maandag 4 februari 2013

Een kijkje in de klas; Samenwerkingsvoormiddag - kleuters en middelbaar!

Praatronde 4 februari


Kringleider; Zorn

Kalenders; Zorn

1. Geike; heel blij

Ik heb twee barbies en een kam bij. Ik wil met mijn barbies in de poppenhoek spelen en dit is de kam om zo de haren te kammen maar in deze haar haren zitten echt veel te veel knopen. Ik ben nog niet klaar met kammen…

Aurélie; Jij kan dat ook als baby in de poppenhoek gebruiken…

Geike; Ja, en ook de kleren wisselen…

(Poppenhoek; De kleren van de barbies aan en uitdoen in de poppenhoek)

2. Sari; blij

Ik heb een pop bij.

Amin; Dat moet je kopen en centen verdienen… mijn papa doet dat altijd!

Aurélie; als je werkt dan verdien je centen…

Louis; Mijn mama en papa spelen muziek en dan krijgen ze veel centjes, want papa moet heel lang muziek maken .. en soms in ik weet niet welk land…

Lars; mijn papa werkt bij machines… Die mag je zo een paar dagen houden. Dat zijn zo kranen en veel dingen… Niet alle dingen weet ik hoe die noemen. Ik ken alleen die geen moeilijke namen hebben… zo ‘een zaag’ maar mijn papa heeft ook al is een ‘buldozer’ genomen.

Sari; En ik heb die van mijn oma gekregen… en die heeft daar niet voor moeten werken, en ik heb ook dezelfde pop maar die is harder.

Mathieu; Mijn papa werkt bij de politie, en mijn mama op school!

Ilias; Mijn papa verkoopt huizen…

Aurélie; Mijn papa die zorgt dat er op de computer spelletjes zijn en ook op de Ipad!

(Pop verzorgen in de poppenhoek)

3. Mathieu; blij

Ik heb Cars bij én je kan dit klepje opendoen, en dit ook! Dit heet de motorkap!

Amin; Dat is Mq Queen, en als je benzine hebt kan die rijden…!

Louis; Ik heb ook een raceauto!

4. Lieselot; heel blij

Ik heb een nieuw fototoestel en het oude mag door jullie gebruikt worden in de poppenhoek, of opengeschroefd worden in de onderzoekshoek... .


5. Vincent; blij

Ik heb een helikopter bij… en je kan daar zo het mannetje inzetten en mijn mama had gezegd dat ik eerst niets mocht meenemen, maar de helikopter wel! Maar één mannetje heb ik thuis gelaten. Ik had er eigenlijk twee!

Sari; Dan heb je er één thuis gelaten, en één meegenomen!

Aurélie; Als je er twee thuis hebt gelaten en één meegenomen heb je er eigenlijk drie!

Vincent; nee 2! Want één ligt thuis, en één hier!

Aurélie; ahnee, twee!

Vincent; Dat mag in een hoekje en dan kunnen wij daar vliegen met de helikopter.

Aurélie; Dat is om te landen …



(Vliegen, opstijgen en landen boven de mat)

6. Louis; blij

Gisteren was Jef en Aurélie komen spelen en Jef was blijven slapen en Aurélie niet. En toen Jef er nog was, was Aurélie er ook doen en toen waren wij heel fijn aan het doen.

Aurélie; toen hebben wij gespeeld en eerst was bracht papa mij binnen en toen was Jef er nog, en daarna…

Louis; Ik was geschmink in prinses en Aurélie ook, en ik had ook een aquarium gemaakt.

Aurélie; eerst mocht die geen doosje voor water en daarna wel!

7. Stien; blij

Ik ben bij Floris geweest en dat is een babytje en die is in december geboren, dat is nog maar een klein babytje en die kan nog niet kruipen. En die kan ook niet stappen, en ik mocht die op mijn schoot zetten en wij hebben ook de baby mogen ‘aaien’.

Sari; En die baby kan nog niet kruipen?



8. Aurélie; blij

Ik was in het weekend naar mijn oma geweest en toen moest mama naar de kapper… en het was leuk bij oma!

9. Charlotte; blij

Ik heb een flamingo bij en die is zacht.

Stien; dat zie je aan die zijn bek dat dat een flamingo is.

Ester; roos!

Helmer; de bek is zwart!

Stien; die staat eigenlijk maar op 1 voet…

(Flamingospelletje; Op 1/2/1/2 voeten staan + naschilderen)

10. Eva; blij

Ik heb een boekje bij… en je kan daar in tekenen…

Gustaaf; een flamingo!

