zondag 2 februari 2014

Mededeling; Knutselen....!

Dinsdag 4 februari: Knutselavond
Wie wil graag komen helpen met het knutselen van themamateriaal voor het kamp?



Woensdag 5 februari:

- Bezoek houtbewerking: om 10 uur vertrekken wij naar het KTA om een kijkje te gaan nemen. Wie wil graag met ons mee?

- Knutselnamiddag: Van 14 tot 17  uur zijn jullie welkom om te komen knutselen voor het kamp.


Vrijdag 7 februari: geen school!

Mededeling; Kampprogramma

Beste ouders,

Zoals eerder op de blog verscheen zal deze week het kampprogramma op het bord in de gang hangen.
Heel wat ouders plaatsten zich tijdens de kampavond al bij verschillende activiteiten. Dankjewel!
Voor andere activiteiten tijdens het kamp zijn wij nog op zoek naar hulp, gelieve op de stippelijn naast de activiteit je naam te noteren als jij ons ook graag wil helpen.
Vrijdag 7 februari wordt de lijst verwerkt in het effectieve draaiboek van het kamp. In dat draaiboek zal ook te vinden zijn wat de kinderen moeten meebrengen, hoe de groeps- en vervoersindeling er uitziet, enz.
Indien er nog vragen zijn... mag je mij zeker en vast aanspreken of mailen!

Een ongelooflijke dankjewel voor al jullie hulp!

