dinsdag 20 maart 2012

Een kijkje in de klas; Praatronde 20 maart

Praatronde dinsdag 20 maart 2012 (verslag en praatronde; Clarissa)




Kringleider: Lars

Tijdbewakers: Jada en Helmer



1. Jolien is blij

Ik vind het vandaag leuk want morgen of overmorgen komt Nona spelen.

Linde: Ik ben ook al eens bij Jolien gaan spelen en toen was Mara er ook.



2. Clarissa is blij

Ik kijk uit naar het onderzoekje van vandaag.



3. Lieselot is heel blij



4. Sven is heel blij



5. Zoë is super blij

Ik heb een vriendenboekje bij en Lilith mag die meenemen naar huis.

Jolien: Lilith mag ook mijn vriendenboek meenemen want ik heb die al met de mama meegegeven.



6. Ferre is blij

Ik heb een horloge bij die ik van mama heb gekregen en die is stuk.

Luciano: Waarvoor dient dat dingetje voor aan te draaien?



Alle kleuters hadden vragen en daarom hebben we een onderzoekje gestart: ‘Hoe wordt een horloge gemaakt?’



7. Tess is blij

Ik heb twee schriftjes bij en laat deze zien. Iedereen mag er in tekenen, de meisjes in het boek met het blauw lintje en de jongens in het boek zonder lintje.



8. Lilith is blij

Ik heb een hout boekje bij dat ik van mijn meter heb gekregen. Ze heeft dat zelf gemaakt. (ze toont deze en we hebben er ook samen in gekeken)



9. Jada is blij

Ik heb een tasje mee met vel potloden en een pen. Ze laat dit zien. Het tasje mag in de poppenhoek tijdens de hoeken.



10. Sibbe is blij

Ik ben morgen heel blij omdat het Axl zijn feestje is

Axl: Ik ga morgen alle machines buiten zetten (tractor, motor,…)



11. Liv is blij

Ik heb Yorben zijn mama gezien in de Carrefour



12. Luciano is niet blij



13. Linde is blij

Ik heb oorbellen aan en ze zijn heel breekbaar. Ze laat deze zien.



14. Tibo is blij

Euhm.. ik heb een boek bij en die maakt geluid. Hij toont het intussen.



15. Max is blij

Ik heb een draakbij. Het is eigenlijk een ijsdraak.



16. Lars is blij



17. Yorben is blij



18. Huso is blij



19. Helmer is blij



20. Axl is gewoon



21. Mara is blij



22. Bahar is heel blij





Een kijkje in de klas; Hoog bezoek van agent Si en agent Cret!

Als je net heel veel geluk had en het wachtwoord wist ging de poort gisterenochtend voor je open...
Maar heel vaak ging ze ook weer snel terug toe! Want Agent Si en Cret verblijven een week op onze school! Zij zijn ingehuurd op het diereneiland en hebben een zeer grote opdracht gekregen.
Aan de poort gingen ze alvast op zoek naar hulpagenten die zin hebben om het grote probleem samen met hen aan te pakken...!
En ja... hier en daar waren al een paar pientere jongens en meisjes die het antwoord op de vraag wisten... en de school vervolgens veilig betraden!

Hoeveel tenen  heeft een nijlpaard? Hoe ver kan een kangoeroe springen? Waarvoor dient de slurf van een olifant? Waarom verandert een kameleon van kleur? Hoeveel liter water per dag drinkt een neushoorn? ...




Wanneer alle hulpagenten stilaan aanwezig waren werd het dringend tijd om van start te gaan" Agent Si en Agent Cret leggen uit wat het probleem is...:
"Er ontstaat op dit eiland zeer veel verwarring. Er zijn kangifanten, opaardroe's, dolbraleons, nijlfanten, enz. Niemand op dit eiland weet nog welke dieren er echt leven en welke lichaamsdelen bij elkaar horen. Net daarom zijn de agenten van de partij... Samen met de kinderen gaan zij deze week een 'dierenflapjesboek' maken waarbij het opnieuw duidelijk wordt welk hoofdje bij welk lichaam en bij welke staart past..."

De eerste opdracht is de puzzelstukken die de agenten vonden op het eiland samen te brengen en een juiste combinatie te vormen!
 Geslaagd! Dit was een eerste veelbelovende uitdaging waarin alle agenten al hun uiterste best deden!

 En dan gingen ze pas echt aan het werk...!
 Er werden heel wat weetjes gestempeld over de verschillende dieren. Niet zomaar gestempeld maar daarvoor gebruikte wij de 'linkprintstempels...'! Speciale stempels die in de eerste graad gebruikt worden en waar jij al echt woorden mee kan vormen!
Weetjes als.. deze brengen wat orde op zaken:

Een zebra heeft strepen als verwarring voor de vijand.
Het oog van een olifant is zo groot als een basketbal.
Een giraf haar jong valt bij de geboorte 2 m naar beneden.
Een kameleon (jong) heeft een speciale tand om het ei te breken.
Een nijlpaard kan zijn adem 5 minuten inhouden.
...



Ondertussen ging een ander groepje hulpagenten op zoek naar de juiste omgeving. Waar leven de dieren? Deze groep zorgt voor de niet onbelangrijke achtergrond in het boek! Prachtige jungles, watervallen, woestijnen werden met pastelkrijt gecreëerd.
En de derde groep nam zeer goed de verschillende dieren waar en ging met pastel aan het werk om deze weer te geven. Om er nadien een echt flapjesboek van te maken moesten zij rekening houden met een juiste compositie en raakpunten op het blad. Na heel wat experimenten gingen wij 'echt' aan het werk, en dit werk werd op dinsdagnamiddag verder gezet!
Morgen komen Se en Cret terug en bekijken wij samen het resultaat. Hopelijk slagen wij in deze opdracht en kunnen wij wat orde op zaken stellen. Maar als wij de inzet van onze hulpagenten bekijken... is er zeer veel kans dat dit verhaal goed afloopt!

Donderdagochtend om 9 uur is iedereen van harte uitgenodigd in de zaal voor de voorstelling van het 'dierenweetjesboek'.