zondag 3 februari 2013

Mededeling; Kamp en anderen

Er werden nog een aantal wijzigingen aangebracht in het draaiboek van het kamp.
Vb Wat zeker niet te vergeten: zwemkledij, extra kussentje (deze week al meebrengen), ...
Ook rond vervoer moesten er nog een paar kleinigheden veranderen, door ouders die vb  nog gewisseld zijn van dag. Gelieve het draaiboek goed na te kijken en moesten er nog onduidelijk- of onjuistheden zijn mag je mij het zeker laten weten.

Volgende punten zijn aanvullend, maar ook belangrijk ter voorbereiding op het kamp

- Maandag 4 februari van 10.00 uur tot 16 uur is het KNUTSELDAG voor het kamp. Ouders die graag een handje toesteken zijn zeker welkom. Het is wel belangrijk dat jullie kleine spruiten daar niet bij zijn (gezien er ook verrassingen e.d. worden geknutseld). Wat staat er nu alvast op het programma: Themamateriaal maken vb kantelen, kampsleutelhanger, plattegrondjes voor in het talentenspel, fotokader met koning en koningin, wenskaartjes voor in het vuur, enz.
Gelieve even een mailtje te sturen als je er bij kan zijn, alle beetjes helpen...
lieselotbal@hotmail.com


- Wij zijn nog op zoek naar badmutsen en zouden deze laten bedrukken met het logo van de school. (Liefs textiel en onbedrukt) Weet jij waar wij deze betaalbaar kunnen vinden? Laat het zeker weten.

- Het fototoestel van de klas is stuk. Deze week gebruikten wij even dat van An om ons uit de nood te helpen... maar er werd nu wél een nieuw aangekocht. Wie wil graag tijdens het kamp 'fotograaf' of 'camaraman' zijn en onze hoogst waarschijnlijk onvergetelijke ervaringen vastleggen?
(Om het nieuwe toestel niet te laten sneuvelen/of te verliezen lijkt het mij zinvol dat slechts een paar mensen deze taak op zich nemen)
Jurgen wou dit al zeker doen. Wie nog?

- Materiaal gezocht voor het kamp: Wie ons kan helpen aan één van de onderstaande materialen mag dit DEZE WEEK naar de klas brengen. Gelieve wel duidelijk een naam te voorzien als dit nodig is:
- witte lakens
- letlampjes (veilig)
- gouden sieraden, versiering, doeken, bekers, kandelaars, slingers, ...
- boekjes over sprookjes, prinsessen, enz.
- een kussentje (zo kan de prinsessenkamer vooraf al ingericht worden)
- rode loper

 

Draaiboek kamp

‘De wens van Alijdis’

21 en 22 februari 2013      Oudste kleuters;Klas Lieselot

 

Inhoud

 

1.     WAAR gaan wij op kamp?

 

2.     WAAROM gaan wij op kamp?

 

3.     WIE gaat mee op kamp?

 

4.     WAT doen wij op kamp?

 

5.     WAT ETEN wij op kamp?

 

6.     Waar SLAPEN wij op kamp?

 

7.     Hoe en waar WASSEN wij ons op kamp?

 

8.     Hoe geraken wij veilig HEEN EN TERUG?

 

9.     Wat stoppen wij in onze REISKOFFER?

 

10.  Welke AFSPRAKEN gelden op kamp?

  

 
 
De wens van Alijdis
 
Er was eens heel heel lang geleden een heel groot land. Er was ongelooflijk veel natuur en bos in dat land,  een reuzegroot kasteel, ontelbaar veel goud, en ongelooflijk dikke muren. In het kasteel woonde een lieve, zachtaardige, beeldschone prinses. Prinses Alijdis. Zij woonde er niet alleen maar met haar haar ouders, de koning en koningin. Als je ouders het land besturen verdienen ze natuurlijk heel veel centen, maar zijn ze helaas maar weinig thuis. Ze zijn steeds druk in de weer en worden uitgenodigd op hoogstaande locaties in het binnen- en buitenland.  Ze maakten dan verre reizen, en lieten het kasteel gelegen in het midden van het bos achter. Maar daarover hoefde prinses Alijdis, die samen met de hofwerkers het kasteel bewaakte  zich helemaal geen zorgen te maken. Zij kon genieten van de centen die haar ouders verdiende, ze mocht leven in een prachtig kasteel én vooral: haar toekomst was verzekerd! Later zou zij ook koningin worden, en het land zou aan haar worden toevertrouwd.
 