Groetjes,

Lieselot


Het grote onderzoek van Pepijn…

Pepijn, een klein roskrullig jongetje, woont in een groot huis in het midden van het bos. Pepijn zijn papa is dokter, zijn mama vliegt voortdurend rond de wereldbol, zij is piloot. Pepijn heeft net de lagere school achter de rug en moet nu naar een nieuwe school. Hij droomt er van om in ‘Maison magique’ te studeren en een grote tovenaar te worden.
Hij neemt zijn fiets, rijdt naar het station waar hij ijverig de trein opstapt om zich in te schrijven in ‘Maison magique’. Terwijl de trein wel vier uur door bossen en langs rivieren rijdt denk hij na over zijn grote droom.
Eindelijk komt Pepijn aan! Hij stapt de hoge trappen op, probeert met al zijn krachten de zware deur open te doen en stapt naar binnen. Helemaal onder de indruk van het grote kasteel kijkt hij om zich heen.
“Monsieur, es-ce que je peut vous aider’?” “Monsieur, es-ce que je peut vous aider’?” Twee maal na elkaar galmt deze vraag doorheen het gebouw. Het klinkt duidelijk als een vrouwenstem, een strenge vrouwenstem! Pepijn schrikt en ziet haar plots naast zich staan, ze draagt een hoge hoed op haar hoofd. Ze is helemaal in het zwart gekleed en draagt een bijzonder donkere bril. Met een iets zachtere stem vraagt ze opnieuw ‘Monsieur, es-ce que je peut vous aider?' Pepijn kijkt hulpeloos om zich heen, hij begrijpt helemaal niet wat de mevrouw probeert te zeggen. Voorzichtig wijst hij naar de hoed van de grote mevrouw en vervolgens naar zijn eigen hoofd ‘Ik wil tovenaar worden’. Nu heeft de grote mevrouw door dat Pepijn een andere taal spreekt. Zelf spreekt ze geen Nederlands maar ze besluit de directeur te gaan zoeken. Zij is Franstalig, maar gedurende de laatste honderd jaar kwamen er geregeld Nederlandstalige tovenaarstudenten naar ‘Maison magique’, waardoor ze beetje bij beetje Nederlands leerde. ‘Je vais chercher le direct…’ zegt de mevrouw met een intussen lieve stem. Maar nog voor ze haar zin heeft afgemaakt is ze helemaal verdwenen. Pepijn schrikt, hij kijkt om zich heen, hij kijkt in de lucht en ziet pijlsnel een hoed naar beneden vallen. Op de plaats waar de mevrouw stond staat nu alleen nog een zwarte hoed.
‘Bonjour, garcon rouge, welkom in Maison magique’ Een hoge stem met een duidelijk Frans accent spreekt tot hem. Pepijn schrikt want er is niets of niemand te zien. ‘U mag naar komen mijn bureau’ Pepijn is gelukkig met deze uitnodiging maar hij is wel erg verward omdat hij nog steeds niets ziet. Hij zet een stapje vooruit en waagt het om de grote trap voor hem stap voor stap te betreden. ‘Magnifique garcon rouge’ spreekt de stem hem opnieuw toe. Pepijn deed er goed aan om de trap te betreden, hij hoopt zo bij de directeur terecht te komen.
Trede na trede kijkt Pepijn om zich heen. Hij ziet allerlei luikjes, vreemde deuren om zich heen, en wel 100 gouden lusters maken deze torenhoge trappenhal tot een echt tovenaarshuis!  Nog net 5 treden moet hij nemen wanneer vanuit een zilverkleurige deuropening een oude grijze mysterieuze vrouw hem toelacht. Haar grijze haren komen onder haar mooie hoed uit en glanzen even hard als de sterren op haar tovenaarscape.
‘Dit moet de directeur zijn’ denkt Pepijn. Een beetje buiten adem na het nemen van de 77 trappen loopt Pepijn haar tegemoet. ‘Bonjour’ zegt Pepijn, terwijl hij de directeur een hand geeft. De mooie oude vrouw strekt haar arm en geeft een stevige handdruk. Te stevig? Pepijn kijkt naar zijn hand, maar ziet enkel nog een stompje aan zijn elleboog. Zijn hand is weg, hij weet niet wat er gebeurt en voelt ook helemaal geen pijn. De directeur heeft er duidelijk plezier in ‘ garcon garcon, u heeft nog veel apprendre’. Pepijn ziet zijn hand een paar seconde later terug verschijnen en is opgelucht. Terwijl hij niet weet wat ‘apprendre’ net wil zeggen vraagt hij beleefd ‘Mevrouw de directeur, mag ik me aub inschrijven. Ik wil tovenaar worden!’
Pepijn en de directeur nemen plaats in een grote bruine leren zetel, tegenover elkaar. Op de grote zware eiken tafel staat een oude wereldbol, een oude telefoon en er liggen een paar boeken die bijna uit elkaar lijken te vallen.  “Pourquoi wil u worden tovenaar? U moet mij vertellen!’”
Pepijn vertelt over zijn grote passie, over zijn droom die hij wil verwezenlijken. De directeur luistert en knikt enthousiast. Plots verandert de lieve zachte blik van de directeur in een strenge en bijna boze uitdrukking. Ze staart Pepijn een minuut lang aan, terwijl het getik van de wijzer 60 keer akelig door de kamer galmt. Ze bekijkt hem van boven tot onder. Het lijkt wel alsof ze door hem heen kijkt. Het is muisstil. Pepijn wordt er bang van, net als hij de moed heeft gevonden om te vragen wat er aan de hand is stelt de directeur een vraag: “Comment t’appele uw vader?” Pepijn begrijpt niet wat deze strenge vraag bedoelt. “Uw vader, hoe is de naam?” “Mijn vader heet Alfonso, Alfonso Van Merlijn.” De directeur staat plots recht en wordt boos. Ze slaat met haar vuist op tafel en “Que-es ce fice fait ici maintenant? Je ne comprent pas! Terrible!’”  roept ze luid!
Pepijn begrijpt er helemaal niets van. Hij wordt droevig en hoe hij het ook probeert te voorkomen, hij kan zijn tranen niet bedwingen. Een heel klein druppeltje verdriet stroomt over zijn wang. Mevrouw de directeur ziet het, maar in plaats van troost te bieden neemt ze vliegensvlug een flinterdun buisje en vangt daarin net op tijd een traan van Pepijn op.