Eva; maar eigenlijk niet zoveel… (afspreken hoeveel kindjes kunnen)

(Tekenen in boekje van flamingo's)
11. Sheilla; heel blij

Ik heb een muts gekocht en die is in de gang…

Hüseyin; dan is ze de pauw!

12. Ingmar; blij

Dat is iets als je daar op schiet, dan hoor je dat…

(We weten niet hoe dit heet… ; onderzoeken! Wat is dit en waarvoor dient dit?)

13. Amin; blij

Dat heb ik gisteren gekregen… omdat ik flink was geweest!

Helmer; Bij de Mc donalds gekregen?

Amin; Dat is geel, rood en groen en…

14. Helmer; blij

Ik heb deze legolinguago bij en die ziet er zo uit. Die heeft zo iets op zijn gezicht…

(Hij laat het zien – wordt beschreven…)

Vincent; die had een strikje…

..

Ik wou daar iets van laten zien…Daar kan je ook zo mee rond draaien…

15. Ilias; blij

16. Gustaaf; blij

17. Hüseyin; blij

18. Lars; blij

19. Zorn; blij

Ik heb een diamant van mijn moemoe gekregen…

(Onderzoekshoek; diamant bestuderen…+verslag in dagboek)



Deze voormiddag kregen wij opnieuw bezoek van de grote kinderen van het middelbaar. Zij maakten na het vorige bezoek een verhaal, stelden dit aan ons voor én vandaag was het illustratietijd...! De kinderen vormden zelf groepjes van 3 en beslisten samen wie de 'leeuw' zou worden... deze voormiddag. Vervolgens kozen ze één dier of personage uit het verhaal en een achtergrond. En dan... werken maar! Elk groepje kreeg de hulp van een paar grote jongens of meisjes om het wat in goede banen te leiden én dat is zeker en vast gelukt! Dankjewel voor deze leuke voormiddag!

Het ontwerpen van, en nadenken over is natuurlijk de eerste grote stap! Soms wat moeilijker, maar wel belangrijk om hier even wat tijd voor te nemen...

 Denk denk denk...

 En dan: Aan het werk!
 De eerste ideetjes worden op papier getekend, geschilderd, en in een mum van tijd...


 Zijn alle kleine illustrators ijverig aan het werken!

 Het hoofdpersonage komt tot leven... Al lijkt er hier nog iets te ontbreken bij Woud de poes..






 Even opzoeken of de poes alles heeft wat een poes nodig heeft.. en ja dan wordt het ontdekt; "Oeps, snorharen vergeten"!

 Verder gaan wij natuurlijk nog niet té veel verklappen uit dit verhaal want tijdens een volgende bezoek worden de personages en de tekst op de achtergronden gekleefd... En dan wordt het boek natuurlijk fier aan jullie getoond!
 In de namiddag zochten wij wat meer informatie op over diamanten in de onderzoekshoek.
 Er werd net zoals vrijdag een prachtig toneel geoefend voor de klas waarin heel wat goede acteurtjes meespeelden!

 Lenie was ziek dus kregen wij nog wat meer bezoek in onze klas...! Gelukkig maar, want er was heel wat om uit elkaar te schroeven vandaag!


 En ook het flamingoverhaal werd vervolgd... wij keken heel goed naar deze mooie vogel en gingen dan aan de slag op papier!


 En de kindjes waren even fier met hun fototoestel als ik... die eindelijk weer betere foto's kon nemen en kon rekenen op een 'goed werkend' toestel!



Mededeling; Vrijdag: verkleed naar school en zeepkistenrace + kampbetaling!

Zoals op de kampavond beslist werd zal de knutseldag voor het kamp doorgaan op maandag 11 februari van 10 tot 16 uur (en niet op maandag 4 februari). Wie er graag bij wil zijn mag een mailtje sturen.

De belangrijkste punten die in het draaiboek werden aangepast stonden in het vorige blogbericht bovenaan. Jullie hoeven dit dus niet overbodig af te drukken.

Wij zijn nog op zoek naar ouders die vrijdagnamiddag met ons mee willen, wanneer wij supporteren voor de zeepkistenrace. Gelieve je naam op het blad te noteren als je er kan bij zijn.

Er zijn nog een aantal kinderen, waar het kamp nog niet voor betaald werd. Gelieve dit voor woensdag 6 februari ten allerlaatste in orde te brengen.
Rekeningnummer: BE20.0015.9852.6856. (Kamp oudste kleuters + naam kind) 
Tweede kleuterklas; 30 euro
Derde kleuterklas; 35 euro