Maar, diep in het bos, binnen de muren van het kasteel klinkt een stem. Het is geen vrolijke stem, het is een stem die droevig klinkt, die iets mist, die… meer wil! Prinses Alijdis zou zo graag ontdekken wat er buiten de muren van het kasteel te beleven valt. Ze wil zo graag vriendjes, vriendinnetjes, ze wil naar school, ze wil leren, ze wil later groot worden, ze wil een beroep kiezen, ze wil weten waar ze goed in is, ze wil leren van vriendjes,…
Maar de lieve goedmenende koning en koningin verzekeren haar toekomst en zien niet in wat voor hun beeldschone dochter beter zou zijn dat genieten van alle roem en rijkdom en later de troon opvolgen…!
Maar dan op een mooie zonnige dag, dromend in het bos doet ze een wens.
~~
 
 
 
 
Wij zullen haar wens vervullen. Wij willen het waarmaken voor haar. De prinses beseft dat ze voorlopig niet verder mag dan de dikke muren rondom het kasteel, maar wat als ze nu eens heel veel landgenootjes op bezoek laat komen… die samen met haar op ontdekking gaan. Binnenkort zijn haar ouders weer naar een zeer belangrijk congres in een land hier heel ver vandaan, zij hoeven er helemaal niets van te weten. Net dan nodigt de prinses heel wat bezoekers uit, die voor één weekendje in haar rijkelijk kasteel mogen leven. De enige voorwaarde is.. dat die bezoekers haar helpen om haar talenten, haar droomberoep te ontdekken. Ze kunnen haar leren wat er allemaal te beleven valt buiten de kasteelmuren. Ze kunnen haar tonen waar zij goed in zijn, en wie weet waar de prinses goed in is. Ze kunnen samen op zoek gaan naar hun talentjes en samen proeven van het leven, samen dromen en misschien zelfs deze dromen ooit vervullen…!
 
Tijdens de eerste kampdag slagen de bezoekertjes daar al behoorlijk in. Ze bakken, timmeren, dansen, zingen, knutselen,enz. met prinses Alijdis. Zij kan haar ogen niet geloven van verwondering… en ook haar eigen muzikale talenten komen stilaan tot uiting! Zij wil de kinderen graag uitgebreid bedanken met een avondfeest.
Op het feest wordt er live muziek gespeeld, gedanst, lekker gegeten, gezongen,… maar dan komt het verschrikkelijke nieuws. De prinses krijgt telefoon! “Het congres is uitgesteld naar volgend jaar” klinkt aan de andere kant van de lijn. Prinses Alijdis  is doodongerust. Haar ouders komen morgenmiddag al terug en het is absoluut verboden om het ‘gewone volk’ toe te laten in het kasteel. Laat staan te laten overnachten..! Er ontstaat paniek.
Prinses Alijdis en de kinderen zoeken samen naar een oplossing. En na lang nadenken… herinnert de prinses zich nog dat er ergens in het bos een oude goed menende man woont. Zijn naam is Mr. Secret Forest. Of het nu een boswachter is, of eerder een tovenaar is blijft tot op heden een mysterie.  Hij zou met bomen praten en in leven blijven door de liefde der natuur.  Maar wat de prinses wel zeker weet is dat hij er ooit in geslaagd is om een prins door de dikke muren van het kasteel te laten ontsnappen… . Mr. Secret Forest bezit heel wat kennis over het Koninklijke bos, over het kasteel, maar vooral met zijn magische krachten maakte hij door de tijd heen al velen gelukkig. Prinses Alijdis gaat op zoek naar een plattegrond van het bos en vindt die na lang zoeken eindelijk terug!  Het feest wordt stil gelegd en de prinses gaat samen met haar bezoek op zoek naar Mr. Secret Forest.!
 
Na een hele tijd te wandelen door het bos en het plattegrond te volgen gebeurt er opnieuw iets verschrikkelijks, iets vreemd, iets onvatbaar. Prinses Alijdis kan plots geen stap meer verder zetten.  Dit is voor haar het einde. Ze voelt dat ze al te ver verwijderd is van het kasteel en hoe ze ook probeert, ze kan niet meer verder in de richting van Mr. Secret Forest.  Vreemd genoeg kunnen de bezoekers dat wel. Ze begrijpen maar moeilijk wat de prinses nu voelt en proberen allerlei dingen uit. Ze trekken aan haar, ze duwen haar.. maar dit is de lijn! De magische lijn…!
Weer botsen ze aan tegen een heel groot probleem. Wij kunnen de prinses toch niet zo maar achterlaten? Maar met heel wat moed en aanmoediging van de prinses wagen ze het toch. Voorzichtig volgen zij het plattegrond verder om zo hopelijk de goedmenende vreemde man  te ontmoeten. De raad die hij ons misschien kan geven kan de bevrijding betekenen voor de prinses.                 De kleuters komen steeds dichter en dichter bij. Ze horen iets, ze ruiken iets, en.. ze zien iets! Heel voorzichtig gaan ze samen Mr. Secret Forest tegemoet. Ze stellen ze hem de grote vraag. Hoe kunnen wij de prinses bevrijden?
“Een prinses bevrijden?” Dat heeft hij nog nooit gedaan. Hij kijkt in het rond, hij ruikt met zijn neus hoog in de lucht, hij voelt aan de bomen, het lijkt wel alsof hij er mee praat! En dan… alsof hij op die manier heel goed heeft nagedacht klinkt het “Ooit, heel lang geleden woonde er in dit kasteel wel een prins met een gelijkaardig probleem en die heb ik, die heb ik door de muren van het kasteel laten ontsnappen.”                                                                    Meteen willen wij weten hoe hij dat plan smeedde.  “Zo een plan houdt wel heel wat in, je moet er ongelooflijk goed voor kunnen samenwerken. En nog belangrijker: Je moet samen heel wat hindernissen doorstaan en goed nadenken wie je welke hindernis best laat uitvoeren. Telkens als je slaagt in een opdracht zal je spontaan ontdekken hoe de weg naar vrijheid loopt”.
Een laatste maar zeer belangrijke tip die Mr. Secret Forest ons geeft: “Het is wel heel belangrijk dat deze vrijheidstocht doorgaat wanneer ze zon net is opgekomen. Wij zijn dolgelukkig dat wij Mr. Secret Fores ontmoette en nodigen hem uit bij ons vuur!
De volgende dag gaan wij meteen na het Middeleeuws ontbijt aan de slag en gaan wij samen met de Prinses op bevrijdingstocht. Wij bundelen al onze talenten samen om haar te kunnen laten ontsnappen…!
 