Ze ruikt zelfs even aan de traan en nog geen seconde later verdwijnt ze met de traan in het buisje uit haar bureau. Pepijn begrijpt er helemaal niets van. Hij wacht droevig, maar geduldig in de grote bruine leren zetel. Hij komt met zijn hoofd maar net boven de leuning van de zetel uit.
“U kan studeren pas d’ici. Onmogelijk! Ik heb onderzocht uw traan, ik heb bewijs. U bent zoon van Alfonso Van merlijn. Dé Alfonso van Merlijn.” Hoewel Pepijn deze Nederlandse woorden duidelijk begrijpt, vat hij niet waarom dit de reden is om hem in zijn droomschool te weigeren.  Voorzichtig, en met een droevige stem vraagt hij om meer uitleg. Hij ziet de twee handen van de directeur in haar weelderige haren verdwijnen, ze is diep verzonken in gedachten en denkt minutenlang na.  “U heeft geen kans om een goed tovenaar te worden.” probeert ze in het Nederlands duidelijk te maken. “Uw vader heeft het grootste onderzoek der tijden helemaal doen mislukken. Jij kan beter dromen van tovenaar worden, maar in deze school: wij geloven niet in jou!”
Pepijn kan deze woorden niet geloven. Zijn vader heeft hem nooit eerder iets vertelt over tovenaar worden. Hij wist helemaal niet dat hij deze passie erfde van zijn vader. Terwijl Pepijn’s gedachten ver weg van deze grote bureau zijn, werpt de mevrouw plots een groot dik boek op de tafel. ‘Alfonso Van Merlijn’ staat met rode letters gegraveerd op de gouden kaft. Pepijn voelt aan de letters en beseft dat hij dit boek moet lezen om meer te weten te komen!
De directeur wijst met haar lange enge vinger naar de wereldbol op de tafel. Ze zegt niets en laat Pepijn achter in haar bureau. Pepijn doet het boek open en urenlang leest het kleine rosse jongetje letter na letter, woord na woord, op zoek naar de waarheid over zijn tovenaarsverleden. Sommige woorden werden geschreven in het Frans, andere in het Nederlands. Het duurt wel zeker 100 bladzijden leestijd eer dat Pepijn een vat krijgt op wat er lang geleden gebeurde.
“U begrijpt?” klinkt door de grote kamer, net wanneer Pepijn stilaan het geheel probeert te vatten. “Kan u mij vertellen wat u las in dit boek?” vraagt mevrouw de directeur. Pepijn vat samen wat hij tot nu toe al las… “Vroeger, eeuwen geleden zorgden mensen ongelooflijk goed voor elkaar, ze hielden van elkaar,  ze genoten, ze werkten samen, de ene nam de leiding, de anderen volgden, er werd rust gecreëerd, men was fier op zichzelf, kortom: de wereld bestond uit één grote verdraagzame groep! Omdat door de jaren heen stilaan deze groep liefdevolle mensen begon uit te sterven verspreidde ‘Maison magique’ het grootste toverzoekertje aller tijden. De opdracht luidde “Wie kan een drankje creëren dat alle goede eigenschappen van de mens bezit? Elke keer als iemand een slokje van dit wondermiddel drinkt is de wereld een stukje gered.                                        Heb ik dit goed gelezen?” vraagt Pepijn onzeker terwijl hij de directeur aanstaart.
Oui oui knikt de grote mevrouw, maar nu komt het: “Uw vader was hoogstaand tovenaar en geselecteerd om deze proef te mogen uitvoeren. Hij maakte het wereldmiddel, honderden, duizenden mensen dronken ervan. Iedereen geloofde dat dit de wereld zou redden en iedereen wou ‘goed’ worden! Maar het drankje maakte de wereld helemaal niet beter. Integendeel. Mensen die van het flesje dronken voelden zich beter dan zij die niet de kans kregen. Wanneer zij uit het flesje goede eigenschappen kregen…lachten zij met anderen die deze niet hadden. Zij keken alleen nog maar naar zichzelf, en in een mum van tijd werden grote groepen mensen uit elkaar getrokken. Kortom, iedereen leefde voor zichzelf. Er was helemaal geen liefde meer in de grote groep der mensen…!
U begrijpt wij kunnen u niet toelaten. Deze wereldramp is te grand”
Pepijn wordt er heel erg stil van. Hij probeert zich in te beelden hoe erg het voor zijn vader moest geweest zijn, en hoe zijn moeder dit allemaal zag gebeuren wanneer ze van hoog in de wolken naar beneden keek!
“Maar ik wil dit wel! Ik kan dit wel! U moet mij geloven!” smeekt Pepijn.
Mevrouw de directeur lacht. On-mo-ge-lijk!
“Geef mij een proef en laat mij alsjeblief bewijzen dat ik het kan. Ik wil een tovenaar worden die net zoals mijn vader nu nog steeds er elke dag… voor iedereen is.”
Mevrouw de directeur kijkt naar Pepijn’s smekende oogjes, zij hoort zijn woorden door haar bureau klinken. Ze krijgt koud en warm tegelijk door Pepijn’s enthousiast kinderstemmetje!
“Bon, één kans!” zegt ze met een zeer ernstige blik.
Ze daagt Pepijn uit en geeft hem een zeer moeilijke toelatingsproef. Ze voegt er al meteen aan toe dat deze proef nog nooit in haar tovenaarsleven geslaagd is.
 “U ziet die bol, die bol de monde” Ze wijst naar de wereldbol. “Ooit op een dag moet het licht binnenin weer schijnen. Het moet schijnen voor iedereen. Niemand zal dan nog ongezien kunnen blijven, maar tonen wat die kan en dit leren aan heel veel anderen… en anderen… en anderen. Het licht zal pas schijnen als er met de juiste zalf over de wereldbol wordt geschilderd. Pepijn: jij moet die zalf maken!”
Mevrouw de directeur geeft heel wat richtlijnen die nodig zijn voor Pepijn’s grote onderzoek!  Pepijn moet exact 25 jonge mensjes bij elkaar zoeken. De proefgroep moet bestaan uit meer dan 10 jongens, en meer dan 10 meisjes. Deze moeten bereid zijn om twee dagen lang allerlei proeven te ondergaan in en rond Pepijn’s laboratorium. Na deze twee dagen moet Pepijn met het nieuwe zalfje proberen om het licht in de wereldbol weer te laten schijnen!
Zal Pepijn een groep vinden die hem helpt om zijn grote droom waar te maken?


