is niet leuk!

12. Sari; blij

Ik heb een map bij met twee grote tekeningen en één klein! Silke heeft dat mapje versierd…

13. Hasan; blij

14. Luciano; blij

15. Lieselot; blij

16. Helmer; blij

17. Lars; blij

18. Mathieu; blij

Ik heb een zakje bij en daar zit iets in. Daar zitten verschillende dieren in en daar kunnen wij mee poppenkast spelen met de dieren!

Aurélie; een konijn!

Luciano; de ijsbeer!

Mathieu;Ik ken nog een spelletje.. (wij spelen een 'wat is weg' spelletje)

19. Vincent; blij

Ik heb een puzzel bij en die rugzak…

(Puzzelhoek)

20. Louis; blij

Ik heb een stukje koraal…

Charlotte; Sommige koralen zijn dood hé Louis..

Louis; en die witte koraal is dood!

Louis; Dat is eigenlijk in die gaatjes zitten eigenlijk kleine diertjes maar die zijn al dood…

(Hoekenwerk; Koraal - zoeken in onderwaterboek van Louis naar meer informatie)

21. Shiella; blij

22. Jef; blij

Ik heb een biet bij en wij hebben die gevonden. De konijnen eten dat heel graag.

Sari; Ja, die eten die blaadjes graag hé!

(Onderzoekje: Wat zit er in de biet??? Wordt verplaatst naar volgende week)