Zou het lukken om de prinses over de magische lijn, uit het Koninklijke domein te laten ontsnappen???


1.  WAAR gaan wij op kamp?
Wij gaan op kamp naar ‘De grasmus’ in Hechtel-Eksel. Dit is een grote houten (verwarmde) chalet die twee volledige dagen voor ons ter beschikking is. Dit gebouw is gelegen in het jeugd- en vakantiecentrum van Hechel-Eksel. De omgeving bestaat uit een prachtig speel-en wandelbos, een hele leuke grote speeltuin, en een verhard plein voor de chalet. Hopelijk laat het zonnetje ons niet in de steek en kunnen wij van deze prachtige omgeving genieten. Maar géén nood: bij slecht weer kunnen wij gebruik maken van een grote zaal en twee kleinere zalen.

Tijdens het kamp toveren wij dit domein om in een Middeleeuws kasteel.      Kantelen, gouden kandelaars, een rode loper, grote versierde slaapzalen,… brengen ons tijdens deze tweedaagse helemaal in Middeleeuwse sferen… .

Daarnaast is park ‘Molenheide’ slechts 6 km van onze kampplaats vandaan. Uiteraard maken wij daar gebruik van en brengen wij tijdens dit kamp ook een bezoek aan dit leuke zeer kindvriendelijke zwembad.

 
2.  WAAROM gaan wij op kamp?

 

Een kamp heeft een enorm stimulerende invloed op de sfeer in de klas. Een kamp brengt de kinderen dichter bij elkaar, ze leren elkaar helemaal kennen en als gevolg van de vele diverse activiteiten op kamp vormen zij steeds meer één hechte groep.

Bovendien wordt er met een aftelkalender toegeleefd naar het kamp en genieten de kinderen er nog heel lang van na.

 

De activiteiten worden uitgewerkt samen met de ouders (beslist op klasavond september) en al is dit niet het kamdoel, ook de band tussen de ouders wordt na zo een kamp steeds sterker. Een aantal ouders gaan mee op kamp, anderen bereiden liever thuis een gerechtje voor, zorgen voor vervoer, of kunnen door omstandigheden er niet bij zijn. Het is een volledig vrije keuze en een kamp wil helemaal geen ouders verplichten tot meewerken.

 

Elk jaar trachten wij om alle kinderen mee te laten gaan op kamp.

  

3.  WIE gaat mee op kamp?

Zoals hierboven al omschreven werd is het de bedoeling dat alle kinderen mee op kamp gaan. Omdat wij dit jaar gekozen hebben voor een kamp waar de activiteiten zelf voorzien worden, is er ook een grote nood aan ouders op kamp. Het is belangrijk dat alle kinderen zich veilig voelen op kamp én dat je als ouder niet alleen aanwezig bent i.f.v. je eigen kind. De lijst met ouders werd tijdens de eerste trimester geleidelijk aangevuld met namen van ouders. Dit zorgde voor een mooi evenwicht van aanwezige ouders tijdens het kamp.

Aan de hand van het kampprogramma wordt vooraf afgesproken wie wat voor zijn/haar rekening neemt.

Daarnaast zal ook de prinses, Mr. Forest en ik zelf uiteraard voortdurend aanwezig zijn tijdens het kamp om het zo goed mogelijk in goede banen te leiden.

 

Aanwezige ouders tijdens het kamp

DONDERDAG
Tot 18 uur
DONDERDAGAVOND
Vanaf 18 uur
VRIJDAGVOORM.
VR.NAMIDDAG
Om 12.45 uur: vertrek naar zwem.
Jurgen (Kookploeg)
Jurgen
Jurgen
Jurgen
Gunther  (kookploeg)
Gunther
Gunther
Gunther
Kurt (kookploeg)
Kurt
Kurt
Kurt
Yentl (tot 16 uur)
Veronique
Hedwig
Hedwig
Rowan
Miet
Miet
Miet
Wendy
Daniël
Kim (voormiddag)
David
Veronique (vanaf 13 uur + nacht)
Cindy
Cindy
Cindy
Pascale
 
Claartje
Claartje
Serge
 
 
 
Nicole
 
 
 

Personen die blijven slapen staan in het vet gedrukt.

Om te voorkomen dat er ’s avonds zeer veel ouders zijn én kinderen van wie de ouders er niet zijn heimwee zouden krijgen spreken wij het volgende af:

De wissel ‘der ouders’ gebeurt onmiddellijk na het avondeten (rond 18 uur). Vanaf dat moment nemen de ouders die er op donderdag bij waren afscheid en heten wij de ouders die er donderdagavond en vrijdag bij zijn welkom.