 Programma kamp – Wie helpt wanneer?

Vooraf
In de week voor het kamp wordt het kampverhaal uitgebreid verteld in de klas. De kinderen worden uitgedaagd voor Pepijn’s grote onderzoek. Ze schrijven samen een brief naar Pepijn, ze voldoen aan de eisen en laten Pepijn weten dat zij willen helpen om zijn droom waar te maken!

Donderdag 20 februari
uur
Activiteit
Wie hept?
8.30 uur
8.50 uur
Verzamelen in de klas
Vertrek in de Pit naar de kampplaats

9.30 uur









Aankomst Cardijncentrum
Pepijn heeft een filmpje achter gelaten…(sfeerschepping)
Pepijn is zo gelukkig dat hij een groep heeft gevonden die zich wil overgeven aan zijn onderzoek… dat hij naar ‘Maison magique’ is vertrokken om de wereldbol te halen. Hij zal meteen het heuglijke nieuws vertellen dat in zijn laboratorium 25 jonge onderzoekertjes klaarzitten om zijn droom te verwezenlijken…!
Pepijn schrijft in zijn brief dat de kindjes vandaag kunnen ‘oefenen’ om dan morgen het ‘licht’ te laten branden! Hij heeft heel wat tovenaarsstudenten bij elkaar gezocht om alle kleine toekomstige tovenaars op te leiden en vooral goed te laten samenwerken!
Vanavond zal hij dan met de wereldbol naar huis keren!  
Aanleren kampliedje!

