donderdag 6 september 2012

Een kijkje in de klas; "Hoe ziet het lichaam van de salamander er uit?" "Op zoek naar cijfers... tussen de vele letters"

Nadat bijna alle foto's voor het keuzebord klaar zijn, kon iedereen vanochtend zijn foto in een hoek naar keuze hangen.
Je kon op ontdekking gaan met de 'schelpen-ontdekdoos'.
 Tekenen op het krijtbord of naar aanleiding van een collage die Jef en Luciano gisteren maakten gingen wij op 'wiskundig onderzoek'.
 "Waar zitten tussen alle letters... de cijfers verstopt" Op een kopie van de collage zochten wij vandaag cijfers. Wij maakten er een 'wiskundig onderzoekje' van en ontdekten heel wat over die toch niet zo makkelijke getallen...
"He, 6 en 9 is eigenlijk hetzelfde hier"
" 0 en Q lijken heel hard op elkaar hoor"
" Ik maak mijn 4 eiigenlijk liever zonder streepje"
" De 2 en de 5 zijn heel moeilijk om na te tekenen"
...



 Maar ook op de 'boerderij' werd hard gewerkt, net zoals aan de piratenboot...

 Er werd knap samengespeeld op de automat!

 En de brief voor Luciano's broer werd verder geschreven.. (zie praatrondeverslag).
 Iijsjes in de zandbak... of samenspel in het poppenhuis?!




Louis en Charlotte brachten een salamander mee die de hele dag ijverig werd 'waargenomen'. Hem 'aaien' was erg aantrekkelijk, maar toch niet zo een goed idee. Wij bezorgden de salamander wat groen uit de tuin, en lieten hem in een bakje rond zwemmen terwijl wij heel goed keken hoe hij dat deed. Wij speelden een toneeltje over de babysalamander die zo graag groot wil worden. Wij zagen hoe mooi zijn lichaam eruitziet, dat hij 4 poten heeft, een kieuwenkraag, een knappe staart, enz.

Als echte salamanders 'zwommen' we naar de turnzaal...




Wij hielden vanmiddag ook onze eerste klasraad waar al heel wat boeiende voorstellen en ideetjes uitkwamen.
Ideetjes: Hoe kunnen wij zelf een schelpenketting maken?
Niet goed; Als je iemand van de trap duwt, of daar niet voorzichtig bent.
Wel goed; Dat Pascale in onze klas Frans komt spreken, dat er buiten een klimmuur is, dat wij onze boekentasjes op de juiste plaats zetten, enz.

Kortom, het was weer een heerlijk dagje in onze klas!




Een kijkje in de klas; Praatronde 6 september

Kringleider(s): Luciano


Weervrouw/man: Gustaaf

Kalenderkindje: Jef

Tijdbewaker(s): Hüseyin en Sari

1. Ingmar; blij

2. Charlotte; heel blij

Wij hebben een salamander bij uit onze vijver, gevangen! Wij hebben die in die pot gedaan!

Gustaaf; Die heeft 4 poten… (hij gaat kijken)

Geike; Niemand kan het zien als de salamander zich in de nacht in het gras verstopt!

Louis; Wij moeten die rustig laten of waterplanten geven… zo kan die lucht hebben!

….

(Wij spelen straks een toneeltje…)

Luciano; Waar vind je die waterplanten?

Louis; Misschien breng ik er morgen wel mee!

Luciano; nee want dan gaan die dood!

Louis; maar ik neem ze daarna terug mee hé…

(De waterplantjes gaan dan inderdaad dood, de salamander zetten we terug in de vijver…)

3. Rik; blij

Ik heb een aapje bij.

Sari; Als dat aapje geluid maakt zwiert en springt dat 'over heen'. (heen en weer)

Charlotte; Die kan geluid maken!

(Geluidenspel met de aap luid-stil)

4. Stien; blij

5. Louis; blij

Wij hebben in onze vijver een hele grote vis, nog groter dan een snoek en die hebben wij echt in onze vijver!

Amin; Is dat een haai?

Louis; Dat is geen haai!

Amin; ik heb een haaienboek!

Louis; Maar nee, het lijkt op een snoek maar het is er geen! Het is een slurfvis, …

Jef; Een zeeolifant?

Louis; Een slurfvis heet dat denk ik…

(Opzoeken welke vis het is…)

Gustaaf (toont zijn vis)

Is het zo één?

Luciano; Maar nee, dat is nemo!

(kindjes lachen)

6. Lars; blij

7. Eva; blij

Aan mijn ketting hangen ook bolletjes…

Sari; Als je die zo aandoet dan die is korter… Als je zo een korte maakt!

(Hoe komt dat die ketting korter en langer kan worden?)

Rik; Omdat… ik weet het niet…

Luciano; Omdat dat opgespannen is.

(e - las - tiek: Wat is nog van elastiek in onze klas?)

8. Kahn; blij

9. Helmer; blij

10. Sheilla; blij

Ik heb een gitaar bij en die is groot en zwart met wit!

Luciano; Wil je hem is laten zien?

Sheilla, hij is nog thuis.

(Breng je ze morgen mee?)

11. Zorn; blij

12. Geike; blij

Ik heb een lintje… en het is donker geel, bijna oranje! Dat lintje is in de bak.

Mathieu; Wij kunnen een brief maken, en dat daar aanbinden en dan hebben wij een strikje!

Luciano; We kunnen daar een steen aanvast binden en mee zwieren als een cowboy.

Louis; Ja en dan een koe pakken.

Geike; Of "zo' gebruiken voor mijn toverstafje… En ze mogen daar om de beurt me spelen!

13.Gustaaf; blij

Ik heb een vis bij. Die kan licht maken!

Kahn; Vissen die flapperen, die flapperen met zijn dinges

Zorn; met de staart.

Helmer; En die hebben vinnen…

(Wat nog?)
Geike; En schubben

En…

14. Ilias; blij

Vroeger had ik veel arendridders en nu leeuwenridders.

Luciano; Wooow

Ilias; Ik speel daar graag mee!

Mathieu; Is daar een kanon bij?

Ilias; Mja, van de leeuwenridders

15. Vincent; blij

Ik ga een gat maken in het water met een zwaard en…

16. Mathieu; blij

Ik heb mijn gorilla bij, dat is een aapje!

17. jef; blij

Eigenlijk heb ik bij papa al eens 2 eekhoorntjes gevangen en ik heb ook heel goed nieuws!

Ik heb een vogelhuisje, en er zaten babyvogeltjes in!

Luciano; Wil je ze meebrengen?

Jef; maar ze waren al geboren, het dak is open en de vogeltjes zijn nu al weg!

Wij dachten van niet maar ze zijn toch al weg…

Luciano; Breng je de eitjes dan eens mee?

Jef; Knikt ja

18. Luciano; blij

Ik mis mijn zus ook erg hoor! Die heet Axel!

Dus ik wil dat er nog bijschrijven, en dan morgen pas de brief opsturen!

19 amin; heel blij

20. lars; blij

21. zorn; niet blij

Omdat ik graag een wortel wou, en geen koek!

22. hasan; blij

21.Sari; blij

Ik heb weer een spelletje bij!