 

Zo blijft ook het avondgebeuren een groepsgebeuren met de klas en zijn er bij wijze van spreken niet meer ouders dan kinderen aanwezig… .

 

Bedankt voor jullie begrip.

  

 

4.  WAT doen wij op kamp?

PROGRAMMA KAMP 21 FEBRUARI

UUR
ACTIVITEIT
WIE?
8.30
Verzamelen in klas
-        In groepjes verdelen en laatste afspraken overlopen
 
8.40 uur
Vertrek Pit
-        In groepjes naar auto’s wandelen en vervolgens vertrekken.  
Bestuurders                (zie 8. Heen en terug)
9.30 uur
Aankomst De grasmus
-        Niet iedereen komt op hetzelfde moment aan dus bij aankomst kan er al gewandeld worden naar het bivakhuis, waar wij samen wachten vooraleer wij binnen gaan.
 
Thema-opening:
Wij horen in het bos geluid. In de verte horen wij muziek/zang. In grote groep wandelen wij steeds dichter en dichter naar de plaats waar het geluid vandaan komt. Daar zit een eenzame prinses te zingen. Ze is ongelooflijk verbaasd en blij dat ze ons ziet. Ze heeft hier jaren en jaren op gewacht en vertelt over hoe ze leeft en wat haar grote wens  is. Maar ook over hoe ze die droom nooit kon bereiken, enz. Ze vraagt of wij haar willen helpen.
 
 
 
 
 
 
Prinses;
Twee a drie ouders begeleiden de groep samen met Lieselot.
 
De andere ouders brengen ondertussen de bagage naar de slaapzalen.
10.00 uur
Korte rondleiding van de prinses in haar ‘kasteel’.
-        Waar slapen wij?
-        Waar zijn de toiletjes?
-        Waar wassen wij ons?
-        Enz.
Kampafspraken maken in de prinsessenkamer (klein en rustig lokaal waar we ons geregeld terugtrekken, te vergelijken met de kring in de klas)
-        Wat bij hoorngeluid?
-        Tot waar mogen wij spelen?
-        Doorschuifsysteem en werking atelier
-        Enz.
 
Kleine versnapering + overlopen kamp (kinderen gerust stellen)
Aanbrengen kamplied in de prinsessenkamer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kasteelkoks
( Pascale – Kurt (vooraf samen met Lieselot gemaakt)
10.30 uur
Start atelierdag!
.
 
“Wij willen de prinses helpen” Wie weet nu al in wat hij/zij goed is én wat die wil tonen/aanleren aan de prinses? Gelukkig zijn er tijdens dit kamp heel veel leuke ateliers waarin wij dat nog kunnen ontdekken. Aan de hand van een beurtrolsysteem komt iedereen terecht bij de verschillende talentenkiemen…! Wanneer de kleuters het kamplied horen is het doorschuiftijd… .
 
 
ATELIERS
 
  • Bakkersatelier met zotte kok Jean Francois
Koninklijke gebakjes ‘toveren’ met hoogstaande en vooral verrukkelijke versiering…
 
  • Timmeratelier
Houten zwaarden en schilden in elkaar timmeren met de vrouwelijke werklui van het kasteel.
 
  • Muziekatelier
1.      Koninklijke Middeleeuwse muziek maken met de beste muzikanten van het land…
EN
2.      Leren dansen op Middeleeuwse muziek (ter voorbereiding op het avondfeest)
 
  • Schoonheidsatelier (en knutsel-prutsel)
De kinderen worden feestelijk geschminkt (prinsessen, …)
Terwijl ze wachten tot ze aan de beurt zijn maken ze juwelen en sieraden voor op het avondfeest.
Wie: Wendy en Veronique (vanaf 13 uur)
 
  • Atelier bij de nar!
Heel af en toe mag er eens lekker gek gedaan worden in het kasteel. De Koninklijke truckjes worden voor ons blootgelegd.  (Circusinitiatie)
 
  • Middeleeuws bed opmaken
Met lakens en allerlei lichtjes maken wij een groot Middeleeuws slaapfestijn.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Zie uitwerking atelierdag!)
 
12.00 uur
Spaghetti eten
Prinsessenpap + verhaal  ‘Pareltjespap is pap voor prinsessen’
 
 
Spelen in de speeltuin (onder toezicht)
Kasteelkoks
Hulpkoks (tafel dekken/afruimen/…): Rowan, Nicole, Serge
 
Pascale, Wendy, Yentl
13.20 uur
Vervolg ateliers in doorschuifsysteem
(atelierschema zie bijlage)
 
16.00 uur
Overlopen van de namiddag en talentjes tonen/vertellen aan de prinses in de prinsessenkamer
Koninklijk feest met Livemuziek – dans – verlichting – verkleedfeest – gezonde hapjes en drankjes -  én de prinses!!! (De prinses bedankt de kinderen en laat haar talenten kiemen…!)
 