Aansluiten beamer:…………






Orsi + vooraf in de klas met Orsi + Pascale
9.50 uur
Tussendoortje
Pepijn’s krachtmiddel  (fruit/groenten, vb gesneden in stervorm) hangt aan een ballon en wordt door Pepijn’s moeder door de wolken…naar Pepijn’s woonst gebracht!
Keukenteam:
…………………..
…………………..
10.00 uur

10.00 – 10.20
10.20 – 10.40
10.40 – 11.00
11.00 – 11.20
11.20 – 11.40

11.50 uur
Hoe maken wij ons klaar om een echte tovenaar te worden?
Workshops in doorschuifsysteem:
1     Sterrencape knutselen (stempelen op witte stoffen cape) en toverhoed knutselen (Karton bekleden met stoffen sterren) (eventueel eigen verkleedkledij aandoen)
2     Toverpannenkoeken bakken met kruiden; extra krachten en toverdrankje maken (kleurstof-…)
3     Toverstaf (timmeren uit hout? Vooraf sterren en stokjes zagen?!)
4     Tovenaarsbed opmaken!

5     Tovenaarsbootje met wens in vouwen, en laten drijven op de magische vijver!
Wanneer er tijdens de atelier iets ‘te kort’ is, of materiaal ontbreekt ‘verschijnt’ het even later onverwacht toch. Dit, telkens aan een ballon ( de moeder die van boven tussen de wolken toch helpt)!
Opruimen – toiletbezoek en handen wassen                              Pauwenronde en zingen van het kamplied!


  1. Orsi en Greet
2.Lissy en Elke (Lena)

3. Marc en …………………..
4. …………………..
5. Wim en ……………………
12.00 uur
Toverpannenkoeken +
Tomatensoep
Keukenteam:
Elke en Lissy
Orsi en ………….
12.45 uur
Kampliedje zingen
Orsi
13.00 uur
Bootjes op de magische vijver! (Enkel indien nodig!)

13.15 uur

+- 10 min. per activiteit
Oefenen voor Pepijn’s grote onderzoek! Hij heeft voor ons een ‘oefenonderzoekspad’ klaargemaakt. Als wij er in slagen om dit te volgen verhoogd dit de slaagkansen voor Pepijn’s grote onderzoek vrijdagochtend! Heel wat studenten van ‘Maison Magique’ zijn speciaal naar Pepijn’s dorp gekomen om de kinderen klaar te stomen! Zij zullen ons vandaag ontvangen, als wij hen vinden althans…!
  • Leeuw – kameel: zoektocht
Pepijn liet een plattegrond achter van zijn huis en zijn tuin. Volg de juiste weg op het plattegrond en ga eerst en vooral op zoek naar de sprekende boom. Wie leest het plattegrond en neemt leiding? Wie volgt?
  • Schildpad
Deze student brengt de kinderen tot rust. Hij luistert naar de geluiden van de boom en maakt met het hout van de boom allerlei geluiden en muziekjes. De kinderen proberen dit ook te doen. Er wordt eventueel muziek gemaakt.
Wat ruiken de kinderen? Ze worden in de richting van de plaats van het kampvuur gestuurd…!
  • Steenbok
Wanneer wij de griezeltante ontmoeten staan wij arm in arm in een kring. De steenbokken laten zich horen wanneer de griezeltante de groep probeert te beïnvloeden en van het pad te jagen! Wie weerstaat? Komt op voor zichzelf en voor de groep?
  • Havik
Pepijn heeft één van zijn studenten de opdracht gegeven om een kampvuur te maken voor de kinderen. Dit lukt helemaal niet, omdat de student het hout o.a. fout legt, water op het vuur gooit, enz. Wie heeft een kritische kijk en durft te uiten dat hij dit fout doet. Hoe doen wij het dan wel?
  • Bever – poes
Pepijn wil weten of de kinderen ook al goed voor elkaar kunnen zorgen. Één van de studenten heeft krachtpudding gemaakt! Zij geven elkaar het tussendoortje vb pudding en verzorgen elkaar. Wie geeft het liefste eten? Wie ontvangt het liefst eten?
  • Uil
Als tovenaar moet je heel goed kunnen kijken én soms zelfs zonder daarbij te praten. Deze student spreekt niet maar toont ons meerdere truckjes. De kinderen ontdekken hoe de truckjes in elkaar zitten, ze experimenteren al doende maar praten niet!
  • Wasbeer - pauw
Met wasco en ecoline maken wij mooie ‘pluimen’. De kindjes kiezen voor wie ze een pluim maken met deze ‘tovertechniek’ en geven deze na het knutselen af! Ze denken goed na wie een pluim verdiend en waarom…?
De kindjes dragen in hun nek een axenroosje op stevig papier of karton. Na elk spel kleuren/stempelen ze het vak waarin ze zich al dan niet goed voelden (veel/weinig kleuren). Zo krijgen de kinderen zelf een overzicht van de verschillende dieren, gekoppeld aan een eigenschap!
De ouders kiezen één van deze activiteiten OF wandelen mee met de groep. Ze verkleden zich en zijn de studenten van ‘Maison Magique’. Na elke activiteit kleuren zij met een potloodje of stift samen met de kinderen of ze deze activiteit wel/niet iets voor hen vonden. Deze kinderen blinken uit in deze eigenschap. Na elke activiteit wordt ook een toverdrankje uitgedeeld. Al deze toverdrankjes geven bijzondere krachten (gekoppeld aan eigenschappen) en die hebben wij  morgen tijdens de grote proef nodig!  
Er loopt ook een ‘griezeltante’ rond op het domein. Als de kinderen deze persoon zien moeten ze zo snel mogelijk de armen op elkaars schouders doen en in een kring gaan staan. Deze persoon probeert de groep te beïnvloeden om vb van het pad af te gaan. Of om niet goed samen te werken, om Pepijn toch niet te helpen, enz. De steenbokken in de groep komen tot uiting ‘Nee, wij doen wat wij willen doen’ en laten zich niet beïnvloeden! Als de groep niet tijdig arm in arm staat moeten zij toverdrank aan de griezeltante schenken.
Op stap met de grote groep!
Lissy stapt mee met de groep.






