maandag 30 januari 2012

lege confituurpotjes

Wie het lekkere potje confituur dat wij op kamp maakten helemaal leeg at.. en met dat potje niets meer wil doen thuis.. mag dit zeker terug mee naar school brengen.
Wij kunnen lege confituurpotjes gebruiken!

Vrijdag geen school

Vrijdag 3 februari is het pedagogische studiedag. Er is die dag geen school en/of opvang.

Praatronde 30 januari

Kalenders ; Zoé
(Het kalendertaakje wordt vanaf nu een hele week door dezelfde kleuter uitgevoerd)
Kringleider; Mara
1. Liv; blij
Ik heb één handschoen bij want de andere was kwijt bij mijn oma!
Jolien; Hoe kan je dan met twee handen in de sneeuw spelen?
Liv; Jij mag niet met sneeuw gooien maar dan doe ik het zo wel he…
2. Lilith; blij
Vandaag had mijn mama een kleed aangedaan toen ik en mijn broer nog aan het slapen waren!
3. Aurélie; blij
Ik heb rolletjes bij en die zijn om te knutselen!
Linde; Wij kunnen daar een verrekijker mee maken.
Aurélie; Dat mag maar dan moeten wij het eerst schilderen!
Zoé; Eigenlijk kunnen wij…
(Wij halen het boek erbij “Knutselen met rolletjes” en dit kan in de hoeken gebruikt worden)
4. Lieselot; heel blij
Ik ben Axl gaan bezoeken en de operatie was natuurlijk heel erg pijnlijk maar nu gaat het heel goed met hem. Hij zal wel nog een tijdje moeten rusten! (zie blogverslag)
Jolien; Wij hebben heel veel mooie tekeningen voor hem gemaakt en ook voor jou toen jij ziek was!
Lilith; Ja die liggen ‘daar’.
Ferre; Gaan wij Axl bezoeken?
(Doen wij zeker! In de loop van volgende week… Nog af te spreken met ouders (vervoer) en met ouders van Axl )
5. Ferre; heel blij
Ik ben ziek en ik ben toch naar school gekomen. Ik heb keelpijn, hoofdpijn, lippijn, en buikpijn maar ik wou echt komen!
Livje; Niet te dicht bij Ferre komen dan?.
Sibbe; En Ferre geen kusjes geven want dan worden wij misschien ook ziek!
Jada; Ik ben eigenlijk ook ziek..
Linde; of net heel goed voor Ferre zorgen hé…
(Uit zijn buurt blijven is niet nodig… kringgesprekje)
6. Tess; heel blij
De volgende keer moeten wij met de boot naar de dierentuin gaan en dan terug naar huis.
Ferre; Eigenlijk met de bus, en een stukje met de boot!
Tess; een echte boot hé geen van papier!
Wij kunnen hier zo één maken met papier… !
(Heel veel ideetjes worden voorgesteld hoe er een boot kan gemaakt worden)
7. Linde; heel blij
Lianne heeft al tanden maar die is nog maar één jaar maar die kan al grote stukken eten van boterhammen!
Luciano; Torwalt kan een ‘hele halve’ krakker helemaal in zijn mond proppen en dan zit zijn mondje helemaal vol…
(Een hele of een halve?)
Luciano; Mama breekt hem in twee dus een halve!
8. Jolien; blij
Vandaag heeft mijn papa iets kei grappig gedaan! Mijn papa had zijn kleren aangedaan en toen zakte zijn broek af!
9. Luciano; heel blij
10. Jada; blij
Ik ben al een beetje beter maar jullie moeten echt steeds aan mijn hoofd voelen.
(Voelen aan het hoofd…)
Jolien; Heel warm is het hoor!
Max; Heel warm seg, mijn hand verbrand bijna…
(Wij houden het rustig zodat zij niet nog zieker wordt)
Zoé; Dat betekent dat Jada koorts heeft. Ik zal anders even de thermometer gaan halen?
(Samen koorst meten – Jada heeft gelukkig geen koorst)
11. Sibbe; blij
Ik vind het leuk als ik naar school kan komen!
12. Zoé; blij
Ik heb een kastje bij mijn thuis en dat was een geheim! Niemand mag het verklappen aan een kindje van de klas!
Ik heb thuis een geheim kastje met schmink en dat staat boven. En bij mijn verjaardag kunnen jullie het zien…
Tess; Wij gaan het ook niet aan anderen verklappen van een andere school!
Zoé; Het is een vriendjesgeheim hé
Ferre; En de vriendjes die zitten hier!
13. Max; blij
Ik heb een nieuwe jas gekregen en ik wil die graag laten zien!
Lilith; Die is wel een beetje dik!
Sibbe; Die jas heeft veel te veel gegeten!
(Max is een fiere pauw)
Max; Nu ben ik precies een eskimo!
(Net vandaag… om in de sneeuw te spelen natuurlijk)
14. Lars; blij
15. Hasan; blij
16. Yorben; blij
17. Bahar; blij
18. Helmer; blij
19. Ingmar; blij
20. Mara; blij

Wij doen het grote sneeuwonderzoek…

Hoe wordt sneeuw gemaakt? (korte filmpjes over mogelijke theorieën..)












Op een prachtige winterdag als vandaag kunnen wij natuurlijk aan een groot sneeuwonderzoek niet weerstaan. We haalden sneeuw naar de klas, gingen met de microscoop op onderzoek en de grote vraag luidde "Hoe wordt sneeuw gemaakt?"



Maar al voor het onderzoek werden er heel wat theorietjes in de groep gebracht... die zorgden voor boeiende discussies.. en maakten natuurlijk de onderzoeksuitdaging nog groter!



Natuurlijk... wij hebben geen labo in de klas waar het - O is. En de sneeuw was sneller gesmolten dan wij konden onderzoeken.. dus we liepen geregeld naar buiten om bij te halen. Aan het einde van de voormiddag stelden de kleuters al voor aan elkaar wat ze al ontdekt hadden maar dit onderzoekje wordt zeker nog vervolgd... Wat al heel snel duidelijk werd was dat onderstaande theorie (zie filmpje) heel erg mooi is maar niet echt overeenkomst met wat wij te weten kwamen...








(Helaas wat het fototoestel helemaal plat na dit onderzoek... waardoor er geen foto's van de presentatie en het andere hoekenwerk werd gemaakt)