+ Terugtrek/rustig spelhoekje (voor wie dat even nodig heeft)
 
 
 
Pascale + Wie wil… live muziek!
Andere ouders: Samen sfeer maken, dansen, …
16.45 uur
Groot probleem!!! De prinses krijgt telefoon! Zoektocht naar de redder in nood…!
Tocht: groep+ prinses + hulp van 2 ouders
Andere ouders:
Opruim ateliertjes en tot rust komen…
17.30 uur
Avondeten: Pannenkoekenbuffet  
 
 
 
Spelen op de speeltuin OF even op de kamer…
18 uur: afscheid nemen van ouders donderdag
En verzamelen voor het kampvuur
 
Kasteelkoks
Hulpkoks: Pascale, Veronique, Wendy
 
Toezicht: Nicole, Serge en Rowan
18.30 uur
Kampvuur
-        Liedjes zingen (klassiekers) rond het vuur
-        De reddende engel wordt uitgenodigd…!
-        Wens in het vuur
-        Kamplied herhalen
Daniël + Jurgen maken het kampvuur vanaf 18 uur.
19.00 uur
Vanaf 19 uur
In groepjes klaar maken voor de nacht.
-        Wassen, omkleden, pyjama, tanden poetsen, enz.
Wij maken de kinderen klaar volgens de ‘wasgroepjes’. + hulp waar nodig…!
19.30 uur
Verhaal voor het slapen gaan in twee verschillende middeleeuwse slaapzalen (2x11)
Het verhaal werd vooraf door Yentl gemaakt.
 
 
Kus van de prinses om de nachtrust te bevorderen…
An en Kim brengen een verhaal, in twee verschillende kamers…!
Yentl maakt een verhaal!

 
PROGRAMMA KAMP 22 FEBRUARI

UUR
ACTIVITEIT
WIE?
Vanaf…
Opvang kinderen die al vroeg wakker zijn…
-        Kijken rustig in bed in boekje/Ipads
-        Rustig klaar maken/omkleden/wassen/enz.
-        Eigen babage (samen) inpakken en klaar zetten.
Begeleiders volgens eigen groepjes + hulp waar nodig…
7.45 uur
Kurt speelt trompet/claroon/hoorn als weksignaal!
Ochtendturnen in het kasteel (kan ook later of vroeger…)
Herhalen kamplied!
Kurt
 
8.00 uur
Ontbijtbuffet
Na ontbijt spelen in de speeltuin.
Kasteelkoks
Hupkoks: Cindy en Claartje
Toezicht speeltuin: Hedwig en Miet
9.30 uur
Het grote bevrijdingspel!
Spel met opdrachten doorheen het bos waarin de talenten verwerkt worden – De groep moet heel goed inschatten wie waar goed in is. Elke ridder/prins/prinses mag maar één opdracht uitvoeren dus heel goed nadenken…! Zullen de bezoekers er in slagen om de prinses te bevrijden?
Tussendoortje ( wordt vooraf meegenomen op tocht)
Slecht weer:
-        sokpoppen maken (veel begeleiding nodig) Ridders/prinsessen/draak/…
-        Gezelschapspelletjes (kasteel – draak – schat -..)
-        Ridder/prinsessenverhalen beluisteren
-        Aandenken knutselen
Binnenopdrachten om prinses te bevrijden.
 
Mee op tocht: Miet en Cindy
Poets kampplaats:  Kim, Hedwig en Claartje
 
 
 
Kinderen kunnen kiezen en schuiven door – wij vormen kleine groepjes.
11.30 uur
In groepjes; bagage inpakken (kinderen minimaal)
Afsluitronde kamp.
Gezamenlijk groepsmoment + groepsfoto en bedankje + pluimpjesronde in prinsessenkamer
Laatste keer: kamplied!
De bagage wordt naar de auto’s gebracht per groepje (zie vervoerschema)
12.00 uur
Eten (kan ook vroeger/later afhankelijk van bevrijdingspel…)     Soep met vers brood.                                                                  Spelen in speeltuin
Kasteelkoks
Pas als er toezicht is..: Claartje + Miet 
12.45 uur
Vertrek naar Molenheide
Zwemmen tot 14.15 uur
-        Afspraken en toezicht in zwembad!
(zie vervoerschema)
Iedereen!
14.30 uur
 
Versnapering
Afscheid nemen en vertrek naar de Pit
 
15.15 a 15.30 uur
Aankomst Pit
-        Ouders die voor Lieselot aankomen wachten even samen met de kinderen die bij hen in de wagen zaten.
 
Het is op dat moment waarschijnlijk zeer druk aan de schoolpoort. Het makkelijkste is als je als ouder contact opneemt met de ouder waarbij je kind meerijdt én afspreekt waar je de bagage overhandigd. Gelieve vervolgens wel op school te wachten met je kind tot ook Lieselot aanwezig is én dan pas naar huis te gaan. 
 
 

 
Uitwerking atelierdag

·      Bakkersatelier met zotte kok Jean Francois

Koninklijke gebakjes ‘toveren’ met hoogstaande en vooral verrukkelijke versiering…

Wie: Serge

 

·      Timmeratelier

Houten zwaarden en schilden in elkaar timmeren met de vrouwelijke werklui van het kasteel.