Veronique


Orsi




Marc



Wim
Toverpudding: An



…………………..




……………………
15.30 uur
Kamplied
De axenroosjes worden even bij elkaar gelegd en vergeleken. Welke dieren/eigenschappen hebben wij veel, welke hebben wij nog nodig in de groep? Wij zetten de krachtdrankjes klaar voor Pepijn!

+- 15.40 uur

Tijd verdelen in 5 X x minuten!
Gezelschapsspelletjes
1     De kleine Magiër
2     Slot Sidderstein
3     Goocheltruck
4     kaartentrucks
5     toverpuzzels (met stukjes die reageren op warmte) …
6     heksenspel (Marc)
7    
Spel begeleiden?
………………….
………………….
………………….
………………….
………………….
………………….

17.00 uur
Eten: spaghetti
Keukenteam:
Lizzy en…………
…………………..
18.00 uur
Kampvuur
Pepijn was zo fier dat hij helemaal met de trein terug naar Maison Magique is gereden om het heuglijke nieuws te vertellen, en om de wereldbol te halen! De directeur kan nauwelijks geloven dat hij zoveel kandidaten voor zijn onderzoek gevonden heeft dus ze komt een kijkje nemen.  Het kampvuur gaat aan en Pepijn bedankt de kindjes al enorm. Hij vraagt hulp voor de volgende dag!
Kampvuur met leuke liedjes en zelf verzonnen toverspreuken
-       Wens/spreuk in vuur werpen

Marc en ………..
………………….





Chocomelk (of soya-chocomelk) als avonddrankje, eventueel aan het kampvuur.
………………...
…………………
19. 00 uur
Klaar maken voor de nacht (wassen, tanden poetsen, pyjama, enz.)
In groepjes!
19.30  uur
Verhaaltje in de slaapkamers
Slapen…
Pepijn neemt afscheid en gaat ‘slapen’, net zoals de kinderen!  De directeur neemt echt afscheid en gaat terug naar ‘Maison Magique’ waar ze ongeduldig afwacht tot Pepijn bewijst dat hij met deze groep het licht kan laten branden…!
Avondwacht ( bij de kinderen in/rond de slaapkamers:
avondwacht
19.30 – 20.30 uur
……………………
20.30 – 21.30 uur
……………………
21.30 – 22.30 uur
……………………

Vrijdag 21 februari

7.30 uur
De kinderen worden gewekt door Pepijn met een tovenaarsspreuk. Kinderen die eerder wakker zijn kijken rustig in een boekje (in een andere ruimte), zodat ze de anderen niet wakker maken!
Wassen, tanden poetsen, aankleden, … bagage inpakken en klaarzetten in de grote zaal. Op de bagage: tandenborstel, jas en zwemzak!