Wie: Nicole (En Lieselot – maar ook overzicht bewaren..)

 

·      Muziekatelier

Koninklijke Middeleeuwse muziek maken met de beste muzikanten van het land…

EN

Leren dansen op Middeleeuwse muziek (ter voorbereiding op het avondfeest)

 

Na 20 minuten kan gewisseld worden van activiteit, afhankelijk van de interesse en ‘aanleg’ (flexibel)

 

Wie; Carine (pop-en rockschool) en Pascale (1) en Yentl (2)

 

·      Schoonheidsatelier (en knutsel-prutsel)

De kinderen worden feestelijk geschminkt (prinsessen, …)

Terwijl ze wachten tot ze aan de beurt zijn maken ze juwelen en sieraden voor op het avondfeest.

Wie: Wendy en Veronique (vanaf 13 uur)

 

·      Atelier bij de nar!

Heel af en toe mag er eens lekker gek gedaan worden in het kasteel. De Koninklijke truckjes worden voor ons blootgelegd.  Circusinitiatie

Wie: Joost (Circus Twist)

 

·      Middeleeuws bed opmaken

Met lakens en allerlei lichtjes maken wij een groot Middeleeuws slaapfestijn.

Wie: Rowan

 

 
Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Groep 5
10.30 -11.10u
Bakker
M.e. bed
Schmink en knutsel
Circus
Muziek
 
11.10 – 11.50u
Timmer
Bakker
M.e. bed
Schmink en knutsel
Circus
13.20u – 14.00u
Muziek
 
Timmer
Bakker
M.e. bed
Schmink en knutsel
14.00 – 14.40u
Circus
Muziek
 
Timmer
Bakker
M.e. bed
14.40-15.20u
Schmink en knutsel
Circus
Muziek
 
Timmer
Bakker
15.20u – 16.00u 
M.e. bed
Schmink en knutsel
Circus
Muziek
 
Timmer

 

 

 

Groep 1:
Helmer, Ilias,  Lars, Eva en Zorn
Groep 2:
Mathieu, Rik, Gustaaf, Vincent
Groep 3:
Louis, Kahn, Sari, Stien
Groep 4:
Charlotte,Hüseyin, Ingmar, Sheilla
Groep 5:
Aurélie,  Luciano, Geike, Jef

 

 

3.  WAT ETEN wij op kamp?

 

Tijdens de kampavond werd beslist om met een kookploeg te werken dit jaar. Deze bestaat uit Jurgen, Kurt en Gunter.

Deze drie ‘Kasteelkoks’ hebben zich geëngageerd op een heel kamp onze buikjes te verwennen met een ‘Middeleeuws festijn’.

Daarnaast zijn er een aantal ouders die thuis iets lekkers maken en dit meegeven.

Er worden bij elke maaltijd ook ‘hulpkoks’ gevraagd, die vnl. de tafel klaar dekken, afruimen, helpen opdienen, enz.

Bij het bereiden van de kampvoeding wordt uiteraard steeds rekening gehouden met allergieën of religieuze redenen die vooraf worden doorgegeven.

 

WAT ETEN WIJ?
INGREDIËNTEN/
HOEVEELHEID
WIE?
Koek en fruit (voor – en namiddag)
 
21 kind. + 14 volw.
Via school
Middageten: Spaghetti
 
-        Saus
-        Spaghetti
21 kind. + 14 volw.
Isabel maakt de saus vooraf.
+ Kasteelkoks
Nagerecht middag:
Prinsessenpap of pareltjespap
‘prinsessenpap’ voor iedereen + ‘boek: Pareltjespap is pap voor prinsessen’.
21 kind. + 14 volw.
An maakt deze vooraf.
Hapjes en drankjes voor op het avondfeest
Fruitig hapje, vb druiven en appelsiensap 
 
Avondeten:
Pannekoekenbuffet
-        3 per kind (21)
-        ? per volw.(14)
Kasteelkoks
Avondhapje bij het vuur:
Marchmellows op een stokje.
1 per persoon en alternatiefje voor allergieën
21 kind. + 11 volw.
Kasteelkoks + helpende handen…

 

VRIJDAG

WAT ETEN WIJ?
INGREDIËNTEN/
HOEVEELHEID
WIE?
Ontbijtbuffet
Krentenbollen (Yentl)
Broodjes (Rowan)
Fruitsalade (Hedwig)
Restjes van het pannekoekenbuffet
 
Mogelijkheid tot 1 a 2 per persoon
 
21 kind + 10 volw.
Kasteelkoks
Yentl
Rowan
Hedwig
Koek  en fruit
21 kind + 10 volw.
 
Middag:
Tomatensoep met vers brood
1 a 2 ruime porties per persoon
21 kind + 10 volw.
Kasteelkoks
An/Chris: vers brood

Schatting totaalprijs voeding kamp: (nog te bepalen)

Keukenmateriaal aanwezig:

Keukenmateriaal voorzien voor 40 personen

-        - 5 kookpitten
- eetservies en bestek
- 1 koelkast
- 1 grote  diepvries

-        Afwasmachine

-        Plaat om het eten warm te houden

-        Grote kar

-       

 

Keukenmateriaal meenemen:

-        Oven? All-in-one?!

-        Keukenhanddoeken

-        Koffie-  en theekannen

-        Waterkoker

-        Grote messen

-       

DONDERDAGMIDDAG
DONDERDAGAVOND
DONDERDAG AVONDHAPJE
VRIJDAG ONTBIJT en SOEP
Jurgen (Kookploeg)
Jurgen (Kookploeg)
Jurgen
Jurgen
Gunther  (kookploeg)
Gunther  (kookploeg)
Gunther
Gunther
Kurt (kookploeg)
Kurt (kookploeg)
Kurt
Kurt
Yentl
Prinses
Veronique
Hedwig
Carine
Veronique
Miet
Miet
Wendy
Carine
Daniël
Kim (voormiddag)
Emma (prinses)
Serge
Cindy
Cindy
Pascale
Nicole
Emma (prinses)
Claartje
Serge
Rowan
Ewoud (Mr. Secret Forest)
Emma (prinses)
Nicole
Emma
Lieselot
Lieselot
Rowan
Ewoud (Mr. Secret Forest) vanaf 16uur
 
 
Joost
Lieselot
 
 
Lieselot
 
 
 

 

 

 

4.  Waar SLAPEN wij op kamp?

 

De kampplaats beschikt over meerdere slaapkamers met stapelbedden, maar om veiligheidsredenen slapen best alle kinderen onderaan:

 

Op de kampavond werd beslist om twee ‘Middeleeuwse slaapzalen’ te maken waarin wij telkens 11bedden tegen elkaar schuiven en versieren met doeken en lampjes. (Volledig volgens de veiligheidsnormen).

 

De kinderen kiezen tijdens de eerste kampdag zelf waar zij graag willen slapen en maken samen met de begeleiding hun bedje klaar.

 

Dit wil zeggen dat de ouders bovenaan slapen, of op een matras op de grond of op een veldbed.

 

Op zo een kampdag doen de kinderen heel wat indrukken op. Ondanks voor zo een nacht ‘elders’ soms heel veel spanning is, zijn de kinderen ’s avonds vaak zo moe dat de oogjes snel toegaan. Er wordt een afsluitend verhaal gelezen en er wordt steeds toezicht gehouden op de kamers. Ook ’s ochtends ontwaken de kinderen (tot nog toe) vaak op een ‘redelijk’ uur.

 

Tijdens de eerste uren van de ‘nacht’ wordt er ‘toezicht’ gehouden op de kamers:

20 uur: An en Kim

21 uur: Veronique en Miet

22 uur: Jurgen en Gunter

23 uur: Daniëlle en Kurt

Nadien slapen de ouders op de kamers, dus dragen wij samen zorg voor de veilige nachtrust van de kinderen.

 

Dit schema kan door een aantal verschuivingen, en de beurtrol tussen de ouders, wat verschillen van het schema dat op de kampavond werd ingevuld. Mijn excuses daarvoor. Indien dit niet mogelijk is mag je dit zeker laten weten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.  Hoe en waar WASSEN wij ons op kamp?

 

Er zijn twee sanitaire ruimten die bestaan uit

 

1.     3 douches, 3 wc’s én 1 grote wasbak met 4 kranen

2.     1 grote douche, 1 wc én 2 lavabo’s (ook geschikt voor rolstoelgebruikers)

 

 

Voor het slapen gaan en ’s ochtends gebruiken wij deze ruimten om ons klaar te maken voor de dag/nacht.  (Wassen – tanden poetsen - …)

 

Om dit vlot te laten verlopen gebeurt dit eveneens in de gebruikelijke groepjes.

 

Veronique
Helmer, Vincent, Hüseyin
Gunter/An/Kim
Mathieu, Rik, Gustaaf, Louis
Jurgen
Ilias, Ingmar, Lars
Miet
 Charlotte, Stien, Sari en Sheilla
Kurt/Daniël
Aurélie,  Luciano, Geike
Cindy
Eva, Jef, Kahn en Zorn

 

 

·       Pampers?

-        Sheilla

-        Louis (eventueel pamperbroekje – niet noodzakelijk)

-        Mogelijk nog kinderen waarvan de ouders aanwezig zijn…

 

 

·       Andere noden/behoeften/aandachtspunten?

 

-        Breadholding Rik (werd toegelicht op kampavond) (Vraagt extra aandacht tijdens kamp én zeker tijdens het zwemmen).

 

 

·       Allergieën?

-        Luciano en Ingmar: Zo weinig mogelijk melkproducten

-        Charlotte; Voldoende water drinken om constipatie te vermijden

 

 

6.  Hoe geraken wij veilig HEEN EN TERUG?

 

Heenrit donderdag:

 

OUDER
KINDEREN (hoeveel)
Auto 1: Nicole
 Helmer, Vincent, Hüseyin
Auto 2: Gunter
Mathieu, Rik, Gustaaf
Auto 3: Jurgen
Ilias, Ingmar, Lars
Auto 4: Pascale
Louis, Charlotte, Stien
Auto 5: Yentl
Aurélie, Luciano, Geike
Auto 6:  Serge
Eva, Jef, Kahn en Zorn
Auto 7: Wendy
Sari, Sheilla, (+ volwassenen?)