In groepjes
+- 8.30 uur
Toverachtig ontbijt
Wij ontbijten allemaal samen (alle ouders).
De ouders die op vrijdag komen kunnen meteen aansluiten aan de ontbijttafel. De ouders die bleven slapen nemen na het ontbijt afscheid van de kinderen.
Keukenteam:
…………………..
…………………..
…………………..
…………………..
9.15 uur












Pepijn’s grote onderzoek!
De kinderen maken uit een reeks van ateliers zelf een keuze. De ateliers komen overeen met de eigenschappen van de axenroos. Het doel is dat alle ateliers gekozen worden…! Bij elk atelier klinken de axenroosliedjes van deze dieren. Na de ateliers is er een kort toonmoment ‘of een tovershow’. Tijdens het atelier gaat Pepijn voortdurend rond om ‘pigment’ van de kinderen op zijn magisch stokje te vangen. Dit heeft hij nodig om zijn zalfje te creëren. De kinderen kiezen één atelier en blijven daar gedurende de ateliertijd!
-       Dans en muziek;  (pauw – wasbeer – poes - …)
-       Timmeren ( leeuw – kameel – steenbok - …)
-       Goochelen/circus/…; Twist?  (uil – havik – pauw - …)
-       Toversoep (spinnensoep)  (schildpad – bever - …)









Pascale en……..
Nicole en……….
Circus Twist en..
Miet en …………



Tussendoortje tijdens workshop: Toverstokje (fruit)
Pamela

11.00 uur
Is het onderzoek geslaagd?
De kinderen geven een korte show waarin ze tonen wat ze leerden tijdens de ateliers! Aan het einde van de show wacht ons enkel nog ‘le moment suprême’. Pepijn schildert met zijn vingers het zalfje over de wereldbol. Zal het licht branden…?
Pepijn wordt weggetoverd naar ‘Maison magique’ en wordt daar heuglijk ontvangen door mevrouw de directeur. De kinderen kijken naar het filmpje waarin ze zien hoe hij de hemel in geprezen wordt en hoe gelukkig hij iedereen maakt dankzij deze proef! Omdat de directeur na het bezoek in Pepijn’s laboratorium al zo onder de indruk was heeft ze zelfs Pepijn’s vader uitgenodigd in ‘Maison Magique’. Hij kijkt fier toe hoe zijn zoon welkom geheten wordt! 
Dankzij hen in het gelukt, Pepijn mag starten in de ‘Maison magique’ en hij kan zijn droom verwezenlijken!


Aansluiten beamer:……....

11.30 uur
Middageten: soep + brood
Keukenteam:
…………………..
…………………..
12.45 uur
Vertrek naar Zwembad Sint – Truiden
Eerst nemen wij met de hele klas een kijkje in het zwembad. Dan worden de kindjes in groepjes verdeeld. De ouders verdelen zich over de verschillende baden. In het zwembad zijn extra redders voorzien.
-       Ploeterbad met grote speeltuigen, vb schuifaf
-       Groot instructiebad voor kinderen (16 x 9 m),  zelf activiteitjes uitvoeren met waterturnmateriaal (vb buizen, plankjes, matjes,…)
-       Brede familieglijbaan – 1 begeleider boven + 1 beneden!
-       Grote buis – 1 begeleider boven + 1 beneden!
-       Bad met stroming wordt niet gebruikt!
Extra ouders die mee naar het zwembad gaan om 13 uur:
…………………
………………...
…………………
…………………
…………………
…………………
………………...
14.30 uur
Tussendoortje; ‘krachtige’ koekjes
Nicole
14.45
Vertrek naar De Pit!

+-15.15 uur
Aankomst De Pit