 

 

 

Terugrit vrijdag:

 

OUDER
KINDEREN (hoeveel)
Auto 1: David
Helmer, Vincent, Hüseyin
Auto 2: Gunter
Mathieu, Rik, Gustaaf
Auto 3: Jurgen
Ilias, Ingmar, Lars, Louis
Auto 4: Miet
Charlotte, Stien, Sari
Auto 5: Ouder of Lieselot?
Aurélie,  Luciano, Geike, Sheilla
Auto 6:  Claartje
Eva, Jef, Kahn en Zorn

 

Afspraken vervoer

 

Uiteraard is het belangrijk om in de auto de veiligheidsriem van alle kinderen aan te doen. Als rijdende ouder ben je verantwoordelijk voor de kinderen die met je meerijden.

Als je door omstandigheden vroeger ter plaatse bent bij aankomst spreken wij af, om misverstanden te vermijden dat er gewacht wordt op de leerkracht.

(Zo ziet Lieselot vb dat elk kind met zijn/haar ouders veilig thuis geraakt)

 

Wie graag een kindercd’tje heeft voor in de auto mag dat steeds vooraf vragen. In de klas is kindermuziek voor bij ‘uitstappen’.

 

Elke ouder mag een KINDERZITJE mee naar school brengen bij de dag van het vertrek, of dadelijk naar de auto van de ouder brengen waarmee jouw kind meerijdt.

 

In heel wat auto’s is er vooraan nog een plaats vrij zodat de begeleidende ouders die niet zelf rijden, mee kunnen rijden. Maar let wel op! Zorg dat je vervoer regelt waarmee je tijdig thuis geraakt (sommige ouders blijven tot do. 18 uur, anderen het hele kamp).

 

De kampplaats is ongeveer 35 km ver van de school en ongeveer 30 minuten rijden.

De grasmus bevindt zich op het volgende adres:

 

Jeugd- en vakantiecentrum
Lupinestraat 1
3940 Hechtel-Eksel


 

7.  Wat stoppen wij in onze REISKOFFER?

 

Op de kampavond werd voorgesteld om zeep, bodymilk, tandpasta, vochtige doekjes,… gemeenschappelijk aan te kopen. Zo voorkomen wij dat elke kleuter, of meer bepaald ouder per kind een nieuwe tube tandpasta enz. moet kopen.

Om te slapen…

-        Slaapzak (Wie dit niet heeft en niet voor één kampje wil aankopen mag Lieselot daarover aanspreken. Er zijn ouders met slaapzakken in bruikleen… )

-        Matrasovertrek

-        Extra deken

-        Kussen

-        Warme pyjama

-        Knuffeltje/foto van mama en papa/broers en zussen/huisdieren/enz…

Om ons te wassen…

-        Tandenborstel

-        Bekertje (met naam)

-        2 washandjes

-        Handdoek

-        Kam/borstel

Om ons aan te kleden…

-        Ondergoed

-        Dikke kousen (extra paar)

-        Warme kledij die tegen een stootje kan

-        Laarzen

-        Stevige schoenen

-        Pantoffels

-        Regenjas

-        Reserve kledij

-        Sjaal, muts en handschoenen (voorzien van een naam of herkenbaar symbool)

Ook niet vergeten:  extra kussentje vooraf mee naar school nemen(herkenbaar of met naam) voor in de prinsessenkamer , Zakje voor vuile was, zwemkledij, zakdoeken, siskaart (aan Lieselot bezorgen bij vertrek) en je wens om tijdens het kampvuur in het vuur te werpen…

Wat mag?  Themamateriaal rond ‘prinsen en prinsessen’, verkleedkledij (met naam), prentenboekjes, kindermuziek, …  


Financieel

Wij maakten dit jaar op de klasavond in september samen de keuze om er een echt authentiek kampje van te maken. Geen overbodige luxe, wel uiteraard voldoende basisvoorzieningen. En een uitgebreid programma waarin iedereen de honden uit de mouwen steekt om er voor de kinderen een onvergetelijke tweedaagse van te maken.

 

Er zal dus naast de betaalbare kampplaats ook geïnvesteerd worden in themamateriaal, workshops, zwemmen, lekker eten, enz.

Op de kampavond werd beslist met het overige bedrag (later wordt de exacte hoeveelheid meegedeeld) materiaal voor de klas aan te kopen en/of een leuke uitstap te doen op het einde van het schooljaar.

 

8.  Welke AFSPRAKEN gelden op kamp?

 

Als wij, de oudste kleuters van ‘Freinetschool De Pit’ op kamp gaan gelden vanzelfsprekend dezelfde afspraken als in de school.

Daarnaast worden er ter plaatse afspraken gemaakt over waar we wel/niet kunnen spelen. De prinses zal ons rondleiden in haar kasteel en vervolgens de huisregels overlopen… .  

Respect voor elkaar, voor de aanwezige ouders, voor de natuur, voor de dieren, enz. zijn de basisregels. Er wordt verwacht dat iedereen die deelneemt aan het kamp zich aan deze afspraken zal houden. Met zo een mooie, verantwoordelijke houding beloofd dit kamp een onvergetelijke tweedaagse te worden.